Seminar og institut
Lektion 2: Jesus Kristus er midtpunktet i hele menneskets historie


Lektion 2

Jesus Kristus er midtpunktet i hele menneskets historie

Indledning

Nulevende profeter har i deres vidnesbyrd om Jesu Kristi vigtige rolle i vor himmelske Faders plan sagt: »Vi bærer højtideligt vidnesbyrd om, at hans liv, der spiller en central rolle i menneskets historie, hverken begyndte i Betlehem eller endte på Golgata« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2-3). Denne lektion vil hjælpe studerende med bedre at forstå, at vor himmelske Fader udformede sin frelsesplan i den førjordiske verden, hvor han forudordinerede Jahve, den førjordiske Jesus Kristus, til at blive midtpunktet i den plan. De studerende vil blive opfordret til at gøre Jesus Kristus til midtpunktet i deres jordiske tilværelse.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Alma 12:22-34

Frelseren er midtpunktet i Guds plan

Vis følgende udtalelse af ældste Alexander B. Morrison fra De Halvfjerds, og bed en af de studerende om at læse den højt. Bed klassen om at følge med og finde ud af, hvad vor himmelske Fader præsenterede sine børn for i den førjordiske verden:

Billede
Ældste Alexander B. Morrison

»Længe før den jord, som vi nu bor på, blev skabt, tilvejebragte Gud vor Fader … en plan … Planen tilvejebragte den fuldendte måde, hvorpå Guds børn kan få udødelighed og opnå det evige liv« (»Life – the Gift Each Is Given«, Ensign, dec. 1998, s. 15-16).

  • Hvilke velsignelser sagde ældste Morrison, at vi kunne opnå som en del af Guds plan? (Forklar, at udødelighed henviser til opstandelsen – at vi aldrig mere skal dø – og at evigt liv henviser til det liv, som Gud lever).

Bed de studerende om for sig selv at læse Alma 12:25 og se, hvordan Alma henviste til Guds plan og dens oprindelse. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. (Alma underviste i, at Guds »forløsningsplan« blev lagt »fra verdens grundlæggelse«. Når de studerende har svaret, kan du påpege, at Guds plan har andre navne som »den store skabers barmhjertige plan« (2 Ne 9:6); »frelsesplanen« (Alma 24:14); »den evige Guds store plan« (Alma 34:9); »den store plan for lykke« (Alma 42:8) og »en evigtvarende pagt« (L&P 22:1; 45:9; 66:2)).

Bed derpå de studerende om parvis at læse Alma 12:22-32 og se efter årsager til, at Guds plan kaldes forløsningsplanen. Efter en passende tid beder du nogle af de studerende om at fortælle klassen deres svar. Hjælp de studerende til at opnå en større forståelse af disse vers ved at spørge:

  • Hvordan ville vores evige fremtid se ud ifølge Almas belæring, hvis vi ikke havde forløsningsplanen? (Uden en forløsningsplan ville der ikke være nogen opstandelse af de døde eller forløsning fra synd, som ville efterlade mennesket fortabt og faldent og i en tilstand af uendelig fysisk og åndelig død (se også 2 Ne 9:6-13)).

  • Hvorfor var det vigtigt, at der blev tilvejebragt en måde, hvorpå vi kunne overvinde disse betingelser?

Bed en studerende om at læse Alma 12:33-34 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad Gud gjorde for at forløse sine børn. Hjælp de studerende med at fremsige en læresætning eller et princip, som fremgår i disse vers, ved at spørge:

  • Hvordan vil I opsummere det, Jesus har tilvejebragt gennem Guds plan? (Svarene bør omfatte følgende: Hvis vi omvender os og ikke forhærder vores hjerte, vil vi blive vist barmhjertighed og få syndsforladelse gennem Guds enbårne Søn. Kun gennem Jesus Kristus kan vi få syndsforladelse og komme ind i vor himmelske Faders nærhed).

Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er midtpunktet for Guds plan, og at vejen er banet for os gennem forsoningen, så vi kan modtage udødelighed og evigt liv.

Abraham 3:24-27; 1 Peter 1:19-20

Jesus Kristus var forudordineret som vor Frelser

Bed de studerende om at nærlæse Abraham 3:24-27 og 1 Peter 1:19-20 og se, hvad disse vers fortæller os om Frelserens rolle i Guds plan. Stil dernæst følgende spørgsmål. (Bemærk: Ved at stille disse spørgsmål kan du hjælpe de studerende til at lære, hvordan de kan analysere skriftsteder og identificere de læresætninger, der findes deri).

  • Hvad menes der med vendingen »den første prøvestand« og »den anden prøvestand« i Abraham 3:26? (»Første prøvestand« henviser til den førjordiske tilværelse, og »den anden prøvestand« henviser til jordelivet).

  • Hvem er de tre personer, der nævnes i Abraham 3:27, og hvad gjorde de hver især? (Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Satan. Påpeg, at vor himmelske Fader forudordinerede sin førstefødte Søn, Jesus Kristus, i den førjordiske verden til at være den centrale figur i sin plan).

Du bør sikre dig, at de studerende forstår, at Jesus var kendt som Jahve i den førjordiske verden. Spørg dernæst:

  • Hvad havde Jahve forpligtet sig til at gøre i jordelivet, da han henvendt til Faderen sagde: »Her er jeg. Send mig«? (Undervise i sit evangelium, etablere sin kirke, lide og dø for vore synder og opstå fra de døde).

  • Hvad betød vor himmelske Faders udvælgelse af Jahve som vor Forløser, hvad angår vore fremtidsmuligheder?

Bed de studerende om at læse Moses 4:2 for sig selv og se efter andre vigtige sandheder om vor himmelske Faders udvælgelse af Jahve som vor Frelser og Forløser. Sørg for, at de studerende identificerer følgende sandheder, når de forklarer, hvad de fandt ud af: Jahve var udvalgt fra begyndelsen. En årsag til, at Jahve blev udvalgt, var, at han søgte at gøre Faderens vilje og give ham al æren. Bed en studerende om at læse højt fra følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»[Jesus Kristus] var tilsyneladende den eneste, der i det førjordiske råd var ydmyg og villig nok til at blive forudordineret til [at tilvejebringe den uendelige forsoning]« (»Jesu Kristi forsoning«, Liahona, mar. 2008, s. 35).

Bed de studerende om at forestille sig, hvordan det måtte have været at være til stede, da vor himmelske Fader fortalte alle sine børn, at hans førstefødte Søn, Jahve, skulle være vor Frelser. Vis så følgende udtalelse af profeten Joseph Smith (1805-1844), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Ved den første organisering i himlen var vi alle til stede og så Frelseren blive udvalgt og udpeget og frelsesplanen blive udarbejdet, og vi godkendte den« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 207).

  • Hvad tror I, vi vidste om Jahve, som ville have fået os til at opretholde hans kaldelse og udnævnelse som vor Frelser og Forløser?

Vis følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum. Giv så de studerende lidt tid til at nedskrive enhver tanke og følelse, som de har om Frelseren, når de grunder over den evigtvarende sandhed, som ældste Maxwell underviste os i:

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»Aldrig har nogen med så få ord tilbudt så meget til så mange, som da Jesus sagde: ›Her er jeg. Send mig.‹ (Abr 3:27)« (»Jesus of Nazareth, Savior and King«, Ensign, maj 1976, s. 26).

Bed nogle studerende om at fortælle klassen, hvad de har skrevet.

Gør Frelseren til midtpunktet i vores jordiske tilværelse

Henvis igen de studerende til Abraham 3:25, hvor vi lærer, at vor himmelske Fader ønskede, at jordelivet skulle være en prøvelsens tid for at se, om vi ville adlyde hans befalinger. Vis følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolvs Apostles Kvorum. Bed en studerende om at læse udtalelsen højt, mens resten af klassen leder efter et valg, som vi skal træffe som en del af vores prøvestand:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Tænk på det sådan her: I vores førjordiske tilstand valgte vi at følge Frelseren, Jesus Kristus! Og fordi vi gjorde det, fik vi lov til at komme ned på jorden. Jeg vidner om, at ved at foretage det samme valg om at følge Frelseren nu, mens vi er her på jorden, opnår vi en endnu større velsignelse i evighederne. Men lad det stå helt klart: Vi må fortsat vælge at følge Frelseren. Evigheden står på spil, og en fornuftig brug af vores handlefrihed og vore handlinger er afgørende for, at vi kan få evigt liv« (»Handlefrihed: Afgørende for livets plan«, Liahona, nov. 2010, s. 25).

For at hjælpe de studerende med at identificere og forstå et princip eller en sandhed, som ældste Hales har undervist i, skal du stille følgende spørgsmål:

  • Hvad lærer I af ældste Hales’ udtalelse om vore valg i dette liv? (Når de studerende har svaret, skal du bære vidnesbyrd om, at vi ved at sætte Frelseren først i vores liv her på jorden vil opnå større velsignelser i evigheden).

  • Hvad tror I, ældste Hales mente med vendingen »evigheden står på spil«?

  • Hvad er eksempler på indstillinger og handlinger, der indikerer, om man har valgt at følge Jesus Kristus? (Skriv de studerendes svar på tavlen).

Forklar, at det for de fleste er let at fokusere på Frelseren om søndagen. Men hvordan kan vi gøre ham til en del af vores liv i løbet af ugen? Giv de studerende tid til at grunde over, hvad de i dag har gjort for at fokusere på Frelseren. Bed dem nedskrive noget, de kan gøre i dag for i højere grad at sætte Frelseren først i deres liv. Opfordr dem til i stilhed at forpligte sig overfor vor himmelske Fader til at gøre det.

Afslut lektionen ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, som du har undervist om i dag.

De studerendes læsemateriale

Udskriv