2008
Omdat mijn vader het Boek van Mormon heeft gelezen
November 2008


Omdat mijn vader het Boek van Mormon heeft gelezen

Ik nodig iedereen die vandaag luistert uit om het Boek van Mormon te lezen en de belofte erin toe te passen. Wie dat doet, zal weten dat het boek waar is.

Afbeelding
Elder Marcos A. Aidukaitis

Goedemorgen, beste broeders en zusters. Ik voel grote vreugde en eer nu ik vandaag tot u spreek. Ik bid dat God mij in mijn woorden zal leiden en dat zijn Geest bij ons zal zijn. Dan ‘begrijpen hij die predikt en hij die ontvangt elkaar en beiden worden opgebouwd en verblijden zich tezamen’ (LV 50:22).

2 juni 1940 is een belangrijke dag in onze familiegeschiedenis. Op die dag heeft mijn vader zich laten dopen.

Broeder Jack McDonald, een van de zendelingen die mijn vader heeft gedoopt, heeft deze dag als volgt in een brief aan zijn vader beschreven:

‘Afgelopen zondag was een bijzonder mooie dag. Wij zendelingen hebben op het platteland een afgelegen plek langs de rivier opgezocht en daar hebben ouderling Jones en ik [ouderling McDonald] onze eerste doop verricht. Antony Aidukaitis ging het koude water in en werd lid van de kerk. (…) Alles was volmaakt. De lucht was zo blauw, het landschap zo stil, zo groen, zo prachtig dat we allemaal de aanwezigheid van een sterke invloed voelden.

‘Toen we met ons nieuwe lid mee naar huis liepen, zei hij dat hij niet kon uitleggen wat een heerlijke dag hij had gehad, dat hij zich een nieuw mens voelde. (…) Dat was onze eerste dopeling — maar dat kan niet aan mij of een ander worden toegeschreven. Hij had zichzelf bekeerd.’

Die gebeurtenis heeft de geschiedenis van mijn leven veranderd. Ik weet niet zeker of mijn vader toen de wijsheid van zijn beslissing kon inzien, maar ik ben hem dankbaar voor wat hij die dag heeft gedaan. Hij is ruim dertig jaar geleden overleden, maar ik zal zijn naam altijd eren en prijzen.

Mijn vader was in Schotland geboren, als zoon van Litouwse ouders. Toen hij nog jong was, verhuisde hij naar Brazilië. Het feit dat hij Engels kon spreken, bevorderde zijn bekeringsproces, want hij kon het Boek van Mormon in het Engels lezen. Er was toen nog geen betrouwbare vertaling in het Portugees beschikbaar. Door die taalbarrière werd mijn moeder pas enkele jaren later lid van de kerk. Maar toen ze dat eenmaal deed, werd ze in onze familie een krachtig voorbeeld van toewijding aan anderen en liefde voor God. Ze is nu 92 en is hier vandaag. Ik vind het heel fijn om te kunnen zeggen dat ik haar liefheb omdat zij zo getrouw is. Ook haar naam zal ik altijd eren en prijzen.

Ik bewonder de moed van mijn vader om zich te laten dopen, ondanks de omstandigheden in die tijd. Het was niet gemakkelijk voor hem. Zijn vrouw liet zich niet tegelijk met hem dopen. Alcohol en tabak waren sterke verleidingen voor hem. Hij was arm. Zijn moeder was erop tegen dat hij lid van de kerk werd en zei tegen hem dat als hij zich zou laten dopen, zij hem niet meer als haar zoon zou beschouwen. Met minder dan driehonderd leden in Brazilië had de kerk nog geen kerkgebouw in het land. Ik sta nog steeds verbaasd over de vastberadenheid en moed van mijn vader.

Hoe kon hij zo’n beslissing nemen, ondanks zoveel ongunstige omstandigheden? Het antwoord is eenvoudig: omdat mijn vader het Boek van Mormon had gelezen. Toen hij het las, kwam hij erachter dat de boodschap van de herstelling waar is. Het Boek van Mormon is het bewijs dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waar is. In Predik mijn evangelie staat: ‘Het Boek van Mormon is, samen met de Geest, [de] krachtigste hulpbron in het bekeringsproces’ ([2004], p. 104).

President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Wie het [Boek van Mormon] met een gebed in het hart hebben gelezen, of ze nu rijk of arm zijn, geschoold of ongeschoold, zijn gegroeid door de kracht die ervan uitgaat. (…)

‘Zonder voorbehoud beloof ik u dat u, als u het Boek van Mormon met een gebed in het hart bestudeert, ongeacht hoe vaak u het al gelezen hebt, de Geest van de Heer in uw hart zult ontvangen. Dan zult u zich vast voornemen om zijn geboden te onderhouden, en zult u een sterker getuigenis krijgen van het feit dat de Zoon van God werkelijk leeft.’ (Zie ‘Het Boek van Mormon, De Ster, oktober 1988, p. 7.)

Deze beloften zijn voor mijn vader en zijn gezin uitgekomen. In overeenstemming met wat we hebben geleerd, lezen we iedere dag als gezin in de Schriften. Dat doen we al vele jaren. We hebben het Boek van Mormon verscheidene malen als gezin gelezen, en dat zullen we blijven doen. Zoals beloofd hebben we thuis de Geest van de Heer in ons hart ontvangen, we hebben het voornemen om zijn geboden te onderhouden en we hebben een sterker getuigenis gekregen van het feit dat de Zoon van God leeft.

Als u weet dat het Boek van Mormon waar is, dan weet u ook dat Joseph Smith door God was geroepen om de Kerk van Jezus Christus op aarde te herstellen. U weet dan dat Joseph Smith de Vader en de Zoon heeft gezien. U weet dan dat er maar één geloof en één geldige doop is. U weet dan dat er een profeet van God op aarde is en dat hij alle sleutels van het priesterschap draagt en het recht heeft om ze te gebruiken, net als de apostel Petrus. U weet dan dat Jezus Christus de zoon van God is, de enige naam waardoor wij het eeuwig heil kunnen ontvangen. U weet dan dat God de Vader leeft en dat Hij ons liefheeft. U weet dan dat zijn heilsplan volmaakt is en u hebt het verlangen om verordeningen te verrichten, de geboden na te leven en tot het einde te volharden.

Het bedroeft me als iemand die een exemplaar van het Boek van Mormon heeft gekregen en aan wie deze dingen zijn uitgelegd, weigert het te lezen. Het bedroeft me als mensen die zich door anderen laten beïnvloeden, weigeren het boek te bestuderen en het terzijde leggen als iets zonder waarde, en nooit eten van het geestelijke buffet dat het biedt. Dat is voor mij onbegrijpelijk. Dat is alsof een zoon of dochter die van een dierbare vader gescheiden leeft een brief van hem weigert te lezen zonder de envelop te openen. Wie dat doet, lijkt op een verwend kind dat het gezonde en lekkere eten weigert dat zijn moeder liefdevol heeft klaargemaakt.

God openbaart zijn waarheid als de mensen gehoor geven aan de aanmoediging van Moroni in Moroni 10:3–5 in het Boek van Mormon. In Predik mijn evangelie worden de instructies van Moroni als volgt samengevat:

  • Eén: ‘Het Boek van Mormon lezen en over de boodschap van Jezus Christus nadenken.’

  • Twee: ‘Met geloof in Jezus Christus tot God bidden om een getuigenis te ontvangen dat het Boek van Mormon waar is en dat Joseph Smith de profeet van de herstelling is.’

  • Drie: ‘Oprecht bidden, met “eerlijke bedoeling”, wat inhoudt dat zij van plan zijn om gehoor te geven aan het antwoord dat ze van God ontvangen’ (p. 119).

Tegen de mensen die beweren dat we die dingen niet kunnen weten, getuig ik dat we dat wél kunnen, als we nederig genoeg zijn om te doen wat God ons door middel van zijn profeten op aarde gebiedt. Als we iets anders geloven, aanvaarden we de onzinnige veronderstelling dat God ook niet weet waar de waarheid te vinden is of de macht niet heeft om die aan ons te laten zien. Als iemand geen gehoor heeft gegeven aan de belofte van dit boek, wil dat niet zeggen dat anderen dat ook niet hebben gedaan.

Waarom houd ik van mijn vader en eer ik zijn naam? Omdat mijn vader het Boek van Mormon heeft gelezen en gehoor gaf aan de belofte in het Boek van Mormon. Waarom houd ik van mijn vader en eer ik zijn naam? Omdat hij niet terugdeinsde voor het antwoord dat hij ontving, ook niet in moeilijke omstandigheden. Waarom houd ik van mijn vader en eer ik zijn naam? Omdat hij mij tot zegen is geweest, zelfs voordat ik geboren werd, door de moed op te brengen om te doen wat God van hem verwachtte.

Ik nodig iedereen die vandaag luistert uit om het Boek van Mormon te lezen en de belofte erin toe te passen. Wie dat doet, zal weten dat het boek waar is.

Ik geef u mijn getuigenis dat het Boek van Mormon het woord van God is. Daarom weet ik dat Joseph Smith een profeet van God is. Ik weet dat hij het Boek van Mormon niet heeft geschreven, maar dat hij het door de gave en macht van God heeft vertaald. Ik weet dat Thomas S. Monson een profeet van God is, de enige man op aarde die alle sleutels van het priesterschap draagt en het recht heeft om ze te gebruiken. Ik weet dat Jezus Christus onze Heiland is en dat Hij leeft. Ik weet dat God leeft en dat Hij ons liefheeft. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken