Seminar og institut
Lektion 18: Frelseren tjente i åndeverdenen


Lektion 18

Frelseren tjente i åndeverdenen

Indledning

Om Frelseren har nutidige apostle vidnet: »Hans gave var en storslået gave som stedfortræder for alle mennesker, der nogensinde kommer til at leve på jorden« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2). På grund af Frelserens sonoffer og tjeneste i åndeverdenen vil alle Guds børn, som nogensinde har levet på jorden, få muligheden for at acceptere eller afvise evangeliet. I denne lektion vil de studerende lære om Frelserens rolle i åndeverdenen og vores rolle i frelse af de døde.

Baggrundslæsning

  • Spencer J. Condie, »Frelserens besøg i åndeverdenen«, Liahona, juli 2003, s. 26-30.

  • Richard G. Scott, »Glæden ved at forløse de døde«, Liahona, nov. 2012, s. 93-95.

Forslag til undervisningen

Lukas 23:39-43; Lære og Pagter 138:11-24

Jesus Kristus besøgte åndeverdenen

Du kan vise billederne Jesu begravelse (Evangelisk kunst, 2009, nr. 58; se også LDS.org) og ) og Maria og den opstandne Jesus Kristus (Evangelisk kunst, nr. 59).

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Spencer J. Condie fra De Halvfjerds højt:

Billede
Ældste Spencer J. Condie

»Kendsgerningerne omkring Jesu død og opstandelse betragtes som grundlæggende trossætninger af alle kristne. Men det, som Jesu udødelige ånd foretog sig efter hans død og inden hans opstandelse, er et mysterium for alle undtagen de sidste dages hellige. Og betydningen af det, som han foretog sig i de timer, skaber det doktrinære grundlag for tempelbyggeri over hele verden. Desuden kan et vidnesbyrd om det, som han foretog sig, være en stor trøst for dem, som sørger over en kær slægtnings død« (»Frelserens besøg i åndeverdenen«, Liahona, juli 2003, s. 26).

Billede
Kristi begravelse

Kristi Begravelse af Carl Bloch. Benyttet med tilladelse fra Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød. Kopiering ikke tilladt.

Billede
Maria og den opstandne Jesus Kristus

Kvinde, hvorfor græder du? © 2015 Simon Dewey. Anvendt med tilladelse fra Altus Fine Art, altusfineart.com

Henvis til billederne og spørg klassen:

  • Hvad gjorde Jesus i tiden mellem sin begravelse og opstandelse?

For at forstå baggrunden skal du bede de studerende om at læse Lukas 23:39-43.

  • Hvad sagde Frelseren til forbryderen på korset? (Påpeg, at profeten Joseph Smith belærte, at en mere nøjagtig fortolkning af Frelserens ord er: »På denne dag skal du være med mig i åndeverdenen« (i History of the Church, 5:424-425). Frelserens ord til forbryderen misforstås af mange kristne, og de tror, at de betyder, at en person kan omvende sig fra alvorlige synder ved slutningen på vedkommendes liv. Skrifterne belærer dog om, at vi ikke bør udsætte vores omvendelse).

  • Hvad fortæller disse ord om Frelserens gerning, mens hans legeme var begravet? (Se også 1 Pet 4:6).

Fortæl de studerende, at præsident Joseph F. Smith fik en åbenbaring, som beskriver Jesu Kristi besøg til åndeverdenen. Som en hjælp til de studerendes forståelse af baggrunden for denne åbenbaring skal du sammenfatte indledningen og de første 10 vers af Lære og Pagter 138. Få flere studerende til at skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 138:11-12, 15-16, 18-19, 23-24. Tal om følgende spørgsmål:

  • Hvad gjorde Frelseren ifølge dette syn i tiden mellem sin begravelse og opstandelse? (De studerende bør udtrykke, at Jesus besøgte de retfærdige ånder i åndeverdenen, mens hans legeme lå begravet).

  • Hvorfor var disse retfærdige ånder fyldt med lykke og glæde? (Mens de studerende svarer, så understreg følgende sandhed: I henhold til Guds plan kunne de døde, som havde været trofaste i jordelivet, blive forløst fra døden efter Jesu Kristi opstandelse. Du kan eventuelt påpege, at ingen missionærer blev sendt for at prædike for dem i åndeverdenen før Frelserens død og opstandelse (se Luk 16:19-31; Moses 7:36-39]).

