Seminar og institut
Lektion 11: Jesus Kristus færdedes overalt og gjorde godt


Lektion 11

Jesus Kristus færdedes overalt og gjorde godt

Indledning

I »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« står der, at »[Jesus] færdedes overalt og gjorde vel« (ApG 10:38), men blev foragtet for det« ( Liahona, apr. 2000, s. 2). Som Jesu Kristi disciple skal vi følge hans eksempel med at gøre godt, selv om vi risikerer forfølgelse. I denne lektion skal de studerende drøfte, hvorfor vi bør behandle dem, der behandler os dårligt, med den samme kærlighed og respekt, som Jesus viste sine forfølgere. Når vi følger Frelserens eksempel, bliver vi velsignet med mod til at leve og forsvare vores tro, og vi vil være i stand til at hjælpe andre komme Herren nærmere.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Matthæus 5:43-47; 9:9-13; 12:22-30; Markus 3:1-6; 11:15-19; Johannes 11:43-53

Jesus Kristus blev forfulgt, fordi han gjorde godt

Indled klassen med at stille de studerende følgende spørgsmål:

  • Hvad gør mest indtryk på jer af alt det gode, som Frelseren gjorde her på jorden, når I tænker på hans eksemplariske liv?

Når de studerende har svaret, skal du læse (eller med egne ord fortælle) følgende beretning, som blev fortalt af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum om to søstermissionærer:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Jeg beundrer og opmuntrer alle, som må forblive urokkelige i disse sidste dage. Jeg vil gerne sige og især til de unge i Kirken, at hvis I ikke allerede har oplevet det, så bliver der en dag kaldt på jer til at forsvare jeres tro eller måske udholde personlige angreb, blot fordi I er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Sådanne situationer og øjeblikke kræver både mod og høflighed.

En søstermissionær skrev fx for nylig til mig: ›Min kammerat og jeg så en mand sidde på en bænk i byen, hvor han spiste sin frokost. Da vi nærmede os, kiggede han op og så vore navneskilte. Med et forfærdet udtryk i øjnene sprang han op og hævede hånden for at slå mig. Jeg nåede lige at dukke mig, hvilket bare fik ham til at spytte sin mad ud over mig samtidig med, at han svor og forbandede os på det groveste. Vi gik væk uden at sige noget. Jeg prøvede at tørre maden af mit ansigt, men samtidig blev jeg ramt af en klump mast kartoffel, som ramte mig i nakken. Nogle gange er det svært at være missionær, for jeg havde bare lyst til at gå tilbage og gribe fat i den lille mand og skrige: ›HVAD BILDER DU DIG IND!‹ Men det gjorde jeg ikke‹« (»Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 6).

Bed de studerende om at læse Matthæus 5:43-47 for sig selv og se efter et princip, som Jesus i sin bjergprædiken underviste i, og som disse søstermissionærer praktiserede. (Mens de studerende læser, kan du foreslå, at de anvender skriftstudiefærdigheden med at navneindsættelse for at hjælpe med at personliggøre budskabet i disse vers. For at anvende denne færdighed skal de studerende indsætte deres eget navn, hvor der står du).

  • Hvilket princip belærte Jesus om i disse vers? (De studerende bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Hvis vi skal følge Jesu Kristi lære, må vi lære at elske vore fjender og vise venlighed mod dem, som forfølger os).

  • Hvad gør dette evangeliske princip svært at efterleve?

Vis følgende udtalelse på tavlen:

»[Jesus] ›færdedes overalt og gjorde vel‹ (ApG 10:38), men blev foragtet for det« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2).

Forklar, at selv om Frelseren blev accepteret af mange mennesker i både Galilæa og Judæa, og mange så hans gode gerninger som et vidnesbyrd om hans guddommelighed, var der andre, der hadede og forfulgte ham for hans gode gerninger.

På tavlen skal du skrive listen med følgende skriftstedshenvisninger under »Jesus færdedes overalt og gjorde vel«:

Matthæus 9:9-13

Matthæus 12:22-30

Markus 3:1-6

Markus 11:15-19

Johannes 11:43-53

Del klassen op i små grupper, og giv hver gruppe et af skriftstederne på tavlen. Bed de studerende om i hvert vers at finde den gode gerning, som Jesus udførte, og folkets reaktion på den. Bed de studerende om at fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. Påpeg, at denne liste med vers viser et mønster i Herrens liv, som vi kan lære af. Stil følgende spørgsmål:

  • Hvad bemærkede I ved den måde, som Frelseren reagerede på den forfølgelse, han oplevede?

Opfordr de studerende til at forestille sig begivenheden i det skriftsted, som de har læst. Spørg dernæst:

  • Hvilke tanker eller følelser ville I have haft, hvis I havde set Jesus ved denne lejlighed?

  • Hvad tror I, Jesus ville ønske, I skulle lære af hans ord og handlinger på det tidspunkt? (Det følgende er et princip, som de studerende måske genkender: Når vi søger at følge Frelserens eksempel på gode gerninger, må vi til tider udholde forfølgelse).

Matthæus 5:9-12, 21-24, 38-41; 6:14-15; 7:1-5, 12

Reaktion på forfølgelse

Fortæl de studerende, at Jesus Kristus under bjergprædiken rådgav sine disciple i, hvordan de skulle håndtere forfølgelse. Skriv resten af vendingen og skriftstedshenvisningerne på tavlen, og bed hver studerende om at læse mindst et af skriftstederne. Bed de studerende om at finde et princip i skriftstedet, som Jesus underviste i, der kunne vejlede dem i deres måde at omgås andre.

Hvordan vi bør reagere på forfølgelse

Matthæus 5:9-12

Matthæus 5:21-24 (se også 3 Ne 12:22)

Matthæus 5:38-41; 7:12

Matthæus 6:14-15 (se også L&P 64:9-10)

Matthæus 7:1-5

Efter en passende tid skal du bede de studerende om at forklare det fundne princip, og hvordan det kan anvendes i deres omgang med andre mennesker.  (Mens de studerende svarer, så understreg følgende sandhed: Vor himmelske Fader forventer, at vi følger Jesu Kristi eksempel, når vi bliver forfulgt for vores tro).

Vis følgende udtalelser af ældste Jeffrey R. Holland og ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Forsvar jeres tro med høflighed og medfølelse, men forsvar den« (Jeffrey R. Holland, »Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 9).

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»De, der følger Kristus, bør være eksempler på høflighed. Vi bør elske alle mennesker, være gode til at lytte og vise opmærksomhed for deres oprigtige tro. Selvom vi måske er uenige, skal vi ikke være ubehagelige. Vore standpunkter og udmeldinger om kontroversielle emner bør ikke skabe strid. Vi skal være vise, når vi forklarer og går efter vore standpunkter, og når vi udøver vores indflydelse …

Når vore standpunkter ikke vinder gehør, bør vi respektere ugunstige resultater og være høflige over for vore modstandere« (Dallin H. Oaks, »Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 27).

Drøft med de studerende de udfordringer og velsignelser, der kommer ved at følge ældste Hollands og ældste Oaks råd. Bed derefter en studerende om at læse Matthæus 5:9-12 højt.

  • Hvilke løfter gav Jesus ifølge disse vers, som kan gøre det lettere at reagere på en kristuslignende måde, når vi bliver forfulgt for vores religiøse tro?

Bed de studerende om at overveje, hvordan de kan anvende et eller flere af Frelserens belæringer fra bjergprædiken i en situation i dag, eller hvordan de kunne have anvendt det på en tidligere oplevelse. Spørg, om nogle af de studerende vil dele deres tanker med klassen.

Giv alle studerende et eksemplar af følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Nogle mennesker tror fejlagtigt, at svar som tavshed, sagtmodighed, tilgivelse og ydmygt at bære vidnesbyrd er passive eller svage. Men at ›elsk[e vore] fjender, velsign[e] dem, som forbander [os], gør[e] godt mod dem, som hader [os], og bed[e] for dem, som fejlagtigt udnytter [os] og forfølger [os]‹ (3 Ne 12:44) kræver tro, styrke og frem for alt kristent mod …

Når vi ikke gør gengæld – når vi vender den anden kind til og modstår vrede følelser – står vi også på samme side som Frelseren. Vi udviser hans kærlighed, som er den eneste magt, der kan betvinge modstanderen og besvare vore anklagere, uden at vi anklager dem. Det er ikke svaghed. Det er kristent mod …

Når vi svarer andre, vil hver omstændighed være forskellig. Heldigvis kender Herren vore anklageres hjerte og ved, hvordan vi mest effektivt kan svare dem. Når sande disciple søger vejledning fra Ånden, modtager de inspiration skræddersyet til hvert tilfælde. Og i hver situation reagerer sande disciple på en måde, der indbyder Herrens Ånd …

Som sande disciple må vores primære hensigt være andres velfærd, ikke at hævde os. Spørgsmål og kritik giver os en mulighed for at række ud til andre og vise, at de har betydning for vor himmelske Fader og for os. Vores mål bør være at hjælpe dem til at forstå sandheden, ikke forsvare vores ego eller score point i en teologisk debat. Vore dybfølte vidnesbyrd er det stærkeste svar, vi kan give vore anklagere« (»Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 72-73).

Giv de studerende tid til at læse og understrege de principper, som ældste Hales underviste i. Bed dem fortælle, hvad de har lært. Om nødvendigt kan I drøfte nogle af de følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan vores reaktion overfor andre have betydning for deres forhold til Gud? (Hjælp de studerende til at finde frem til følgende princip: Når vi følger Kristi eksempel med at reagere med kærlighed og venlighed mod dem, der bekæmper os, kan vi styrke deres forhold til Gud såvel som vores eget).

  • Hvordan er vores behandling af andre på denne måde en del af dåbspagten, som vi indgik med vor himmelske Fader? (Det er en vigtig måde af at stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder (se Mosi 18:9)).

Spørg de studerende, om de har haft nogle oplevelser, hvor de fulgte Frelserens eksempel og belæring, og som gav dem mulighed for at hjælpe andre komme Herren nærmere. Bed et par studerende om at fortælle om deres oplevelse.

Opfordr de studerende til at undersøge deres forhold til andre, identificere et område, som kan forbedres, og nedskrive, hvordan de vil anvende de principper, som er blevet drøftet i dag i det forhold.

De studerendes læsemateriale

Udskriv