Algemene conferentie
Onze wil in overeenstemming brengen met de zijne
Algemene oktoberconferentie 2024


Onze wil in overeenstemming brengen met de zijne

Als we de wil van de Heer volgen, zullen we de kostbaarste parel in de wereld vinden: het koninkrijk van de hemel.

Op zekere dag vertelde Jezus over een koopman die naar ‘mooie parels’ op zoek was. Tijdens zijn zoektocht vond hij er een ‘van grote waarde’. Maar om de prachtige parel te kunnen bemachtigen, moest deze man al zijn bezittingen verkopen, wat hij prompt en vreugdevol deed.

Met deze korte, doordachte gelijkenis legde de Heiland duidelijk uit dat het koninkrijk van de hemel met een waardevolle parel kan worden vergeleken, de kostbaarste schat die boven alles te begeren is. Uit het feit dat de koopman onmiddellijk al zijn bezittingen verkocht om die waardevolle parel te bemachtigen, blijkt duidelijk dat we ons verstand en onze verlangens moeten afstemmen op de wil van de Heer. Tijdens onze sterfelijke reis moeten we ook bereidwillig ons uiterste best doen om de eeuwige zegeningen van Gods koninkrijk te verkrijgen.

Om die grote beloning waardig te zijn, moeten we, naast andere dingen, zeker ons best doen om alle egocentrische neigingen en zaken waarin we verstrikt zijn los te laten, die ons anders afhouden van volledige toewijding aan de Heer en zijn hogere, heiligere wegen. De apostel Paulus noemt deze zuiverende verlangens ‘de gedachten van Christus’. Naar het voorbeeld van Jezus Christus betekent dit dat wij ‘altijd doen wat [de Heer] welgevallig is’, of zoals sommige mensen zeggen, ‘doen wat voor de Heer werkt’.

In evangelisch opzicht heeft ‘altijd doen wat [de Heer] welgevallig is’ betrekking op onze wil onderwerpen aan de zijne. De Heiland maakte zijn discipelen zorgzaam attent op het belang van dit beginsel:

‘Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.

‘En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.

‘En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.’

De Heiland bereikte een volmaakt en goddelijk niveau van onderwerping aan de Vader en liet zijn wil geheel in de wil van de Vader opgaan. Hij heeft ooit gezegd: ‘En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, omdat Ik altijd doe wat Hem welgevallig is.’ Toen hij de profeet Joseph Smith onderrichtte over de angst en de kwellingen van de verzoening, zei de Heiland:

‘Want zie, Ik, God, heb deze dingen voor allen geleden, opdat zij niet behoeven te lijden als zij zich bekeren; […]

‘welk lijden Mij, ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden – en Ik wilde dat Ik de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen –

‘niettemin, ere zij de Vader, en Ik dronk en volbracht mijn voorbereidingen voor de mensenkinderen.’

In ons sterfelijke leven worstelen we vaak met wat we denken te weten, wat we denken dat het beste is, en waarvan we aannemen dat het voor ons werkt. We begrijpen niet altijd wat onze hemelse Vader zeker weet, wat eeuwig gezien het beste is, en wat absoluut voor kinderen in zijn plan werkt. Deze grote worsteling kan erg ingewikkeld worden, vooral gezien de profetieën in de Schriften over onze tijd: ‘En weet dit dat in de laatste dagen […] de mensen liefhebbers [zullen] zijn van zichzelf, […] meer liefhebbers van zingenot dan liefhebbers van God.’

Een teken dat op de vervulling van deze profetie wijst, is de toenemende trend onder velen in de wereld dat men opgaat in zichzelf en voortdurend verkondigt: ‘Wat er ook gebeurt, ik leef mijn eigen waarheid of ik doe wat voor mij werkt.’ Zoals de apostel Paulus zei: ‘Want zij zoeken allen hun eigen belangen, niet die van Christus Jezus.’ Deze denkwijze wordt vaak als ‘authentiek’ uitgelegd door mensen die zich overgeven aan egocentrische bezigheden of focussen op persoonlijke voorkeuren, of die gedrag rechtvaardigen dat regelmatig niet strookt met Gods liefdevolle plan en wil voor hen. Als we in ons hart en verstand dergelijke denkwijzen toejuichen, kunnen we grote struikelblokken voor onszelf opwerpen bij het verwerven van de kostbaarste parel die God liefdevol voor zijn kinderen heeft bereid: het eeuwige leven.

Zeker, we leggen allemaal als discipel een persoonlijke reis op het verbondspad af, waarbij we ernaar streven om ons hart en verstand op Christus Jezus gericht te houden. Toch moeten we voorzichtig en voortdurend waakzaam zijn om niet in de verleiding te komen een dergelijke wereldse filosofie over te nemen. Ouderling Quentin L. Cook heeft gezegd: ‘Oprecht christelijk zijn is belangrijker dan authentiek zijn.’

Beste vrienden, als we besluiten dat God de grootste invloed op ons leven mag hebben, in plaats van onze zelfzuchtige bezigheden, dan kunnen we vooruitgang maken in ons discipelschap en ons verstand en ons hart beter met de Heiland verenigen. Maar als we Gods weg geen voorrang geven, zijn we op onszelf aangewezen. Dan kunnen we zonder de inspirerende leiding van de Heer vrijwel alles rechtvaardigen wat we doen of laten. We kunnen ook excuses verzinnen door dingen op onze eigen manier te doen, waarbij we eigenlijk zeggen: ‘Ik doe alles gewoon op mijn manier.’

Toen de Heiland eens zijn leer verkondigde, verwierpen sommige mensen, vooral de zelfingenomen Farizeeën, zijn boodschap en verklaarden met trots dat zij afstammelingen van Abraham waren. Daarmee beweerden ze eigenlijk dat ze door hun afkomst speciale voorrechten in Gods ogen hadden. Die houding leidde ertoe dat ze op hun eigen inzicht vertrouwden en niet geloofden wat de Heiland onderwees. Uit de reactie van de Farizeeën bleek duidelijk dat er in hun aanmatigende hart geen plaats was voor de woorden van de Heiland en de weg van God. Als antwoord verklaarde Jezus wijs en moedig dat zij, als zij ware verbondskinderen van Abraham waren, de werken van Abraham zouden doen, vooral gezien het feit dat de God van Abraham op dat moment voor hen stond en hen in de waarheid onderwees.

Broeders en zusters, zoals u kunt zien, is deze mentale instelling van ‘wat voor mij werkt’ ten opzichte van ‘doen wat de Heer altijd behaagt’ geen nieuwe trend die uniek is voor onze tijd. Het is een oude mentaliteit die de eeuwen heeft doorkruist en vaak de wijzen-in-eigen-ogen verblindt, en veel kinderen van God verwart en uitput. Deze mentaliteit is in feite een oude truc van de tegenstander, een bedrieglijk pad dat Gods kinderen op slinkse wijze afleidt van het ware, betrouwbare verbondspad. Uiteraard beïnvloeden persoonlijke omstandigheden zoals genetische aanleg, waar we geboren en woonachtig zijn, en lichamelijke en geestelijke uitdagingen onze reis. Toch is er wat belangrijke zaken betreft een innerlijke ruimte waarin we vrij zijn om te kiezen of we al dan niet het voorbeeld van de Heer willen volgen. Ja, Hij heeft de weg gebaand en ‘wijst ons terug naar [zijn] heilige offerand’.

Als discipelen van Christus willen we het pad bewandelen dat Hij tijdens zijn aardse bediening voor ons heeft gebaand. We willen niet alleen zijn wil doen en alles wat Hem behaagt, maar we doen ook ons best om Hem na te volgen. Als we ernaar streven om trouw te zijn aan elk verbond dat we hebben gesloten en te leven naar ‘elk woord dat uit de mond van God komt’, zullen we beschermd worden tegen de zonden en dwalingen van de wereld – dwalingen in filosofie en leer die ons kunnen wegleiden van deze kostbare parels.

Ik ben geïnspireerd door de manier waarop geestelijke onderworpenheid aan God het leven van trouwe discipelen van Christus heeft beïnvloed. Zij verkozen te doen wat voor de Heer werkt en wat aangenaam in zijn ogen is. Ik ken een jongeman die niet zeker wist of hij wel op zending zou gaan, maar zich geïnspireerd voelde om de Heer te dienen toen hij een oudere kerkleider hoorde getuigen van diens heilige zendingservaring.

In zijn eigen woorden zei deze jongeman, nu een teruggekeerde zendeling: ‘Toen ik naar het getuigenis van een apostel van de Heiland Jezus Christus luisterde, kon ik Gods liefde voelen en verlangde ik ernaar om die liefde met anderen te delen. Op dat moment wist ik dat ik op zending moest gaan, ondanks mijn angsten, twijfels en zorgen. Ik had het volste vertrouwen in de zegeningen en beloften van God voor zijn kinderen. Ik ben nu een nieuw mens; ik heb een getuigenis dat dit evangelie waar is en dat de Kerk van Jezus Christus op aarde is hersteld.’ Deze jongeman koos voor de weg van de Heer en werd in elk opzicht een voorbeeld van een ware discipel.

Een getrouwe jonge vrouw besloot haar normen niet te verlagen toen haar gevraagd werd zich onfatsoenlijk te kleden, passend bij de zakelijke afdeling van het modebedrijf waar ze werkte. Ze begreep dat haar lichaam een heilig geschenk van onze hemelse Vader is, waarin de Geest kan wonen. Daarom was ze gemotiveerd om volgens een hogere norm dan die van de wereld te leven. Ze won niet alleen het vertrouwen van wie zagen dat ze naar de waarheid van het evangelie van Jezus Christus leefde, maar ze behield ook haar baan, die even in gevaar leek te zijn. Door te doen wat de Heer van haar verwachtte, in plaats van te doen wat voor de wereld werkte, kreeg ze ondanks de moeilijke keuzes vertrouwen in haar verbond.

Broeders en zusters, op onze dagelijkse reis worden we voortdurend met dergelijke beslissingen geconfronteerd. We hebben een moedig en gewillig hart nodig om eerlijk en deemoedig stil te staan bij eventuele zwakheden van het vlees die ons kunnen belemmeren om ons aan God te onderwerpen en uiteindelijk zijn weg te volgen in plaats van onze eigen weg. De uiteindelijke toets van ons discipelschap wordt bepaald door onze bereidheid om ons oude zelf op te geven en af te leggen en ons hart en onze hele ziel aan God over te geven, zodat zijn wil de onze wordt.

Een van de heerlijkste momenten van vreugde in dit sterfelijk bestaan genieten we wanneer doen wat ‘voor de Heer werkt en Hem behaagt’ en ‘wat voor ons werkt’ met elkaar overeenstemmen! De wil van de Heer onherroepelijk en zonder twijfels de onze maken, vereist groots, heldhaftig discipelschap! Op dat verheven moment worden we toegewijd aan de Heer en geven we onze wil volledig aan Hem over. Zulke spirituele onderworpenheid is mooi, krachtig en levensveranderend.

Ik getuig dat we, als we de wil van de Heer volgen, de kostbaarste parel in de wereld zullen vinden: het koninkrijk van de hemel. Ik bid dat wij allen, in onze tijd en op onze beurt, in staat zullen zijn om met verbondsvertrouwen aan onze hemelse Vader en Verlosser Jezus Christus te verklaren dat ‘wat voor U werkt, ook voor ons werkt’. Ik zeg dit in de heilige naam van de Heiland, Jezus Christus. Amen.

Afdrukken