Bøger og lektioner
Kapitel 43: Tegn på det andet komme


Kapitel 43

Tegn på det andet komme

Billede
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

Jesus Kristus skal vende tilbage til jorden

  • Hvad er nogle af tegnene på det andet komme?

Frelseren sagde til Joseph Smith: »Jeg vil åbenbare mig fra himlen med magt og stor herlighed … og bo hos menneskene i retfærdighed på jorden et tusind år, og de ugudelige skal ikke bestå« (L&P 29:11; se også kap. 44 og 45 i denne bog). Jesus har fortalt os, at visse tegn og begivenheder vil advare os, når tiden for hans andet komme er nær.

I tusinder af år har Jesu Kristi tilhængere set frem til det andet komme som en tid med fred og glæde. Men før Frelseren kommer, vil menneskene på jorden opleve store prøvelser og ulykker. Vor himmelske Fader ønsker, at vi er beredte på disse trængsler. Han forventer også, at vi er åndeligt beredte, når Frelseren kommer i sin herlighed. Derfor har han givet os tegn, som er begivenheder, der vil fortælle os, hvornår Frelserens andet komme er nær. Gennem tiderne har Gud åbenbaret disse tegn til sine profeter. Han har sagt, at alle trofaste tilhængere af Kristus vil vide, hvad tegnene er og vil holde øje med dem (se L&P 45:39). Hvis vi er lydige og trofaste, vil vi studere skrifterne og kende til tegnene.

Nogle af de tegn, der forudsiger Jesu Kristi andet komme, er allerede blevet eller er nu ved at blive opfyldt. Andre vil blive opfyldt i fremtiden.

Ugudelighed, krig og oprør

Mange af tegnene er forfærdelige og frygtelige. Profeterne har advaret om, at jorden vil blive udsat for stort oprør, ugudelighed, krig og lidelse. Profeten Daniel har sagt, at tidspunktet for det andet komme vil være en trængselstid, én jorden aldrig før har kendt (se Dan 12:1). Herren har sagt: »Menneskenes kærlighed skal blive kold, og ugudelighed være fremherskende« (L&P 45:27). »Og alt skal være i bevægelse; og … der skal komme frygt over alle mennesker« (L&P 88:91). Vi kan forvente jordskælv, sygdom, hungersnød, store storme, lyn og torden (se Matt 24:7; L&P 88:90). Haglstorme vil ødelægge jordens afgrøder (se L&P 29:16).

Jesus sagde til sine disciple, at hele jorden vil opleve krig: »I skal høre krigslarm og rygter om krig … For folk skal rejse sig imod folk, og land imod land« (Matt 24:6-7). Profeten Joseph Smith har sagt: »Mist ikke modet, når vi taler til jer om hårde tider, for de kommer snart, for sværdet, hungersnøden og pesten nærmer sig. Der vil komme store ødelæggelser over dette lands overflade, for I skal ikke antage, at den mindste smule eller tøddel af alle de hellige profeters profetier ikke skal blive opfyldt, og der er mange, der endnu skal opfyldes« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 248-249).

Mange af disse tegn er ved at blive opfyldt. Ugudelighed ses overalt. Lande er konstant i krig. Jordskælv og andre ulykker forekommer. Mange mennesker lider nu under ødelæggende storme, tørke, hungersnød og sygdomme. Vi kan være sikre på, at disse ulykker vil blive mere alvorlige, før Herren kommer.

Men ikke alle de begivenheder, der går forud for det andet komme, er forfærdelige. Mange bringer glæde til verden.

Evangeliets gengivelse

Herren har sagt: »Et lys [skal] bryde frem blandt dem, der sidder i mørke, og det skal være mit evangeliums fylde« (L&P 45:28). Fordums profeter forudsagde evangeliets gengivelse. Apostlen Johannes så, at evangeliet ville blive gengivet af en engel (se Åb 14:6-7). Som opfyldelse af den profeti bragte englen Moroni og andre himmelske sendebud Jesu Kristi evangelium til Joseph Smith.

Fremkomsten af Mormons Bog

Herren fortalte nefitterne om et andet tegn: Mormons Bog ville komme frem til deres efterkommere (se 3 Ne 21). I Det Gamle Testamente forudså profeterne Esajas og Ezekiel fremkomsten af Mormons Bog (se Es 29:4-18; Ez 37:16-20). Disse profetier er nu ved at blive opfyldt. Mormons Bog er blevet bragt frem og er ved at komme ud til hele verden.

Evangeliet forkyndes for hele verden

Et andet tegn på de sidste dage er, at »dette evangelium om Riget skal prædikes i hele verden som vidnesbyrd til alle folkeslag« (Matt 24:14; se også JS–M 1:31). Alle mennesker skal høre om evangeliets fylde på deres eget sprog (se L&P 90:11). Lige siden Kirkens genoprettelse har missionærer forkyndt evangeliet. Missioneringsindsatsen er øget indtil der nu er titusinder af missionærer, der forkynder i mange af verdens lande på mange sprog. Før det andet komme og under tusindårsriget vil Herren sørge for måder at tilvejebringe sandheden til alle folkeslag på.

Profeten Elias’ komme

Profeten Malakias profeterede, at før Frelserens andet komme ville profeten Elias blive sendt til jorden. Profeten Elias ville genoprette beseglingsmagten, så familier kunne besegles til hinanden. Han ville også inspirere mennesker til at interessere sig for deres forfædre og efterkommere (se Mal 4:5-6; L&P 2). Profeten Elias kom til Joseph Smith i april 1836. Siden dengang er interessen for slægtsforskning og slægtshistorie vokset. Vi er også i stand til at udføre beseglingsordinancer i templerne for levende og døde.

Lehis efterkommere vil blive et stort folk

Herren har sagt, at når hans komme er nær, vil lamanitterne blive et retskaffent og respekteret folk. Han sagde: »Men førend Herrens store dag kommer … [skal] lamanitterne … blomstre som rosen« (L&P 49:24). Store mængder af Lehis efterkommere er nu ved at modtage evangeliets velsignelser.

Opbygningen af Det Ny Jerusalem

Nær tidspunktet for Jesu Kristi andet komme vil de trofaste hellige opføre en retfærdig by, en Guds by, ved navn Det Ny Jerusalem. Jesus Kristus selv vil regere der (se 3 Ne 21:23-25; Moses 7:62-64; TA 1:10). Herren har sagt, at byen vil blive opført i staten Missouri i De Forenede Stater (se L&P 84:2-3).

Disse er kun nogle få af de tegn, som Herren har givet os. Skrifterne beskriver mange flere.

  • Hvilket bevis ser du på, at disse tegn er ved at blive opfyldt?

Kundskab om tidernes tegn kan hjælpe os

  • Hvordan kan vi forholde os rolige og fredfyldte, selv når nogle af tegnene er forfærdelige og frygtelige?

I forbindelse med sit andet komme har Herren sagt: »Den time og dag kender intet menneske, ej heller englene i himlen« (L&P 49:7). Det belærte han om med lignelsen om figentræet. Han sagde, at når vi ser et figentræ få blade, kan vi regne ud, at sommeren snart kommer. På samme måde kan vi, når vi ser tegnene beskrevet i skrifterne, vide, at hans komme er nær (se Matt 24:32-33).

Herren giver disse tegn for at hjælpe os. Vi kan sætte vores tilværelse i orden og forberede os selv og vores familie på det, der er i vente.

Vi er blevet advaret om ulykker og bedt om at berede os på dem, men vi kan også se frem til Frelserens komme og være glade. Herren har sagt: »Vær ikke foruroligede, for når alt dette [tegnene] sker, kan I vide, at de løfter, der er blevet givet jer, skal blive opfyldt« (L&P 45:35). Han har sagt, at de, der er retskafne, når han kommer, ikke bliver tilintetgjort »men skal udholde den dag. Og jorden skal blive givet dem i arv … og deres børn skal vokse op uden synd … For Herren skal være midt iblandt dem, og hans herlighed skal være over dem, og han skal være deres konge og deres lovgiver« (L&P 45:57-59).

Yderligere skriftsteder

Udskriv