Liahona
Sanningar som hjälpte mig att förlita mig på Frälsarens kraft att förändra mig
Juli 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Sanningar som hjälpte mig att förlita mig på Frälsarens kraft att förändra mig

Författaren bor i Samoa.

Genom att ta emot hans helande kraft kan vi växa och förändras.

Bild
två kvinnor som omfamnar varandra

Känns det någonsin som om du har strulat till det alltför många gånger? Kan det kännas som att det inte är någon idé att börja om och försöka igen, för du fortsätter bara att göra samma misstag?

Jag minns en dag när det kändes som att jag var hopplös och hade kört fast. Jag grät när jag pratade med min bästa vän om en svaghet jag har. En svaghet som jag känner att jag alltid har haft.

Den hade fällt mig, och ärligt talat ville jag inte ens försöka ta mig upp igen. Jag hade arbetat på att ta emot min begåvning och gå på mission i ett par år, men min svårighet höll mig tillbaka. Jag kände inte ens att jag var värdig nog att fortsätta försöka vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Den kvällen ville jag bara ge upp. Men min väns kärlek och stöd påminde mig om några upplevelser som håller mitt vittnesbörd starkt och hjälper mig att förlita mig på Frälsarens kraft att förändra mig.

Kanske kan de hjälpa dig också.

Omvändelse – nyckeln till utveckling

Jag måste vara ärlig – jag har inte alltid trott på Jesu Kristi löfte att han kan ”göra så att det svaga blir starkt” (Ether 12:27). Det har känts som om jag har strulat till det alltför många gånger och att hans löfte om förlåtelse inte är tillgängligt för mig.

Men i och med att jag har lärt mig mer om omvändelsens gåva har min inställning till att övervinna svagheter förändrats. President Russell M. Nelson har sagt att ”omvändelse är nyckeln till utveckling”. Omvändelse är inte något vi gör när vi väl har fixat oss själva och är redo att gå vidare från våra svårigheter – det är vårt sätt att inbjuda Herrens kraft i livet.

Jag har ofta känt att Satan vet precis hur han ska göra mig modfälld. Men som president Nelson också sa: ”Var inte rädd för och skjut inte upp din omvändelse. Satan gläds över dina kval. Gör slut på dem … Frälsaren älskar oss alltid, men särskilt när vi omvänder oss.”

Det har tagit tid, men jag börjar äntligen lära mig att lita på att Frälsaren vill att jag ska omvända mig. Han vill att jag ska återvända för att bo hos honom och min himmelske Fader.

Jag förstod Kristi rena kärlek

Frälsarens ändlösa uppmaningar till omvändelse hjälpte mig att se andra evangelieprinciper i ett nytt ljus – som Kristi rena kärlek. I kyrkan definierar vi kristlig kärlek som ”den högsta, ädlaste, starkaste formen av kärlek, inte endast tillgivenhet – Kristi rena kärlek”. Jag har alltid trott på vikten av Kristi rena kärlek, men jag tror inte att jag förstod hur jag skulle börja utveckla kristuslik kärlek förrän jag började förstå hur Frälsarens erbjudande att förlåta mina synder varje gång jag omvände mig är ett uttryck för hans fullkomliga kärlek till mig.

Och när jag började tro på att Frälsaren verkligen skulle ge mig oändliga möjligheter att omvända mig och komma till honom började jag se människorna omkring mig på ett annat sätt. Jag insåg att jag kunde följa hans exempel genom att visa kristuslik kärlek till dem som sårade mig. Jag kunde förlåta och förstå dem som orättfärdigt dömde mina ofullkomligheter.

Grunden för förändring

Dessa två principer – omvändelse och kärlek – har legat till grund för mina ansträngningar att låta Jesus Kristus förändra mig. Jag har börjat se dem som kompletterande och sammanflätade principer.

President Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt att ”tacksamhet för syndernas förlåtelse är kärlekens frö”. Så har det varit för mig under det att jag har förändrats genom omvändelse och känt tacksamhet för Guds kärlek och förlåtelse. Och nu vill jag att andra, liksom jag, ska få uppleva Guds kärlek.

Så de dagar då jag tappar motivationen och frestas att skippa kyrkan eller inte prioritera det som är viktigt, kommer jag ihåg att jag kanske kan stärka någon annan. Kanske kan jag vara ett exempel för människor omkring mig som också har det svårt.

Den kärlek jag känner till min Frälsare och den kristuslika kärlek jag känner till människorna omkring mig håller mig stark. Den påminner mig om den kärlek han har till mig. Jag arbetar fortfarande på att övervinna mina svagheter, men jag vet att om jag litar på hans helande kraft får jag hjälp att fortsätta växa och bli mer som han.

Skriv ut