Algemene conferentie
Verbonden zijn met Jezus Christus: het zout van de aarde worden
Algemene oktoberconferentie 2024


Verbonden zijn met Jezus Christus: het zout van de aarde worden

Als wij ons blijven verbinden met de Heer, zal ons leven zijn licht weerspiegelen en zullen wij het zout van de aarde worden.

De Heiland onderwees: ‘Wanneer de mensen tot mijn eeuwigdurend evangelie worden geroepen, en zich met een eeuwigdurend verbond verbinden, worden zij gerekend tot het zout van de aarde’. Zout is een verbinding van twee elementen. Wij kunnen op onszelf geen zout zijn. Als wij het zout van de aarde willen zijn, moeten wij verbonden zijn met de Heer, en dat zie ik bij leden van de kerk over de hele wereld: getrouwe leden die met de Heer zijn verbonden en zich ijverig inzetten om anderen te dienen en het zout van de aarde te zijn.

Uw toewijding is een prachtig voorbeeld. Uw dienstbetoon wordt gezien en gewaardeerd.

Onze jongeren laten ongekende moed en toewijding zien. Zij werken enthousiast aan familiegeschiedenis, en hun frequente bezoeken aan de tempel zijn een getuigenis van hun toewijding. Zij laten hun diepe en sterke geloof zien door gewillig hun tijd en energie te wijden aan een zending, waar ook ter wereld. Zij nemen niet alleen deel, maar geven het goede voorbeeld door zich als discipelen met Jezus Christus te verbinden. Hun bediening straalt licht en hoop uit, en daarmee raken ze ontelbare levens. Aan jullie, de jongeren van de kerk, uiten we onze oprechte dank voor je inspirerende inzet. Jullie zijn niet alleen de toekomst van de kerk, maar ook het hier en nu. En jullie zijn echt het zout van de aarde!

Ik houd van de Heer Jezus Christus en ik voel me gezegend dat ik de kans heb om met jullie te werken in de kerk van de Heer. Door onze eenheid, onze kracht en ons geloof zijn we nooit alleen op deze reis. We kunnen samen het koninkrijk van God opbouwen door dienstbetoon, liefde en een onwrikbaar geloof.

Toen Jezus Christus bij het Meer van Galilea de mensen onderwees, gebruikte Hij vaak alledaagse voorbeelden om diepzinnige geestelijke boodschappen over te brengen. Een voorbeeld dat Hij gebruikte, was zout. Jezus zei: ‘U bent het zout van de aarde’.2 Dit sprak de mensen in die tijd erg aan en het betekende veel voor hen, omdat zij de grote waarde van zout kenden.

Zoutwinning is een eeuwenoude ambacht in de Algarve, in het zuidelijke deel van mijn geboorteland Portugal. Het werd duizenden jaren geleden al beoefend, in de tijd van het Romeinse Rijk. Het is bijzonder dat de manier waarop het zout wordt gewonnen door de zoutscheppers, de marnotos, weinig verschilt van vroeger. Deze toegewijde ambachtslieden gebruiken traditionele technieken en handarbeid om de eeuwenoude traditie in stand te houden.

Door deze oude technieken kan er ‘fleur de sel’ of fijn zeezout worden geoogst. Om het ingewikkelde proces van zoutwinning te begrijpen, is het belangrijk om te weten in welk klimaat het ontstaat. Het kustgebied van de Algarve biedt de ideale omstandigheden voor de zoutproductie. Het zeewater wordt naar kleine vijvers geleid, ook wel zoutpannen genoemd, waar het water verdampt door de hitte. Als het water verdampt, worden er hele fijne kristallen gevormd op het oppervlak van de zoutpannen. Deze kristallen zijn ontzettend zuiver en hebben een unieke, knapperige textuur. De marnotos schrapen voorzichtig de kristallen van het wateroppervlak met speciaal gereedschap. Dit vergt precisie en vakmanschap. In Portugal noemen ze dit ‘zoutroom’, omdat het net als room die op melk drijft voorzichtig afgeroomd kan worden. Dit zout staat bekend om zijn zuiverheid en smaak, en wordt verwerkt in hoogstaande culinaire gerechten.

Net zoals de marnotos veel moeite doen om zout van zo’n hoge kwaliteit te oogsten, moeten wij, als verbondsvolk van de Heer, ons uiterste best doen om onze liefde en ons voorbeeld te spiegelen aan Jezus Christus.

In de oudheid werd zout voor veel meer gebruikt dan alleen als smaakversterker. Het was een belangrijk conserveermiddel en een symbool van reinheid en verbond. Mensen wisten dat zout nodig was om eten te bewaren en smaak te versterken. Ze wisten ook dat de werking en smaak van zout verloren kon gaan als het verontreinigd raakte of verdund werd.

Net zoals zout zijn kracht kan verliezen, kunnen wij ook onze geestelijke kracht verliezen als we ons geloof in Jezus Christus niet serieus nemen. We zien er dan nog hetzelfde uit aan de buitenkant, maar zonder een sterk geloof kunnen we onze kracht verliezen om een verschil te maken in de wereld en bij anderen.

Hoe kunnen we dan met onze energie en moeite een verschil maken in de wereld? Hoe kunnen we een discipel zijn en een positieve invloed uitoefenen?

Ik moet denken aan de woorden van onze geliefde profeet: ‘God wil dat we samenwerken en elkaar helpen. Daarom stuurt Hij ons naar een gezin op aarde en organiseert Hij ons in wijken en ringen. Daarom vraagt Hij ons om elkaar te dienen en te bedienen. Daarom vraagt Hij ons om in de wereld te wonen, maar niet van de wereld te zijn.’

We vermijden geestelijke leegte als we ons leven invullen met zinvolle doelen en dienstbaarheid. Als daarentegen ons leven niet gefocust is op goddelijke doelen, zinvolle dienstbaarheid en heilige momenten van zelfreflectie, worden we langzaam verstikt door onze eigen bezigheden en eigenbelang, waardoor onze smaak verloren kan gaan. De oplossing hiervoor is om steeds dienstbaar te zijn en gedreven voor een goede zaak werkzaam te zijn om de wereld voor onszelf en onze omgeving te verbeteren.

Lieve broeders en zusters, wat is het een zegen dat we lid zijn van de Kerk van Jezus Christus en dat we in zijn kerk kunnen dienen. Ongeacht onze omstandigheden kunnen we allemaal een verschil uitmaken.

Bedenk dat de marnotos, de zoutscheppers, eenvoudig gereedschap gebruiken om de beste kristallen te oogsten, het beste zout! Wij kunnen ook door eenvoudige, consequente daden onze toewijding aan, en verbondenheid met, Jezus Christus vergroten. Ik wil vier eenvoudige maar effectieve manieren voorstellen waarop we het zout van de aarde kunnen zijn:

  1. Houd uw focus toegewijd gericht op het huis des Heren. De tempels zijn tegenwoordig dichterbij dan ooit, en regelmatig tempelbezoek zal ons helpen om te zien wat belangrijk is in ons leven, en hoe we onze focus op Christus kunnen houden. In de tempel kunnen we tot de kern komen van ons geloof en onze toewijding aan Jezus Christus.

  2. Sterk anderen door het evangelie samen te beleven. We kunnen ons gezin versterken door regelmatig bewust momenten in te lassen om evangeliebeginselen te bespreken.

  3. Wees gewillig om een roeping te aanvaarden en in de kerk te dienen. Door in onze wijken te dienen, ondersteunen we elkaar en helpen we elkaar om te groeien. Een roeping komt niet altijd gelegen, maar is altijd de moeite waard.

  4. Gebruik digitale middelen doelbewust. Tegenwoordig zijn we door digitale middelen meer dan ooit met elkaar verbonden. Zoals velen van u gebruik ik deze middelen om verbonden te blijven met mijn broeders en zusters in de kerk, en met familie en vrienden. Ik voel me daardoor dichter bij hen. We kunnen elkaar op deze manier ook dienen zonder op bezoek te gaan. Deze middelen zijn een absolute zegen, maar ze kunnen ons ook wegleiden van diepgaande, zinvolle gesprekken, en kunnen bovendien de oorzaak zijn van zinloze activiteiten en tijdverspilling. Als wij het zout van de aarde willen zijn, omvat dat veel meer dan eindeloos scrollen op een schermpje.

Als we het huis des Heren tot het middelpunt van ons leven maken, als we anderen sterken door samen het evangelie te beleven, roepingen aanvaarden en digitale middelen doelbewust gebruiken, zullen we ons geestelijk gezond voelen. Net zoals zuiver zeezout de kracht heeft om te versterken en te behouden, gebeurt dat ook met ons geloof in Jezus Christus, zolang we het voeden en beschermen met onze toewijding aan christelijke dienstbaarheid en liefde.

Als wij ons blijven verbinden met de Heer, zal ons leven zijn licht weerspiegelen en zullen wij het zout van de aarde worden. Op die manier zullen wij niet alleen ons leven verrijken, maar ook dat van de mensen om ons heen. Mogen we altijd onze verbinding met de Heer behouden, nooit onze smaak verliezen, en een klein zoutkristal zijn zoals de Heer dat van ons verlangt. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken