Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 24: De profeet Joseph Smith, een uitgelezen ziener


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 24: De profeet Joseph Smith, een uitgelezen ziener’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 24’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 24

De profeet Joseph Smith, een uitgelezen ziener

De Heer noemde de profeet Joseph Smith een ‘uitgelezen ziener’ die ‘hoog [zou] worden geacht’ door zijn volk (2 Nephi 3:7). Maar ondanks al het goede dat de Heer door Joseph Smith heeft verwezenlijkt, hebben velen kritiek op de profeet. In deze les worden de cursisten voorbereid om met geloof te reageren als mensen kritiek op Joseph Smith uiten. Ze worden ook gesterkt in hun overtuiging dat de Heer grootmaakt wie Hij roept.

Lessuggesties

De Heer riep de onvolmaakte Joseph Smith en maakte hem groot zodat hij een uitgelezen ziener werd.

Laat het volgende schilderij van de jonge Joseph Smith zien.

Afbeelding
Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, Walter Rane

Vraag de cursisten welke woorden en zinsneden in deel 1 van het voorbereidend materiaal beschrijven wat Joseph van zijn eigen talenten vond toen hij werd geroepen om mee te werken aan de herstelling van het evangelie van Jezus Christus.

Laat de cursisten zich afvragen of ze zich wel eens overweldigd of onbekwaam hebben gevoeld om te doen wat de Heer of een van zijn dienstknechten van hen verlangden.

Leg uit dat de roeping van Joseph Smith door de Heer ons een krachtig beginsel leert waar we iets aan kunnen hebben als we ons zwak of onbekwaam voelen om het werk van de Heer te doen. In het Boek van Mormon sprak de profeet Lehi over een profetie die Jozef van Egypte had gekregen. Lees met de klas 2 Nephi 3:6–11, 15, en let op woorden of zinsneden waarmee de Heer een toekomstige profeet beschreef die ook Joseph zou heten.

  • Welke woorden of zinsneden gebruikte de Heer om Joseph Smith te beschrijven, en het werk waarmee Hij hem zou helpen?

  • Welke rol belooft de Heiland te spelen in het werk waarvoor Joseph zou worden geroepen?

Lees met de klas 2 Nephi 3:13 en Leer en Verbonden 124:1. Hoe beschreef de Heer Joseph Smith? Laat de cursisten vertellen wat ze hebben gevonden.

  • Hoe komt de wijsheid van de Heer tot uiting doordat Hij de ‘zwakke dingen van de aarde’ roept om zijn werk te doen? (Leer en Verbonden 124:1.)

  • Wat kunnen we leren van het feit dat de Heer Joseph Smith riep, zwak als hij was?

Laat het volgende citaat van ouderling Neal A. Maxwell van het Quorum der Twaalf Apostelen zien en door een cursist voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Neal A. Maxwell

Een van de grote boodschappen die voortvloeien uit het feit dat de Heer Joseph Smith als ‘uitgelezen ziener’ in de laatste dagen inzette, is dat er inderdaad voor ieder van ons hoop is! De Heer kan ons in onze zwakheden roepen, en ons toch grootmaken voor zijn doeleinden. (Neal A. Maxwell, ‘A Choice Seer’, Ensign, augustus 1986, 14; cursivering toegevoegd.)

  • Wat kan dit beginsel betekenen voor mensen die het moeilijk hebben met de menselijke tekortkomingen die ze zien in zichzelf, hun kerkleiders en andere leden?

  • Heb je weleens gevoeld dat de Heer je talenten grootmaakte zodat je ongeacht je zwakheden zijn werk kon doen? Heb je weleens gezien dat de Heer dit voor anderen deed?

  • Wat deed Joseph Smith om de versterkende kracht van de Heer te ontvangen? (Laat de cursisten zo nodig de uitspraak van ouderling Marcus B. Nash in deel 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.)

Geef de cursisten even de tijd om onder gebed na te denken en eventueel op te schrijven wat ze kunnen doen om de kracht van de Heer in hun leven uit te nodigen, zodat Hij hen voor zijn doeleinden kan grootmaken.

De naam van Joseph Smith zou ‘onder alle natiën […] zowel ten goede als ten kwade bekend […] zijn’.

Vertel de cursisten dat de profeet Joseph Smith met veel laster en kritiek te maken kreeg, ondanks al het goede dat hij deed. Maar dat verbaasde Joseph niet. Toen Moroni de eerste keer aan de 17-jarige Joseph verscheen, vertelde hij Joseph hoe zijn toekomst eruit zou zien. Laat de cursisten Geschiedenis van Joseph Smith 1:33 lezen en opzoeken wat de mensen van Joseph zouden denken.

  • Wat kunnen we uit deze passage leren? (Zorg ervoor dat de cursisten het volgende vinden: de naam van Joseph Smith zal onder alle volken zowel ten goede als ten kwade bekend zijn.)

  • Op welke manieren zien wij deze profetie tegenwoordig in vervulling gaan?

Leg uit dat de Heer Joseph troostte in een van de donkerste periodes van zijn leven, toen hij opgesloten was in de gevangenis van Liberty (Missouri). Laat de cursisten Leer en Verbonden 122:1–3 lezen, en opzoeken hoe de Heer Joseph troostte.

  • Wat kunnen we uit deze verzen afleiden over de manier waarop gelovige mensen op Joseph Smith en zijn profetische zending zullen reageren? (Hoewel sommige mensen de spot zullen drijven met Joseph Smith, zullen de reinen van hart zich niet tegen hem keren, maar streven naar de zegeningen die ze door zijn bediening kunnen ontvangen.)

Laat de cursisten in deel 2 van het voorbereidend materiaal de citaten van mensen die Joseph Smith goed kenden nog eens doornemen. Vraag wat er voor hen uitsprong.

  • Wat vind je van de profeet Joseph Smith? Heb je een getuigenis van hem?

Toon het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen en laat een cursist het voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Het negatieve commentaar over de profeet Joseph Smith zal in aanloop naar de wederkomst van de Heiland alleen maar toenemen. De halve waarheden en subtiele misleidingen zullen niet afnemen. Uw familieleden en vrienden zullen uw hulp nodig hebben. (Neil L. Andersen, ‘Joseph Smith’, Liahona, november 2014, 30.)

Bespreek klassikaal of in kleine groepjes hoe de cursisten hun familieleden of vrienden kunnen helpen die zich zorgen maken over de negatieve kritiek die ze over de profeet Joseph Smith hebben gehoord of gelezen. Bij de bespreking kunnen de cursisten het citaat van ouderling Andersen in deel 3 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen. De volgende vragen kunnen nuttig zijn bij de bespreking:

  • Waarom zou het belangrijk zijn om mensen aan te moedigen betrouwbare bronnen te raadplegen, en ze uit te nodigen om na te denken en te bidden als ze vragen over Joseph Smith en zijn profetische zending hebben?

  • Wat zou je iemand aanraden die een geestelijk getuigenis wil ontvangen of versterken van de goddelijke zending van Joseph Smith?

Getuig tot slot dat het belangrijk is om een geestelijk getuigenis van God te krijgen dat Joseph Smith zijn profeet was, dat hij met zwakheden en al geroepen werd, en dat de Heer hem grootmaakte zodat hij de uitgelezen ziener van de herstelling werd.

Voor de volgende keer

Vraag de cursisten of zij zich weleens zorgen maken over hun toekomst, en of ze bidden voordat ze beslissingen nemen. Moedig ze aan om het voorbereidend materiaal van de volgende les te bestuderen. Er staat in dat de heiligen onzeker waren na de dood van Joseph Smith, en dat ze blijk gaven van een opmerkelijk geloof toen ze een nieuwe leider in barre omstandigheden volgden. Moedig de cursisten aan om de volgende les te vertellen wat ze hebben geleerd van de heiligen in die moeilijke periode.

Afdrukken