Liahona
Kolme tapaa sovittaa elämäsi Jumalan tahtoon
Heinäkuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Kolme tapaa sovittaa elämäsi Jumalan tahtoon

Mistä voimme tietää, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän?

Kuva
Jeesus Kristus kantaa karitsaa

Menossa kotiin, Yongsung Kim

Muutaman viime vuoden ajan olen miettinyt:

”Mikä on Jumalan tahto elämässäni?”

”Kuinka mukautan oman tahtoni Hänen tahtoonsa?”

Olen etsinyt vastauksia näihin kysymyksiin pitkän aikaa – enkä vieläkään usko, että olen saanut kaiken selville. Mutta olen löytänyt kolme totuutta, jotka auttavat minua ymmärtämään, kuinka voin suunnistaa elämässäni taivaallisen Isän haluamalla tavalla.

1. Pidä Henki luonasi

Tärkeä osa sen noudattamista, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän, on tavoitella ja kuunnella Pyhän Hengen kehotuksia. Henki voi puhua meille monin tavoin, mutta meidän velvollisuutemme on elää kelvollisina Hänen kumppanuuteensa ja oppia, kuinka Hän puhuu meille henkilökohtaisesti.

Minulle Henki puhuu ajatusteni avulla, mutta toisinaan voi olla vaikeaa erottaa omat tunteeni ja Jumalan ohjaus.

Yksi asia, jota teen mielelläni, on pohtia, ovatko ajatukseni hyviä. Kuten profeetta Moroni opetti: ”Kaikki, mikä on hyvää, tulee Jumalasta” (Moroni 7:12). Jos jokin ajatus kehottaa minua tekemään jotakin hyvää toisen hyväksi, kutsuu minua olemaan yhteydessä taivaalliseen Isään tai kannustaa minua tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi, tiedän sen olevan peräisin Pyhältä Hengeltä.

Päivä päivältä yritän pitää tämän pysyvän kumppanin luonani, kuunnella Hänen kutsujaan ja olla halukas toimimaan niiden mukaan. Tämä auttaa minua sovittamaan elämäni taivaallisen Isän tahtoon.

Presidentti Henry B. Eyring, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on muistuttanut meitä: ”Pyhä Henki lähetetään Jeesuksen Kristuksen kirkon uskollisille liittojäsenille. Kokemuksenne tulevat olemaan ainutkertaisia, ja Henki on ohjaava teitä tavalla, joka soveltuu parhaiten uskoonne ja kykyynne vastaanottaa ilmoitusta itsellenne ja niille, joita rakastatte ja palvelette.”

2. Muista jumalallinen identiteettisi – ja auta muita muistamaan omansa

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus sanovat: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” – se on toinen suuri käsky (ks. Matt. 22:39). Voimme tuntea enemmän rakkautta ja myötätuntoa itseämme ja muita kohtaan, kun tunnemme jumalallisen identiteettimme ja pidämme sen kunniassa.

Taivaallinen Isä haluaa, että näemme itsemme sellaisina kuin olemme – Hänen rakkaina lapsinaan, joilla on loputtomat mahdollisuudet. Koska Hän rakastaa meitä, Hän haluaa, että me rakastamme muita ja autamme muistuttamaan heitä siitä, keitä he todella ovat.

Vanhin Gerrit W. Gong kahdentoista apostolin koorumista muistuttaa meitä rakastavasti: ”Usko, palveleminen ja uhraus saavat meidät unohtamaan itsemme ja tulemaan lähemmäksi Vapahtajaamme. Mitä myötätuntoisempaa, uskollisempaa ja epäitsekkäämpää palvelemisemme ja uhrauksemme ovat Jeesuksessa Kristuksessa, sitä paremmin voimme alkaa käsittää Hänen sovittavaa myötätuntoaan ja armoaan meitä kohtaan.”

Olen sitä mieltä, että jos voisimme nähdä itsemme siten kuin Isä näkee meidät, voisimme helpommin nähdä Hänen kätensä vaikutuksen elämässämme.

3. Luota Hänen ajoitukseensa

Yksi perustavanlaatuinen osa asioiden tekemistä Jumalan tavalla on luottaa Hänen ajoitukseensa. Tiedän, että elämässämme on aikoja, jolloin viimeinen asia, mitä haluamme tehdä, on odottaa. Ehkä toivomme siunauksia, kuten puolison löytämistä, riittävästi rahaa talon ostamiseen, hyvin palkatun työpaikan löytämistä, parantumista joko fyysisesti tai henkisesti tai lukemattomia muita asioita.

Mutta toisinaan nämä siunaukset eivät tule silloin kun haluamme niiden tulevan. Itse asiassa elämä saattaa toisinaan tuntua siltä kuin vaeltaisimme valtavassa erämaassa, missä siunaukset ovat ehtyneet.

Kun kuitenkin odotamme taivaallista Isää, voimme katsoa Mormonin kirjan kertomusta jerediläisistä (ks. Et. 2). Heidän ollessaan matkalla luvattuun maahan Jumala ei halunnut heidän pysähtyvän erämaahan (ks. jae 7). Hän halusi heidän jatkavan matkaa. Samalla tavoin Isä ei halua meidänkään pysähtyvän kuvaannollisiin erämaihimme. Hän haluaa meidän jatkavan edistymistä uskossa, kunnes saavutamme meille luvatut siunaukset.

Hän haluaa, että jatkan eteenpäin uskossa, pidän Hänen käskynsä ja odotan Häntä kärsivällisesti.

Voi olla aikoja, jolloin emme pysty ymmärtämään, miksi meidän on kestettävä joitakin haasteita tai miksi meidän on odotettava Hänen ajoitustaan. Olen oppinut, että kaikki, olipa se kuinka vaikeaa tahansa, voi aina koitua meidän hyödyksemme, jos lähennymme jatkuvasti taivaallista Isää (ks. OL 122:7).

Tiedän, että kun pyrimme tekemään asiat taivaallisen Isän tavalla, meillä voi olla Pyhän Hengen kumppanuus ja voimme tuntea Hänen rakkautensa joka päivä. Jos luotamme taivaalliseen Isään vaikeinakin aikoina, me voimme saada tarvitsemaamme voimaa. Jos sinulla on meneillään jokin vaikea asia, polvistu ja puhu Hänelle. Tiedän, että taivaallinen Isä kuulee sinua ja antaa sinulle tarvitsemaasi lohtua ja ohjausta.

Koettelemuksesi eivät ehkä häviä rukouksen jälkeen, mutta Isä antaa sinulle voimaa jatkaa – ja Hän on sillä polulla sinun kanssasi.

Tulosta