Lære og Pagter 138:20-37

Alle Guds børn skal have mulighed for at høre om evangeliet

Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 138:20-21, 25-28 for sig selv for at se, hvilket spørgsmål præsident Smith grundede over. (Bemærk: For at hjælpe de studerende til at forstå vigtigheden af at stille gode spørgsmål og søge svar, mens de studerer skriften, skal du pointere, at mange åbenbaringer, som er nedskrevet i skriften, er resultatet af et oprigtigt spørgsmål). Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 138:29-30 for sig selv og se efter, hvordan ånderne i fængsel skulle høre evangeliet blive forkyndt. Spørg:

  • Hvad gjorde Frelseren, da han gik iblandt de retfærdige i åndeverdenen? (Vær sikker på, at de studerende finder frem til følgende sandhed: Mens Jesus var i åndeverdenen, organiserede han arbejdet for de dødes frelse).

Del de studerende op parvis. Bed dem om at læse Lære og Pagter 138:30-37 og drøfte vigtigheden af ordet alle, som det bruges i vers 30, 31 og 37. Efter et passende stykke tid spørger du:

  • Hvad var Frelserens formål med at betjene dem i åndeverdenen? (De studerende bør være i stand til at finde frem til følgende sandhed: Frelseren tilvejebragte en måde for alle Guds børn, så de kunne høre evangeliet og modtage en fylde af glæde).

  • Hvorfor skal evangeliet prædikes for alle Guds børn? (Se L&P 138:33–34; 1 Pet 3:18–20.)

  • Hvad fortæller det os om betydningen af Jesu Kristi forsoning? (Betydningen af forsoningen rækker ind i åndeverdenen).

Overvej at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith (1876-1972):

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Hvad så med de utallige, som døde og aldrig hørte om Kristus, aldrig havde anledning til omvendelse og til at få tilgivelse for deres synder, aldrig traf en af kirkens ældster, som havde myndighed? Nogle af jeres gode, kristne naboer vil fortælle jer, at disse skarer for evigt er fortabte …

Ville det være fair? Ville det være retfærdigt? Nej! Herren vil give ethvert menneske anledning til at høre om og modtage evigt liv eller en plads i hans rige« (Lærdomme om frelse, saml. Bruce R. McConkie, 3 bd., 1978, bind 2, s. 114-115).

  • Hvorfor betyder disse sandheder om åndeverdenen noget? Hvilken forskel gør det, hvis en person kender til disse sandheder om åndeverdenen?

  • Hvordan kan kundskab om Frelserens tjenestegerning i åndeverdenen være jer en trøst?

Vi kan tilvejebringe frelse for de døde

Giv hver studerende en kopi af det vedlagte uddelingsark »De sidste dages arbejde for de døde.« Del dem op i små grupper eller parvis. Bed dem om at læse udtalelserne på uddelingsarket og se efter og drøfte de velsignelser, som er lovet dem, der deltager i arbejdet for de dødes forløsning.

Billede
Udleveringsark, De sidste dages arbejde for de døde

Stil følgende spørgsmål, når de haft tid nok:

  • Hvordan hjælper vores deltagelse i templet og slægtsforskning dem, som er døde, med at få adgang til de velsignelser, der kommer gennem Jesu Kristi sonoffer?

  • Hvordan hjælper deltagelse i stedfortrædende arbejde for de døde os med at blive mere som Frelseren? (Mens de studerende svarer, så understreg følgende princip: Når vi deltager i tempelordinancer for vore døde forfædre, kan vi tilvejebringe dem deres frelse, og vi bliver styrket mod modstanderen).

Overvej at dele følgende forklaring af præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) om, hvordan stedfortrædende arbejde for de døde ligner Frelserens forløsende arbejde:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Det, som foregår i Herrens hus … kommer nærmere ånden i Herrens store offer end nogen anden aktivitet, som jeg kender til. Og hvorfor? Fordi det udføres af folk, som frit giver af deres tid og midler uden tanke for tak eller belønning for at gøre noget for andre, som de ikke selv kan gøre« (»Elias’ ånd«, Stjernen, nov. 1996, s. 21; se også Obad 1:21).

Henvis igen de studerende til udtalelserne fra uddelingsarket og spørg:

  • Hvornår har I set eller følt en af de velsignelser, der bliver lovet dem, der deltager i arbejdet med at forløse de døde?

Bed de studerende om for sig selv at overveje følgende spørgsmål:

  • Hvilke af disse løfter ønsker I at være i besiddelse af lige nu, og hvad er I villige til at gøre for at opnå det?

Udfordr de studerende til at mødes med menighedens slægtshistoriske konsulent og lære mere om, hvordan de kan udføre arbejde for deres døde forfædre. Læs højt fra Lære og Pagter 128:22 og bær vidnesbyrd om Jesu Kristi evige tjenestegerning og det hellige arbejde for de døde, som blev indstiftet, inden jorden blev skabt.

De studerendes læsemateriale

De sidste dages arbejde for de døde

Ældste John A. Widtsoe (1872-1952) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde følgende angående vores forudordinerede mission med at bidrage til at frelse Guds sønner og døtre:

Billede
Ældste John A. Widtsoe

»I vores førjordiske tilstand, på tiden for det store råd, indgik vi en bestemt aftale med den Almægtige. Herren foreslog en plan, som han havde udtænkt. Vi accepterede den. Da planen er beregnet for alle mennesker, bliver vi en del af alle menneskers frelse i denne plan. Vi indvilligede dengang og dér i ikke alene at være frelsere for os selv, men … frelsere for hele den menneskelige slægt. Vi indgik et partnerskab med Herren. Udarbejdelsen af planen blev da ikke blot Faderens værk og Frelserens værk, men også vores værk. Den mindste af os, den mest ydmyge, arbejder sammen med den Almægtige i at opnå den evige frelsesplans hensigt« (»The Worth of Souls«, Utah Genealogical and Historical Magazine, okt. 1934, s. 189)«.

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum opfordrede Kirkens unge til at udføre tempeltjeneste for deres egne forfædre:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Al den tjeneste, du yder i templet, er tid, der er brugt godt, men stedfortrædende modtagelse af ordinancerne for ens egen slægt gør tiden i templet mere hellig, og der følger endnu større velsignelser …

Ønsker I unge en sikker måde at fjerne modstanderens indflydelse i jeres liv? Fordyb dig i at søge efter dine forfædre, forbered deres navne til de hellige stedfortrædende ordinancer, der er tilgængelige i templet, og tag så til templet og vær stedfortræder for dem, så de kan modtage ordinancerne, dåb og Helligåndsgaven. … Jeg kan ikke komme i tanke om en større beskyttelse mod modstanderens indflydelse i dit liv« (»Glæden ved at forløse de døde«, Liahona, nov. 2012, s. 93-94).

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum gav følgende invitation og løfte:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Jeg opfordrer Kirkens unge til at lære om og opleve profeten Elias’ ånd. Jeg opfordrer jer til at studere, til at søge jeres forfædre og til at forberede jer til at udføre stedfortrædende dåb i Herrens hus for jeres afdøde slægtninge (se L&P 124:28-36). Og jeg tilskynder jer til at hjælpe andre mennesker med at finde deres slægtshistorie.

Når I tager imod denne opfordring i tro, vil jeres hjerte vende sig til jeres fædres. Løfterne til Abraham, Isak og Jakob bliver indpodet i jeres hjerte. Jeres patriarkalske velsignelse med den angivne slægtslinje forbinder jer til disse fædre og vil betyde mere for jer. Jeres kærlighed og taknemlighed for jeres forfædre vil blive styrket. Jeres vidnesbyrd om og omvendelse til Frelseren vil blive dybere og varig. Og jeg lover jer, at I vil blive beskyttet mod modstanderens skærpede indflydelse. Når I tager del i og elsker dette hellige værk, vil I blive beskyttet i jeres ungdom og gennem resten af livet« (»Børnenes hjerte skal vende sig«, Liahona, nov. 2011, s. 26).

Udskriv