Bøger og lektioner
Indledning


Indledning

En studievejledning og lærerens hæfte

Evangeliske principper er udarbejdet både som en personlig studievejledning og som lærerens hæfte. Når du studerer den og søger Herrens Ånd, kan din forståelse og dit vidnesbyrd om Gud Faderen, Jesus Kristus og hans forsoning samt evangeliets gengivelse vokse. Du kan finde svar på livets spørgsmål, få vished om dit livs formål, få en forsikring om dit værd samt imødegå personlige og familiemæssige udfordringer med tro.

Anvisninger til undervisning i Kirken og hjemmet

At være underviser er et stort ansvar, som indeholder mange muligheder for at styrke andre og sørge for, at de får »næring ved Guds gode ord« (Moro 6:4). Du vil være en effektiv underviser, når du følger disse principper:

  • Elsk dem, du underviser.

  • Undervis ved Ånden.

  • Undervis i lærdommene.

  • Anspor til at lære flittigt.

Elsk dem, du underviser

Når du viser kærlighed til dem, du underviser, bliver de mere modtagelige for Herrens Ånd. De bliver mere begejstrede for at lære og mere åbne over for dig og andre. Stræb efter at lære dem, du underviser, at kende, og lad dem vide, at du er oprigtigt interesseret i dem. Vær opmærksom på udfordringerne hos dem, der har særlige behov. Skab et rart miljø i din klasse, så deltagerne føler sig trygge ved at henvende sig til dig og bede om hjælp med et hvilket som helst spørgsmål, de har om evangeliske principper, og hvordan man kan anvende dem.

Herrens Ånd vil være til stede, når der findes kærlighed og enighed. Herren sagde: »Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden« (Joh 13:34).

For yderligere oplysninger om dette emne, se da Undervisning, den største kaldelse, s. 31-39.

Undervis ved Ånden

Det vigtigste, du nogensinde kommer til at undervise i, er Kristi lærdomme, som de er åbenbaret i skrifterne og via nutidige profeter, og som de bliver bekræftet gennem Helligånden. For at gøre det effektivt må du opnå Herrens ånd. »Og Ånden skal gives jer ved troens bøn,« sagde Herren, »og hvis I ikke modtager Ånden, skal I ikke undervise« (L&P 42:14; se også L&P 50:13-22). Helligånden er den virkelige underviser, så det er vigtigt at skabe et miljø, hvori Herrens ånd kan være til stede.

For yderligere oplysninger om dette emne, se da Undervisning, den største kaldelse, s. 41-48.

Undervis i lærdommene

Studér et kapitel grundigt, før du underviser i det, så du er sikker på, at du forstår lærdommen. Studér også de yderligere skriftsteder, der står i slutningen af kapitlet. Du underviser med større oprigtighed og kraft, når lærdommene i kapitlet har påvirket dig personligt. Gør dig aldrig spekulationer over Kirkens lærdomme. Undervis kun i, hvad der understøttes af skrifterne, sidste dages profeters og apostles ord samt Helligånden (se L&P 42:12-14; 52:9).

Hvis du er blevet kaldet til at undervise et kvorum eller en klasse i denne bog, skal du ikke erstatte den med andre materialer, uanset hvor interessante de måtte være. Forbliv trofast mod skriftstederne og teksten i bogen. Hvor det er passende, kan du anvende personlige oplevelser og artikler fra Kirkens tidsskrifter som supplement til lektionerne.

Se Undervisning, den største kaldelse, s. 50-59 for yderligere oplysninger om dette emne.

Anspor til at lære flittigt

Hjælp andre til at se, hvordan evangeliets principper anvendes i hverdagen, når du underviser. Drøft hvordan disse principper kan påvirke vore følelser for Gud, os selv, vores familie og naboer. Giv deltagerne en opmuntring til at leve i overensstemmelse med principperne.

Prøv at inddrage så mange mennesker som muligt i lektionerne. Det kan du gøre ved at indbyde dem til at læse højt, besvare spørgsmål eller fortælle om oplevelser, men gør det kun, når du er sikker på, at det ikke gør dem forlegne. Du kan måske give bestemte opgaver til deltagerne, mens du forbereder lektionerne. Vær opmærksom over for andres behov og følelser. Måske foretrækker du at tale alene med en person før en lektion for at spørge, hvordan vedkommende har det med at deltage.

Se Undervisning, den største kaldelse, s. 61-74 for yderligere oplysninger om dette emne.

Yderligere hjælp til undervisere

Hvert kapitel i dette hæfte indeholder en bemærkning eller to til undervisere. Disse bemærkninger indeholder forslag, der kan hjælpe dig i dine bestræbelser på at elske dem, du underviser, undervise ved Ånden, undervise i lærdommen og indbyde til at lære flittigt blandt dem, du underviser.

Udskriv