Liahona
Den enkelhed, der er i Kristus
August 2024


Budskab fra områdets ledelse

Den enkelhed, der er i Kristus

I et interview kort tid efter at have modtaget sin kaldelse som det nyeste medlem af De Tolv Apostles Kvorum sagde ældste Patrick Kearon: »Jeg ser større enkelhed i evangeliet nu, end jeg nogensinde har set før.« Han foreslog tydeligvis ikke, at hans kaldelse ville være enkel. Tværtimod talte han også om sit »chok og det dybt rystende ved dette kald.« Med andre ord, blot nogle få dage efter dette hellige kald til at være vor Herre Jesu Kristi apostel, fokuserede ældste Kearon på evangeliets enkelhed frem for kompleksiteten i sin kaldelse. Dette fik mig til at tænke over princippet om, »at ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting.«

Vi lever i en verden med stadig stigende kompleksitet. I de sidste 25 år er der sket en række teknologiske og sociologiske ændringer, der påvirker de fleste af os dagligt. Selvom verden altid har været kompleks, kan den strøm af information, der kommer ind i vores hjem, herunder meningsforskelle, social og politisk usikkerhed såvel som klimaforandringer til tider virke overvældende. Det føles, som om »hele jorden [er] i oprør.« Hvad er vores svar på denne øgede kompleksitet?

»Svaret på de enkleste spørgsmål og på de mest komplekse problemer er altid det samme. Svaret er Jesus Kristus. Enhver løsning findes i ham.« Apostlen Paulus lærer os at fokusere på enkeltheden, der er i Kristus. I en verden med tiltagende kompleksitet kan Jesus Kristus hjælpe os til at forstå, hvad der virkelig betyder mest.

Præsident Nelson har mindet os om: »Modstanderen er snedig. I årtusinder har han fået det gode til at virke ondt og det onde til at virke godt. Hans budskaber har det med at være højrøstede, stødende og pralende. Men budskaber fra vor himmelske Fader er markant anderledes. Han kommunikerer enkelt, stille og med så betagende tydelighed, at vi ikke kan misforstå ham.«

Så når verden råber højt med forskellige budskaber, der er forvirrende, overvældende og tilsyneladende komplekse, indebærer anvendelse af enkelheden i Kristus at afvise disse højlydte røster og, som ældste Uchtdorf foreslår, at tage et »skridt tilbage, se på jeres tilværelse og forenkle jeres tilgang. Fokuser på de grundlæggende læresætninger og principper og på anvendelsen af evangeliet.«

Jeg har lært virkeligheden af dette i mit eget liv. Når jeg håndterede udfordringer i min familie, på mit arbejde eller i mine kirkekaldelser, var det ofte ikke en god tilgang kun at stole på min egen styrke. Men ved at stille mig selv det enkle spørgsmål: »Hvad ville Jesus gøre?« eller overveje nogle enkle evangeliske principper, der kunne være relevante i min situation, kunne jeg trække på himmelske kræfter og håndtere udfordringerne på en meget bedre måde. Problemerne forsvandt ikke nødvendigvis, men jeg fandt styrke, håb og fokus, når jeg arbejdede mig igennem eller levede med mine bekymringer. Forvirring blev erstattet af klarhed i mine tanker og om mit formål.

Ældste Ballard mindede os ofte om: »Hold det enkelt. Det er i den enkelhed, at I finder … fred, glæde og lykke.« Det vidner jeg også om.

Noten

  1. »Elder Kearon’s Message to News Media: Turn to the Source of All Peace — Jesus Christ«, 23. januar 2024 – Salt Lake City Pressemeddelelse.

  2. »Elder Kearon’s Message to News Media: Turn to the Source of All Peace — Jesus Christ«, 23. januar 2024 – Salt Lake City Pressemeddelelse.

  3. Alma 37:6.

  4. Sml. Rita McGrath, i Harvard Business Review, 31. august 2011.

  5. L&P 45:26.

  6. Ryan K. Olson, »Svaret er Jesus«, oktoberkonferencen 2022.

  7. Se 2 Kor 11:3.

  8. Se Dieter F. Uchtdorf, »Det, der betyder mest«, oktoberkonferencen 2010.

  9. Russell M. Nelson, »Hør ham«, oktoberkonferencen 2020.

  10. Dieter F. Uchtdorf, »Det virker fantastisk!«, oktoberkonferencen 2015.

  11. Se Jeffrey R. Holland, »Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, aprilkonferencen 2014.

  12. M. Russell Ballard, »Jesu Kristi sande, rene og enkle evangelium«, aprilkonferencen 2019.

Udskriv