Algemene conferentie
Voed de wortels, dan zullen de takken groeien
Algemene oktoberconferentie 2024


Voed de wortels, dan zullen de takken groeien

De takken van uw getuigenis worden gesterkt doordat uw geloof in onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon steeds dieper wordt.

Een oud kerkgebouw in Zwickau

Het jaar 2024 is een belangrijke mijlpaal voor mij. Het is dit jaar 75 jaar geleden dat ik in Zwickau (Duitsland) ben gedoopt en bevestigd als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Mijn lidmaatschap in de Kerk van Jezus Christus is mij dierbaar. Het is een grote eer om samen met u, mijn broeders en zusters, onder Gods verbondsvolk gerekend te worden.

Als ik aan mijn persoonlijke reis van discipelschap denk, moet ik vaak terugdenken aan een oude villa in Zwickau. Ik heb fijne herinneringen aan de avondmaalsdiensten die ik daar als kind bijwoonde. Daar werd het zaadje van mijn getuigenis voor het eerst gevoed.

Dat kerkgebouw had een oud orgel dat op perslucht werkte. Iedere zondag moest een jongeman de blaasbalg bedienen om lucht door het orgel te blazen. Ik had soms het grote voorrecht om bij die belangrijke taak te helpen.

Terwijl de aanwezigen onze geliefde lofzangen zongen, pompte ik uit alle macht zodat het orgel niet zonder lucht kwam te zitten. Als ik de blaasbalg bediende, had ik goed zicht op enkele prachtige gebrandschilderde ramen, waarvan een de Heiland, Jezus Christus, afbeeldde, en een andere Joseph Smith in het heilige bos.

Ik herinner me nog steeds de heilige gevoelens die ik had als ik keek hoe het zonlicht door die ramen viel terwijl ik naar de getuigenissen van de heiligen luisterde en de lofzangen van Zion zong.

Op die heilige plek getuigde de Geest van God tot mijn verstand en hart dat het waar was: Jezus Christus is de Heiland van de wereld. Dit is zijn kerk. De profeet Joseph Smith zag God de Vader en Jezus Christus en hoorde hun stem.

Eerder dit jaar was ik voor kerktaken in Europa en kreeg ik de gelegenheid om naar Zwickau terug te gaan. Helaas stond mijn geliefde oude kerkgebouw daar niet meer. Het is jaren geleden gesloopt om plaats te maken voor een groot flatgebouw.

Wat is eeuwig en wat niet?

Ik geef toe dat ik het jammer vind dat dit geliefde gebouw uit mijn jeugd nu slechts nog een herinnering is. Het was een heilig gebouw voor mij. Maar het was slechts een gebouw.

Het geestelijke getuigenis dat ik al die jaren geleden van de Heilige Geest ontving, is daarentegen niet verloren gegaan. Het is alleen maar sterker geworden. De dingen die ik in mijn jeugd over de fundamentele beginselen van het evangelie van Jezus Christus heb geleerd, zijn mijn hele leven lang mijn vaste fundament geweest. De verbondsrelatie die ik met mijn hemelse Vader en zijn geliefde Zoon heb ontwikkeld, heb ik altijd behouden – lang nadat het kerkgebouw in Zwickau was afgebroken en de gebrandschilderde ramen verloren waren gegaan.

‘De hemel en de aarde zullen voorbijgaan’, heeft Jezus gezegd, ‘maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.’

‘Want al zouden bergen wijken en heuvels wankelen, Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen, zegt de Heere.’

Een van de belangrijkste dingen die we in dit leven kunnen leren, is het verschil tussen wat eeuwig is en wat niet. Als we dat eenmaal begrijpen, verandert alles: onze relaties, de keuzes die we maken, hoe we anderen behandelen.

Weten wat eeuwig is en wat niet, is de sleutel tot de ontwikkeling van een getuigenis van Jezus Christus en zijn kerk.

Haal de takken en de wortels niet door elkaar

Het herstelde evangelie van Jezus Christus neemt, zoals de profeet Joseph Smith heeft gezegd, ‘elke en alle waarheid aan’. Maar dat betekent niet dat alle waarheid even waardevol is. Sommige waarheden zijn kernwaarheden, die essentieel zijn en aan ons geloof ten grondslag liggen. Andere waarheden zijn toevoegsels, of takken: waardevol, maar alleen als ze met de basis verbonden zijn.

De profeet Joseph Smith heeft ook gezegd: ‘De fundamentele beginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis van de apostelen en profeten aangaande Jezus Christus – dat Hij stierf, werd begraven, ten derden dage verrees en ten hemel opvoer. Al het andere dat verband houdt met onze godsdienst is hier slechts een toevoeging aan.’

Met andere woorden: Jezus Christus en zijn zoenoffer zijn de wortels van ons getuigenis. Alle andere zaken zijn takken.

Dat wil niet zeggen dat de takken onbelangrijk zijn. Een boom heeft takken nodig. Maar zoals de Heiland tegen zijn discipelen zei: ‘De rank [kan] geen vrucht dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft.’ Zonder verbinding met de Heiland, met de voeding uit de wortels, zal een tak verdorren en afsterven.

Ik vraag me af of we, bij het voeden van ons getuigenis van Jezus Christus, soms de takken en de wortels door elkaar halen. Deze fout zag Jezus de Farizeeërs in zijn tijd begaan. Ze besteedden zoveel aandacht aan de relatief kleine details van de wet dat ze uiteindelijk verwaarloosden wat de Heiland ‘het belangrijkste’ noemde: fundamentele beginselen zoals ‘de barmhartigheid en het geloof’.

Als u een boom wilt voeden, gooit u geen water over de takken. U geeft de wortels water. Zo moet u ook, als u de takken van uw getuigenis wilt laten groeien en vruchten voortbrengen, de wortels voeden. Als u niet zeker bent van een bepaalde leerstelling, een gebruik of een onderdeel van de kerkgeschiedenis, zoek dan naar duidelijkheid met geloof in Jezus Christus. Streef ernaar zijn offer voor u, zijn liefde voor u en zijn wil voor u te begrijpen. Volg Hem nederig. De takken van uw getuigenis worden gesterkt doordat uw geloof in onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon steeds dieper wordt.

Als u bijvoorbeeld een sterker getuigenis van het Boek van Mormon wilt, richt u dan op het getuigenis van Jezus Christus daarin. Merk op hoe het Boek van Mormon van Hem getuigt, wat het u over Hem leert en hoe het u aanspoort en inspireert om tot Hem te komen.

Als u een zinvollere ervaring in kerkbijeenkomsten of in de tempel wilt hebben, ga dan op zoek naar de Heiland in de heilige verordeningen die we daar ontvangen. Vind de Heer in zijn heilige huis.

Als u zich uitgeput of overweldigd voelt door uw kerkroeping, probeer uw kerkwerk dan op Jezus Christus te richten. Maak het een uiting van uw liefde voor Hem.

Voed de wortels, dan zullen de takken groeien. En na verloop van tijd zullen zij vruchten voortbrengen.

Geworteld en opgebouwd in Hem

Sterk geloof in Jezus Christus ontstaat niet vanzelf. Nee, in deze sterfelijke wereld zijn het de doorns en distels van twijfel die spontaan opkomen. De gezonde, vruchtbare boom van geloof vereist doelbewuste inspanning. En een essentieel onderdeel van die inspanning is ervoor zorgen dat we stevig in Christus geworteld zijn.

Bijvoorbeeld: we worden in het begin misschien aangetrokken tot het evangelie en de kerk van de Heiland omdat we onder de indruk zijn van de vriendelijke leden, de aardige bisschop of het schone kerkgebouw. Deze omstandigheden zijn zeker belangrijk voor de groei van de kerk.

Maar als de wortels van ons getuigenis nooit dieper gaan dan dat, wat gebeurt er dan als we naar een wijk verhuizen die in een minder mooi gebouw samenkomt, met leden die minder vriendelijk zijn en een bisschop die iets zegt wat wij beledigend vinden?

Nog een voorbeeld: lijkt het niet redelijk om te hopen dat we, als we de geboden onderhouden en in de tempel verzegeld zijn, gezegend worden met een groot, gelukkig gezin met slimme, gehoorzame kinderen die allemaal actief in de kerk blijven, op zending gaan, in het wijkkoor zingen en zich opgeven om elke zaterdagmorgen het kerkgebouw schoon te maken?

Ik hoop zeker dat dit ons allemaal overkomt. Maar stel dat dit niet gebeurt? Blijven we dan verbonden met de Heiland, ongeacht onze omstandigheden, en vertrouwen we op Hem en zijn timing?

We moeten ons afvragen: is mijn getuigenis gebaseerd op wat ik hoop dat mij zal overkomen? Is het afhankelijk van de daden of houding van anderen? Of is het stevig gefundeerd op Jezus Christus, ‘geworteld en opgebouwd in Hem’, ongeacht onze veranderlijke omstandigheden?

Tradities, gewoonten en geloof

In het Boek van Mormon lezen we over een volk dat ‘de geboden van de Heer naarstig [onderhield]’. Maar toen kwam er een sceptische man, Korihor, die het evangelie van de Heiland bespotte en het ‘dwaze overleveringen van [hun] vaderen’ noemde. Korihor ‘verleidde het hart van velen en bracht hen ertoe hun hoofd in hun goddeloosheid op te richten’. Maar er waren anderen die hij niet kon misleiden, omdat het evangelie van Jezus Christus voor hen veel meer dan een traditie was.

Geloof is sterk als het diep geworteld is in persoonlijke ervaringen en persoonlijke toewijding aan Jezus Christus, los van onze tradities en wat anderen zeggen en doen.

Ons getuigenis zal getoetst en beproefd worden. Geloof is geen geloof als het nooit beproefd wordt. Geloof is niet sterk als het nooit tegenstand ondervindt. Dus wanhoop niet als u geloofsbeproevingen doormaakt of onbeantwoorde vragen hebt.

We moeten niet verwachten alles te begrijpen voordat we handelen. Zo werkt geloof niet. Zoals Alma heeft gezegd: ‘Geloof is niet volmaakte kennis van dingen hebben.’ Als we wachten tot al onze vragen beantwoord zijn, beperken we ernstig het goede dat we kunnen bewerkstelligen en beperken we de kracht van ons geloof.

Geloof is zo prachtig omdat het blijft standhouden, ook als de zegeningen waarop we hadden gehoopt niet komen. We kunnen de toekomst niet zien en we hebben niet alle antwoorden, maar we kunnen op Jezus Christus vertrouwen terwijl we voorwaarts en opwaarts blijven gaan, omdat Hij onze Heiland en Verlosser is.

Geloof doorstaat de beproevingen en onzekerheden van het leven omdat het diep in Christus en zijn leer is geworteld. Jezus Christus en onze hemelse Vader, die Hem gezonden heeft, zijn de onwrikbare, volmaakt betrouwbare ontvangers van ons vertrouwen.

Een getuigenis is niet iets wat je eenmaal opbouwt en wat daarna eeuwig standhoudt. Het is meer als een boom die constant gevoed moet worden. Het woord van God in uw hart planten is nog maar de eerste stap. Wanneer uw getuigenis begint te groeien, begint het echte werk! Dan begint u de boom ‘met grote zorgvuldigheid [te] verzorgen, zodat hij wortel zal schieten, zodat hij zal groeien en vruchten […] voortbrengen’. Dat vergt ‘grote ijver’ en ‘geduld bij het verzorgen van het woord’. Maar de beloften van de Heer staan vast: ‘U [zult] de beloning oogsten voor uw geloof en uw ijver en geduld en lankmoedigheid, terwijl u erop wachtte dat de boom vrucht voor u zou voortbrengen.’

Geliefde broeders en zusters, lieve vrienden, ergens mis ik het oude kerkgebouw in Zwickau en de gebrandschilderde ramen. Maar de afgelopen 75 jaar heeft Jezus Christus mij door een levensreis geleid die opwindender is dan ik mij ooit had kunnen voorstellen. Hij heeft mij in mijn ellende getroost, mij geholpen mijn zwakheden te herkennen, mijn geestelijke wonden genezen, en mij en mijn groeiende geloof gevoed.

Het is mijn oprechte gebed en zegen dat wij voortdurend de wortels van ons geloof in de Heiland, in zijn leer en in zijn kerk zullen voeden. Daarvan getuig ik in de heilige naam van onze Heiland, onze Verlosser, onze Meester. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. In 2024 is het ook 30 jaar geleden dat ik als algemeen autoriteit werd geroepen, en 25 jaar geleden dat ons gezin voor die roeping van Duitsland naar de Verenigde Staten moest verhuizen. En bijna precies 20 jaar geleden, op 2 oktober 2004, werd ik gesteund als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen en bijzondere getuige ‘van de naam van Christus in de gehele wereld’ (Leer en Verbonden 107:23).

  2. In sommige opzichten lijken mijn gevoelens over dit gebouw op wat het volk van Alma bij de wateren van Mormon voelde; het was een prachtige plek voor hen omdat zij ‘daar tot de kennis van hun Verlosser [waren] gekomen’ (Mosiah 18:30).

  3. Mattheüs 24:35; zie ook Mattheüs naar Joseph Smith 1:35.

  4. Jesaja 54:10; zie ook 3 Nephi 22:10.

  5. President Thomas S. Monson heeft dezelfde waarheid in deze woorden uitgedrukt: ‘Ik geloof dat enkele van de belangrijkste lessen die we tijdens ons korte verblijf op aarde moeten leren, de lessen zijn die ons doen inzien wat belangrijk is en wat niet. Ik smeek u om die allerbelangrijkste dingen niet aan u voorbij te laten gaan.’ (‘Vreugde vinden in de reis’, Liahona, november 2008, 85.) President Russell M. Nelson heeft ook, toen hij ons onlangs aanspoorde om ‘celestiaal te denken’, gezegd: ‘Het sterfelijk leven is een masterclass waarin we leren kiezen voor de dingen van het grootste eeuwige belang.’ (‘Denk celestiaal!’, Liahona, november 2023, 117.)

  6. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 284; zie ook Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young (1997), 16–18.

  7. Leringen: Joseph Smith, 53.

  8. Johannes 15:4.

  9. Mattheüs 23:23.

  10. Is het interessant om archeologische overeenkomsten tussen oude Amerikaanse culturen en de volken in het Boek van Mormon op te merken? Dat kan interessant zijn. Is het nuttig om uit de verslagen van Joseph Smiths schrijvers en anderen meer te weten te komen over de manier waarop hij het Boek van Mormon heeft vertaald? Voor sommigen wel. Maar deze dingen vormen geen blijvend getuigenis dat het Boek van Mormon het woord van God is. Daarvoor moet u de Heiland in het Boek van Mormon vinden en zijn stem tot u horen spreken. Wanneer dit eenmaal gebeurt, zal het er niet meer toe doen waar de oude stad Zarahemla precies lag of hoe de Urim en Tummim eruitzagen. Dat zijn takken die zo nodig van uw boom afgesnoeid kunnen worden, maar de boom zal blijven staan.

  11. Zie Leer en Verbonden 84:19–20.

  12. Zie Joy D. Jones, ‘Voor Hem’, Liahona, november 2018, 50–52.

  13. Zie Genesis 3:18.

  14. President Russell M. Nelson heeft ons allen aangespoord ‘om verantwoordelijkheid voor [ons] eigen getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie te nemen. […] Werk eraan. Verzorg het zodat het zal groeien.’ (‘De wereld overwinnen en rust vinden’, Liahona, november 2022, 97.)

  15. Kolossenzen 2:7.

  16. Alma 30:3.

  17. Zie Alma 30:12–16, 31.

  18. Alma 30:18.

  19. Interessant genoeg waren Korihors argumenten totaal niet overtuigend voor de onlangs bekeerde Lamanieten, het volk van Ammon (zie Alma 30:19–20), die Christus niet wegens de overleveringen van hun vaderen volgden.

    In het Boek van Mormon staat ook het verhaal van een generatie jonge mensen die zich van de kerk van de Heer afscheidden omdat zij ‘de overlevering van hun vaderen niet [geloofden]’ (zie Mosiah 26:1–4). Het is goed als gezinnen rechtschapen tradities hebben. Maar het is net zo belangrijk dat gezinnen begrijpen waarom ze die tradities hebben. Waarom bidden we elke ochtend en avond? Waarom doen we aan gezinsschriftstudie? Waarom houden we een wekelijkse thuisavond en doen we gezinsactiviteiten, dienstbetoonprojecten enzovoort? Als onze kinderen begrijpen hoe deze tradities ons dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus brengen, zullen ze deze tradities eerder in stand houden – en zelfs verbeteren – in hun eigen gezin.

  20. Alma 32:21. Geloof is krachtig, niet vanwege wat het weet, maar vanwege wat het doet.

  21. Zie Hebreeën 10:23.

  22. Alma 32:37, 41–43.

Afdrukken