Algemene conferentie
Christus volgen
Algemene oktoberconferentie 2024


Christus volgen

Als volgelingen van Christus spreken en getuigen wij van Jezus Christus, ons volmaakte Voorbeeld. Dus laten we Hem volgen en twist vermijden.

Dit jaar zijn miljoenen geïnspireerd door het evangeliestudieplan dat gebaseerd is op de uitnodiging van de Heiland: ‘Kom dan en volg Mij.’ Christus volgen, is geen oppervlakkige of gelegenheids-bezigheid. Het vergt onze voortdurende inzet en is een levenswijze die we altijd en overal moeten nastreven. Zijn leringen en voorbeeld bepalen het pad dat elke discipel van Jezus Christus moet volgen. En iedereen wordt uitgenodigd om dit pad te volgen, want Hij nodigt allen uit om tot Hem te komen, ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw; […] en allen zijn voor God gelijk’.

I.

De eerste stap om Christus te volgen, is te gehoorzamen wat Hij omschreef als ‘het grote gebod in de wet’:

‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

‘Dit is het eerste en het grote gebod.

‘En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

‘Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.’

Afbeelding
Vader en zoon die vliegeren.

De geboden van God zijn de sturende en stabiliserende kracht in ons leven. Onze ervaringen in het sterfelijk leven zijn als het jongetje en zijn vader die op een winderige dag gaan vliegeren. Toen de vlieger steeds hoger ging, trok de wind aan het touwtje in de hand van het jongetje. Onbekend met de kracht van de wind, vroeg hij of het touw doorgeknipt kon worden zodat de vlieger hoger kon stijgen. Zijn wijze vader zei nee en legde uit dat het touw de vlieger omhooghield in de harde wind. Als we onze greep op het touw verliezen, zal de vlieger niet hoger gaan. Hij zal door deze winden worden meegevoerd en onvermijdelijk neerstorten.

Dat onmisbare touw vertegenwoordigt de verbonden die ons met God, onze hemelse Vader, en zijn Zoon, Jezus Christus, verbinden. Als we die verbonden naleven door de geboden te onderhouden en het verlossingsplan te volgen, stellen de beloofde zegeningen ons in staat om naar celestiale hoogten te stijgen.

In het Boek van Mormon staat herhaaldelijk dat Christus het licht van de wereld is. Toen Hij aan de Nephieten verscheen, legde de herrezen Heer die leer als volgt uit: ‘Ik heb u een voorbeeld gegeven.’ ‘Ik ben het licht dat u omhoog zult houden – dat wat u Mij hebt zien doen.’ Hij is ons grote voorbeeld. We leren wat Hij heeft gezegd en gedaan als we de Schriften bestuderen en de leringen van profeten volgen, waartoe president Russell M. Nelson ons heeft aangespoord. Elke zondag tijdens de verordening van het avondmaal beloven we ‘Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden’.

II.

In het Boek van Mormon heeft de Heer ons de beginselen gegeven van wat Hij ‘de leer van Christus’ noemde. Namelijk: geloof in de Heer Jezus Christus, bekering, doop, het ontvangen van de gave van de Heilige Geest, volharden tot het einde, en worden als een klein kind, wat betekent dat we de Heer vertrouwen en ons onderwerpen aan alles wat Hij van ons vraagt.

Er zijn twee soorten geboden van de Heer: permanente, zoals de leer van Christus, en tijdelijke. Tijdelijke geboden zijn nodig ten behoeve van de kerk van de Heer of van de gelovigen in tijdelijke omstandigheden. Maar die worden ingetrokken als de behoefte eraan voorbij is. Een voorbeeld van tijdelijke geboden zijn de aanwijzingen van de Heer aan de eerste leiders van de kerk om de heiligen te laten verhuizen van New York naar Ohio, naar Missouri en naar Illinois, en uiteindelijk de trek van de pioniers naar het gebergte in het westen te leiden. Hoewel ze slechts tijdelijk van kracht waren, werden deze geboden gegeven om gehoorzaamd te worden.

Het heeft lang geduurd voordat sommige permanente geboden door iedereen werden nageleefd. President Lorenzo Snow heeft in zijn beroemde toespraak over de wet van tiende bijvoorbeeld nadruk op een gebod gelegd dat al eerder was gegeven, maar nog niet door alle kerkleden werd nageleefd. In de omstandigheden waarmee de kerk en haar leden toen geconfronteerd werden, moest er nogmaals nadruk op worden gelegd. Recentere voorbeelden van hernieuwde nadruk waren noodzakelijk door de omstandigheden waar de heiligen der laatste dagen of de kerk mee te maken kregen. Denk aan de proclamatie over het gezin die president Gordon B. Hinckley een generatie geleden uitvaardigde. Maar ook aan de recente oproep van president Russell M. Nelson om de kerk bij haar geopenbaarde naam te noemen: De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

III.

In de omstandigheden van onze tijd is hernieuwde nadruk op een andere lering van onze Heiland nodig.

De communicatie in deze tijd is in het openbare leven en soms zelfs in onze families doorspekt met wrede en kwetsende woorden. Grote meningsverschillen inzake het overheidsbeleid resulteren vaak in vijandigheid en zelfs haat op maatschappelijk en persoonlijk vlak. Zo’n sfeer van vijandigheid kan het soms onmogelijk maken om wetten uit te vaardigen betreffende belangrijke kwesties die de meeste burgers noodzakelijk vinden voor het algemeen belang.

Wat moeten volgelingen van Christus in deze tijd van schadelijke en negatieve communicatie verkondigen en doen? Wat waren zijn leringen en voorbeelden?

Afbeelding
De Heiland onderricht de Nephieten.

Het is veelzeggend dat een van de eerste beginselen waarin Jezus onderwees toen Hij aan de Nephieten verscheen, was om twist te vermijden. Hoewel Hij doelde op geschillen over godsdienstige leer, zijn de redenen die Hij gaf duidelijk ook van toepassing op de communicatie en omgang in de context van politiek, overheidsbeleid en familierelaties. Jezus heeft gezegd:

‘Hij die de geest van twisten heeft, is niet van Mij, maar van de duivel, die de vader van twisten is, en hij hitst het hart van de mensen op om in toorn te twisten, de een met de ander.

‘Zie, dat is niet mijn leer om het hart van de mensen tot toorn op te hitsen, de een tegen de ander; dit is daarentegen mijn leer: dat zulke zaken moeten worden weggedaan.’

In zijn verdere bediening onder de Nephieten zette Jezus andere geboden uiteen die nauw verbonden waren met zijn verbod op twist. Hij had deze dingen eerder in zijn grote Bergrede verkondigd, grotendeels in precies dezelfde woorden die Hij later tot de Nephieten sprak. Ik citeer de bekende Bijbeltaal:

Afbeelding
De Heiland predikt in Jeruzalem.

‘Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen.’

Dit is een van de bekendste geboden van Christus – heel revolutionair en moeilijk op te volgen. Toch is het een fundamenteel onderdeel van zijn uitnodiging aan allen om Hem te volgen. President David O. McKay heeft gezegd: ‘Er is geen betere manier waarop wij onze liefde voor God kunnen tonen dan door onzelfzuchtige liefde voor onze medemens te tonen.’

Afbeelding
Bemiddeling tussen twee partijen.

Hier is nog een fundamentele lering van Hem die ons grote voorbeeld is: ‘Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.’

Vredestichters! Wat zouden persoonlijke relaties veranderen als volgelingen van Christus geen wrede, kwetsende woorden meer zouden gebruiken.

Afgelopen jaar gaf president Russell M. Nelson ons in de algemene conferentie deze uitdagingen:

‘Een van de dingen waaraan je vrij eenvoudig een ware volgeling van Jezus Christus herkent, is hoe barmhartig die persoon anderen bejegent. […]

‘Ware discipelen van Jezus Christus zijn vredestichters. […]

‘Een van de beste manieren waarop wij de Heiland kunnen eren, is een vredestichter te worden.’

Tot slot van zijn leringen: ‘Twist is een keuze. Vredestichten is een keuze. U bent dus vrij om voor ruzie of toenadering te kiezen. Ik verzoek u dringend ervoor te kiezen om vanaf nu altijd een vredestichter te zijn.’

Conflictpartijen moeten in een gesprek eerst vaststellen over welke uitgangspunten iedereen het eens is.

Om ons volmaakte Voorbeeld en zijn profeet te volgen, moeten we doen wat in de volksmond de gulden regel wordt genoemd: ‘Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.’ We moeten iedereen liefhebben en goed behandelen. In al onze communicatie moeten we twist vermijden en vredestichters zijn. Dat betekent niet dat we onze beginselen en prioriteiten laten varen, maar wel dat we anderen niet meer agressief mogen aanvallen om de hunne. Dat is wat ons volmaakte Voorbeeld in zijn bediening heeft gedaan. Dat is het voorbeeld dat Hij ons gaf toen Hij ons uitnodigde om Hem te volgen.

Vier jaar geleden heeft president Nelson ons tijdens deze conferentie een profetische boodschap voor onze tijd gegeven:

‘Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren? Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u [dagelijks] doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere?’

Afbeelding
De Heer Jezus Christus.

Als volgelingen van Christus spreken en getuigen wij van Jezus Christus, ons volmaakte Voorbeeld. Dus laten we Hem volgen en twist vermijden. Laten we bij het nastreven van ons voorkeursbeleid in publieke aangelegenheden zijn zegeningen voor ogen houden door de taal en methoden van vredestichters te gebruiken. Laten we in onze familie en andere persoonlijke relaties wreedheid en haat vermijden. Laten we proberen heilig te zijn, net als onze Heiland, in wiens heilige naam ik getuig en zijn zegen afsmeek om ons te helpen heiligen te zijn. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken