Bøger og lektioner
Kapitel 22: Åndens gaver


Kapitel 22

Åndens gaver

Billede
Two elder missionaries in Korea talking to a young man. They are standing on a sidewalk.

Åndens gaver

  • Hvilke åndelige gaver giver Herren os?

Efter dåben har vi hver især fået lagt hænder på vores hoved for at modtage Helligåndsgaven. Hvis vi er trofaste, kan vi fortsat have hans påvirkning hos os. Gennem ham kan vi hver især blive velsignet med visse åndelige kræfter kaldet Åndens gaver. Disse gaver gives til dem, der er trofaste mod Kristus. »Alle disse gaver kommer fra Gud til gavn for Guds børn« (L&P 46:26). De hjælper os til at kende og undervise i evangeliets sandheder. De vil hjælpe os til at velsigne andre. De vil hjælpe os tilbage til vor himmelske Fader. For at anvende vore gaver klogt er vi nødt til at vide, hvad de består af, hvordan vi kan udvikle dem, og hvordan vi kan genkende Satans efterligninger af dem.

Skrifterne nævner mange af Åndens gaver. Disse gaver har den sande kirkes medlemmer fået, når som helst den har været på jorden (se Mark 16:16-18). Åndens gaver omfatter følgende:

Gaven at kunne tale i tunger (L&P 46:24)

Sommetider er det nødvendigt at fortælle om evangeliet på et sprog, vi ikke kender. Når det forekommer, kan Herren velsigne os med evnen til at tale det sprog. Mange missionærer har fået tungemålsgaven (se billedet i dette kapitel). Fx var ældste Alonzo A. Hinckley missionær i Holland, og han forstod og talte kun meget lidt hollandsk, selv om han havde bedt og studeret ihærdigt. Da han kom tilbage til et hjem, han tidligere havde besøgt, åbnede en dame døren og talte vredt til ham på hollandsk. Til sin forbløffelse kunne han forstå hvert et ord. Han fik et stærkt ønske om at bære sit vidnesbyrd for hende på hollandsk. Han begyndte at tale, og ordene kom meget tydeligt ud på hollandsk. Men da han vendte tilbage for at vise sin missionspræsident, at han kunne tale hollandsk, havde evnen forladt ham. Mange trofaste medlemmer er blevet velsignet med tungemålsgaven (se Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, saml. Joseph Fielding Smith jun., 5 bd. 1957-1966, 2:32-33).

Gaven at kunne oversætte tungetale (L&P 46:25)

Denne gave gives sommetider til os, når der er et sprog, vi ikke forstår, og vi har brug for at få et vigtigt budskab fra Gud. Fx havde præsident David O. McKay et stort ønske om at tale til de hellige i New Zealand uden en oversætter. Han fortalte dem, at han håbede, at Herren ville velsigne dem, så de kunne forstå ham. Han talte på engelsk. Hans budskab varede omkring 40 minutter. Da han talte, kunne han ud fra udtrykket på mange af deres ansigter og tårerne i deres øjne udlede, at de fik hans budskab (se Answers to Gospel Questions, 2:30-31).

Gaven at kunne oversætte (L&P 5:4)

Hvis vi er blevet kaldet af ledere i Kirken til at oversætte Herrens ord, kan vi modtage en gave med at oversætte udover vores naturlige evne. Som med alle gaver må vi leve retskaffent, studere ivrigt og bede om at modtage den. Når vi gør det, får Herren os til at føle en brænden inden i om rigtigheden af oversættelsen (se L&P 9:8-9). Joseph Smith havde oversættelsesgaven, da han oversatte Mormons Bog. Denne gave kom kun til ham, når han var på bølgelængde med Ånden.

Visdomsordets gave (L&P 46:17)

Nogle af os er blevet velsignet med evnen til at forstå mennesker og evangeliets principper, når vi anvender dem i vores tilværelse. Vi har fået følgende at vide:

»Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den.

Men han skal bede i tro, uden at tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden.

Det menneske skal ikke bilde sig ind, at det får noget af Herren« (Jak 1:5-7).

Herren har sagt: »Søg ikke efter rigdom, men efter visdom, og se, Guds hemmeligheder skal blive udfoldet for jer« (L&P 6:7).

Gaven at få kundskabsord (L&P 46:18)

Alle, der bliver ligesom vor himmelske Fader, vil til sidst vide alt. Kundskab om Gud og hans love bliver åbenbaret af Helligånden (se L&P 121:26). Vi kan ikke blive frelst, hvis vi er uvidende om disse love (se L&P 131:6).

Herren har åbenbaret: »Og om et menneske i dette liv ved flid og lydighed vinder mere kundskab og intelligens end en anden, så vil fordelen i samme forhold være på hans side i det tilkommende liv« (L&P 130:19). Herren har befalet os at lære så meget, som vi kan, om hans værk. Han ønsker, at vi lærer om himlene, jorden, det, der er sket eller vil ske, det, som er hjemme og i fremmede lande (se L&P 88:78-79). Imidlertid findes også dem, som prøver at vinde kundskab udelukkende ved deres eget studium. De beder ikke om Helligåndens hjælp. Der findes dem, der altid lærer, men aldrig når frem til sandheden (se 2 Tim 3:7). Når vi modtager kundskab ved åbenbaring fra Helligånden, taler hans Ånd til vores sind og hjerte (se L&P 6:15, 22-24; 8:2; 9:7-9).

Gaven at undervise i visdom og kundskab (Moro 10:9-10)

Nogle mennesker får en særlig evne til at forklare og vidne om evangeliets sandheder. Denne gave kan anvendes, når vi underviser en klasse. Den kan anvendes af forældre til at undervise deres børn. Denne gave hjælper os også til at undervise andre, så de kan forstå evangeliet.

Gaven at vide, at Jesus Kristus er Guds Søn (L&P 46:13)

Den gave har profeter og apostle haft, der er blevet kaldet som særlige vidner om Jesus Kristus. Dog har andre også fået denne gave. Ethvert menneske kan få et vidnesbyrd gennem Helligåndens hvisken. Præsident David O. McKay har sagt: »Det er givet nogle, siger Herren i Lære og Pagter, ved Helligånden at vide, at Jesus er Guds Søn, og at han blev korsfæstet for verdens synders skyld (se L&P 46:13). Det er dem, jeg taler om, de som står fast på frelsens klippe i det vidnesbyrd, de aflægger for verden« (Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003, s. 167).

Gaven at tro på andres vidnesbyrd (L&P 46:14)

Ved Helligåndens kraft kan vi kende sandheden af alt. Hvis vi ønsker at vide, om en anden taler sandhed, må vi spørge Gud i tro. Hvis det, vi beder om, er sandt, vil Herren tale fred til vores sind (se L&P 6:22-23). På den måde kan vi vide, om en anden, selv profeten, har fået en åbenbaring. Nefi bad Herren om at lade ham se, føle og vide, at hans fars drøm var sand (se 1 Ne 10:17-19).

Profetiens gave (L&P 46:22)

De, der får sand åbenbaring om fortiden, nutiden eller fremtiden har profetiens gave. Profeter har denne gave, men vi kan også få den til at hjælpe os med at styre vores eget liv (se 1 Kor 14:39). Vi kan modtage åbenbaringer fra Gud på egne vegne og i vore kaldelser, men aldrig for Kirken eller dens ledere. Det er imod himlens orden, at en person modtager åbenbaring for en anden, som han eller hun ikke præsiderer over. Hvis vi virkelig har profetiens gave, vil vi ikke modtage nogen åbenbaring, som ikke er i overensstemmelse med det, Herren har sagt i skrifterne.

Helbredelsens gave (L&P 46:19-20)

Nogle har tro til at helbrede, og andre har tro til at blive helbredt. Vi kan alle udøve tro til at blive helbredt, når vi er syge (se L&P 42:48). Mange, der bærer præstedømmet, har gaven at kunne helbrede de syge. Andre får måske givet en viden om, hvordan man kurerer en sygdom.

Gaven at udvirke mirakler (L&P 46:21)

Herren har mange gange velsignet sit folk på mirakuløs vis. Da pionererne i Utah såede deres første afgrøder, ødelagde en græshoppeplage nær deres høst. Pionererne bad om, at Herren ville redde deres høst, og han sendte måger, der fortærede græshopperne. Når vi har brug for hjælp og beder i tro, vil Herren udvirke mirakler for os, hvis det er til vores gavn (se Matt 17:20; L&P 24:13-14).

Troens gave (Moro 10:11)

Jereds bror havde stor tro. På grund af sin tro fik han andre gaver. Hans tro var så stor, at Frelseren viste sig for ham (se Eter 3:9-15). Uden tro kan vi ikke få nogen anden gave. Moroni lover: »Den, som tror på Kristus uden at tvivle, hvad som helst han beder Faderen om i Kristi navn, det skal blive ham skænket« (Morm 9:21). Vi bør stræbe efter at øge vores tro, finde frem til vore gaver og anvende dem.

Nogle mennesker mangler tro og benægter, at disse Åndens gaver virkelig eksisterer. Til dem siger Moroni:

»Og videre taler jeg til jer, som forkaster Guds åbenbaringer og siger, at de er afskaffet, at der ikke er nogen åbenbaringer, ej heller profetier, ej heller gaver, ej heller helbredelse, ej heller tungetale og oversættelse af tungetale.

Se, jeg siger jer, at den, der forkaster dette, kender ikke Kristi evangelium, ja, han har ikke læst skrifterne, hvis han har, så forstår han dem ikke« (Morm 9:7-8).

  • Hvorfor giver Herren os åndelige gaver?

Vi kan udvikle vore gaver

  • Hvordan kan vi »stræb[e] … oprigtigt efter de bedste gaver«? (L&P 46:8).

Herren har sagt: »For alle er ikke blevet givet hver eneste gave; for der er mange gaver, og til enhver er der givet en gave ved Guds Ånd. Til nogle er der givet en og til andre er der givet en anden, så alle kan få gavn deraf« (L&P 46:11-12).

For at udvikle vore gaver må vi finde frem til, hvilke gaver vi har. Det gør vi ved at bede og faste. Vi bør stræbe efter de bedste gaver (se L&P 46:8). Sommetider hjælper vores patriarkalske velsignelse os til at vide, hvilke gaver vi har fået.

Vi må være lydige og trofaste for at få vore gaver. Vi bør derpå anvende disse gaver til at udføre Herrens værk. Vi får dem ikke for at tilfredsstille vores nysgerrighed eller for at bevise noget som helst over for os, fordi vi mangler tro. Om vore åndelige gaver har Herren sagt. »De er blevet givet til gavn for dem, der elsker mig og holder alle mine befalinger, og for ham, der bestræber sig på at gøre dette« (L&P 46:9).

  • Tænk på nogle åndelige gaver, der kunne styrke dig personligt eller hjælpe dig med at tjene Herren og andre. Hvad vil du gøre for at stræbe efter disse gaver?

Satan efterligner Åndens gaver

  • Hvordan kan vi skelne mellem Åndens sande gaver og Satans efterligninger?

Satan kan efterligne tungemålsgaven, profetiens, åbenbaringens og helbredelsens gave samt andre mirakler. Moses måtte konkurrere med Satans efterligninger ved Faraos hof (se 2 Mos 7:8-22). Satan ønsker, at vi tror på hans falske profeter, falske helbredere og falske mirakelmagere. De kan virke så ægte på os, at den eneste måde at vide det på er ved at bede Gud om gaven til at kunne skelne. Djævelen selv kan vise sig som en lysets engel (se 2 Ne 9:9).

Satan ønsker at gøre os blinde for sandheden og afholde os fra at stræbe efter Åndens sande gaver. Medier, astrologer, spåmænd og spåkoner er inspireret af Satan, selv når de hævder at følge Gud. Deres gerninger er afskyelige for Herren (se Es 47:12-14; 5 Mos 18:9-10). Vi bør undgå alle forbindelser med Satans kræfter.

Vi må være forsigtige med de Åndens gaver, vi har

  • Hvordan bevarer vi helligheden ved de åndelige gaver?

Herren har sagt: »Den befaling giver jeg dem, at de ikke må prale af sig selv over dette, ej heller tale om det over for verden; for det bliver givet til gavn og frelse for jer« (L&P 84:73). Vi må huske, at åndelige gaver er hellige (se L&P 6:10).

Til gengæld for at give os disse gaver beder Herren os om, at vi »skal takke Gud i Ånden for en hvilken som helst velsignelse, [vi] bliver velsignet med« (L&P 46:32).

Yderligere skriftsteder

Udskriv