2006
Ni är av ädel härkomst
Maj 2006


Ni är av ädel härkomst

Ni kan lära er mer om ert liv och er mission på jorden genom att förbereda er för att ta emot och sedan studera er patriarkaliska välsignelse.

Under året som gått har jag sett Guds ljus lysa i ansiktet hos er unga kvinnor så många gånger. Jag har sett det under stora möten från Brasilien till Dominikanska republiken. Jag har sett det när ni har dragit handkärror på pionjärleder. Jag har sett ert ljus när jag har sjungit och lekt med er på läger. Jag har sett Guds ljus skina i ansiktet hos flickor i doprum i tempel från Mexico till Utah. Ert ljus har påverkat mig och många andra till det bättre. Ni har fått ljuset eftersom ni bokstavligen är Guds andliga döttrar, ”upphöjda föräldrars avkomma”1 med gudomlig natur och en evig bestämmelse.2 Ni fick er första undervisning i andarnas värld från era himmelska föräldrar.3 Ni har sänts till jorden för att prövas.4

Ni befinner er i en tid av ert liv när ni fattar några av era viktigaste beslut. Eftersom ni överhopas av så många budskap om vilka ni är så behöver ni ytterligare vägledning. Ni kan lära er mer om ert liv och er mission på jorden och ljuset inom er genom att förbereda er för att ta emot och sedan studera er patriarkaliska välsignelse.

Ni är aldrig för unga för att börja lära er mer om patriarkaliska välsignelser.5 Jag är glad att jag fick min välsignelse innan jag var alltför påverkad av världens förvirrande och felaktiga budskap. Jag lämnade den erfarenheten med en glad förvissning om att Herren älskade mig och kände mig, och efter den dagen började jag tänka mer ur evighetens synvinkel än världens.

Nu är tiden inne för unga kvinnor att förbereda sig och att sedan få sin patriarkaliska välsignelse. Er biskop och era föräldrar kan hjälpa er bestämma när det är rätt tid för er, för ålder och mognad är olika för alla.6 När ni förstår meningen och syftet med en patriarkalisk välsignelse och har en uppriktig önskan att utföra Herrens verk, bör ni vara mogna nog att få er välsignelse.7 En del väntar ibland längre än nödvändigt med att få sin välsignelse och tror att de behöver göra sig värdiga på något särskilt sätt. Om ni är värdiga att få en rekommendation för att utföra dop i templet bör ni också kunna vara värdiga att få en patriarkalisk välsignelse. Det är viktigt att du förbereder dig för en välsignelse genom fasta och bön så att din ande är ödmjuk och mottaglig. Din personliga förberedelse är mycket viktig.

När du får en välsignelse så får du en glimt av evigheten. Du börjar se bilden av vad som ligger framför dig, för i välsignelsen talas det om ditt eviga mål och din eviga resa. Patriarken som ger välsignelsen vet inte vilken stam du tillhör förrän han ger dig den. Han litar på att Anden ska tala om vad han ska säga. I din välsignelse får du reda på din härstamning i Israels hus. Det är din släktlinje, och din släktlinje kallas ibland en stam. Alla stammarna går tillbaka till den store patriarken Abraham. Din härstamning är viktig. Den bekräftar att du innefattas i löftena som gavs till Abraham om att genom honom skulle världens nationer bli välsignade.8

Din härstamning är ett ”blodsband”.9 Det gör att du bokstavligen är ”profeternas barn”10 med en ädel härkomst. Det är därför vi ofta säger att ni är ”ungdom av ädel härkomst”11 och är ett utvalt och konungsligt släkte.12

En vän till mig sade: ”När jag gick med i kyrkan som 16-åring började jag lära mig mer om mig själv. Jag fick min patriarkaliska välsignelse och fick veta att jag var av Israels hus. Då visste jag inte vad det innebar, men under åren som gått har jag lärt mig att det är en stor förmån att härstamma direkt från profeterna. Jag har ett dyrbart arv och de bästa möjligheter.”

Liksom Abraham söker du en välsignelse så att du kan öka din kunskap och få vägledning från Herren.13 När du får en välsignelse kommer du att märka att Herren känner dig vid namn. Under kyrkans tidiga dagar ville många att Joseph Smith skulle be Herren om särskild vägledning i deras liv. En del av dessa uppenbarelser finns idag i Läran och förbunden. Liksom de tidiga medlemmarna kan du betrakta din patriarkaliska välsignelse som din personliga ”heliga skrift”.14 Du bör hålla den helig och inte visa den för några andra än din familj.15

Patriarken kan förutse händelser och omständigheter i ditt framtida liv och ge en välsignelse som handlar om detta. En ung kvinna berättade för mig: ”Det fanns saker i min välsignelse som inte ens mina föräldrar visste om.” President James E Faust sade att varje patriarkalisk välsignelse är en inspirerad, ”personlig uppenbarelse från Gud”. Var och en är ”en stjärna att följa … ett ankare för själen.” De uppenbarar vår förmåga och potential.16

President Packer säger att vår välsignelse är ”ett [avsnitt] ur boken om [våra] möjligheter”.17 President Monson kallar vår välsignelse ”en Liahona av ljus”.18

Eftersom en patriarkalisk välsignelse inte är menad att vara en förutsägelse om allt som ska hända i mottagarens liv bör vi söka och följa den Helige Andens vägledning för att få större insikt om vår inriktning i livet. Evangeliets lärdomar utgör alltid en vägledning till att helt förstå vår bestämmelse och våra privilegier. I en patriarkalisk välsignelse kanske det till exempel inte nämns att en person ska gifta sig eller få barn, men evangeliet lär oss att vi ska gifta oss i templet och bilda familj. Vi kan följa dessa lärdomar i evangeliet på egen hand, utan särskild personlig vägledning.

När jag gick på high school läste en studievägledare mina provresulat och talade om för mig att hon inte trodde att jag var lämpad för college. Men när jag hade studerat min patriarkaliska välsignelse och bett, kände jag att jag inte skulle släppa mitt livs-långa mål. Tack vare att jag hade inblick i Herrens plan för mig så kände jag mig hoppfull och kunde gå framåt med självförtroende. Jag märkte att det hjälpte mig lyckas, och jag fick min universitetsexamen. När vi vet vem vi är och vad vi behöver göra är det lättare att fatta viktiga beslut om utbildning, yrkesliv och äktenskap. Det är lättare att låta vårt ljus skina i vår familj, bland våra vänner och överallt annars.

Frälsaren sade: ”Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag giver eder att vara detta folks ljus. Icke kan en stad döljas, som ligger uppe på ett berg.

Icke tänder man väl ett ljus och sätter det under skäppan? Nej, utan på en ljusstake, så att det lyser för alla dem som äro i huset.

Så lyse därför edert ljus för detta folk, att de se edra goda gärningar och förhärliga eder Fader, som är i himmelen.”19

När ni vet vem ni är och vad ni behöver göra med ert liv kommer ni inte att vilja gömma ert ljus.

Ni skulle till exempel inte vilja ”gömma ert ljus” genom att bära kläder som fördunklar er konungsliga potential. Ni skulle inte använda olämpligt språk eller berätta olämpliga historier eller vanpryda er kropp med tatueringar eller annat som förnedrar en dotter av konungslig släkt. Ni skulle inte nedvärdera er födslorätt genom att äta eller dricka sådant som är skadligt eller beroendeframkallande. Inte heller skulle ni se på eller delta i något som är omoraliskt och som degraderar er ädla person. Ni söker allt som är prisvärt och dygdigt och älskligt och gott20 för ni vet att ni har ett ädelt arv.

Ni är löftets högt värderade barn. Om ni håller Herrens stadgar och bud och lyssnar till hans röst har han lovat att upphöja er till lov, berömmelse och ära över alla folk.21 Er patriarkaliska välsignelse bör inspirera er att förändra ert liv när så behövs. Den innehåller löften som ni endast kan få genom er trofasthet. Om ni inte är trofasta kan ni inte hoppas på att löftena ska uppfyllas.

Ibland tror unga kvinnor att eftersom de begått misstag, så är de inte värdiga att få en patriarkalisk välsignelse, eller att de har gjort sig ovärdiga välsignelsen de redan fått. Kom ihåg att Herren Jesu Kristi grundläggande lära är tro på honom och på hans förmåga att sona våra synder. ”Satan vill att du ska tro att du inte kan omvända dig, men det är absolut inte sant.”22 När vi tar del av sakramentet varje vecka lovar vi att förändra vårt liv till det bättre. Vi bör alltid försöka bli en ny person som är mer lik vår Frälsare Jesus Kristus. Aposteln Paulus kallar detta att ”leva det nya livet”.23 Om du begått allvarliga misstag som kan göra dig ovärdig din ädla födslorätt, var då villig att ta dina sorgetårar till biskopen. Han är din vän under omvändelseprocessen och är avskild att vara domare här på jorden i stället för Frälsaren, som är den evige Domaren. Omvändelse är som ett jättestort suddgummi, och det kan radera permanent bläck! Det är inte lätt, men det är möjligt.24 Herren sade: ”Den som omvänder sig från sina synder får förlåtelse, och jag, Herren, kommer icke ihåg dem mera.”25

Unga kvinnor, er patriarkaliska välsignelse hjälper er förstå att ni är av ädel härkomst. När ni blir äldre kommer ni att se hur profetiorna i er välsignelse börjar ta form i ert liv. Herren har viktiga och spännande saker för er att göra. Nu är tiden inne för er att ”[stå] upp och [lysa] att edert ljus må vara ett baner för folken.”26 ”Så lyse därför edert ljus för detta folk, att de se edra goda gärningar och förhärliga eder Fader, som är i himlen.”27 I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Bruce R McConkie, Mormon Doctrine, 2:a uppl (1966), s 589.

  2. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49.

  3. Se L&F 138:56.

  4. Se Abraham 3:25; Bible Dictionary, ”Election”, s 662.

  5. Se ”Teaching Children About Patriarchal Blessings”, Ensign, okt 1987, s 54. President Spencer W Kimball lärde: ”Förbereder ni era barn för [deras patriarkaliska välsignelse], eller låter ni dem bara råka på dem? … Jag trodde att alla mödrar började berätta om patriarkaliska välsignelser för sina barn när de bara är några år gamla, så att de är förberedda för den.” (Conference Report, Manchester England Area Conference, juni 1976, s 23)

  6. Se Ezra Taft Benson, Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson (2003), s 149.

  7. Se Ensign, okt 1987, s 55.

  8. Se 1 Mos 26:4; Abraham 2:9.

  9. Joseph Fielding Smith, Frälsningens lära, sammanst av Bruce R McConkie, 3 band, 3:202–203.

  10. 3 Nephi 20:25.

  11. ”Starka som bergen i Norden”, Psalmer, nr 177.

  12. Se 1 Petr 2:9.

  13. Se Abraham 1:2–3.

  14. Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson, s 149.

  15. Se Stå fast i din tro, s 118.

  16. Conference Report, okt 1995, s 81–82; eller Nordstjärnan, jan 1996, s 62.

  17. Se ”Stavspatriarken”, Liahona, nov 2002, s 44.

  18. Conference Report, okt 1986, s 83; eller Nordstjärnan, jan 1987, s 54.

  19. 3 Nephi 12:14–16.

  20. Se Trosart 13.

  21. Se 5 Mos 26:17–19.

  22. Vägledning för de unga, s 30.

  23. Rom 6:4.

  24. Se Stå fast i din tro, s 109–112.

  25. L&F 58:42.

  26. L&F 115:5.

  27. 3 Nephi 12:16.

Skriv ut