Algemene conferentie
Leef naar je voorrechten
Algemene oktoberconferentie 2024


Leef naar je voorrechten

Kom te weten hoe priesterschapsverordeningen en verbondsbeloften Gods macht in je leven kunnen brengen.

Wij kregen onlangs te horen dat mijn man, Greg, een grote operatie en maanden chemotherapie moest ondergaan. Net zoals velen van jullie die zoiets hebben meegemaakt, begonnen wij onmiddellijk om hemelse hulp en Gods macht te bidden. De zondag na Gregs operatie werd het avondmaal naar onze ziekenhuiskamer gebracht.

Ik was toen de enige die van het avondmaal nam. Eén stukje brood. Eén bekertje water. Ik ben in de kerk vaak gericht op de uiterlijke verrichtingen rond het avondmaal: het voorbereiden, inzegenen en ronddienen. Maar op die middag dacht ik na over de gave van Gods macht die door die heilige verordening voor mij beschikbaar is en de verbondsbelofte die ik deed toen ik dat stukje brood at en dat bekertje water dronk. Ik had toen echt hemelse macht nodig. Te midden van grote hartzeer, vermoeidheid en onzekerheid dacht ik na over deze gave waardoor ik aanspraak kon maken op zijn macht, die ik zo ontzettend nodig had. Door aan het avondmaal deel te nemen, kon ik de Geest van de Heer dichter bij me hebben. Daardoor kon ik toegang krijgen tot de gave van Gods macht, waaronder de bediening van engelen en de instaatstellende kracht van de Heiland om deze beproeving te doorstaan.

Volgens mij had ik nog nooit zo goed begrepen dat het niet alleen draait om degene die de verordening verricht. Wij moeten ook onze aandacht richten op wat de verordening en onze bijbehorende verbondsbelofte mogelijk maken. Door priesterschapsverordeningen en verbondsbeloften kan God ons heiligen en dan wonderen voor ons verrichten. Maar hoe werkt dat?

Ten eerste moet een verordening met gezag van de Zoon van God worden verricht om zijn macht kenbaar te maken. De uiterlijke verrichtingen zijn belangrijk. De Vader vertrouwde Jezus Christus de sleutels en het gezag toe om toe te zien op het verrichten van zijn priesterschapsverordeningen. Onder zijn leiding, binnen de orde van zijn priesterschap, zijn de zonen van God geordend om namens de Zoon van God op te treden.

Ten tweede doen we niet alleen verbondsbeloften, maar moeten we die ook nakomen. In veel evangelieverordeningen sluiten we heilige verbonden met God; Hij belooft ons te zegenen als wij die verbonden nakomen. Beseffen we dat we door deze combinatie van priesterschapsverordeningen en verbondsbeloften nakomen van Gods macht gebruik kunnen maken?

Die middag vroeg ik me af of ik als verbondsdochter van God wel écht begrijp hoe ik door middel van priesterschapsverordeningen gebruik kan maken van Gods macht, en of ik wel herken dat die macht in mij werkt.

In 2019 kregen de vrouwen in de kerk een uitnodiging. De profeet leerde ons hoe we de macht van de Heiland in ons leven kunnen brengen. President Nelson vroeg ons om Leer en Verbonden 25 te bestuderen. Dat is een openbaring die Emma Smith in Harmony (Pennsylvania) ontving. Door die uitnodiging aan te nemen is mijn leven veranderd.

Vorige maand kreeg ik onverwachts de gelegenheid om naar Harmony te gaan. Daar werd onder de esdoorns als deel van de herstelling het priesterschap aan Joseph Smith en Oliver Cowdery verleend. Vlak bij die bomen zien we de voordeur van het huis van Joseph en Emma. Tegenover de haard in dat huis is een raam. Ik stond bij dat raam en vroeg me af wat Emma zou hebben gedacht toen ze naar de bomen keek.

In juli 1830 was Emma 26 jaar; ze was nog zo jong. Ze was drieënhalf jaar getrouwd. Ze had haar eerste zoontje als baby verloren. Zijn kleine graf ligt vlak bij haar huis. Toen ik bij dat raam stond, kon ik me goed voorstellen wat ze zou hebben gedacht. Ze maakte zich vast zorgen over hun financiën, over de toenemende vervolging en onveiligheid, en over hun toekomst. Maar toch werd zij omringd door het werk van God. Vroeg ze zich ook af wat haar rol in het plan was, haar doel in zijn koninkrijk en haar potentieel in Gods ogen?

Ik denk het wel.

Iets verderop waren Gods priesterschapsgezag en -sleutels op aarde hersteld. Emma had hemelse macht toen ook echt nodig. Ik stel me voor dat Emma zich met alle hartzeer, vermoeidheid en onzekerheid afvroeg hoe deze gave van Gods priesterschap zijn macht, die zij zo hard nodig had, in haar leven kon brengen.

Maar Emma bleef niet in gedachten bij het raam staan.

Toen de profeet Joseph werd onderwezen over sleutels, ambten, verordeningen en de bediening van het priesterschap, gaf de Heer zelf, bij monde van zijn profeet, een openbaring aan Emma. Niet aan Emma de ZHV-presidente van Nauvoo – deze openbaring was voor de 26-jarige Emma in Harmony. Uit deze openbaring leerde Emma over de innerlijke heiliging en verbondsband die het mogelijk maakten dat die priesterschapsverordeningen een rol in haar leven zouden spelen.

De Heer herinnerde Emma eerst aan haar rol in zijn plan, waaronder wie zij was en bij wie zij hoorde – ze was een dochter in zijn koninkrijk. Hij vroeg haar om ‘op de paden van de deugd’ te wandelen. Op dat pad zou Emma verordeningen ontvangen waardoor zij Gods macht kon gebruiken als zij haar verbonden nakwam.

De Heer gaf haar ten tweede een doel in haar tijd van grote rouw. Niet alleen zag Emma van dichtbij hoe de herstelling zich ontvouwde, maar ze had een cruciale rol in dat werk. Ze werd aangesteld ‘om de Schriften uit te leggen en de kerk aan te sporen’. Haar tijd werd ‘besteed aan schrijven en aan veel leren’. Emma kreeg een heilige rol om de heiligen op hun erediensten voor te bereiden. Hun zang tot de Heer zou als gebed worden ontvangen en ‘verhoord worden met een zegen op hun hoofd’.

Tot slot gaf de Heer Emma een proces voor innerlijke heiliging om haar op de verhoging voor te bereiden. De Heer zei tegen haar: ‘Tenzij u dat doet, kunt u waar Ik ben niet komen.’

Als we afdeling 25 zorgvuldig lezen, zien we een belangrijke opeenvolging. Emma zou van een dochter in het koninkrijk een ‘uitverkoren vrouw’ en uiteindelijk een koningin worden. Doordat zij de verordeningen van het Aäronisch en Melchizedeks priesterschap ontving en haar verbondsbeloften nakwam, waren de Geest en engelen dichter bij haar. Daardoor ontving zij de kracht om zich door God te laten leiden. Door middel van zijn goddelijke macht genas God haar hart, vergrootte hij haar vermogen en hielp haar de versie van zichzelf te worden die Hij voor Zich zag. En door de verordeningen van het Melchizedeks priesterschap werd ‘de macht der goddelijkheid kenbaar’ en opende de Heer voor haar de sluier zodat zij van Hem begrip kon ontvangen. Dat is wat het betekent om Gods macht in ons te laten werken.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Alles wat in [Harmony] plaatsvond, heeft verregaande gevolgen voor u. De herstelling van het priesterschap en de raad van de Heer aan Emma kunnen u tot leiding en tot zegen zijn. […]

Als u een beroep op Gods macht wilt doen, [moet u] hetzelfde doen als wat de Heer aan Emma en ieder van [ons] geboden heeft.’

Aan beide kanten van dat raam in Harmony vonden belangrijke gebeurtenissen plaats, waaronder de openbaring aan de uitverkoren vrouw die de Heer had geroepen. Die openbaring gaf Emma Smith, een dochter van God, kracht, aanmoediging en onderricht.

Toen onze kleindochter Isabelle een naam en zegen ontving, zegende haar vader haar met begrip van het priesterschap, zodat ze zal blijven groeien en leren hoe dat haar tot zegen kan zijn, en zodat haar geloof in het priesterschap daarbij ook zal toenemen.

