Seminar og institut
Lektion 21: Jesus Kristus organiserede sin kirke


Lektion 21

Jesus Kristus organiserede sin kirke

Indledning

Under Jesu Kristi treårige mission på jorden overdrog han præstedømmets nøgler til sine tolv apostle. Med disse nøgler blev Jesu Kristi kirke »bygget på apostlenes og profeternes grundvold« (Ef 2:20). Denne lektion drøfter, hvordan Frelseren efter sin opstandelse fortsatte med at vejlede og rådgive sine apostle og sin kirke gennem Helligåndens vejledning, så de kunne bidrage til at opfylde Abrahams pagt om at indsamle det spredte Israel.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Matthæus 10:1-4; 16:19; 17:3-7; 18:18; Efeserne 2:19-20; 4:11-14

Jesus Kristus organiserede sin kirke på en grundvold af apostle og profeter

Vis de studerende en nøgle eller et sæt nøgler og spørg dem, hvad vi mener, når vi bruger ordet nøgler i forbindelse med evangeliet. Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra versene i følgende skriftstedskæde. Bed klassen om at følge med og finde den vigtige begivenhed, som enten er beskrevet eller der er henvist til.

  • Matthæus 10:1-4 (Apostlene blev kaldet og bemyndigede)

  • Matthæus 16:19 (Præstedømmets nøgler loves til Peter (se Guide til Skrifterne, »Præstedømmets nøgler«; scriptures.lds.org)).

  • Matthæus 17:3-7 (»Frelseren, Moses og Elias [profeten Elias] gav på bjerget nøglerne til Peter, Jakob og Johannes, da de blev forklaret foran ham« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 105)).

  • Matthæus 18:18 (Denne henvisning om at binde og løse på jorden og i himlen hentyder til præstedømmets nøgler, som også loves til de andre apostle).

Du kan også forklare, at de »nøgler«, som der bliver nævnt eller hentydet til i disse vers, er et synonym for beseglingsmagten (se Boyd K. Packer, The Holy Temple, 1980, s. 81-87).

Spørg de studerende:

  • Hvad menes der med præstedømmets nøgler?

  • Hvorfor er det vigtigt, at apostlene har præstedømmets nøgler?

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»›Præstedømmets nøgler er den myndighed, som Gud har overdraget præstedømme[bærere] til at lede, føre tilsyn med og styre anvendelsen af sit præstedømme på jorden‹ [Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 2.1.1]. Enhver handling eller ordinance i Kirken foretages direkte eller indirekte under bemyndigelse af en, der har nøgler til denne funktion. Som ældste M. Russell Ballard har forklaret: ›De, der har præstedømmenøgler … gør det bogstaveligt talt muligt for alle, der tjener eller arbejder trofast under deres vejledning, at udøve præstedømmemyndighed og have adgang til præstedømmets kraft‹ [M. Russell Ballard, ›Mænd og kvinder i Herrens værk‹,Liahona, apr. 2014, s. 48]« (»Præstedømmets nøgler og myndighed«, Liahona, maj 2014, s. 49).

  • Hvordan velsigner præstedømmets nøgler hvert enkelt kirkemedlem?

Bed en studerende om at læse Efeserne 2:19-20 højt. Spørg derpå klassen:

  • Hvad lærer vi af disse vers om grundvolden for Frelserens kirke? (De studerende bør finde frem til følgende sandhed: Jesus Kristus, som er hovedhjørnestenen, organiserede sin kirke på en grundvold af apostle og profeter).

  • Hvilke funktioner har en grundvold og en hjørnesten for en bygning? (Grundvolden styrker og støtter bygningen. Som den første sten i grundvolden er hjørnestenen pejlemærke for placeringen af de resterende sten i grundvolden, og det er den, der bestemmer hele bygningens position. Den forankrer også murene).

Bed de studerende om at drøfte følgende spørgsmål med deres sidemand:

  • Hvordan er Jesus Kristus Kirkens »hovedhjørnesten«?

  • Hvad fortæller dette skriftsted os om forholdet mellem Frelseren (hjørnestenen) og apostlene og profeterne (grundvolden)?

Bed en studerende om at læse Efeserne 4:11-14 højt. Bed klassen om at følge med og finde de årsager, som Paulus gav til, at vi har behov for apostle, profeter og andre kirkeledere til at vejlede de hellige.

Vis følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en deltager om at læse den højt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Med henblik på at oprette en kirke, som kunne vare ved under hans vejledning, selv efter at han var gået bort, gik Jesus ›op på bjerget for at bede, og han tilbragte natten i bøn til Gud.

Da det blev dag, kaldte han sine disciple til sig, og blandt dem udvalgte han tolv, som han også kaldte apostle‹ [Luk 6:12-13].

Senere forklarede Paulus, at Frelseren, som vidste, at han uundgåeligt måtte dø, havde gjort dette for at give Kirken en grundvold af apostle og profeter [se Ef 2:19-20]. Disse brødre og de andre embedsmænd skulle tjene under ledelse af den opstandne Kristus.

Hvorfor? Blandt andet for at vi ›ikke længere [skal] være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje‹ [Ef 4:14]« (»Profeter, seere og åbenbarere«, Liahona, nov. 2004, s. 6-7).

  • Hvordan har I set nutidige apostle og profeter styrke Kirkens grundvold og give stabilitet?

Apostlenes Gerninger 2:1-6, 14-26; 4:1-13, 18-21; Apostlenes Gerninger 10:9-20, 25-28, 34-35, 44-48; Apostlenes Gerninger 15:1-20

Jesus Kristus vejledte apostlene gennem Helligånden

Bed en studerende om at læse Apostlenes Gerninger 1:1-2 højt. Spørg derpå klassen:

  • Hvordan fortalte Lukas, at den opstandne Jesus Kristus fortsatte med at lede sine apostle efter sin himmelfart? (Han gav dem befalingerne og vejledning gennem Helligånden).

Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus efter sin opstandelse og himmelfart vejledte apostlene gennem Helligånden. Som hjælp til, at de studerende får øje på denne vejledning, skal du opdele klassen i fire grupper og give dem følgende opgaver:

Bed nogle studerende fra hver gruppe om at opsummere det, de har læst, og forklare, hvordan Jesus Kristus vejledte kirkelederne gennem Helligånden. Forklar, at Helligånden udfører sine pligter under Frelserens vejledning (se Joh 16:13-14).

Overvej brugen af 3 Nefi 19:7-9, 19-20 for at vise, at de kirkeledere, som vi læser om i Mormons Bog, også modtog hjælp fra Helligånden i deres tjenestegerning.

Drøft de følgende spørgsmål med de studerende:

  • Hvordan ville I forklare vigtigheden af at forstå, at Jesus Kristus fortsat vejledte sine apostle efter sin død til en anden?

Jesus Kristus vejleder i dag kirkeledere gennem Helligånden

Vis følgende udtalelser af præsident Thomas S. Monson og præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab (eller uddel dem i klassen), og bed en studerende om at læse dem højt:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg bærer … vidnesbyrd om, at vor Frelser, Jesus Kristus, leder denne kirke, som bærer hans navn. Jeg ved, at den skønneste oplevelse i dette liv er at føle hans tilskyndelser, når han leder os i at fremme hans værk« (Thomas S. Monson, »Se tilbage og gå fremad«, Liahona, maj 2008, s. 88).

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Åbenbaring og inspiration kom til [præsident Thomas S. Monson], mens jeg var til stede, hvilket for mig bekræfter, at Gud ærer disse nøgler. Jeg er et øjenvidne« (Henry B. Eyring, »Den sande og levende kirke«, Liahona, maj 2008, s. 24).

  • Hvordan illustrerer disse udtalelser en forbindelse mellem kirken fra Det Nye Testamente og Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige? (Hjælp de studerende til at finde frem til følgende sandhed: På samme måde, som Jesus Kristus vejledte sine apostle på Det Nye Testamentes tid, vejleder han kirkelederne i dag på forskellige måder, heriblandt gennem Helligånden).

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse op af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed klassen om at lytte og tænke over, hvorfor kirkeledere har behov for at blive vejledt af Frelseren.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Således skulle Kirkens apostolske og profetiske grundvold velsigne til alle tider, men især i modgang og fare, når vi føler os som små børn, forvirrede eller desorienterede og måske lidt bange, og når ondsindede mennesker eller Djævelen med snedighed forsøger at skræmme eller vildlede os. Til sådanne tider, som er oprundet i vor tid, er Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum blevet bemyndiget af Gud og opretholdt af jer som ›profeter, seere og åbenbarere‹, og Kirkens præsident som profeten, seeren og åbenbareren, seniorapostlen og dermed den eneste, som har beføjelse til at bruge alle nøgler til åbenbaring for og ledelse af Kirken. På Det Nye Testamentes tid, på Mormons Bogs tid og i vor tid udgør disse embedsmænd den sande kirkes hjørnesten, som er anbragt rundt om og får deres styrke fra hovedhjørnestenen, ›på klippen, vor forløser, som er [Jesus] Kristus, Guds Søn‹ [Hel 5:12]« (»Profeter, seere og åbenbarere«, Liahona, nov. 2004, s. 7).

Følg op ved at stille nogle af de følgende spørgsmål eller dem alle:

  • Hvad tror I, det betyder, at Kirkens præsiderende embedsmænd er »anbragt rundt om« og får deres styrke fra hjørnestenen, Jesus Kristus?

  • Hvilke tegn har I set eller følt, som vidner om, at Frelseren vejleder dem, der præsiderer over Kirken i dag?

  • Hvordan har deltagelse i generalkonference hjulpet jer til at komme til Kristus og bygge på en grundvold af apostle og profeter?

Vis eller skriv følgende spørgsmål på tavlen. Bed de studerende om at grunde over spørgsmålene og så skrive en plan for at blive bedre på disse områder i deres personlige dagbog eller skriftstudiebog.

Hvad kan jeg gøre for at styrke mit vidnesbyrd om Frelserens nutidige apostle?

Hvordan kan jeg blive bedre til at have tiltro til nutidige profeter, så jeg kan blive rodfæstet i Jesus Kristus?

De studerendes læsemateriale

Udskriv