Algemene conferentie
God houdt van al zijn kinderen
Algemene oktoberconferentie 2024


God houdt van al zijn kinderen

Jezus Christus doet altijd een beroep op ons, en door middel van ons, zijn alledaagse dienstknechten, brengt Hij zijn kinderen tot Zich.

Wat verlangt uw hemelse Vader van u? Wist u dat uw hemelse Vader u in het voorsterfelijk bestaan op uw aardse leven voorbereidde? President Nelson heeft tegen de jongeren gezegd: ‘Onze hemelse Vader heeft veel van zijn edelste geesten – […] zijn sterkste team – voor deze slotfase bewaard.’ Omdat wij voor deze laatste dagen zijn bewaard, is het van essentieel belang dat we discipelen van Jezus Christus leren zijn.

De Heer Jezus Christus is de goede Herder en Hij kent zijn schapen. De schapen kennen hun Herder, want ‘hij roept zijn eigen schapen bij hun naam’. Hij doet altijd een beroep op ons, en door middel van ons, zijn alledaagse dienstknechten, brengt Hij zijn kinderen tot Zich.

Een tijdje geleden bezochten een ringpresident en ik plaatselijke leden van de kerk. Na onze laatste afspraak vroeg de ringpresident mij of we nog één gezin konden bezoeken. Hij had het gevoel dat we met hen moesten praten.

We belden aan en een zuster deed open. Ze keek mij aan maar wist niet wie ik was, dus toonde ze geen bijzondere reactie. Ik wees naar de ringpresident, die haar bij haar naam groette. Toen ze hem hoorde en zag, werd ze heel blij. Ze stonden in de deuropening, omhelsden elkaar en huilden samen. De toon voor ons bezoek was gezet. We wisten niet dat deze zuster een dag eerder chemotherapie had gehad. Ze was te zwak om voor haar volwassen zoon te zorgen. Ik hielp de ringpresident om haar zoon te kleden, en we hielpen hem in zijn rolstoel. We gaven hem wat eten dat een andere lieve zuster uit de wijk eerder had langsgebracht en hielpen met wat andere dingen. Voordat we hun huis verlieten, gaven we ze een zegen.

Het enige waar ik tijdens dit bezoek aan dacht, was dat Jezus Christus heel veel van hen houdt. Hij begrijpt ze en begrijpt zelf de pijn die zij in hun unieke situatie voelen. Tijdens het bezoek waren we grotendeels stil. We hielden geen diepzinnig betoog en haalden geen lievelingstekst in de Schriften aan, maar de Heer zegende ons overvloedig met zijn Geest.

Een van de belangrijkste redenen dat uw hemelse Vader u in deze tijd naar de aarde heeft gezonden is om uw volledige potentieel te bereiken. In Predik mijn evangelie staat dat we onszelf niet met elkaar moeten vergelijken. Uw geestelijke capaciteiten zijn uniek en persoonlijk. U bent ermee geboren en uw hemelse Vader wil u helpen ze te ontwikkelen. U kunt altijd wel iemand vinden met wie u de liefde van uw hemelse Vader kunt delen. U hebt een goddelijk potentieel. Hoewel het zeker belangrijk is dat u zich voorbereidt om in deze competitieve wereld te slagen, is een van uw belangrijkste levenszendingen om een discipel van Jezus Christus te worden en de ingevingen van de Geest te volgen. Als u dat doet, zal God u zegenen. Hij zal uw huidige of toekomstige gezin zegenen, en Hij zal zijn kinderen die u ontmoet, zegenen.

We leven in een tijd van geweldige mogelijkheden. Hoewel we veel moeilijkheden zullen ondervinden, weet ik dat die ons in staat stellen de liefde van onze hemelse Vader met anderen te delen. President Nelson heeft gezegd: ‘In de komende tijd zullen we de grootste manifestaties van Jezus’ macht meemaken die de wereld ooit gezien heeft.’ Wij hebben het voorrecht om voor mensen te zorgen die hulp, een knuffel of troost nodig hebben, of gewoon iemand die in stilte bij hen is. Als wij hun lasten kunnen verlichten, al is het maar even, zullen we grote manifestaties van Jezus’ macht in hun leven waarnemen.

Als discipelen van Jezus Christus kunnen heiligen der laatste dagen een positieve invloed in de wereld zijn. We kunnen vreugde uitstralen – vreugde die we met liefdevolle woorden en vriendelijke daden delen. Laten we goede buren, goede werkgevers, goede werkers zijn. Laten we ernaar streven altijd goede christenen te zijn.

De Heer heeft zijn evangelie met de noodzakelijke verordeningen hersteld, zodat de kinderen van onze hemelse Vader alle beloften kunnen doen en ontvangen die ons aan Hem binden. Als we onze zusters en broeders met hun dagelijkse moeilijkheden helpen, laten we er dan ook aan denken om ze deze heilige beloften aan hun hemelse Vader te helpen doen en nakomen. Dan kan Hij ze in dit leven en de eeuwigheid de rijkste zegeningen beloven. Die beloften zijn alleen mogelijk dankzij de herstelling van het evangelie van Jezus Christus en zijn priesterschapssleutels.

Met andere woorden: we kunnen anderen op het verbondspad helpen blijven. Sommigen van ons wijken zo nu en dan van het pad af. Daarom moeten we onthouden dat onze hemelse Vader ons altijd de mogelijkheid geeft om terug te keren. Al houden wij niet de meest volmaakte koers aan, de Heiland herinnert ons eraan dat wij zo dikwijls als wij ons bekeren en vergeving zoeken, met een oprechte bedoeling, vergeving ontvangen.

Een van de trucs van de tegenstander is ons ervan overtuigen dat we niet kunnen veranderen en dat er geen hoop meer voor ons is. Deze vernietigende gedachten leiden ertoe dat velen van ons het maar niet meer proberen. Op dat moment kunnen onze liefde, onze aansporingen en steun, onze tijd en onze hulp iemand genoeg hoop geven om het toch weer te proberen.

Misschien denkt u: oké, maar wie kijkt er naar mij om? Door er voor onze broeders en zusters te zijn, verzamelen we getuigenissen die ons vervullen met geloof in de Heer Jezus Christus. Deze getuigenissen bezielen ons, zodat wij het zelf ook nog eens willen proberen. De Heilige Geest geeft ons hernieuwde energie en helpt ons met een hernieuwd getuigenis door te zetten in onze eigen moeilijkheden en beproevingen. Telkens als we anderen tot zegen proberen te zijn, is de Heer barmhartiger voor ons. Hij sterkt ons en helpt ons.

Onthoud alstublieft dat de Heer Jezus Christus uw Heiland is en u begrijpt. Hij weet hoe het is om offers ter wille van een roeping te brengen zodat u de kinderen van God kunt helpen. Hij heeft de macht om u in alles te zegenen als u maar in Hem gelooft en niet twijfelt.

Lieve broeders en zusters, op die dag dat een priesterschapsleider de ingeving kreeg om onverwachts een moeder en een zoon te bezoeken, wist God dat zij ons nodig hadden. En uiteindelijk was ik degene die gesterkt werd. Op die dag ontving ik een van de grootste lessen van de liefde van de Heiland voor ons.

Ik getuig dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Hij leeft, en dat Hij voor u en mij heeft geleefd en is gestorven. Hij is voor u en mij uit de dood opgestaan, zodat wij kunnen uitkijken naar een vreugdevolle, hemelse hereniging met hen die zich al aan de andere kant van de sluier bevinden. Ik weet dat Hij u en mij volmaakt begrijpt. Hij begrijpt al onze moeilijkheden en Hij heeft de macht om ons te helpen wanneer we op ons kwetsbaarst zijn. Ik weet dat de Heer Jezus Christus en onze hemelse Vader aan Joseph Smith zijn verschenen om het evangelie in deze tijd te herstellen. Ik weet dat onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, een profeet van de Heer is. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken