Algemene conferentie
Heilige Schriften: de basis van geloof
Algemene oktoberconferentie 2024


Heilige Schriften: de basis van geloof

We mogen het belang van de heilige Schriften niet onderschatten, zowel bij bekering als bij langdurige trouw aan het evangelie.

Mijn vrouw, Mary, en ik zagen onlangs een T-shirt met op de voorkant een afbeelding van een boek en deze woorden: ‘Boeken: het oorspronkelijke mobiele apparaat.’

Afbeelding
T-shirt met de tekst: ‘Boeken: het oorspronkelijke mobiele apparaat.’

Ik dacht na over deze interessante woorden en besefte hoe belangrijk allerlei mobiele apparaten zijn geworden. Bij nader inzien realiseerde ik me dat een apparaat of zelfs een apparaat met kunstmatige intelligentie nooit zo belangrijk of zinvol zal zijn als de geestelijke leiding die uit goddelijke openbaring voortkomt.

Gedrukt of digitaal, de Bijbel en het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus, bieden geestelijke leiding en onderricht van Jezus Christus, de Heiland van de wereld. We koesteren deze boeken vanwege hun voorname rol in het documenteren van Gods leiding aan profeten en volken vanouds, en vanwege de begeleiding die ze ons persoonlijk bieden.

In combinatie met de leringen van hedendaagse profeten geven deze heilige Schriften ons in deze tijd een leerstellig richtsnoer. Deze Schriften zijn het krachtigst als ze onderricht, correctie, steun en troost bieden aan personen en gezinnen die leiding van de Heer willen ontvangen.

De Schriften, gecombineerd met geestelijke inspiratie van de Heilige Geest, blijven de voornaamste bron die de bekering bevordert van hen die een gebroken hart en een verslagen geest hebben en Jezus Christus willen volgen. Met de Schriften wordt er een fundament gelegd dat bestand is tegen de voortdurende pogingen van de tegenstander om ons geloof te ondermijnen.

Nieuwe leden zijn in de loop van de geschiedenis een zegen voor en de levensader van de kerk geweest. Eén voorbeeld is me bijzonder dierbaar. Toen ik op jonge leeftijd bisschop was, gaven twee geweldige zendelingzusters les aan William Edward Mussman en zijn gezin. De vader, een zeer bekwaam jurist, was juridisch adviseur van een groot bedrijf. Zijn toegewijde vrouw, Janet, wilde met het gezin een christelijker leven leiden.

Hun geweldige zoon en dochter, die allebei begin 20 waren, kregen ook les. Alle vier hadden les gekregen en gingen naar de kerk. De zendelingzusters hadden uitgelegd hoe belangrijk het was om het Boek van Mormon te lezen en om een getuigenis van dat heilige boek te bidden. Opmerkelijk genoeg las het gezin in korte tijd en onder gebed het hele Boek van Mormon.

De ringzendelingen, die allebei ZHV-presidente waren geweest, vergezelden hen naar de avondmaalsdiensten.

Toen het gezin op het punt stond om zich te laten dopen, kregen ze een enorme hoeveelheid kritische lectuur over de kerk. Dat was nog voor het internet, maar het materiaal vulde een grote kartonnen doos.

De zendelingzusters nodigden mij als 34-jarige bisschop uit om enkele vragen te beantwoorden. Toen we bij elkaar in hun woonkamer zaten, stond de grote doos met kritische lectuur over de kerk in het midden van de kamer. Ik had me met een gebed in mijn hart op deze afspraak voorbereid. Tijdens het openingsgebed fluisterde de Geest me in: ‘Hij weet al dat het waar is.’ Dat was belangrijk. De zusters waren ervan overtuigd dat de rest van het gezin al een getuigenis had. Maar ze waren niet zeker van de vader.

Ik zei meteen tegen hem dat de Geest mij had ingegeven dat hij al een getuigenis had. ‘Was dat zo?’ Hij keek me aandachtig aan en zei dat de Geest inderdaad de waarheid van het Boek van Mormon en de kerk had bevestigd.

Ik vroeg toen of het wel nodig was om de lectuur door te nemen als ze al een geestelijke bevestiging hadden.

De vader antwoordde dat het niet nodig was. De rest van het gezin stemde in met zijn antwoord.

Hij zei dat hij nog wel een belangrijke vraag had: een van de redenen waarom ze zoveel kritische lectuur over de kerk hadden ontvangen, was omdat ze lid van een andere kerk waren. Bovendien had hij daar beloofd om een grote bijdrage te leveren aan de constructie van een nieuw kerkgebouw. Hij vertelde me dat de zendelingzusters hem over het belang van tiende hadden verteld, wat hij had aanvaard, maar hij vroeg zich af of het verkeerd zou zijn om ook de belofte na te komen die hij eerder had gedaan. Ik verzekerde hem ervan dat de beloofde betaling doen zowel eervol als gepast zou zijn.

Afbeelding
Familie Mussman.

Het echtpaar Mussman met hun zoon, schoondochter en dochter.

Het hele gezin liet zich dopen. Een jaar later werden ze als gezin in de Oaklandtempel in Californië verzegeld. Ik had het voorrecht om erbij te zijn. De zoon voltooide zijn rechtenstudie, werd beëdigd en ging toen op zending in Japan. Ik heb door de jaren heen gezien hoe trouw de volgende generaties aan het evangelie zijn gebleven. Ik vond het een voorrecht om de verzegeling van een van de kleindochters te verrichten.

De voorbeelden van bekering in deze tijd zijn net zo opmerkelijk. Afgelopen juni spraken coach Andy Reid, hoofdcoach football van de Kansas City Chiefs, en ik, samen met anderen die onze kerk en andere kerken vertegenwoordigden, tijdens een multireligieuze bijeenkomst in de Riverside Church in New York City. Coach Reid benadrukte hernieuwde kansen en hoe belangrijk het is om aan uitnodigingen en mogelijkheden gehoor te geven. En daar draait het evangelie van Jezus Christus om. De volgende ochtend gingen we met onze vrouwen, Tammy Reid en Mary, naar de avondmaalsdienst in de wijk Manhattan 2. Dat was een geestelijke ervaring. Er waren veel nieuwe leden onder de aanwezigen. Vijf onlangs gedoopte leden, vier mannen en een jongeman, behoorden tot de Aäronische priesterschap die het avondmaal ronddienden. Ik ben blij te kunnen melden dat er in de hele kerk een soortgelijke toestroom van nieuwe leden is.

We zijn dankbaar voor de duidelijke toename van mensen die gehoor geven aan een heilige uitnodiging, hun leven veranderen en de kans aangrijpen om Jezus Christus te volgen. Zij betreden het verbondspad door geloof, bekering, doop en bevestiging, zoals onderwezen in de Bijbel en het Boek van Mormon.

We mogen het belang van de heilige Schriften niet onderschatten, zowel bij bekering als bij langdurige trouw aan het evangelie. De profeten vanouds die in het Boek van Mormon worden beschreven, wisten van de zending van Jezus Christus en verkondigden zijn evangelie. We kunnen dichter tot God komen als we de leringen in het Boek van Mormon bestuderen, begrijpen en toepassen. De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat ‘de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen [in dit boek] te houden, dan door welk ander boek ook.’

Om te weten dat het Boek van Mormon het woord van God is, moeten we het lezen, overdenken en erover bidden, en vervolgens naar de voorschriften erin handelen. De profeet Moroni heeft beloofd dat God de waarheid van het boek aan ons zal openbaren als we bidden met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus. Het Boek van Mormon bestuderen is essentieel voor blijvende bekering.

Als we nadenken over het verband tussen de Bijbel en het Boek van Mormon als mobiele apparaten, kunnen we een vraag stellen. Hoe nuttig en aanvullend zouden twee boeken zijn als de Heer zegt dat ze bij elkaar horen en ‘in uw hand één worden’? Dat heeft de Heer gezegd over ‘het stuk hout van Juda’, de Bijbel, en over ‘het stuk hout van Jozef’, het Boek van Mormon.

In veel belangrijke opzichten biedt het Boek van Mormon fundamentele leerstellingen die de Bijbel versterken en erop voortbouwen. De leer van de verzoening van Jezus Christus is een indringend voorbeeld.

De Bijbel geeft een nauwkeurig verslag van de sterfelijke bediening van Jezus Christus, inclusief zijn dood en opstanding. Het Boek van Mormon is specifieker over de verzoening van Jezus Christus, iets wat profeten al voor zijn dood in detail hebben uitgelegd.

Het opschrift van Alma 42 geeft de leerstellige betekenis van de verzoening van Jezus Christus weer.

Er staat: ‘Het sterfelijke leven is een proeftijd om de mens in staat te stellen zich te bekeren en God te dienen – De val heeft de tijdelijke en de geestelijke dood voor het gehele mensdom tot gevolg gehad – Verlossing volgt op bekering – God zelf doet verzoening voor de zonden van de wereld – Barmhartigheid is voor hen die zich bekeren – Alle anderen zijn onderhevig aan de gerechtigheid van God – Barmhartigheid is het gevolg van de verzoening – Alleen de werkelijk boetvaardigen worden gered.’

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag.’ Hij heeft ook beloofd dat als ‘u zich dagelijks in het Boek van Mormon verdiept, u zich immuun kunt maken voor het kwaad van deze tijd’.

Zoals ik al zei, was ik onder de indruk van het concept van het oorspronkelijke mobiele apparaat – een boek. Ik erken echter het ongelooflijke belang van het internet in de hedendaagse wereld. Eén modern mobiel apparaat kan net zoveel informatie bevatten als de informatie die vroeger een grote bibliotheek vulde. We zijn dankbaar dat we in deze tijd leven. Ik ben vooral dankbaar dat heilige boeken en kerkmateriaal nu digitaal beschikbaar zijn. Het internet is een krachtig hulpmiddel om het evangelie te bestuderen. Met behulp van technologie delen veel mensen tegenwoordig Schriftteksten met vrienden. De app van het Boek van Mormon is bijvoorbeeld een ideale manier om vrienden kennis te laten maken met het Boek van Mormon, en kan eenvoudig op normale en natuurlijke wijze worden gedeeld, waar je ook bent.

Afbeelding
Boek van Mormon-app.

Hoewel het internet veel zegeningen biedt, wordt het helaas, net als de geschreven lectuur met kritiek op de kerk die ik eerder heb beschreven, ook gebruikt om twijfel te zaaien en het geloof in waardevolle evangeliebeginselen te ondermijnen. Het kan deel uitmaken van het ‘kwaad van deze tijd’ dat president Nelson heeft genoemd.

De tegenstander en degenen die hem bijstaan hebben op het internet, bewust of onbewust, een equivalent gecreëerd van de doos vol kritische lectuur over de kerk die ik eerder heb beschreven, bedoeld om ons van Gods waarheid af te leiden.

De kwesties die in de loop der jaren zijn aangekaart om twijfel te zaaien, zijn opmerkelijk vergelijkbaar. Dat geldt vooral als je onze tijd vergelijkt met de jaren zestig, toen ik in de twintig was.

Volgens de Schriften moeten we ons verstand gebruiken en in alles wijs zijn. Het internet kan op positieve of op vernietigende wijze worden gebruikt.

Zowel mensen die al lang lid van de kerk zijn als mensen die pas het evangelie bestuderen, moeten bewust kiezen waar ze naar kijken. We mogen ons niet bezighouden met onzedelijk, oneerlijk of onrechtvaardig materiaal. Als u dat doet, kunnen algoritmen u op een pad leiden dat geloof vernietigt en uw eeuwige vooruitgang belemmert. Er kan positief of negatief op u gereageerd worden. Zoek gerechtigheid en vermijd duistere valkuilen op het internet en doemscrollen. Vul uw leven met positieve, rechtschapen ideeën, wees vrolijk, maak plezier, maar vermijd dwaasheid. Er is een verschil. Het dertiende geloofsartikel is een geweldige leidraad. Bovenal, verdiep u regelmatig in het Boek van Mormon. Dat zal de Geest in uw leven brengen en u in staat stellen om waarheid van dwaling te onderscheiden.

Mijn raad voor hen die op welke manier dan ook van het verbondspad zijn afgedwaald, is om terug te keren naar de heilige Schriften, profetische leiding, godsdienstige naleving thuis, en de muziek van het geloof. Iedere ziel is kostbaar voor de Heer. We hebben u nodig! De Heer heeft u nodig, en u hebt Hem nodig! U bent altijd welkom. Gedurende mijn vele jaren in dienst van de kerk heb ik de geweldige mensen bewonderd die op het verbondspad terugkeerden en vervolgens iedereen dienden en tot zegen waren die ze liefhadden of met wie ze in aanraking kwamen.

De heilige Schriften en hedendaagse profeten zijn een belangrijke manier waarop onze liefdevolle hemelse Vader zijn plan van geluk aan al zijn kinderen beschikbaar stelt.

Ik getuig met zekerheid van de goddelijke aard van Jezus Christus en de waarheid van zijn verzoening. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie 2 Timotheüs 3:16.

  2. Zie Predik mijn evangelie: gids om het evangelie van Jezus Christus te delen (2023), 28; zie ook 2 Nephi 2:7; 3 Nephi 12:19; Leer en Verbonden 20:37; Ezra Taft Benson, ‘A Mighty Change of Heart’, Ensign, oktober 1989, 2–5.

  3. Zuster Beverly Bridge en zuster Cheryl Morgan waren de zendelingzusters.

  4. De zoon, William E. Mussman III, was aan Stanford afgestudeerd en studeerde rechten aan de University of California in San Francisco. Zijn zus, Ann C. Mussman, studeerde ook aan Stanford.

  5. Zuster Eleanor Mehr en zuster Louise Johnson waren de ringzendelingen.

  6. The New York Latter-day Saint Professional Association (NYLDSPA) huldigde eerwaarde A.R. Bernard en Coach Andrew ‘Andy’ W. Reid in de historische interkerkelijke Riverside Church in Manhattan. Er waren kerkleiders van ons geloof en van veel andere kerken aanwezig, waaronder rabbijn Joseph Potasnik.

  7. Zie Tad Walch, ‘How Andy Reid’s Beliefs in Jesus Christ and a Second Chance for Michael Vick Guide the Kansas City Chiefs’, Deseret News, 3 juli 2024, deseret.com.

  8. Tussen 1 januari 2024 en 30 augustus 2024 zijn er meer dan 198.000 nieuwe bekeerlingen gedoopt. (Informatie verschaft door de afdeling Zendingswerk.)

  9. In hoofdstuk 5 van Predik mijn evangelie wordt beschreven waarom het Boek van Mormon de sluitsteen van onze godsdienst is.

  10. Inleiding tot het Boek van Mormon.

  11. De profeet Joseph Smith heeft getuigd dat een mens dichter bij God komt door zich aan de leringen in het Boek van Mormon te houden, dan door welk ander boek ook (zie de inleiding tot het Boek van Mormon).

  12. Zie Moroni 10:4.

  13. Zie Ezechiël 37:15–17; zie ook 2 Nephi 3:12.

  14. Het woord verzoening wordt in het Nieuwe Testament maar één keer gebruikt om naar de verzoening van Jezus Christus te verwijzen (zie Romeinen 5:11). In het Boek van Mormon komt het woord verzoening 24 keer voor. 2 Nephi 2:10 beschrijft ‘het geluk’ dat aan de verzoening verbonden is. (Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Verzoenen, verzoening’.)

  15. Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62.

  16. Bedenk eens hoe gezegend we elke week zijn als we online Kom dan en volg Mij bestuderen.

  17. Sommige kwesties zijn gewoon niet waar. Soms worden historische feiten verdraaid. Sommige mensen pleiten voor maatschappelijke kwesties die niet stroken met de Bijbel en het Boek van Mormon. Sommige gaan over kwesties waarvoor de Heer nog geen openbaring heeft gegeven.

  18. Doemscrollen is het uit gewoonte geobsedeerd zoeken naar negatieve en deprimerende nieuwsberichten op sociale media of nieuwssites. (Naar Merriam-Webster.com, ‘doomscroll’.)

  19. De kerk heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt en de opkomst is toegenomen. Het percentage dat de kerk verlaat is kleiner dan in het verleden, maar we hebben elk lid nodig.

Afdrukken