Algemene conferentie
De woorden van Christus en de Heilige Geest leiden ons naar de waarheid
Algemene oktoberconferentie 2024


De woorden van Christus en de Heilige Geest leiden ons naar de waarheid

Als we dit ongelooflijke plan kennen, zullen we weten dat we kinderen van God zijn en dat we zoals Hij kunnen worden.

God is onze Vader in de hemel. Wij zijn zijn geestkinderen, naar zijn beeld geschapen. Als kind van God hebben wij allemaal een goddelijk potentieel om zoals Hij te worden.

Voordat we op aarde kwamen, woonden we als geest bij Hem. Als ouder van onze geest heeft onze hemelse Vader ons lief. Hij heeft het beste met ons voor en heeft een plan voor ons bedacht zodat we zijn grootste zegeningen kunnen ontvangen: onsterfelijkheid en het eeuwige leven. Volgens dat plan zouden wij als geestkinderen de vrijheid krijgen om voor zijn plan te kiezen. Wanneer we naar de aarde zouden komen, zouden we Gods tegenwoordigheid verlaten, ons voorsterfelijk leven vergeten, een lichaam van vlees en beenderen krijgen, eigen ervaringen opdoen en geloof ontwikkelen. Met ons lichaam van vlees en beenderen zouden we als natuurlijke mens aan verleidingen toegeven, onrein worden, ons van God verwijderen en niet in staat zijn om naar zijn heilige tegenwoordigheid terug te keren. Omdat onze hemelse Vader oneindig veel van ons houdt, stuurde Hij zijn eerstgeboren Zoon, Jezus Christus, als onze Heiland. Door zijn offer, de verzoening, heeft Jezus Christus het voor ons mogelijk gemaakt om van onze zonden verlost te worden, uit de dood op te staan en het eeuwige leven te ontvangen.

Ik ben uitermate dankbaar voor deze heerlijke waarheden, die we het heilsplan van de Vader, zijn plan van barmhartigheid of zijn grote plan van geluk noemen. Door deze belangrijke waarheden heb ik ontdekt wie ik werkelijk ben en welke grote zegeningen God voor ons heeft bereid, namelijk verhoging en het eeuwige leven. De profeet Nephi heeft ons de weg gewezen: ‘Vergast u aan de woorden van Christus; want zie, de woorden van Christus zullen u alle dingen zeggen die u behoort te doen.’ Daar heeft hij aan toegevoegd ‘dat indien u langs de weg binnengaat en de Heilige Geest ontvangt, Hij u alle dingen zal tonen die u behoort te doen’. Ik wil u graag vertellen hoe de woorden van Christus en de Heilige Geest mij in mijn tienerjaren hebben geholpen om deze belangrijke waarheden te ontdekken.

De woorden van Christus zullen u alle dingen zeggen die u behoort te doen

Net zoals Nephi in het eerste vers van het boek 1 Nephi zegt, ben ik ook ‘uit goede ouders’ geboren. Ik ben in Nagano (Japan) in een gezin opgegroeid waar eerlijkheid, ijver en nederigheid sterk werden aangemoedigd en waar we ons strikt aan de oude tradities hielden. Mijn vader was heel religieus. Ik zag hem elke ochtend en elke avond bij de altaren van het shintoïsme en boeddhisme bidden. Hoewel ik geen idee had tot wie hij bad of waarvoor hij bad, geloofde ik dat er een soort onzichtbare kracht of een God was die ‘machtig [is] om te redden’ of die ons zou helpen als we oprecht baden.

Net als andere tieners heb ik veel tegenslagen gehad. Ik had het moeilijk en vond dat het leven oneerlijk was en veel ups en downs had. Ik voelde me verloren en had geen gevoel van richting in mijn leven. Het leven leek zo vergankelijk, omdat het bij mijn dood zou eindigen. Een leven zonder het heilsplan was verwarrend.

Niet lang nadat ik op de middelbare school Engels begon te leren, kregen alle leerlingen op school een exemplaar van het Nieuwe Testament. Hoewel we nog maar net met onze studie Engels waren begonnen, zei onze leerkracht dat we Engels moesten leren door het te lezen. Ik sloeg het open en bekeek de inhoud. De woorden in het Nieuwe Testament vond ik heel moeilijk. Zelfs in het Japans waren ze moeilijk. Een lijst met uitspraken en levensvragen in de inleiding van deze Gideonbijbel trok mijn aandacht – vragen over eenzaamheid, gebrek aan zelfvertrouwen, verwarring, tegenspoed enzovoort. Bij elk onderwerp op de lijst stond een verwijzing naar verzen en paginanummers in het Nieuwe Testament. De woorden ‘Wanneer je uitgeput bent’ trokken in het bijzonder mijn aandacht. De verwijzing bracht me bij Mattheüs 11:28–30, waarin Jezus tegen zijn discipelen zegt:

‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.

‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

‘want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’

Voor zover ik me herinner, was dit de eerste keer dat ik de woorden van Jezus Christus las. Hoewel ik niet al zijn woorden begreep, boden ze me troost, bouwden ze me op en gaven ze me hoop. Hoe meer ik zijn woorden las, hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik de kracht van zijn woorden moest beproeven. Ik had me nog nooit zo gevoeld. Ik voelde dat ik geliefd was. Ik voelde dat ik Jezus Christus kende.

Toen ik verder studeerde, kreeg ik het gevoel dat Hij rechtstreeks tot mij sprak toen Hij zei: ‘Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.’

Zijn woorden drongen diep tot me door, ook al kon ik mijn gevoelens op dat moment niet goed beschrijven. Hoewel Jezus Christus vele honderden jaren geleden in een land leefde dat ik niet kende, voelde ik dat ik met heel mijn hart op zijn woorden kon vertrouwen. Ik hoopte dat ik op een dag meer over Jezus Christus te weten zou komen.

De Heilige Geest zal u alle dingen tonen die u behoort te doen

Die dag brak al een paar jaar later aan. Ik ontmoette zeer toegewijde jonge zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. En al snel ontmoette ik een kleine groep vriendelijke, vrolijke heiligen der laatste dagen, die ernaar streefden om Jezus Christus te volgen. Hoewel het even duurde voordat ik ze volledig vertrouwde, zag ik in het herstelde evangelie datgene waarnaar ik verlangde toen ik het Nieuwe Testament bestudeerde: de woorden van Jezus Christus en de hoop en vrede die daaruit voortkomen.

Toen de zendelingen mij leerden bidden, was dat een bijzonder heilige ervaring. Ik leerde dat we God bij zijn naam moeten noemen. Wanneer we bidden, moeten we vanuit ons hart spreken, onze dankbaarheid uiten en onze hoop en verlangens delen. Als we alles gezegd hebben wat we willen zeggen, eindigen we ons gebed met: ‘In de naam van Jezus Christus. Amen.’ Dat doen we omdat Jezus ons heeft geboden in zijn naam te bidden. Toen ik tot mijn hemelse Vader bad, ging ik begrijpen wie Hij is en wat mijn relatie met Hem is – dat ik zijn geliefde geestzoon ben. Ik leerde dat mijn hemelse Vader tot mij spreekt op een persoonlijke, unieke wijze die ik door de Heilige Geest begrijp, omdat Hij mij kent en liefheeft.

Er was een periode dat ik de Heilige Geest niet kon herkennen. Ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ik alleen maar de stappen van het gebed hoefde te volgen en dat er dan iets bijzonders zou gebeuren. Op een dag nam ik tijdens een les met de zendelingen even pauze. Ik wist nog steeds niet wat ik met mijn leven moest doen als het herstelde evangelie van Jezus Christus echt waar was.

Toen ik terug wilde gaan naar de kamer waar de zendelingen waren, hoorde ik de stem van een van hen. Ik hoorde mijn naam. In plaats van de deur open te doen, luisterde ik naar de stem aan de andere kant van de deur. Ik was sprakeloos. Ze waren tot onze hemelse Vader aan het bidden. Degene die het gebed uitsprak, smeekte God dat Hij mijn gebed zou verhoren. Hoewel hij niet vloeiend Japans sprak, werd mijn hart door zijn oprechte gebed verzacht. Ik vroeg me af waarom ze zoveel om mij gaven. Toen besefte ik dat hun gebed voor mij een weerspiegeling was van de liefde van onze hemelse Vader en de Heiland voor mij. Die liefde gaf me hoop, en daarna bad ik tot God in geloof en met een eerlijke bedoeling. Toen ik dat deed, kreeg ik een blij en vredig gevoel dat ik inderdaad een kind van God ben en dat ik een goddelijke potentie en bestemming heb. Het heilsplan drong tot diep in mijn hart door.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Hoe je denkt over wie je werkelijk bent, is van invloed op […] elke beslissing die je ooit neemt.’ Dat geldt ook voor mij. De beslissing om de Heiland Jezus Christus te volgen door me te laten dopen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen, heeft mijn leven meer gezegend dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Wanneer we ons doopverbond met God aangaan, beloven we dat we bereid zijn de naam van Jezus Christus op ons te nemen, de geboden van God te onderhouden en Hem de rest van ons leven te dienen. Onze hemelse Vader belooft ons op zijn beurt dat zijn Geest altijd bij ons kan zijn – de voortdurende leiding van de Heilige Geest.

Ik moedig u aan te vertrouwen op de boodschap van Nephi, die zei dat de woorden van Christus en de Heilige Geest u ‘alle dingen [zullen] zeggen die u behoort te doen’. Alle dingen! Dat is een ongelooflijk geschenk van God.

Broeders en zusters, ik ben dankbaar voor het heilsplan van onze hemelse Vader. Omdat Hij ons liefheeft, heeft Hij de weg bereid om door middel van zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, bij Hem terug te keren. Als we dit ongelooflijke plan kennen, zullen we weten dat we kinderen van God zijn en dat we zoals Hij kunnen worden. Ik ben dankbaar voor deze belangrijke waarheid. Ik getuig dat de woorden van Jezus Christus en de Heilige Geest ons naar het eeuwige leven leiden. Ik weet dat deze dingen waar zijn. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken