Algemene conferentie
De gave van bekering van de Heer omarmen
Algemene oktoberconferentie 2024


De gave van bekering van de Heer omarmen

Laten we niet wachten tot het echt moeilijk wordt voordat we ons tot God wenden. Laten we niet tot het eind van ons sterfelijk leven wachten om ons oprecht te bekeren.

Ik getuig van onze liefdevolle hemelse Vader. In de algemene aprilconferentie van 2019, toen ik net als algemeen zeventiger was gesteund, zong het koor een uitvoering van ‘’k Sta spraak’loos’ die het diepst van mijn hart en ziel binnendrong.

’t Verbaast mij dat Hij van omhoog kwam en stierf voor mij,

voor mij, zo weerspannig, en ’t leven verwierf voor mij,

dat Hij zelfs tot mij in zijn liefd’ zonder peil zich buigt,

tot mij van vergeving, verlossing en heil getuigt.

Toen ik die woorden hoorde, was ik werkelijk sprakeloos. Ik wist dat de Heer mij ondanks mijn tekortkomingen en zwakheden zegende met de kennis dat ik ‘in zijn kracht alle dingen [vermag]’.

Velen van ons worstelen soms met tekortkomingen, zwakheden of zelfs gevoelens van onwaardigheid. Ik worstel daar nog steeds mee; ik voelde dat op de dag dat ik werd geroepen. Ik voel het vaak, en voel het ook nu ik tot u spreek. Ik heb echter geleerd dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. In de Schriften staan ook veel verhalen van mensen die vergelijkbare gevoelens hadden. We zien Nephi bijvoorbeeld als een getrouwe, moedige dienstknecht van de Heer. Maar ook hij dacht soms dat hij onwaardig, zwak en ontoereikend was.

‘Niettemin,’ zei hij, ‘ondanks de grote goedertierenheid van de Heer, die mij immers zijn grote en wonderbare werken heeft getoond, roept mijn hart uit: O, ellendig mens die ik ben! Ja, mijn hart is bedroefd wegens mijn vlees; mijn ziel rouwt wegens mijn ongerechtigheden.’

De profeet Joseph Smith zei dat hij zich in zijn jeugd vaak ‘afgewezen’ voelde ‘wegens [zijn] zwakheid en onvolmaaktheden’. Maar Josephs zorgen en gevoelens van onbekwaamheid zetten hem ertoe aan om na te denken, te studeren, te leren en te bidden. U weet misschien nog dat hij in het bos bij zijn huis ging bidden om de waarheid, gemoedsrust en vergeving te zoeken. Hij hoorde de Heer zeggen: ‘Joseph, mijn zoon, je zonden zijn je vergeven. Ga heen, wandel in mijn verordeningen en neem mijn geboden in acht. Zie, Ik ben de Heer van heerlijkheid. Ik ben voor de wereld gekruisigd, zodat eenieder die in mijn naam gelooft, het eeuwige leven kan ontvangen.’

Josephs oprechte verlangen om zich te bekeren en het heil van zijn ziel te zoeken, bracht hem tot Jezus Christus zodat hij vergeving van zijn zonden ontving. Zijn inspanningen luidden de voortdurende herstelling van het evangelie van Jezus Christus in.

Deze opmerkelijke ervaring van de profeet Joseph Smith toont ons dat we door onze zwakheden en tekortkomingen onze gevallen staat kunnen erkennen. Als we nederig zijn, kunnen we daardoor inzien dat we afhankelijk zijn van Jezus Christus, en kan het oprechte verlangen in ons hart opkomen om ons tot de Heiland te wenden en ons van onze zonden te bekeren.

Vrienden, bekering brengt ons vreugde! Bekering maakt deel uit van een dagelijks proces waardoor de Heer ons ‘regel op regel, voorschrift op voorschrift’ leert om naar zijn leringen te leven. Net als Joseph en Nephi kunnen wij ‘[God] aan[roepen] om barmhartigheid, want Hij is machtig om te redden’. Hij kan al onze rechtschapen verlangens vervullen en al onze wonden genezen.

In het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus staan ontelbare verhalen van mensen die ontdekten dat ze door oprechte bekering tot Christus konden komen.

Ik wil u vertellen over een tedere barmhartigheid van de Heer die zich in mijn geliefde vaderland Puerto Rico afspeelde.

In mijn geboorteplaats Ponce besloot een zuster, Célia Cruz Ayala, om een exemplaar van het Boek van Mormon aan een vriendin te geven. Ze pakte het boek in en ging op weg met dat geschenk dat voor haar waardevoller was dan diamanten of robijnen. Onderweg werd haar handtas door een dief gestolen, die wegrende met het bijzondere geschenk in de tas.

Toen ze dat verhaal in de kerk vertelde, zei haar vriendin: ‘Wie weet? Misschien was dit jouw kans om het evangelie te delen!’

Wat denkt u dat er een paar dagen later gebeurde? Célia kreeg een brief. Ik heb die brief nu in mijn handen; Célia heeft hem aan mij gegeven. In de brief staat:

‘Mevrouw Cruz,

‘Vergeef me, vergeef me. U weet niet half hoeveel spijt ik heb dat ik u heb beroofd. Maar mijn leven is erdoor veranderd en zal erdoor blijven veranderen.

‘Dat boek [het Boek van Mormon] heeft mij geholpen. De droom van die man van God heeft mij wakker geschud. […] Ik geef u uw vijf dollar terug, want die kan ik niet uitgeven. Ik wil u laten weten dat het leek alsof u iets uitstraalde. Dat licht weerhield mij ervan [u pijn te doen]. Daarom rende ik weg.

‘Ik wil u laten weten dat u mij weer zult zien, maar dan zult u mij niet herkennen, want dan zal ik uw broeder zijn. […] Hier, waar ik woon, zal ik de Heer zoeken en naar de kerk gaan waartoe u behoort.

‘Ik kreeg tranen in mijn ogen door de boodschap die u in dat boek had geschreven. Sinds woensdagavond lees ik onafgebroken in het boek. Ik heb God gebeden en Hem gevraagd mij te vergeven, [en] ik vraag u mij te vergeven. […] Ik dacht dat ik uw ingepakte cadeau kon verkopen. [In plaats daarvan] heb ik nu het verlangen een ander mens te worden. […] Ik smeek u, vergeef me, vergeef me.

‘Uw afwezige vriend.’

Broeders en zusters, het licht van de Heiland kan ons allen raken, ongeacht onze omstandigheden. President Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘Het is voor u niet mogelijk om verder in de duisternis weg te kruipen dan het oneindige licht van Christus’ verzoening kan schijnen.’

De onbedoelde begunstigde van het boek dat Célia wilde schenken, het Boek van Mormon, was nog meer getuige van de barmhartigheid van de Heer. Hoewel het even duurde voordat deze broeder zichzelf vergaf, vond hij vreugde in zijn bekering. Wat een wonder! Eén getrouwe zuster, één exemplaar van het Boek van Mormon, oprechte bekering en de macht van de Heiland leidden tot een volheid van zegeningen van het evangelie en heilige verbonden in het huis des Heren. Andere familieleden volgden en namen heilige taken in de wijngaard van de Heer op zich, zoals het volbrengen van een voltijdzending.

Als we tot Jezus Christus komen, leidt ons pad van oprechte bekering ons uiteindelijk naar de heilige tempel van de Heiland.

Als dat geen rechtschapen beweegreden is om naar reinheid te streven, om alle zegeningen waardig te zijn die onze hemelse Vader en zijn Zoon door heilige tempelverbonden mogelijk maken! Regelmatig in het huis des Heren dienen en ernaar streven om de heilige verbonden na te komen die we daar sluiten, zal zowel ons verlangen als ons vermogen vergroten om de nodige verandering van hart, macht, verstand en ziel door te maken en meer als onze Heiland te worden. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Niets zal de hemelen meer openen [dan in de tempel aanbidden]. Niets!’

Dierbare vrienden, voelt u zich onbekwaam? Voelt u zich onwaardig? Twijfelt u aan uzelf? Misschien maakt u zich zorgen: Ben ik genoeg? Is het te laat voor mij? Waarom blijf ik falen als ik mijn uiterste best doe?

Broeders en zusters, natuurlijk maken we fouten op onze levensweg. Maar onthoud alstublieft wat ouderling Gerrit W. Gong heeft gezegd: ‘De verzoening van onze Heiland is oneindig en eeuwig. We dwalen allemaal af en maken fouten. We kunnen tijdelijk de weg kwijtraken. God houdt ons liefdevol voor dat er altijd een weg terug is, waar we ook zijn of wat we ook hebben gedaan. Hij staat klaar om ons te omarmen.’

Mijn lieve vrouw, Cari Lu, heeft mij ook geleerd dat we ons elke dag moeten bekeren, resetten, en de teller weer op nul zetten.

Er zullen beproevingen komen, maar laten we niet wachten tot het echt moeilijk wordt voordat we ons tot God wenden. Laten we niet tot het eind van ons sterfelijk leven wachten om ons oprecht te bekeren. Laten we ons nu, waar we ons ook op het verbondspad bevinden, richten op de verlossende macht van Jezus Christus en op het verlangen van onze hemelse Vader dat wij bij Hem terugkeren.

Het huis des Heren, zijn heilige Schriften, zijn heilige profeten en apostelen inspireren ons om naar heiliging te streven door de leer van Christus.

‘En nu, zie, mijn geliefde broeders, dit is de weg; en er is geen andere weg noch naam onder de hemel gegeven waardoor de mens kan worden behouden in het koninkrijk van God. En nu, zie, dit is de leer van Christus, en de enige en ware leer van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest.’

Het proces waardoor wij ons verzoenen, of één worden, met God is misschien moeilijk. Maar u en ik kunnen even stilstaan, rustig naar de Heiland opzien en nagaan wat we naar zijn wil moeten veranderen, en dat doen. Als we dat oprecht doen, ontvangen we zijn genezing. En bedenk eens hoe gezegend onze nakomelingen zullen zijn als we de gave van bekering van de Heer omarmen!

De Meesterpottenbakker, zei mijn vader, zal ons kneden en verfijnen, en dat kan moeilijk zijn. Maar de Meestergeneesheer zal ons ook reinigen. Ik heb deze genezende macht zelf ondervonden en ondervind die nog steeds. Ik getuig dat het mogelijk is door geloof in Jezus Christus en dagelijkse bekering.

O, het is wonderbaar dat Hij zo hield van mij

dat Hij ’s ontzield voor mij!

Ik getuig van Gods liefde en van de oneindige macht van de verzoening van zijn Zoon. We kunnen dat sterk voelen als we ons oprecht en met heel ons hart bekeren.

Vrienden, ik getuig van de heerlijke herstelling van het evangelie door middel van de profeet Joseph Smith, en de huidige goddelijke leiding van de Heiland door middel van zijn profeet en spreekbuis, president Russell M. Nelson. Ik getuig dat Jezus Christus leeft en dat Hij de Meestergeneesheer van onze ziel is. Ik weet en getuig met heel mijn hart dat deze dingen waar zijn. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. ‘’k Sta spraak’loos’, Lofzangen, nr. 129.

  2. Alma 26:12.

  3. 2 Nephi 4:17; zie ook vers 18–19.

  4. Geschiedenis van Joseph Smith 1:29.

  5. Joseph Smith, ‘History, circa Summer 1832’, 3, josephsmithpapers.org.

  6. Zie Mosiah 4:11–12.

  7. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als we kiezen voor bekering, kiezen we voor verandering! We staan de Heiland toe om ons in de beste versie van onszelf te veranderen. We kiezen voor geestelijke groei en vreugde – de vreugde van verlossing in Hem. Besluiten we om ons te bekeren, dan besluiten we om meer zoals Jezus Christus te worden!’ (‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.)

  8. 2 Nephi 28:30.

  9. Alma 34:18.

  10. ‘Lieve broeders en zusters, hoe kostbaar is het Boek van Mormon voor u? Als u mocht kiezen tussen diamanten en robijnen of het Boek van Mormon, wat zou u dan kiezen? Wees eerlijk: wat heeft voor u de meeste waarde?’ (Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 61.)

  11. In F. Burton Howard, ‘Missionary Moments: “My Life Has Changed”’, Church News, 6 januari 1996, thechurchnews.com; zie ook Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, deel 4, Sounded in Every Ear, 1955–2020 (2024), 472–474, 477–479.

  12. Jeffrey R. Holland, ‘De arbeiders in de wijngaard’, Liahona, mei 2012, 33.

  13. Kunnen we even stilstaan bij onze nakomelingen? Door onze kortzichtigheid kunnen we het nu niet zien, maar onze gewilligheid om ons met een volmaakt voornemen van hart tot de Heer te wenden, te veranderen, ons te bekeren en het evangelie van Jezus Christus te omarmen, kan vele generaties beïnvloeden! Sta eens stil bij de zegeningen die kunnen voortvloeien uit de nederigheid, zachtmoedigheid en het geloof in Jezus Christus van één ziel, zelfs in de meest ongemakkelijke omstandigheden!

  14. Zuster Célia Cruz gaf deze details in een persoonlijk gesprek met ouderling Jorge Alvarado op 10 september 2024.

  15. Russell M. Nelson, ‘Verheug u in de gave van priesterschapssleutels’, Liahona, mei 2024, 122.

  16. Als we met dergelijke vragen zitten, is het belangrijk om deze woorden van de apostel Paulus in gedachten te houden:

    ‘Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard? […]

    ‘Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.

    ‘Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,

    ‘noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere’ (Romeinen 8:35, 37–39).

  17. Gerrit W. Gong, ‘Het kampvuur van ons geloof’, Liahona, november 2018, 41.

  18. Nephi geeft hierin het goede voorbeeld. Hij riep uit:

    ‘Ontwaak, mijn ziel! Kwijn niet langer weg in zonde. Wees verblijd, o mijn hart, en geef niet langer plaats aan de vijand van mijn ziel. […]

    ‘O Heer, wilt U mijn ziel verlossen? Wilt U mij bevrijden uit de handen van mijn vijanden? Wilt U maken dat ik sidder bij het verschijnen van de zonde?’ (2 Nephi 4:28, 31.)

  19. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Als iemand het bekeringsproces heeft doorlopen, doet de Heiland meer dan die persoon van zonde reinigen. Hij geeft hem of haar nieuwe kracht. Die nieuwe kracht is van essentieel belang om het doel van de reiniging te verwezenlijken, namelijk naar onze hemelse Vader terugkeren. Om in zijn tegenwoordigheid te worden toegelaten, moeten we niet alleen rein zijn. We moeten ook veranderd zijn van een zwak zondig mens in een sterk geestelijk mens die in Gods tegenwoordigheid kan vertoeven.’ (‘De verzoening en geloof’, Liahona, april 2008, 12–13.)

  20. 2 Nephi 31:21.

  21. Wij eren onze familie en onze hemelse Vader door bekering te omarmen en ernaar te streven een goed leven te leiden.

  22. Lofzangen, nr. 129.

Afdrukken