Algemene conferentie
Naar antwoorden op geestelijke vragen zoeken
Algemene oktoberconferentie 2024


Naar antwoorden op geestelijke vragen zoeken

Onze oprechte vragen over het evangelie bieden onze hemelse Vader en Jezus Christus mogelijkheden om ons te helpen groeien.

U gelooft het misschien niet, maar ik ben oud genoeg om me te herinneren dat we op school leerden dat we negen planeten in ons zonnestelsel hadden. Een van die planeten werd in 1930 ontdekt en werd door de 11-jarige Venetia Burney uit Oxford (Engeland) Pluto genoemd. Tot 1992 dacht men dat Pluto het verste object in ons zonnestelsel was. In die tijd zag je vaak een zonnestelsel van papier-maché in klaslokalen of bij tentoonstellingen hangen, waarbij Pluto altijd aan het buitenste randje hing. Veel wetenschappers dachten dat er na de uiterste grens van ons zonnestelsel alleen maar lege ruimte was.

Wetenschappers bleven zich echter afvragen wat de herkomst was van een bepaald type komeet dat astronomen regelmatig waarnamen. Die vraag bleef decennia onbeantwoord totdat er een andere ver weg gelegen regio in ons zonnestelsel werd ontdekt. Met hun beperkte kennis hadden wetenschappers in de tussentijd belangrijke technologie ontwikkeld voor verder onderzoek en verkenning. Hun doorbraak leidde tot een herindeling van ons planetenstelsel. Pluto kreeg een nieuw onderkomen in die nieuwe regio van de ruimte en vanaf toen bestond ons zonnestelsel weer uit acht planeten.

Een vooraanstaand planeetkundige en hoofdonderzoeker voor de ruimtemissie New Horizons, wiens taak het was om Pluto van dichtbij te onderzoeken, zei het volgende over deze ervaring: ‘We dachten dat we de geografie van ons zonnestelsel kenden. Dat was niet het geval. We dachten dat we wisten hoeveel planeten er in ons zonnestelsel zijn, maar we hadden het mis.’

Wat mij opvalt aan deze periode in de geschiedenis van de ruimte-exploratie, zijn de overeenkomsten en de voornaamste verschillen in de metafoor tussen het verbreden van onze wetenschappelijke horizon en de reis die wij als kinderen van God afleggen om antwoorden op onze geestelijke vragen te vinden. Oftewel, hoe we kunnen omgaan met ons beperkt geestelijk begrip, ons kunnen voorbereiden op de volgende stap in ons ontwikkelingsproces en waar we hulp kunnen vinden.

Regel op regel

Het is natuurlijk en normaal dat we tijdens ons sterfelijk leven vragen stellen en op zoek zijn naar zingeving. Soms, als we geen volledige antwoorden hebben, lopen we tegen de grenzen van ons begrip aan. Die beperkingen kunnen ons frustreren of overweldigen. Het is wonderlijk dat het plan van geluk van onze hemelse Vader erop is gericht dat we ondanks onze beperkingen vooruitgang maken en dat we bereiken wat we alleen niet kunnen bereiken, ook zonder alles volledig te weten. Met zijn plan toont God barmhartigheid jegens onze menselijke beperkingen, voorziet Hij ons in onze Heiland, Jezus Christus, als onze goede Herder, en spoort Hij ons aan om met onze keuzevrijheid voor Hem te kiezen.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd dat vragen stellen geen teken van zwakheid is, maar dat het juist vooraf gaat aan groei. Onze profeet, president Russell M. Nelson, zei over onze persoonlijke zoektocht naar waarheid dat we ‘een groot verlangen’ moeten hebben en ‘met een oprecht hart, een eerlijke bedoeling en met geloof in [Jezus] Christus’ moeten vragen. Hij zei verder dat met een eerlijke bedoeling het echte voornemen wordt bedoeld om de goddelijke raad op te volgen.

Om in wijsheid toe te nemen, onderzoeken we onze ingewikkelde of eenvoudige vragen door de lens van oorzaak en gevolg. We zoeken en ontdekken patronen en stellen op basis daarvan een begrijpelijk verhaal samen waarmee we de hiaten in onze kennis opvullen. Als we deze processen echter op onze zoektocht naar geestelijke kennis toepassen, kan dat ons soms helpen, maar vaak is dat niet voldoende als we meer over onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, hun evangelie, hun kerk en hun plan voor ons proberen te ontdekken.

God de Vader en zijn Zoon geven ons met name wijsheid, doordat wij de macht van de Heilige Geest uitnodigen om ons persoonlijk te onderwijzen, waarbij wij Jezus Christus tot het middelpunt maken van ons leven en van onze getrouwe zoektocht naar hun antwoorden en hun zingeving. Ze nodigen ons uit om waarheid te ontdekken door de tijd te nemen om de heilige Schriften te bestuderen en naar waarheid te zoeken die in de laatste dagen door levende profeten en apostelen voor onze tijd is geopenbaard. Zij smeken ons om regelmatig in het huis des Heren te aanbidden en op onze knieën in gebed te gaan om ‘informatie uit de hemel [te] ontvangen’. Jezus’ belofte aan de aanwezigen bij de Bergrede geldt net zo goed voor ons in onze tijd als tijdens zijn aardse bediening: ‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.’ Onze Heiland geeft de verzekering dat ‘uw Vader Die in de hemelen is, goede gaven [geeft] aan hen die tot Hem bidden’.

De onderwijsmethode van de Heer is ‘regel op regel’, ‘voorschrift op voorschrift’. We zullen misschien in de ruimte tussen ons huidige begrip en het volgende inzicht nog op de Heer moeten wachten. Deze heilige ruimte kan een plek zijn waar we de meeste geestelijke groei doormaken – een plek waar we ‘met geduld’ oprecht zoeken en met nieuwe kracht de heilige beloften nakomen die we door middel van een verbond aan God hebben gedaan.

Onze verbondsrelatie met onze hemelse Vader en Jezus Christus is een teken dat we burgers van Gods koninkrijk zijn. Voor ons verblijf daar moeten we ons leven in overeenstemming brengen met goddelijke beginselen en moeite doen om geestelijk te groeien.

Gehoorzaamheid

Eén belangrijk beginsel loopt als een rode draad door het Boek van Mormon: wanneer Gods kinderen ervoor kiezen om gehoorzaamheid te tonen en hun verbonden na te komen, ontvangen zij voortdurend geestelijke leiding. De Heer heeft gezegd dat we in kennis en intelligentie toenemen wanneer we gehoorzaam en toegewijd zijn. Gods wetten en geboden zijn niet als obstakels op ons levenspad bedoeld, maar als een krachtige poort naar persoonlijke openbaring en geestelijk onderricht. President Nelson heeft de cruciale waarheid onderwezen dat ‘openbaringen van God altijd in overeenstemming [zijn] met zijn eeuwige wetten’ en dat ‘zij nooit in tegenspraak [zijn] met zijn leer’. Door uw gewillige gehoorzaamheid aan Gods geboden, ook als u zijn redenen niet volledig kent, staat u gelijk aan zijn profeten. In Mozes 5 staat een dialoog tussen Adam en een engel van de Heer.

Nadat de Heer Adam en Eva ‘geboden [had gegeven], dat zij de Heer, hun God, moesten aanbidden, en de eerstelingen van hun kudden moesten offeren als offer aan de Heer’, staat er in de Schriften dat ‘Adam gehoorzaam [was] aan de geboden van de Heer’. Daarna lezen we: ‘Na vele dagen verscheen er een engel van de Heer aan Adam, die zei: Waarom offert u offers aan de Heer? En Adam zei tot hem: Ik weet het niet, alleen dat de Heer mij heeft geboden.

Adam was gehoorzaam voordat hij begreep waarom. Door zijn gehoorzaamheid was hij er klaar voor om de heilige kennis te ontvangen dat hij aan een heilig symbool van de verzoening van Jezus Christus deelnam. Onze nederige gehoorzaamheid zal net zo de weg banen voor ons geestelijk inzicht in Gods wegen en zijn goddelijk doeleinde voor ieder van ons. Als we ernaar streven gehoorzamer te zijn, komen we dichter tot onze Heiland, Jezus Christus, want door gehoorzaamheid aan zijn wetten en geboden strekken we onze hand naar Hem uit.

Daarnaast is trouw vasthouden aan de kennis en wijsheid die we al hebben ontvangen, omdat we evangeliebeginselen en heilige verbonden getrouw naleven, een belangrijke voorbereiding om inspiratie van de Heilige Geest te ontvangen en daar iets mee te doen.

Onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn de bron van alle waarheid en delen hun wijsheid overvloedig. En als we begrijpen dat we onafhankelijk van God geen enkele vorm van kennis bezitten, weten we tot wie wij ons kunnen wenden en waarop wij het meest moeten vertrouwen.

Diep vertrouwen

Het verhaal uit het Oude Testament over Naäman, de legerleider die door de profeet Elisa van melaatsheid werd genezen, is een van mijn lievelingsverhalen. Dit verhaal illustreert hoe het leven van een man door het standvastige geloof van een ‘klein meisje’ voorgoed veranderde. Het maakt alle gelovigen duidelijk hoe ver Gods barmhartigheid reikt voor wie op Hem en zijn profeet vertrouwen. Hoewel we niet weten hoe het meisje heette, heeft ze ons meer inzicht gegeven. En omdat Naäman haar getuigenis geloofde, ging hij naar Gods uitverkoren dienstknecht voor genezing.

Naäman was eerst sceptisch en verontwaardigd toen Elisa hem de instructie gaf om zich in de Jordaan te wassen. Maar de uitnodiging om de raad van de profeet te gehoorzamen, leidde tot zijn genezing en het grote inzicht dat God bestaat.

We merken misschien dat er op sommige geestelijke vragen redelijk duidelijke antwoorden zijn die ons weinig ongemak bezorgen. Maar net als Naäman hebben we soms andere behoeften die een grotere uitdaging vormen en die moeilijke, complexe gevoelens bij ons oproepen. Net als de astronomen die te snel conclusies trokken over ons zonnestelsel, interpreteren wij in onze zoektocht naar geestelijke waarheid misschien dingen verkeerd als we ons alleen op ons eigen beperkte begrip verlaten. Dat is helaas een triest en onbedoeld gevolg dat ons weg kan leiden van het verbondspad. Verder kunnen sommige vragen onbeantwoord blijven totdat God, die ‘alle macht’, ‘alle wijsheid, en alle verstand’ bezit, en die alle dingen in zijn barmhartigheid doorgrondt, ons wegens ons geloof in zijn naam meer opheldering biedt.

Het verhaal van Naäman bevat een belangrijke waarschuwing, namelijk dat onze groei misschien vertraagt of stagneert als we Gods wetten en geboden weigeren te gehoorzamen. We zijn gezegend met Jezus Christus als Meestergeneesheer. Als we Gods wetten en geboden gehoorzamen, kan onze Heiland ons volgens zijn voorgeschreven behandelplan het inzicht en de genezing bieden waarvan Hij weet dat we die nodig hebben.

Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘In dit leven gaat het allemaal om vertrouwen – vertrouwen in Jezus Christus, in zijn leringen, en in onze bekwaamheid om onder leiding van de Heilige Geest gehoorzaam te zijn aan de leringen die leiden tot geluk in dit leven en tot een doelgericht, uitermate gelukkig bestaan in de eeuwigheid. Vertrouwen wil zeggen gewillig gehoorzamen zonder te weten wat er gaat gebeuren (zie Spreuken 3:5–7). Om vruchten voort te brengen, moet uw vertrouwen in de Heer krachtiger en duurzamer zijn dan uw vertrouwen in uw eigen gevoel en ervaring.’

Ouderling Scott zei verder: ‘Geloof oefenen is vertrouwen dat de Heer weet wat Hij met u doet en dat Hij dat voor uw eeuwig welzijn tot stand brengt, ook al begrijpt u niet hoe Hij dat in hemelsnaam voor elkaar krijgt.’

Afsluitend getuigenis

Lieve vrienden, ik getuig dat onze oprechte vragen over het evangelie onze hemelse Vader en Jezus Christus mogelijkheden bieden om ons te helpen groeien. Door mijn pogingen om antwoorden van de Heer te ontvangen op geestelijke vragen die ik had en nog steeds heb, kon ik in de ruimte tussen mijn inzicht en Gods inzicht Hem gehoorzaam zijn en trouw blijven aan mijn huidige geestelijke kennis.

Ik getuig dat u, als u uw vertrouwen stelt in uw hemelse Vader en zijn profeten die Hij heeft gestuurd om u te helpen, geestelijk zult groeien en richting Gods bredere horizon zult gaan. Uw perspectief zal veranderen, omdat u verandert. God weet dat u verder kunt zien als u op een hoger punt staat. Onze Heiland nodigt u uit om naar dat punt op te klimmen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken