2008
Heilige tempels, heilige verbonden
November 2008


Heilige tempels, heilige verbonden

De tempels zijn heilige oorden. Ze zijn een bron van geestelijke kracht. Ze zijn een oord van openbaring.

Afbeelding
Silvia H. Allred

Nadenkend over deze unieke bijeenkomst met vrouwen uit de hele wereld wordt mijn hart vervuld van vreugde en dankbaarheid. Wat is het een voorrecht om deel uit te maken van deze grote zustersorganisatie, verenigd in ons verlangen om ons geloof in de Heer Jezus Christus te versterken en zijn koninkrijk op te bouwen. Ik bid dat ik door de Geest geleid zal worden nu ik tot u spreek over het heilige onderwerp: tempelwerk.

De tempels zijn de heiligste oorden op aarde. In de tempel ontvangen goede leden van de kerk de grootste zegeningen die iemand kan wensen en sluiten we heilige verbonden met God. We verlenen die zegeningen ook aan onze voorouders die zonder de noodzakelijke verlossende verordeningen zijn overleden.

Ik spreek over het grote belang van tempelbouw, waarom de verordeningen in de tempel noodzakelijk zijn voor ons eeuwig heil en hoe we ons kunnen voorbereiden om naar de tempel te gaan.

Ik ben enorm onder de indruk van de offers die ik veel leden zie brengen om naar de tempel te gaan. Ik zal u een voorbeeld geven.

Toen wij in 1976 in Costa Rica woonden, vroeg de zendingspresident mijn man of hij wilde helpen met de voorbereiding van de eerste reis naar de tempel. Het zendingsgebied Midden-Amerika omvatte toen Costa Rica, Panama, Nicaragua en Honduras. De dichtstbijzijnde tempel was toen de Mesatempel (Arizona). We zouden vijf dagen heen en vijf dagen terug moeten reizen en zes grenzen moeten overgaan. Het financiële offer was groot voor de meesten. Zij verkochten hun televisie, fiets, schaatsen en wat dies meer zij. We reisden dag en nacht in twee oncomfortabele bussen. Sommige leden hadden al hun geld gebruikt om voor de busreis te betalen en hadden alleen maar crackers en margarine bij zich voor onderweg.

Waarom brengen leden van de kerk zo gewillig zulke grote offers om naar de tempel te gaan?

Ik zal nooit de enorme uitstorting van de Geest vergeten die we die drie dagen in de Mesatempel ervoeren. Ik was diep ontroerd toen ik gezinsleden elkaar met tranen in de ogen zag omarmen toen ze voor eeuwig aan elkaar verzegeld waren.

24 jaar later werd de tempel in San José (Costa Rica) ingewijd. Onder de aanwezigen bevonden zich veel gezinnen die ook die eerste tempelreis hadden meegemaakt. Ze hadden getrouw en eerzaam op dit heilige moment gewacht. Nu kunnen ze allemaal geregeld naar de tempel omdat er onlangs een tempel in Panama is ingewijd en er een tempel in Honduras is aangekondigd.

De Heer heeft zijn volk altijd gevraagd om tempels te bouwen. De Heer gebood Mozes: ‘En zij zullen Mij een heiligdom maken, en Ik zal in hun midden wonen.’1 De draagbare tabernakel die ze bouwden, zou dienen als middelpunt van de aanbidding van Israël gedurende hun reis naar het beloofde land. Het ontwerp en de constructie werden door de Heer aan Mozes geopenbaard. Het zou het heilige huis van de Heer worden.

Later bouwde koning Salomo, met gebruik van het allerbeste materiaal, de tempel in Jeruzalem.2

Gedurende zijn aardse zending beschouwde de Heiland de tempel als een heilige plek en zei Hij dat we er eerbied voor moesten hebben.

De Nephieten bouwden ook tempels voor de Heer op het Amerikaanse continent. Ze kwamen bijeen rond de tempel toen Christus na zijn opstanding aan hen verscheen.3

Vlak nadat de kerk in deze bedeling was hersteld, gebood de Heer de heiligen om een tempel te bouwen: ‘Organiseert u; bereidt alle nodige dingen voor; en vestigt een huis, ja, een huis van gebed, een huis van vasten, een huis van geloof, een huis van leren, een huis van heerlijkheid, een huis van orde, een huis van God.’4

Gehoorzaam bouwden de heiligen de Kirtlandtempel, waarvoor ze veel offers brachten. In deze heilige tempel werden belangrijke priesterschapssleutels hersteld en verscheen de Heiland.5

Momenteel zijn er 128 tempels over de hele wereld in gebruik, en er worden er nog veel meer gebouwd.

We hebben de opdracht gekregen om tempels te bouwen, zodat er heilige verordeningen verricht kunnen worden voor zowel de levenden als de doden. Deze verordeningen omvatten voorbereidende verordeningen, begiftigingen, huwelijken, verzegelingen, doop voor de doden en ordeningen.

De voorbereidende verordeningen geven ons specifieke, onmiddellijke en toekomstige zegeningen.

De begiftiging omvat heilige verbonden. We krijgen instructies, macht uit de hemel, en de belofte van zegeningen op voorwaarde van gehoorzaamheid aan de verbonden die we sluiten.

President Brigham Young heeft de begiftiging als volgt beschreven:

‘Uw begiftiging betekent dat u alle verordeningen in het huis van de Heer ontvangt die u na dit leven nodig hebt om in de tegenwoordigheid van de Vader terug te keren (…) en uw eeuwige verhoging te ontvangen.’6

Door de verordeningen ter verzegeling, zoals het tempelhuwelijk, wordt een gezin voor eeuwig verzegeld.

De verbonden die we sluiten, met de bijbehorende verordeningen die we in de tempel ontvangen, dienen als kwalificatie om in Gods tegenwoordigheid terug te keren. Deze verbonden verheffen ons boven onze eigen vermogens en visie. We sluiten verbonden om te laten zien dat we het koninkrijk willen opbouwen. We worden een verbondsvolk doordat we verbonden met God sluiten. Door onze getrouwheid aan deze verbonden zullen we alle beloofde zegeningen ontvangen.

De tempel is een huis van leren. Veel instructies in de tempel zijn symbolisch en komen door de Geest tot ons. Dat houdt in dat we onderricht uit de hemel krijgen. Tempelverbonden en — verordeningen zijn een krachtig symbool van Christus en zijn verzoening. We krijgen allemaal hetzelfde onderricht, maar ons begrip van de betekenis van de verordeningen en verbonden neemt toe door geregeld tempelbezoek, vooral als we naar de tempel gaan om meer te leren en over de eeuwige waarheden na te denken.

In de tempel krijgen we de kans om iets voor overledenen te betekenen door plaatsvervangende verordeningen voor ze te verrichten. Familiehistorisch onderzoek kan door iedereen buiten de tempel gedaan worden, maar de heilige verordeningen die onze overleden voorouders voor hun eeuwig heil nodig hebben, kunnen alleen in de tempel worden verricht.

De tempel is het huis des Heren. Hij bepaalt hoe we de tempel gebruiken, welke verordeningen er worden verricht en aan welke vereisten we moeten voldoen om in de tempel aan het tempelwerk deel te nemen.

De Heer zei tegen Mozes: ‘Doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond.’7 In Psalmen lezen we: ‘Wie mag de berg des Heren beklimmen, wie mag staan in zijn heilige stede?

Die rein is van handen en zuiver van hart, die zijn ziel niet op valsheid richt, noch bedrieglijk zweert.’8 Zijn huis is heilig en niets onreins mag er binnenkomen.9

De Heer heeft de bisschop en ringpresident de verantwoordelijkheid gegeven om te bepalen wie het waardig is om een aanbeveling te ontvangen en zijn heilig huis binnen te gaan. We moeten volledig eerlijk tegen onze bisschop en ringpresident zijn als ze met ons praten voordat we een tempelaanbeveling krijgen. De gave die we naar het altaar brengen is een zuiver hart en een berouwvolle geest. U zult de zegeningen van de tempel waardig moeten zijn.

We bereiden ons voor door de geboden te onderhouden en de wil van God te doen. Als u nog niet de kans hebt gehad om naar de tempel te gaan, wil ik u aanmoedigen om u nu te gaan voorbereiden, zodat u klaar bent en aan de vereisten voldoet als de gelegenheid zich voordoet.

Wanneer we naar de tempel gaan, maken we ons verstand en ons hart vrij van gedachten en gevoelens die niet in overeenstemming zijn met de heilige ervaringen van de tempel. We kleden ons fatsoenlijk en gepast. Onze kleding en verzorging voor deze heilige gebeurtenis zijn een teken van eerbied en respect voor de Heer en zijn heilig huis. Eenmaal in de tempel kleden we ons om in witte kleding, als symbool van reinheid en zuiverheid. Dan zijn we klaar om eerbiedig deel te nemen aan het tempelwerk. Deze eeuwige zegen is beschikbaar voor iedereen die aan de vereisten voldoet.

Wat kunnen de vrouwen van de kerk doen om aanspraak te maken op de zegeningen van de tempel?

Door zijn profeten nodigt de Heer iedereen uit die de zegeningen van de tempel nog niet heeft ontvangen, om al het nodige te doen om ervoor in aanmerking te komen. Hij nodigt iedereen uit die deze zegeningen al heeft ontvangen om zo vaak mogelijk terug te komen, de ervaring opnieuw te ondergaan en meer kennis en begrip van zijn eeuwige plan te ontvangen.

Laten we in aanmerking komen voor een tempelaanbeveling. Laten we naar de tempel gaan om als gezin voor eeuwig verzegeld te worden. Laten we zo vaak mogelijk naar de tempel teruggaan. Laten we onze overleden verwanten de kans geven om de verlossende verordeningen te ontvangen. Laten we profiteren van de geestelijke kracht en de openbaring die we ontvangen als we geregeld naar de tempel gaan. Laten we getrouw zijn en tempelverbonden sluiten en naleven om de volledige zegeningen van de verzoening te ontvangen.

Ik getuig tot u dat de tempels heilige oorden zijn. Ze zijn een bron van geestelijke kracht. Ze zijn een oord van openbaring. Zij zijn het huis des Heren. In de heilige naam van onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Exodus 25:8.

  2. Zie 1 Koningen 5:5–18; 6.

  3. Zie 3 Nephi 11:1.

  4. LV 88:119.

  5. Zie LV 110.

  6. Discourses of Brigham Young, samengesteld door John A. Widtsoe (1971), p. 416.

  7. Exodus 3:5.

  8. Psalmen 24:3–4.

  9. Zie LV 109:20.

Afdrukken