2010
Moralsk mot
Mars 2010


Budskap fra Det første presidentskap

Moralsk mot

Bilde
President Henry B. Eyring

En av hensiktene med jordelivet er å vise Gud at vi vil holde hans bud når det krever mot. Vi besto denne prøven i åndeverdenen. Men en tredjedel av himmelens hærskarer gjorde opprør mot forslaget om at de skulle bli prøvet i et liv på jorden, der de kunne risikere ikke å bestå prøven.

Før vi ble født, kjente vi Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus, personlig. Vi kunne se dem og lytte til dem når de underviste og oppmuntret oss. Nå har et slør blitt lagt over vårt sinn og våre minner. Satan, løgnens far, har en fordel fordi vi må se hvem vi virkelig er gjennom troens øyne, mens vårt legeme gjør at vi er underlagt kjødets fristelser og fysisk svakhet.

Vi har mye som hjelper oss å fatte mot i dette liv. Den største hjelp er Jesu Kristi forsoning. Takket være det han gjorde, kan synder bli vasket bort i dåpens vann. Vi kan fornye denne velsignelsen når vi tar del i nadverden i tro og med et angrende hjerte.

Åndelige gaver er en annen hjelp. Vi mottar Kristi ånd ved fødselen. Den gir oss evne til å vite når et valg vi står overfor, vil lede mot evig liv. Skriftene er en sikker veiledning når vi leser dem med Den hellige ånd som vår ledsager.

Den hellige ånd lar oss uttrykke takk i bønn og be om hjelp med den klarhet og tillit vi en gang nøt godt av hos vår himmelske Fader og som vi vil ha når vi vender tilbake til ham. Denne kommunikasjonen med Gud bidrar til å fordrive frykt fra vårt hjerte idet den bygger opp tro og kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Det hellige prestedømme gir oss mot i vår tjeneste. I dets ordinanser mottar vi kraft til å tjene Guds barn og motstå det ondes innflytelse. Når han kaller oss til tjeneste, har vi følgende løfte: «Og hos den som mottar dere, der vil jeg også være, for jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere og støtte dere» (L&p 84:88).

Profeten Joseph Smith hadde grunn til å være fryktsom i sin tjeneste. Men Gud ga ham mot med følgende forsikring om Mesterens eksempel:

«Og om du skulle bli kastet i fangehullet eller falle i morderes hender og det felles dødsdom over deg, om du kastes i dypet, om frådende bølger slår imot deg, om heftige stormer blir din fiende, om himlene formørkes og alle elementer går sammen om å sperre veien, ja, fremfor alt om helvetes kjever åpner seg på vidt gap for å sluke deg, så vit da, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode.

Menneskesønnen har gjennomgått mer enn alt dette. Er du større enn ham?» (L&p 122:7–8.

Gud har gitt oss mer enn nok hjelp til å fordrive frykt og gi oss mot, uansett hva vi vil møte i livet. Når vi søker hans hjelp, kan han løfte oss mot det evige liv vi trakter etter.

Nephi skriver på gullplatene, av Paul Mann; illustrasjoner av Matt Smith

Skriv ut