Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 9: Jezus Christus, onze goddelijke Verlosser


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 9: Jezus Christus, onze goddelijke Verlosser’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 9’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 9

Jezus Christus, onze goddelijke Verlosser

Als onderdeel van de herstelling kregen Joseph Smith en de heiligen meer onderricht over het karakter en de zending van Jezus Christus. In deze les leren de cursisten hoe ze hun geloof in de Heiland en zijn verzoening kunnen verdiepen, en hoe ze meer over zijn kracht kunnen beschikken.

Lessuggesties

Joseph Smith leert meer over het karakter van Jezus Christus.

Afbeelding
Het eerste visioen, Walter Rane

Laat een afbeelding van het eerste visioen zien. Herinner de cursisten eraan dat Joseph Smith aan God wilde vragen bij welke kerk hij zich moest aansluiten (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:13–19). In de beschrijving die hij in 1832 van het visioen gaf, vermeldde Joseph nog een andere reden waarom hij die dag in het bos ging bidden.

Laat een cursist de eerste alinea van deel 1 in het voorbereidend materiaal voorlezen.

Geef de cursisten een minuutje de tijd om aan momenten te denken waarop ze van streek waren door de gedachte aan hun zonden en zwakheden. Laat de cursisten vervolgens de tweede en derde alinea in deel 1 van het voorbereidend materiaal doorlezen.

  • Wat kwam Joseph over het karakter van onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten? (Onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn barmhartig en vergevensgezind.)

Leg uit dat Joseph en de heiligen bij elke openbaring meer over het karakter van Jezus Christus te weten kwamen. Laat de volgende tekstverwijzingen zien, of schrijf ze op het bord: Leer en Verbonden 3:10; 38:14; 58:42; 61:2; 62:1; 64:2–4. Geef de cursisten de tijd om enkele passages te lezen, en laat ze dat doen alsof de Heer Zich rechtstreeks tot hen richt. Laat ze overdenken hoe de woorden van de Heiland in die verzen hun begrip van zijn barmhartige, vergevensgezinde karakter verdiepen. Laat de cursisten daarna vertellen wat ze hebben geleerd.

  • Waarom is het zo belangrijk om te begrijpen dat onze hemelse Vader en Jezus Christus barmhartig en vergevensgezind zijn?

Leg uit dat het eerste visioen van Joseph Smith een van de vele ervaringen is waardoor Joseph een krachtige getuige van Jezus Christus kon zijn. Herinner de cursisten aan wat ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen over Joseph Smith heeft gezegd: Hij is ‘de voortreffelijke openbaarder van Jezus Christus en diens ware rol als goddelijke Verlosser’. (D. Todd Christofferson, ‘Wederom geboren’, Liahona, mei 2008, 79; cursivering toegevoegd.)

  • Hoe hebben Joseph Smith en de herstelling je begrip van en je gevoelens over Jezus Christus beïnvloed?

De verzoening van Jezus Christus is zowel oneindig als persoonlijk.

Leg uit dat het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon door de profeet Joseph Smith voor meer begrip van Jezus Christus en zijn verzoening heeft gezorgd dan eeuwenlang mogelijk was. Er zijn veel passages over het offer van de Heiland voor de mensheid, waaronder de leringen van Alma en Amulek. Laat de cursisten Alma 34:10, 12 en 14 doorlezen en opzoeken hoe Amulek het zoenoffer van de Heiland beschreef. Laat ze vertellen wat ze hebben gevonden.

Teken of toon het volgende schema:

Afbeelding
De verzoening van Jezus Christus – deel 1 (schema)
  • In welke opzichten is de verzoening van de Heiland ‘oneindig en eeuwig’? (Herinner de cursisten zo nodig aan deel 2 van het voorbereidend materiaal.)

Laat een cursist het volgende citaat van ouderling Cecil O. Samuelson jr. van het Presidium der Zeventig voorlezen, en laat de klas op de woorden letten die hij gebruikte om de verzoening van de Heer te beschrijven:

Zijn verzoening geldt echt voor de hele wereld, voor alle mensen vanaf het begin tot het einde. Laten wij echter niet vergeten dat het in zijn veelomvattendheid en compleetheid bovendien uiterst persoonlijk is en op unieke wijze toegespitst op ieders persoonlijke omstandigheden. De Vader en de Zoon kennen ieder van ons beter dan wij onszelf kennen en hebben een verzoening voor ons bereid die volledig overeenkomt met onze behoeften, moeilijkheden en mogelijkheden.

God zij dank voor de gave van zijn Zoon, en dank zij de Heiland voor zijn verzoening. Het is waar, het is geldig en het zal ons brengen waar wij moeten en willen zijn. (Cecil O. Samuelson jr., ‘Wat betekent de verzoening voor u?’, Liahona, april 2009, 19.)

  • Met welke woorden beschreef ouderling Samuelson de verzoening van de Heiland?

Voeg persoonlijk en andere woorden die de cursisten noemen aan het schema toe:

Afbeelding
De verzoening van Jezus Christus – deel 2 (schema)
  • Waarom is het volgens jou belangrijk om in gedachte te houden dat het zoenoffer van de Heiland zich niet alleen tot een oneindig aantal mensen en werelden uitstrekt, maar ook intens persoonlijk is?

Herinner de cursisten eraan dat hun in deel 2 van het voorbereidend materiaal werd gevraagd om te markeren wat er voor hen uitsprong. Geef ze zo nodig wat tijd om de Schriftteksten en leringen van de profeten door te nemen die ze hebben gemarkeerd.

  • Welke beginselen sprongen er voor jou uit, en waarom? (Laat die beginselen zien of schrijf ze op het bord.)

Nadat de cursisten hebben geantwoord, kunt u ze vragen om de beginselen te formuleren (en op te schrijven) zodat ze persoonlijk worden, met voornaamwoorden als ik, mij en mijn. Bijvoorbeeld: Jezus Christus heeft mijn zonden, pijn, kwelling en verleiding op Zich genomen zodat Hij zou weten hoe Hij mij te hulp kon komen. De waarde van mijn ziel is zo groot dat Jezus Christus geleden heeft en gestorven is, zodat ik mij kan bekeren. Jezus Christus heeft voor mijn zonden geleden zodat ik mij kan bekeren en niet hoef te lijden zoals Hij.

  • Hoe kun je meer geloof in Jezus Christus ontwikkelen als je die beginselen begrijpt en gelooft?

  • Wat denk en voel je als je bedenkt hoe de Heiland voor jou heeft geleden en waarom Hij dat heeft gedaan?

Laat de volgende vraag zien: Wat ga ik doen waardoor ik meer over de kracht van Jezus Christus kan beschikken?

Geef de cursisten de tijd om onder gebed over deze vraag na te denken en een antwoord in hun dagboek of aantekenschrift te schrijven. Terwijl ze dat doen, kunt u het volgende citaat van president Russell M. Nelson laten zien. Laat de cursisten letten op raad waardoor ze over de kracht van de Heiland kunnen beschikken:

We beginnen door over [Jezus Christus] te leren. ‘Het is voor een mens onmogelijk om in onwetendheid gered te worden’ [Leer en Verbonden 131:6]. Hoe meer we over de bediening en zending van de Heiland weten [zie Leer en Verbonden 76:40–41] – hoe meer we begrijpen wat zijn leer is [zie 2 Nephi 31:2–21] en wat Hij voor ons heeft gedaan – des te meer beseffen we dat Hij ons de macht kan geven die wij nodig hebben. […]

Als we de Heiland en zijn zoenoffer bestuderen, vinden we nog een belangrijke sleutel tot zijn macht: we kiezen ervoor om geloof in Hem te hebben en Hem te volgen. […]

Ook als we heilige verbonden sluiten en nauwgezet nakomen, neemt de macht van de Heiland in ons toe. Onze verbonden binden ons aan Hem en geven ons goddelijke macht. […]

Als de Heiland weet dat u echt naar Hem omhoog wilt reiken – als Hij voelt dat het uw grootste verlangen is om zijn macht in uw leven te brengen – zal de Heilige Geest u precies laten weten wat u moet doen [zie Leer en Verbonden 88:63]. (Zie Russell M. Nelson, ‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, Liahona, mei 2017, 39–42.)

Getuig tot slot dat Jezus Christus dankzij zijn verzoening de macht heeft om ons te sterken, te troosten, te genezen, en ons genade en vergeving te schenken.

Voor de volgende keer

Laat de cursisten bedenken hoe anders hun leven zou zijn als er geen levende profeten waren. Vraag de cursisten om het voorbereidend materiaal van de volgende les te bestuderen, zodat ze voorbereid zijn om te bespreken wat een zegening het is om door levende profeten te worden geleid.

Afdrukken