Algemene conferentie
Dagen om nooit te vergeten
Algemene oktoberconferentie 2024


Dagen om nooit te vergeten

De komende evenementen zullen kerkleden over de hele wereld meer kansen geven om de blijde tijdingen van het evangelie van Jezus Christus uit te dragen.

Inleiding

Geliefde broeders en zusters, in de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in deze bedeling hebben veel goddelijke gebeurtenissen plaatsgevonden waaruit blijkt dat de Heer zijn kerk leidt. Eén decennium in onze geschiedenis steekt echter boven alle andere uit: de jaren 1820 tot 1830. Het was een decennium als geen ander, vanaf de lente van 1820 – toen de profeet Joseph Smith in het heilige bos God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, zag – tot 6 april 1830.

Afbeelding
Moroni overhandigt de gouden platen.
Afbeelding
Herstelling van het Melchizedeks priesterschap.
Afbeelding
Oliver Cowdery.

Denk eens na over deze opmerkelijke gebeurtenissen! De jonge profeet sprak met de engel Moroni, vertaalde de gouden platen, en publiceerde het Boek van Mormon! Hij was het werktuig door wie het Aäronisch en Melchizedeks priesterschap werden hersteld, en daarna richtte hij de kerk op! Oliver Cowdery gaf een goede beschrijving van die tijd: ‘Dit waren dagen om nooit te vergeten.’ Tot op de dag van vandaag vinden wonderbaarlijke gebeurtenissen plaats.

Ik durf zelfs te zeggen dat we dit jaar een decennium hebben ingeluid dat zo gedenkwaardig kan worden als elk ander sinds dat ongeëvenaarde eerste decennium bijna twee eeuwen geleden.

Ons decennium

Ik zal uitleggen wat ik daarmee bedoel. Tussen 2024 en 2034 zullen we grote gebeurtenissen meemaken, die zullen leiden tot uitzonderlijke kansen om te dienen, ons met leden en vrienden te verenigen, en De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen aan meer mensen dan ooit tevoren te introduceren.

Afbeelding
Viering van de 100e verjaardag van president Nelson.

We hebben net de kracht van een werkelijk historisch moment ervaren, toen we met tientallen miljoenen mensen de honderdste verjaardag van president Russell M. Nelson vierden.

Een artikel op Newsweek over de verjaardag van president Nelson had de titel: ‘Oudste religieuze leider ter wereld is 100 jaar.’ In dat artikel stond een lijst met de tien oudste geloofsleiders ter wereld. Daarin stond president Nelson bovenaan, boven onder andere paus Franciscus en de Dalai Lama.

Het volgende citaat uit een artikel in de New York Times geeft de strekking van veel van de internationale verslaggeving goed weer: ‘In een [Amerikaanse] presidentiële verkiezingstijd waarin veel mensen nadenken over leeftijd en leiderschap, lijkt de mijlpaal van meneer Nelson erop te wijzen dat, in ieder geval in zijn kerk, een driecijferige verjaardag geen grote zorg hoeft te zijn. Hij is nog steeds populair onder kerkleden, die hun president niet alleen als bestuurder, maar als “profeet, ziener en openbaarder” beschouwen.’

Wij zijn enorm dankbaar dat de mijlpaal van president Nelsons verjaardag ons de kans gaf om een wereldwijd publiek kennis met een profeet van God te laten maken. Dat was een viering om nooit te vergeten.

Afbeelding
Het gerenoveerde plein bij het kantoorgebouw van de kerk.

In de lente van dit jaar werd een gerenoveerd plein op Temple Square onthuld, met de vlaggen van landen waarin de kerk wordt erkend. Bij de ingang van het plein vinden we op een granieten monument deze profetische woorden gegraveerd: ‘Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de Heere vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle [volken] ernaartoe zullen stromen.’

Deze profetie van Jesaja wordt onder meer vervuld door de gedenkwaardige gebeurtenissen die in de komende tien jaar zullen plaatsvinden.

Afbeelding
De Salt Laketempel.

Denk eens na over het ongeëvenaarde aantal open dagen en inwijdingen van tempels die we het komende decennium zullen meemaken: een potentieel aantal van 164 tempels, waar nog meer bij kunnen komen. Stelt u zich eens voor dat tientallen miljoenen van u en uw vrienden door een huis des Heren rondgeleid worden. Het symbolisch middelpunt van deze gebeurtenissen zal de herinwijding van de Salt Laketempel en de activiteiten daaromheen zijn. Het worden ongetwijfeld dagen om nooit te vergeten.

Afbeelding
De oprichting van de kerk.

In 2030 zullen we wereldwijd veel kansen hebben om het tweehonderdjarig jubileum van de oprichting van de kerk te vieren. Hoewel het nog te vroeg is om te weten hoe de kerk deze mijlpaal zal vieren, kunnen we zeker familieleden, vrienden, collega’s en voorname gasten uitnodigen om te ‘komen zien’ en de krachtige invloed van de kerk in het leven van haar leden beter te begrijpen.

Afbeelding
Olympische Winterspelen van 2002 in Salt Lake City.

In 2034 zullen duizenden hoogwaardigheidsbekleders, bezoekers en sporters uit de hele wereld de straten van Salt Lake City overspoelen ter gelegenheid van de Olympische Winterspelen. Er is misschien geen groter toonbeeld van wereldwijde eenheid dan we zien in de Olympische Spelen. De wereld zal naar de kerk en haar leden kijken, wat tot veel kansen zal leiden om vrijwilligerswerk te doen, te dienen, en door vriendelijke daden blijde tijdingen te verkondigen. Een evenement om nooit te vergeten.

Deze komende evenementen zullen kerkleden over de hele wereld meer kansen geven om de blijde tijdingen van het evangelie van Jezus Christus in woord en daad uit te dragen. Dit wordt een decennium om nooit te vergeten.

Blijde tijdingen

Een paar weken vóór zijn verjaardag vertelde president Nelson waarom hij de uitdrukking ‘blijde tijdingen’ koestert. Op het eerste gezicht, zei hij, lijkt het om vreugde en geluk te draaien. Maar ‘blijde tijdingen’ gaan veel verder. Hij legde uit dat deze zinsnede oorspronkelijk afkomstig is van het Griekse woord euangelion, wat letterlijk het ‘goede nieuws’ of het ‘evangelie’ betekent. Geluk en vreugde in dit en het volgende leven zijn altijd met het evangelie van Jezus Christus verbonden. De woorden ‘blijde tijdingen’ geven deze dubbele betekenis dus prachtig weer.

‘De mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben.’ Onze hemelse Vader heeft ons het plan van geluk gegeven, zodat wij door zijn zegeningen vreugde kunnen hebben. Een van die zegeningen is dat we eeuwig in familieverband in zijn tegenwoordigheid kunnen wonen. De verzoening van Jezus Christus staat centraal in Gods verlossingsplan voor ons. Om het eeuwige leven te ontvangen, moeten we tot Christus komen. Als we dat doen ‘en anderen daar tevens bij helpen, nemen we aan Gods werk van heil en verhoging deel’.

Deze boodschap van de blijde tijdingen van het evangelie van Jezus Christus is de belangrijkste boodschap op aarde. En daarin spelen de jongeren en jongvolwassenen in de kerk een grote rol.

Voor de kracht van de jeugd

Hoewel elk lid van de kerk dit decennium vele dagen om nooit te vergeten kan meemaken, kan dat vooral zo zijn voor de opkomende generatie. Jullie zijn in deze tijd op aarde gekomen omdat jullie zijn uitgekozen om hier nu te zijn. Jullie hebben de kracht en het vermogen om op ongekende wijze discipelen van Jezus Christus te zijn.

President George Q. Cannon heeft gezegd: ‘God heeft geesten voor deze bedeling bewaard die de moed en vastberadenheid hebben om de wereld en alle machten van de duivel […] tegemoet te treden, [en om] het Zion van onze God te vestigen en op te bouwen zonder de gevolgen te vrezen.’

Daarom wil ik me nu tot jullie, de opkomende generatie, richten. Ik wil jullie vragen je voor te stellen hoe spannend het komende decennium, dagen om nooit te vergeten, voor jullie kan zijn. Ik geef jullie ook deze eenvoudige raad en aanmoediging mee om je dit komende decennium kracht te geven.

Net als velen van jullie heb ik een smartphone die mij soms onverwachts een aantal foto’s toont van wat ik op een bepaalde dag deed. Ik verbaas me altijd hoeveel er in een paar jaar tijd voor mij en mijn familie is veranderd.

Stel je voor welke foto’s jouw telefoon je over tien jaar zal laten zien! Misschien zie je dat je je middelbareschooldiploma haalt of afstudeert aan de universiteit, je begiftiging ontvangt, op zending gaat, trouwt, of je eerste kind krijgt. Voor jou persoonlijk zal dit een decennium worden om nooit te vergeten. Maar dat zal nog veel meer zo zijn als je er actief naar streeft om een licht voor de wereld te worden. Laat zien hoe de blijde tijdingen van het evangelie van Jezus Christus niet alleen jouw leven, maar ook dat van je familie, vrienden en volgers op sociale media kunnen verrijken en verbeteren.

Misschien vraag je je af hoe je dat kunt doen.

Profeten van God leren ons dat we ons daarbij op vier heldere, door God voorgeschreven taken richten. Ten eerste, het evangelie van Jezus Christus naleven; ten tweede, voor behoeftigen zorgen; ten derde, allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen; en ten vierde, families voor eeuwig verenigen. Opmerkelijk genoeg kunnen we dat alles op heel normale en natuurlijke manieren doen.

Door God voorgeschreven taken

Ik beloof je dat dit voor jou een decennium wordt om nooit te vergeten als je deze vier door God voorgeschreven taken op je neemt. Laten we ze eens nader bekijken.

Afbeelding
Vier door God voorgeschreven taken.
Afbeelding
Jongevrouw in gebed.

Ten eerste, leef het evangelie van Jezus Christus na. Bestudeer de woorden van de profeten en leer je Vader in de hemel lief te hebben. Wend je hart tot Hem en probeer in zijn wegen te wandelen. Put goede moed uit het ‘verbondsvertrouwen’ dat ouderling Soares heeft beschreven. Dat vertrouwen krijg je als je verbonden sluit om Jezus Christus te volgen, omdat je weet dat de Heiland je dan zal sterken en steunen.

Laat je vrienden zien dat jij met vreugde het evangelie naleeft, zodat jij de beste evangelieboodschap bent die ze ooit zullen ontvangen.

Ten tweede, zorg met medeleven voor behoeftige mensen. Jullie generatie is buitengewoon begaan met mensen die het minder hebben. Als er ergens een ramp is en kerkleden snel te hulp schieten om puin te ruimen en de slachtoffers bij te staan, lijkt de meerderheid met een T-shirt van ‘Helpende handen’ tieners en twintigers te zijn. Het ligt in jullie aard om ‘elkaars lasten te dragen’ en ‘hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben’. Hiermee ‘vervul[len wij] de wet van Christus.’

Afbeelding
Kinderen zamelen jam voor de behoeftigen in.

Evan, een jongetje uit het jeugdwerk, besloot om tijdens zijn zomervakantie spullen voor broodjes pindakaas en jam in te zamelen om aan de plaatselijke voedselbank te doneren. Hij vond dat project op de website van JustServe. De jonge Evan vroeg zijn hele klas op school om hem daarbij te helpen, en samen zamelden ze zevenhonderd potten jam in! Vertel de mensen die je helpt dat jij je om hen bekommert omdat je van God houdt en jouw naaste als jezelf wilt behandelen.

Afbeelding
Zendelingen in Brazilië.

Ten derde, nodig allen uit om het evangelie te ontvangen. Dit jaar hebben we 36 nieuwe zendingsgebieden over de hele wereld geopend, zodat iedereen die dat wil op voltijdzending kan gaan. In een tijd waarin veel jongeren niet meer aan religieuze organisaties willen deelnemen, is dat opmerkelijk. Het geeft aan hoe sterk jullie getuigenis is. Of je nu wel of geen voltijdzendeling bent, besef alsjeblieft dat je een enorme invloed op je leeftijdsgenoten hebt als je van ze houdt, met ze deelt en ze uitnodigt om het evangelie van Jezus Christus te verkennen.

Afbeelding
Jongeren bij de Prestontempel (Engeland).

Ten vierde, verenig families voor eeuwig. Als ik rondom de wereld tempels bezoek, sta ik altijd versteld dat er meer jongeren dan zitplaatsen in de doopruimte zijn en dat steeds meer jongvolwassenen verordeningswerker worden. Onlangs reisde een groep van zeshonderd jongeren uit Schotland en Ierland naar de Prestontempel (Engeland), waar ze ruim vierduizend verordeningen verrichtten – vele daarvan voor hun eigen overleden voorouders! Ik spoor je aan om aan familiegeschiedenis te doen, tijd in de tempel door te brengen, en jezelf zorgvuldig voor te bereiden de man of vrouw te worden die met een even waardige partner in de tempel kan trouwen. Ontwikkel nu een levenspatroon waarin de tempel een vaste plaats heeft.

Conclusie

Geliefde broeders en zusters, jonge vrienden en vriendinnen, we zullen in de komende tijd waarschijnlijk allemaal met moeilijkheden te maken krijgen. Maar als we dit komende decennium van ongeëvenaarde momenten ingaan, laten we dan blijde tijdingen verkondigen door eenvoudige dingen te doen: naleven, verzorgen, uitnodigen en verenigen. Als we dat doen, zal de Heer ons zegenen met ervaringen om nooit te vergeten.

Ik getuig dat u, als u met een oprecht hart en eerlijke bedoeling naar de Heer gaat, de naam van de Heiland op uw lippen draagt en de Heilige Geest in uw ziel, en deze grote en heerlijke pelgrimstocht onderneemt, met celestiale zegeningen zult worden overspoeld en zult weten dat God u hoort, u kent en van u houdt. U zult dagen meemaken om nooit te vergeten. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken