Bøger og lektioner
Kapitel 42: Indsamlingen af Israels hus


Kapitel 42

Indsamlingen af Israels hus

Billede
The Old Testament prophet Israel (Jacob) with his sons gathered around him. One of the sons (Joseph) is kneeling before his father. Israel has his hand on the son's head as he prepares to give him a priesthood blessing.

Israels hus er Guds pagtsfolk

  • Hvilke ansvar har Guds pagtsfolk over for verdens nationer?

Jakob var en stor profet, som levede hundreder af år før Kristi tid. Fordi Jakob var trofast, gav Herren ham det særlige navn Israel, som betyder »en, der sejrer med Gud« eller »lad Gud sejre« (Bible Dictionary, »Israel«, s. 708). Jakob havde tolv sønner. Disse sønner og deres familier blev kendt som Israels tolv stammer eller israelitterne (se 1 Mos 49:28).

Jakob var Abrahams barnebarn. Herren indgik en evigtvarende pagt med Abraham, som blev fornyet med Isak og med Jakob og hans børn (se kap. 15 i denne bog; se også billedet i dette kapitel, der viser Jakob, som velsigner sine sønner). Gud lovede, at israelitterne ville være hans pagtsfolk, så længe de ville adlyde hans befalinger (se 5 Mos 28:9–10). De ville være en velsignelse for alle verdens folkeslag ved at bringe dem evangeliet og præstedømmet (se Abr 2:9-11). Således ville de holde deres pagt med Herren, og han ville holde sin pagt med dem.

Israels hus blev spredt

Igen og igen advarede Herrens profeter Israels hus om, hvad der ville ske, hvis de var ugudelige. Moses profeterede: »Herren skal sprede jer blandt alle folkene over hele jorden« (5 Mos 28:64).

På trods af denne advarsel brød israelitterne konsekvent Guds befalinger. De kæmpede indbyrdes og blev opdelt i to riger: Det nordlige rige kaldt Israel, og det sydlige rige kaldt Juda. Ti af Israels tolv stammer boede i det nordlige rige. Under en krig blev de besejret af deres fjender og ført væk i fangenskab. Nogle af dem flygtede senere ind i nordenlandene og forsvandt for resten af verden.

Omkring 100 år efter det nordlige riges fangenskab blev det sydlige rige erobret. Hovedstaden Jerusalem blev ødelagt i 586 f.Kr., og mange af dem, der tilhørte de to tilbageværende af Israels stammer, blev taget til fange. Senere vendte nogle af personerne fra disse stammer tilbage og genopbyggede Jerusalem. Lige før Jerusalem blev ødelagt, forlod Lehi og hans familie, som tilhørte Israels hus, byen og slog sig ned på det amerikanske fastland.

Efter Kristi tid blev Jerusalem igen ødelagt, denne gang af romerske soldater. Jøderne blev spredt over store dele af verden. I dag findes der israelitter i alle verdens lande. Mange af disse mennesker ved ikke, at de er efterkommere af det gamle Israel.

  • Hvilke fordele har Guds børn opnået, fordi hans pagtsfolk er blevet spredt over hele jorden?

Israels hus skal indsamles

  • Hvorfor ønsker Herren, at hans folk bliver indsamlet?

  • Hvordan vil Israels hus blive indsamlet?

Herren lovede, at hans pagtsfolk en dag ville blive indsamlet: »Men dem, der er tilbage af mine får, vil jeg samle fra alle de lande, jeg fordrev dem til« (Jer 23:3).

Gud indsamler sine børn gennem missionering. Efterhånden som mennesker kommer til kundskab om Jesus Kristus, modtager frelsens ordinancer og holder de dertil hørende pagter, bliver de »pagtens børn« (3 Ne 20:26). Han har vigtige begrundelser for at indsamle sine børn. Han indsamler dem, så de kan lære evangeliets lærdomme og berede sig til at møde Frelseren, når han kommer igen. Han indsamler dem, så de vil bygge templer og udføre hellige ordinancer for forfædre, der er døde uden at have haft denne mulighed. Han indsamler dem, så de kan styrke hinanden og forenes i evangeliet og finde beskyttelse for verdens uretfærdige påvirkninger. Han indsamler dem også, så de kan berede sig til at fortælle andre om evangeliet.

Joseph Smith fik overdraget magten og myndigheden til at lede arbejdet med at indsamle Israels hus af profeten Moses, som viste sig i templet i Kirtland i 1836 (se L&P 110:11). Siden dengang har hver profet besiddet nøglerne til indsamlingen af Israels hus, og denne indsamling har været en vigtig del af Kirkens arbejde. Pagtsfolket er nu ved at blive indsamlet, idet de tager imod det gengivne evangelium og tjener Abrahams, Isaks og Jakobs Gud (se 5 Mos 30:1-5).

Israelitterne skal først indsamles åndeligt, dernæst fysisk. De bliver indsamlet åndeligt, når de tilslutter sig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og indgår og holder hellige pagter. Denne åndelige indsamling begyndte på profeten Joseph Smiths tid og fortsætter i dag overalt i verden. Omvendte til Kirken er israelitter enten ved blod eller ved adoption. De tilhører Abrahams og Jakobs familie (se Abr 2:9-11; Gal 3:26-29).

Præsident Joseph Fielding Smith har sagt: »Der er mange nationer repræsenteret i … Kirken … De er kommet, fordi Herrens Ånd hvilede på dem … Da de modtog indsamlingens ånd, forlod de alle ting for evangeliets sag« (Lærdomme om frelse, 1977, bind 3, s. 212, også fremhævet i den oprindelige tekst).

Den fysiske indsamling af Israel vil sige, at pagtsfolket »skal blive indsamlet til deres arvelande og skal blive bosat i alle deres forjættede lande« (2 Ne 9:2). Efraims og Manasses stammer skal indsamles på det amerikanske fastland. Judas stamme vil vende tilbage til byen Jerusalem og området omkring den. De ti tabte stammer skal fra Efraims stamme modtage deres lovede velsignelser (se L&P 133:26-34).

Da Kirken blev oprettet i sin tid, blev de hellige instrueret i at samle sig i Ohio, derpå Missouri og så i Salt Lake Valley. Men i dag har nutidige profeter sagt, at kirkemedlemmer skal opbygge Guds rige i deres egne lande. Ældste Russell M. Nelson har sagt: »Valget om at komme til Kristus er ikke et spørgsmål om et fysisk sted, det er et spørgsmål om personlig forpligtelse. Folk kan blive ›bragt til kundskab om Herren‹ (3 Ne 20:13) uden at forlade deres land. Det var sandt i Kirkens første tid, at omvendelse til Kirken ofte medførte, at man måtte emigrere. Men nu finder indsamlingen sted i hvert enkelt land … Indsamlingsstedet for brasilianske hellige er i Brasilien, indsamlingsstedet for nigerianske hellige er i Nigeria, og indsamlingsstedet for koreanske hellige er i Korea osv. Zion er ›de rene af hjertet‹ (L&P 97:21). Zion er der, hvor de retskafne hellige er« (se Liahona, nov. 2006, s. 81).

Israels fysiske indsamling vil ikke være fuldendt før Frelserens andet komme og videre ind i tusindårsriget (se JS–M 1:37). Så vil Herrens løfte være opfyldt:

»Men der skal komme dage, siger Herren, da man ikke mere siger: ›Så sandt Herren lever, som førte israelitterne op fra Egypten,‹

men siger: ›Så sandt Herren lever, som førte israelitterne op fra Nordens land og fra alle de lande, han fordrev dem til.‹ Jeg vil føre dem tilbage til den jord, jeg gav deres fædre« (Jer 16:14-15).

  • Hvordan er du åndeligt set blevet indsamlet som hørende til Herrens pagtsfolk?

  • Hvordan har du deltaget i indsamlingen af andre?

Yderligere skriftsteder

Udskriv