Institutet
Lektion 27 – Lärarmaterial: Uppenbarelsen om prästadömet


”Lektion 27 – Lärarmaterial: Uppenbarelsen om prästadömet”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 27 – Lärarmaterial”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 27 – Lärarmaterial

Uppenbarelsen om prästadömet

Den 1 juni 1978 mottog president Spencer W. Kimball en uppenbarelse från Herren som hävde restriktionerna för prästadömsordinationer och tempelförrättningar för medlemmar av svart afrikansk härkomst. Den här lektionen hjälper eleverna förklara omständigheterna och sanningarna gällande den här uppenbarelsen, agera med tro när de ställs inför svåra frågor eller situationer, och få en djupare inblick i hur Gud leder sin kyrka genom uppenbarelse till sina levande profeter.

Lektionsförslag

Vi kan närma oss frågor om prästadöms- och tempelrestriktionerna ur trons perspektiv.

FÖRBÄTTRA VÅR UNDERVISNING OCH VÅRT LÄRANDE

Berättelser kan vara trosstärkande. ”Berättelser kan bidra till att bygga upp elevernas tro på Jesu Kristi evangelium. De kan frambringa intresse och bidra till elevernas förståelse av evangeliet genom ställföreträdande upplevelser. Berättelser kan också vara särskilt effektiva när det gäller att hjälpa eleverna förstå de evangelieprinciper som har identifierats inom ett skriftställeblock. Genom att sätta in en evangelieprincip i ett nutida sammanhang, förutom i det skriftliga sammanhanget, kan berättelser hjälpa eleverna förstå hur en evangelieprincip berör deras liv och hjälper dem känna en önskan att tillämpa den” (Studera och undervisa om evangeliet [2012], 5.5).

Visa den medföljande bilden av broder George Rickford:

Bild
Broder George Rickford

Be en elev läsa upp följande berättelse om en man vid namn George Rickford:

År 1969 träffade George Rickford, en ung vuxen i Leicester i England, missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. I början motsatte sig George deras budskap, men så småningom började han träffa missionärerna. Efter tre månader av intensivt undersökande, vaknade George en morgon med en övertygelse om att kyrkan var sann.

George var angelägen om att berätta för äldsterna om sitt nyfunna vittnesbörd, men innan han kunde göra det informerade de honom om att han inte skulle kunna ta emot prästadömet om han slöt sig till kyrkan på grund av att han delvis var av svart afrikansk härkomst.

George blev förkrossad av den nyheten. Han berättar: ”Jag reagerade väldigt fientligt. Jag blev mycket aggressiv och efter en ganska het diskussion sparkade jag ut dem. … Jag tog till starka ord – vräkte ur mig vad jag tyckte om diskriminering och rasism.”

När missionärerna gått grät George. (Se Elizabeth Maki, ”I Will Take It In Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org.)

Hänvisa till del 1 av förberedelsematerialet. Ställ följande fråga till eleverna och låt dem få tid på sig att fundera över hur de skulle svara:

  • Om någon frågade dig varför prästadöms- och tempelrestriktionerna fanns, vilka huvudpunkter skulle du då vilja ta upp? (Skriv gärna elevernas svar på tavlan.)

Be eleverna fundera över frågor de kan ha om prästadöms- och tempelrestriktionerna? Uppmuntra dem att tänka på dessa frågor under lektionen och vara uppmärksamma på resonemang och inspiration från den Helige Anden som kan hjälpa dem att ta itu med dessa frågor.

Sätt upp följande citat och be en elev läsa det för klassen:

I dag förkastar kyrkan de teorier som förespråkades förr, att mörk hud är ett tecken på gudomlig onåd eller en förbannelse eller att den beror på orättfärdiga gärningar i föruttillvaron, att blandäktenskap är en synd eller att svarta eller människor av något folkslag på något sätt är underlägsna någon annan. Dagens ledare i kyrkan fördömer otvetydigt all rasism, förr och nu, i varje form. (”Ras och prästadömet”, Uppsatser om evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Varför tror ni det är viktigt att undvika spekulationer om tidigare givna orsaker till varför prästadöms- och tempelrestriktionerna fanns?

Be eleverna berätta vad de vet om de omständigheter som ledde fram till uppenbarelsen från Herren och som hävde prästadöms- och tempelrestriktionerna.

Förklara att Officiellt tillkännagivande 2 i Läran och förbunden innehåller det officiella tillkännagivandet om uppenbarelsen som mottogs av president Spencer W. Kimball och bejakades och godkändes av hans rådgivare i första presidentskapet och medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i juni 1978.

Be eleverna tyst läsa de första två styckena i Officiellt tillkännagivande 2 under orden: ”Kära bröder!” Be dem titta efter vad kyrkans ledare sa att de hade bevittnat och berätta vad de hittar.

Be därefter eleverna tänka på berättelsen om broder Billy Johnson och hans församling i Ghana i del 2 av förberedelsematerialet.

  • Hur exemplifierade de här personerna ”trofastheten hos dem från vilka prästadömet varit undanhållet”?

Be en elev läsa vidare ur berättelsen om George Rickford och be klassen lyssna efter hur George valde att agera i tro när han fått kännedom om prästadömsrestriktionen.

En dag talade George med en nära vän om sina upplevelser med missionärerna och började undervisa sin vän om profeten Joseph Smith. Han berättade senare: ”När jag återgav den berättelsen blev jag bara så upprymd och något tog över och jag bara strålade.”

Upplevelsen bekräftade Georges vittnesbörd, men prästadömsrestriktionen bekymrade honom fortfarande. När han bad för att förstå bättre kom det här budskapet till honom: ”Du måste inte förstå allting med mitt evangelium innan du förpliktar dig till det. Du kan väl visa din tro genom att acceptera det du hört och lämna över resten åt mig?”

Tröstad av det här budskapet svarade George uppriktigt: ”Ja, Herre, det ska jag göra. Jag ska ta det med tro. Och tack förresten, tack.” Två månader senare döptes George och blev en trofast medlem i kyrkan.

År 1975 (tre år före uppenbarelsen om prästadömet) skrev George att han hade accepterat prästadömsrestriktionen ”i tro, utan reservationer” och han uttryckte sin tro på att Gud, oavsett hans eget tillstånd då, var rättvis. ”Jag är bara tacksam för att Herrens prästadöme åter finns på jorden, med alla dess åtföljande välsignelser, dess myndighet och ansvar. Det är av mindre betydelse för mig vem som har det och vem som inte har det, men av desto större betydelse hur det används.” (I Maki, ”I Will Take It in Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org)

  • Vad kan vi lära oss av George Rickfords exempel som kan vara till hjälp för oss när vi har obesvarade frågor om evangeliet? (När eleverna berättat färdigt skriver du följande sanning på tavlan: När vi har obesvarade frågor kan vi gå framåt i tro och förlita oss på det ljus och den kunskap Gud har gett oss.)

  • Hur kan sanningen på tavlan vara till hjälp för någon som kämpar med sin tro på grund av obesvarade frågor om evangeliet?

Be en elev läsa upp följande citat av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Tron kräver aldrig svar på alla frågor, men söker tillförsikt och mod att gå framåt, och medger ibland att ”jag vet inte allting men jag vet tillräckligt för att fortsätta på lärjungeskapets stig”. (Neil L. Andersen, ”Tro är ingen tillfällighet, det är ett val”, Liahona, nov. 2015, s. 66)

  • Hur har det ljus och den kunskap Gud har gett er hjälpt er gå framåt i tro när ni har stått inför obesvarade frågor eller ovissa situationer?

  • Hur kan vi hjälpa någon som kämpar med obesvarade frågor att gå framåt i tro?

Ge eleverna tid att fundera över hur de kan tillämpa principen att agera i tro i sina egna liv eller använda den för att hjälpa någon de känner. Uppmuntra eleverna att skriva ner sin plan i sin dagbok.

Prästadömets och templets välsignelser erbjuds nu alla värdiga medlemmar.

Be en elev läsa upp tredje och fjärde stycket under ”Kära bröder!” i Officiellt tillkännagivande 2, från och med ”Han har hört våra böner”.

  • Vad lär vi oss av de här styckena om hur Herren leder sin kyrka? (När eleverna har svarat skriver du följande sanning på tavlan: Herren leder sin kyrka genom uppenbarelse till sina profeter.)

  • När har ni sett Herren leda sin kyrka genom uppenbarelse till sina profeter under er livstid?

Förklara att dagen efter att uppenbarelsen om prästadömet mottogs, ordinerades George Rickford som präst i aronska prästadömet och mottog melkisedekska prästadömet strax därpå. I oktober 1978 beseglades George och hans hustru June tillsammans med sina fyra barn som en evig familj i Londons tempel (se Maki, ”I Will Take It in Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org).

  • Vilken inverkan fick uppenbarelsen på kyrkan, dess medlemmar och människor över hela världen?

Sätt upp följande citat och be en elev läsa det för klassen:

Jesu Kristi evangelium är till för alla. Mormons bok förkunnar: ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna … alla är lika inför Gud” (2 Ne. 26:33). Detta är kyrkans officiella lära. (”Kyrkan och människors olika ursprung: Alla är lika inför Gud”, 14 mar. 2012, newsroom.ChurchofJesusChrist.org)

Som avslutning på lektionen ber du eleverna fundera över (eller öva på) hur de, baserat på det de lärt sig i dag, skulle svara om någon frågade dem varför kyrkan inte ordinerade män av afrikansk härkomst till prästadömet under en tid. Betona att det är lämpligt att förklara för andra att vi inte vet varför prästadöms- och tempelrestriktionerna infördes. Men vi kan berätta och vittna om de sanningar vi har kunskap om, även dem vi har pratat om i dag.

Till nästa gång

Förklara för eleverna att de som förberedelse för nästa lektion kommer att studera vad profeter, både forntida och nutida, har lärt oss om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas bestämmelse. Uppmuntra eleverna att komma redo att prata om hur de kan hjälpa till i Herrens frälsningsverk i den sista tiden.

Skriv ut