Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 22: Het meervoudig huwelijk


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 22: Het meervoudig huwelijk’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 22’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 22

Het meervoudig huwelijk

Het huwelijk tussen één man en één vrouw is de wet van de Heer, tenzij Hij een ander gebod geeft (zie Jakob 2:27–30). De Heer gebood de profeet Joseph Smith in een openbaring om het meervoudig huwelijk te praktiseren en het onder enkele leden van de kerk in te stellen. Het meervoudig huwelijk werd in de kerk voortgezet totdat de Heer in een openbaring verklaarde dat de heiligen het niet meer mochten uitoefenen (zie Officiële Verklaring 1). Het is de bedoeling van deze les om de cursisten in hun overtuiging te sterken dat Joseph Smith en enkele andere leden van de kerk in die tijd het meervoudig huwelijk op aanwijzing van de Heer beoefenden. Dit zal er ook toe bijdragen dat de cursisten meer op de Heer vertrouwen in hun streven om zijn wil te doen en antwoord op hun vragen te krijgen.

Lessuggesties

De Heer openbaarde het meervoudig huwelijk.

Laat de volgende uitspraak van president Russell M. Nelson zien:

God heeft zijn verbondskinderen altijd gevraagd om moeilijke dingen te doen. (Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millennials’, Liahona, oktober 2016, 49.)

  • Welke ‘moeilijke dingen’ vraagt God van de kerkleden in onze tijd? (U kunt de antwoorden op het bord zetten. Laat de cursisten tijdens de les nadenken hoe goed zij deze geboden gehoorzamen.)

  • Waarom zou God zijn verbondskinderen vragen om deze dingen te doen?

Wijs erop dat het meervoudig huwelijk beoefenen een van de moeilijkste dingen was die God van leden in de begintijd van de kerk verlangde. Herinner de cursisten eraan dat Joseph Smith al in 1831 in gebed om uitleg vroeg van het feit dat enkele profeten en Israëlitische koningen in de oudheid het meervoudig huwelijk beoefenden (zie het opschrift en vers 1 van Leer en Verbonden 132).

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:34–37 voorlezen. Laat de klas meelezen en letten op het antwoord van de Heer.

  • Laat deze vraag zien: Waarom nam Abraham Hagar er als vrouw bij?

  • Wat leerde de Heer Joseph Smith volgens de verzen 36–37 over het gehoorzamen van zijn geboden? (Als de cursisten geantwoord hebben, schrijft u op het bord: Als wij bereid zijn de Heer te gehoorzamen, wat Hij ons ook gebiedt, wordt het ons ‘toegerekend als gerechtigheid’.)

  • Wat voor vergelijking is er te trekken tussen het gebod van de Heer aan Abraham om Izak te offeren en zijn gebod aan Joseph Smith en enkele heiligen in die tijd om het meervoudig huwelijk te beoefenen?

Leg uit dat de Heer de profeet Joseph Smith enige tijd na de openbaring over het meervoudig huwelijk gebood om dit beginsel zelf na te leven en enkele anderen dit ook te leren.

Laat het volgende citaat zien en laat het door een cursist voorlezen:

Volgens Helen Mar Kimball zei Joseph Smith dat ‘dit beginsel de moeilijkste beproeving van hun geloof zou zijn die de heiligen ooit zouden krijgen’. Hoewel het een van de ‘zwaarste’ beproevingen van haar leven was, getuigde ze dat het ook ‘een van de grootste zegeningen geweest was’. (‘Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo’, Evangelieverhandelingen, KerkVanJezusChristus.org.)

  • Wat vond Joseph Smith aanvankelijk van het meervoudig huwelijk toen dit pas geïntroduceerd was? (Laat de cursisten zo nodig de uitspraak van zuster Eliza R. Snow in deel 2 van het voorbereidend materiaal doornemen.)

Laat de klas nadenken over het voorbeeld van Abraham en van Joseph Smith.

  • Wat zegt de bereidheid van de heiligen in die tijd om zulke moeilijke geboden te gehoorzamen over hun karakter en geloof?

Leg uit dat enkele van de heiligen in de begintijd van de kerk opschreven welke innerlijke worsteling ze ondervonden toen hun gevraagd werd om het meervoudig huwelijk te beoefenen. Vraag de cursisten wat ze zich herinneren van die verhalen uit deel 3 van het voorbereidend materiaal.

Laat deze woorden van Phebe Woodruff, de vrouw van president Wilford Woodruff, zien. Laat ze door een cursist voorlezen:

Toen er voor het eerst in het meervoudig huwelijk onderwezen werd, vond ik dit het weerzinwekkendste wat ik ooit had gehoord. […] Maar zodra ik overtuigd raakte dat het uit een openbaring van God aan Joseph kwam, en omdat ik wist hij profeet was, worstelde ik in vurig gebed met mijn hemelse Vader, waarop ik naar dat uiterst belangrijke moment in mijn leven werd afgestuurd. Ik kreeg antwoord. Ik kreeg gemoedsrust. Ik wist dat het de wil van God was. (Phebe Woodruff, in Edward Tullidge, The Women of Mormondom [1877], 413.)

  • Wat kan iemand in onze tijd die het moeilijk vindt om een gebod te gehoorzamen aan Phebes voorbeeld hebben? Wat kan iemand die vragen heeft over het meervoudig huwelijk in de begintijd van de kerk aan haar voorbeeld hebben?

Laat een cursist Spreuken 3:5–6 voorlezen. Laat de klas meelezen en nagaan welk beginsel overeenkomst met de ervaring van deze heiligen uit de begintijd van de kerk.

  • Wat kunnen we uit deze passage en de ervaring van de leden in de begintijd van de kerk leren? (Zet de antwoorden van de cursisten op het bord, of een zin als deze: Als we met hart en ziel op de Heer vertrouwen, en niet op ons eigen inzicht, dan zal Hij ons leiden.)

Vraag:

  • Wat zou het voor iemand die moeite heeft met het feit dat men in de begintijd van de kerk het meervoudig huwelijk praktiseerde, betekenen om met hart en ziel op de Heer te vertrouwen, en niet op zijn of haar eigen inzicht?

Leg uit dat het voor kerkleden niet ongebruikelijk is om met vragen of zorgen over het meervoudig huwelijk te zitten. God verlangt niet van zijn kinderen in deze tijd dat zij het meervoudig huwelijk helemaal begrijpen. Maar alle heiligen hebben de belofte dat zij een getuigenis kunnen krijgen van het feit dat Joseph Smith Gods profeet was die openbaringen van Hem ontving, en dat Joseph de geboden van de Heer trouw gehoorzaamde.

ONS ONDERWIJS EN ONZE STUDIE VERBETEREN

U kunt helpen met het beantwoorden van moeilijke vragen. Als u de cursisten juiste informatie verstrekt, en ze helpt met het vinden van betrouwbare bronnen, kunnen ze over moeilijke onderwerpen nadenken en die correct uitleggen. Als de cursisten meer over het meervoudig huwelijk willen weten, moedigt u ze aan om onder gebed de informatie in ‘Wil je meer weten?’ uit het voorbereidend materiaal te bestuderen.

Laat de cursisten bedenken wanneer ze in het verleden op de Heer hebben vertrouwd en een moeilijk gebod gehoorzaamd – of wanneer ze niet ‘op [hun] eigen inzicht’ hebben moeten steunen in hun zoeken naar antwoord op moeilijke vragen. U kunt enkele cursisten iets over hun ervaringen laten vertellen. Vraag hoe de Heer ze in die situaties heeft geleid.

Geef de cursisten eventueel wat tijd om na te denken over de godsdienstige of persoonlijke vragen waar ze mee zitten. Laat ze bedenken hoe ze een geruststellend antwoord op die vragen kunnen krijgen en ze zich op de Heer kunnen verlaten. Ze kunnen dat in hun dagboek schrijven of de Heer in gebed vragen hoe ze meer geloof kunnen oefenen.

De Heer openbaarde enkele redenen voor het meervoudig huwelijk.

Leg uit dat we niet al Gods doelen voor het instellen van het meervoudig huwelijk in deze bedeling begrijpen, maar Hij heeft ons wel enkele van zijn redenen gegeven. De Heer leerde Joseph Smith bijvoorbeeld dat dit gebruik deel uitmaakte van de herstelling van ‘alle dingen’ uit vorige bedelingen (zie Leer en Verbonden 132:40, 45).

Laat een cursist Jakob 2:30 voorlezen en laat de klas letten op nog een reden die de Heer heeft gegeven om zijn volk te gebieden het meervoudig huwelijk te beoefenen. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. (De cursisten behoren in hun antwoorden aan te geven dat het gebod onder meer werd gegeven om ervoor te zorgen dat er meer kinderen in het evangelieverbond werden geboren. Op die manier kon het volk van de Heer ‘nageslacht [voor Hem] doen opstaan’.)

Wijs erop dat de inzet van de heiligen uit de begintijd van de kerk om dit gebod te gehoorzamen ‘resulteerde in de geboorte van grote aantallen kinderen in het gezin van trouwe heiligen der laatste dagen’ (zie ‘Meervoudig huwelijk en gezinnen in de beginjaren van Utah’, Evangelieverhandelingen, KerkVanJezusChristus.org).

De Heer openbaarde later dat de heiligen der laatste dagen geen meervoudig huwelijk meer mochten aangaan.

Laat een cursist die het voorbereidend materiaal (deel 2) heeft bestudeerd, vertellen wat ertoe leidde dat er in de herstelde kerk een eind aan het meervoudig huwelijk kwam.

  • Hoe zouden jullie het huidige standpunt van de kerk inzake het meervoudig huwelijk aan iemand uitleggen?

Vraag enkele cursisten beurtelings de eerste en de zevende alinea van ‘Gedeelten uit drie toespraken van president Wilford Woodruff over het manifest’ na Officiële Verklaring 1 voor te lezen.

  • Wat leerde president Woodruff de heiligen? (De cursisten zouden ongeveer het volgende moeten antwoorden: De Heer zal nooit toestaan dat een president van de kerk de leden op een dwaalspoor brengt.)

  • Hoe kan dit onze reactie op de raad en leringen van de profeet van de Heer beïnvloeden?

Besluit met uw getuigenis dat de profeet Joseph Smith en andere leiders uit de begintijd van de kerk ware profeten van God waren die zich trouw aan Gods geboden hielden die zij de heiligen der laatste dagen leerden.

Voor de volgende keer

Leg uit dat de volgende les over de dood van Joseph en Hyrum Smith gaat. Moedig de cursisten aan om zich voor te bereiden op een discussie over de vraag wat Joseph Smith als profeet van God heeft bereikt.

Afdrukken