Kleine meisjes worden niet vaak met begrip van het priesterschap gezegend, of met het vermogen om te leren hoe ze door de priesterschapsverordeningen en verbondsbeloften Gods macht kunnen ontvangen. Maar ik dacht aan Emma en dacht toen: waarom niet? Deze kleine dochter heeft het potentieel om een uitverkoren vrouw in zijn koninkrijk en uiteindelijk een koningin te worden. Doordat ze zijn priesterschapsverordeningen ontvangt en haar verbondsbeloften nakomt, zal zij door Gods macht alles kunnen overwinnen en de vrouw kunnen worden die God voor Zich ziet. Ik wil dat aan ieder meisje in het koninkrijk meegeven.

‘Leef naar je voorrechten.’

Ontdek hoe priesterschapsverordeningen en verbondsbeloften jou in grotere mate met Gods macht kunnen zegenen, en hoe ze jou de kracht en het vermogen geven om jouw volledige potentieel en doel te bereiken.

Bestudeer en overdenk zorgvuldig de verordeningen van het Aäronisch en Melchizedeks priesterschap, de verbondsbeloften die we daarbij doen, en de macht van God die we door die verordeningen inroepen.

Bedenk dat het niet alleen belangrijk is wie de verordening verricht, maar richt ook je aandacht op datgene wat de verordening en je verbondsbelofte mogelijk maken.

Door van het brood en water te nemen, word je er wekelijks aan herinnerd dat je door zijn macht je beproevingen kunt overwinnen. Door het garment van het heilig priesterschap te dragen word je er dagelijks aan herinnerd dat je door zijn macht als Hij kunt worden.

We hebben allemaal toegang tot de gave van Gods macht.

Elke keer dat we aan het avondmaal deelnemen.

Elke keer dat we de tempel binnengaan.

Dat is het hoogtepunt van mijn sabbatdag. Dat is waarom ik mijn tempelaanbeveling koester.

‘In de verordeningen daarvan is de macht der goddelijkheid kenbaar.’

Ik getuig van deze gave in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Leer en Verbonden 107:20.

  2. Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Bij alle verordeningen, en vooral die van de tempel, worden wij begiftigd met macht van omhoog. De “macht der goddelijkheid” komt tot ons in de Persoon en door de invloed van de Heilige Geest. […] Ik getuig dat God zijn beloften aan u zal houden als u uw verbonden met Hem nakomt. […] Door zijn Heilige Geest zal Hij u vervullen met goddelijke macht.’ (‘De kracht van verbonden’, Liahona, mei 2009, 22–23.)

  3. Zie Dallin H. Oaks, ‘The Aaronic Priesthood and the Sacrament’, Ensign, november 1998, 45.

  4. ‘Iedere man en iedere vrouw die aan priesterschapsverordeningen deelneemt en verbonden met God sluit en nakomt, heeft rechtstreeks toegang tot de macht van God.’ (Russell M. Nelson, ‘Het eeuwigdurend verbond’, Liahona, oktober 2022, 10.)

  5. Zie Jozua 3:5, voetnoot a in de kerkversie van de King Jamesbijbel. Ouderling Dale G. Renlund heeft uitgelegd: ‘Door deze verbonden hebben we meer toegang tot [de macht van de Heer]. Voor alle duidelijkheid, doop- en tempelverbonden zijn op zichzelf niet de bron van macht. De Heer Jezus Christus en onze hemelse Vader zijn de bron van macht. Het sluiten en nakomen van verbonden vormt een kanaal voor hun macht in ons leven.’ (‘Het krachtige, deugdzame patroon van de leer van Christus’, Liahona, mei 2024, 82.)

  6. Zie Leer en Verbonden 107:1–3; Bijbelvertaling van Joseph Smith, Hebreeën 7:3 (in Studiewijzers); Alma 13:2, 16. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Uit de Schriften weten we ook dat zij die priesterschapstaken verrichten namens de Heer handelen (zie Leer en Verbonden 1:38; 36:2). Ik zal vertellen hoe leraren, priesters en diakenen hun heilige taken namens de Heer in het klaarzetten, bedienen en ronddienen van het avondmaal dienen uit te voeren.’ (‘The Aaronic Priesthood and the Sacrament’, Ensign, november 1998, 45.)

  7. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 3.5.1–2, Evangeliebibliotheek.

  8. Zie Leer en Verbonden 107:18–20; Filippenzen 1:6.

  9. Zie Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, Liahona, november 2019, 77.

  10. Zie ‘Joseph and Emma Smith’s Home’ (history.ChurchofJesusChrist.org) voor meer informatie over de reconstructie van hun huis op de historische kerklocatie in Harmony (Pennsylvania, VS).

  11. Dankzij het gezag en de sleutels van het priesterschap kan ieder die priesterschapsverordeningen ontvangt en de bijbehorende verbonden sluit en nakomt Gods macht ontvangen. (Zie Algemeen handboek, 3.5, Evangeliebibliotheek.)

  12. Zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:71, noot.

  13. Zie Leer en Verbonden 25.

  14. Zie Leer en Verbonden 25:1.

  15. Leer en Verbonden 25:2.

  16. Zie Leer en Verbonden 25:13. ‘Het woord verbond heeft betrekking op iets dat ons verbindt of doet samenkomen. In de context van het priesterschap is een ‘verbond’ een samenkomst of overeenkomst tussen God en de mens. Dat veronderstelt dat God en mensen samenkomen om een contract te sluiten, en beloften, voorwaarden, voorrechten en verantwoordelijkheden overeenkomen. […]

    ‘Een dergelijk verbond is onveranderlijk. Het is een anker voor de ziel; een stevig en zeker fundament voor toekomstige verwachtingen.’ (Dale G. Renlund en Ruth Lybbert Renlund, The Melchizedek Priesthood: Understanding the Doctrine, Living the Principles [2018], 60.)

  17. Leer en Verbonden 25:7.

  18. Leer en Verbonden 25:8.

  19. Leer en Verbonden 25:12.

  20. Zie Leer en Verbonden 25:15.

  21. Leer en Verbonden 25:15. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Zonder de verordening van de doop en het bijbehorende verbond kan iemand niet in het celestiale koninkrijk worden toegelaten. De verordeningen van de tempel en de bijbehorende verbonden zijn de vereisten om in het celestiale koninkrijk te worden verhoogd, ofwel het eeuwig leven, “de grootste van alle gaven van God” [Leer en Verbonden 14:7], te beërven.’ (‘Verbonden en verplichtingen’, Liahona, mei 2024, 96.)

  22. Zie Leer en Verbonden 25:1.

  23. Leer en Verbonden 25:3.

  24. Zie Leer en Verbonden 25:15.

  25. Zie Dallin H. Oaks, ‘The Aaronic Priesthood and the Sacrament’, Ensign, november 1998, 44–45. President Oaks heeft gezegd:

    ‘Deze verordeningen van het Aäronisch priesterschap zijn ook nauw verbonden met de bediening van engelen. […]

    Boodschappen van engelen kunnen gegeven worden door een stem, of door gedachten of gevoelens die ingegeven worden.’ (‘The Aaronic Priesthood and the Sacrament’, Ensign, november 1998, 44, 45).

    Daarnaast heeft de profeet Joseph Smith tot de ZHV-zusters over deze belofte gesproken: ‘Indien u van de u vergunde voorrechten gebruik maakt, kunnen de engelen niet anders dan uw metgezel zijn.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2011], 488.)

  26. Zie Leer en Verbonden 84:19–20.

  27. Zie Leer en Verbonden 107:18–19.

  28. Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, 77. ‘Willard Richards heeft opgetekend: “President Joseph Smith las de openbaring […] aan Emma Smith voor en verklaarde […] dat niet alleen zij, maar ook anderen dezelfde zegeningen mochten krijgen.”’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith, 488.) Zie ook Nauvoo Relief Society Minute Book, 17 maart 1842, in The First Fifty Years of Relief Society: Key Documents in Latter-day Saint Women’s History (2016), 1.2.1, churchHistoriansPress.org.

  29. Zie Leer en Verbonden 24, opschrift. Daarin staat: ‘De volgende drie openbaringen werden in deze periode gegeven om hen te sterken, aan te moedigen en te onderrichten.’

  30. Zie Leringen: Joseph Smith, 488.

  31. Zie Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, 77. ‘Ik smeek u om alles wat u over priesterschapsmacht kunt vinden onder gebed te bestuderen. U kunt bijvoorbeeld beginnen met Leer en Verbonden 84 en 107. Die afdelingen zullen u naar andere teksten leiden. De Schriften en leringen van hedendaagse profeten, zieners en openbaarders staan vol van die leerstellingen. Naarmate uw begrip toeneemt en u geloof in de Heer en zijn priesterschapsmacht oefent, zal uw vermogen om een beroep te doen op die geestelijke schat van de Heer toenemen.’ (Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, 79.)

  32. Zie Leer en Verbonden 109:22.

  33. Leer en Verbonden 84:20.

Afdrukken