Liahona
3 sätt att anpassa ditt liv efter Guds vilja
Juli 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

3 sätt att anpassa ditt liv efter Guds vilja

Hur kan vi veta vad vår himmelske Fader vill att vi ska göra?

Bild
Jesus Kristus som bär ett lamm

På väg hem, av Yongsung Kim

De senaste åren har jag undrat:

Vad vill Gud med mitt liv?

Hur anpassar jag min vilja efter hans?

Jag har sökt svar på de här frågorna länge – och jag tror fortfarande inte att jag har klurat ut dem alla. Men jag har upptäckt tre sanningar som hjälper mig förstå hur jag ska navigera i livet på det sätt som min himmelske Fader vill att jag ska göra.

1. Behåll Anden hos dig

En viktig del av att göra det som vår himmelske Fader vill att vi ska göra är att söka och lyssna efter den Helige Andens maningar. Anden kan tala till oss på många sätt, men det är vårt ansvar att leva värdiga hans sällskap och att lära oss hur han talar till oss personligen.

För min del talar Anden genom mina tankar, men ibland kan det vara svårt att urskilja skillnaden mellan mina egna känslor och Guds vägledning.

En sak jag tycker om att göra är att begrunda om mina tankar är goda. Som profeten Moroni lärde ”kommer allt som är gott från Gud” (Moroni 7:12). Jag vet att en tanke kommer från den Helige Anden om den får mig att göra något gott för någon annan, uppmanar mig att närma mig min himmelske Fader eller uppmuntrar mig att bli mer som Jesus Kristus.

Dag efter dag försöker jag behålla denne ständige ledsagare hos mig, lyssna efter hans maningar och vara villig att följa dem. Det hjälper mig att anpassa mitt liv efter min himmelske Fader.

President Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt att ”den Helige Anden sänds till de trofasta förbundsmedlemmarna i Jesu Kristi kyrka. Dina upplevelser kommer att vara unika och Anden vägleder på det sätt som är bäst för din tro och förmåga att ta emot uppenbarelse för dig och dem du älskar och tjänar”.

2. Kom ihåg din gudomliga identitet – och hjälp andra att komma ihåg sin

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus säger att ”du ska älska din nästa som dig själv” – det är det andra stora budet (Matteus 22:39). Vi kan känna mer kärlek och medkänsla för oss själva och andra när vi har kunskap om och hedrar vår gudomliga identitet.

Vår himmelske Fader vill att vi ska se oss själva som dem vi är – hans älskade barn med oändlig potential. Eftersom han älskar oss vill han att vi ska älska andra och påminna dem om vilka de egentligen är.

Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum påminner oss kärleksfullt om att ”tro, tjänande och uppoffringar tar oss bortom oss själva, närmare Frälsaren. Ju mer medkännande, trofast och osjälviskt vårt tjänade och våra uppoffringar är i honom, desto mer kan vi börja förstå Jesu Kristi försonande medkänsla för och nåd mot oss.”

Jag tror att om vi kunde se oss själva så som Fadern ser oss, skulle vi lättare kunna se hans hand i våra liv.

3. Lita på hans tidsplan

En grundläggande del av att göra saker och ting på Guds sätt är att lita på hans tidsplan. Jag vet att det finns tillfällen i våra liv när det sista vi vill göra är att vänta. Kanske hoppas vi på välsignelser som att hitta en make eller maka, få tillräckligt med pengar till ett husköp, hitta ett välbetalt jobb, bli helad fysiskt eller psykiskt, eller oräkneliga andra välsignelser.

Men ibland får vi inte de här välsignelserna när vi vill ha dem. Faktum är att livet ibland kan kännas som att vi irrar omkring i en vidsträckt öken där välsignelserna har sinat.

Men i vår väntan på vår himmelske Fader kan vi hämta kraft från berättelsen om jarediterna i Mormons bok (se Ether 2). När de färdades till det utlovade landet ville Gud inte att de skulle stanna i vildmarken (se vers 7). Han ville att de skulle fortsätta sin färd. På samma sätt vill Fadern inte heller att vi ska stanna kvar i vår bildliga vildmark. Han vill att vi ska fortsätta framåt i tro tills vi når våra utlovade välsignelser.

Han vill att jag ska fortsätta i tro, hålla hans bud och tålmodigt vänta på honom.

Det kan finnas tillfällen då vi inte förstår varför vi måste uthärda vissa svårigheter eller varför vi måste vänta enligt hans tidsplan. Något jag lärt mig är att allt, oavsett hur svårt det är, alltid kan vara till nytta för oss om vi hela tiden närmar oss vår himmelske Fader (se Läran och förbunden 122:7).

Jag vet att vi i vår strävan att göra saker och ting på vår himmelske Faders sätt kan ha den Helige Andens sällskap och känna hans kärlek varje dag. Om vi litar på vår himmelske Fader, inte minst i svåra stunder, kan vi finna den styrka vi behöver. Om du går igenom något svårt just nu, gå då ner på knä och prata med honom. Jag vet att vår himmelske Fader då hör dig och ger dig den tröst och vägledning du behöver.

Dina svårigheter försvinner kanske inte efter din bön, men Fadern ger dig styrka att fortsätta – och han är med dig på stigen.

Skriv ut