Presidenttien opetuksia
Luku 11: Pyhän temppelin mittaamattomat rikkaudet


Luku 11

Pyhän temppelin mittaamattomat rikkaudet

Kuinka voimme valmistautua paremmin ottamaan vastaan temppelin siunaukset ja suomaan nämä siunaukset toisille?

Johdanto

Maaliskuussa vuonna 1956 Kaliforniassa Los Angelesin temppelin vihkimistilaisuudessa presidentti Harold B. Lee kertoi erään isän tarinan pojastaan, jonka tehtävänä sodan aikana oli lentää vaarallisia lentoja.

“Isä sanoi hänelle: ‘Poika, kuinka onnistuit pääsemään takaisin turvaan tukikohtaan – – ?’ Poika vastasi: ‘No, se on helppoa, isä, seurasin vain radiosignaalia.’ Mutta isä jatkoi uteluaan kysyen: ‘Entä jos olisit kadottanut signaalin tai jos olisi tullut jotakin vikaa radiolaitteisiin, joita lentäjä oppii seuraamaan pysyäkseen lentoreitillä.’ Hän vastasi: ‘No, olisin käyttänyt kompassiani.’ ‘Mitä jos kompassi olisi ammuttu hajalle, entä sitten?’

Poika [pohdiskeli] mietteliäänä ja sanoi sitten: ‘Isä, olisin lentänyt koneeni yhä korkeammalle savun ja sumun ja maan tomun yläpuolelle kunnes olisin päässyt ylös niin että olisin nähnyt tähdet, ja kun olisin lentänyt niin korkealle, olisin löytänyt perille suunnistamalla tähtien mukaan. Se ei koskaan pettänyt, ja löysin aina tieni takaisin kotiin.”’

Presidentti Lee jatkoi: “Täällä alhaalla maan päällä Hänen pyhän läsnäolonsa ulkopuolella on asioita, jotka ovat ostettavissa rahalla, on asioita, joita kutsumme ihmisten kunniaksi, ja asioita, joita tavoittelemme ja joita näytämme pitävämme kaikkein tärkeimpinä. Mutta [temppelissä] kiipeämme korkealle näiden maallisten asioiden savun ja sumun yläpuolelle ja opimme lukemaan Jumalan iankaikkisista tähdistä reitin, joka johtaa meidät turvallisesti takaisin kotiin.”1

Harold B. Leen opetuksia

Mitä siunauksia voimme saada Herran huoneessa?

Kun oikein ajattelen sitä, me tulemme [temppeliin] saadaksemme pappeuden siunausten täyteyden. – –

Me tulemme tänne tähän pyhään huoneeseen oppiaksemme, tullaksemme tuntemaan Jumalan sellaisena kuin Hän todella on ja tietääksemme, kuinka kukin meistä voi saada itselleen korotuksen Hänen luonaan. – –

Juuri täällä alamme latoa iankaikkisen taivaallisen kodin peruskiviä, sillä täällä tässä kirkossa on voima sitoa maan päällä niin että sama on oleva sidottu taivaassa.2

Jollakin tavalla meidän on saatava koko kansamme, nuoret ja vanhat, ymmärtämään, että temppelipyhitys pyhissä temppeleissämme on varma opas onneen täällä ja iankaikkisessa elämässä tulevassa maailmassa.3

Kun astutte pyhään temppeliin, te tulette kuulumaan yhteen pyhien kanssa, jotka ovat Jumalan iankaikkisessa valtakunnassa, joka on ajaton. Jumalanne temppeleissä te saatte paitsi maailmallisen aarteen rikkaan perinnön, myös mittaamattoman iankaikkisten rikkauksien runsauden.

Temppeliseremonioiden suunnittelija on viisas taivaallinen Isä, joka on ilmoittanut ne meille näinä viimeisinä aikoina oppaaksemme ja suojaksemme elämämme ajaksi, jotta te ja minä emme jäisi ilman korotusta selestisessä valtakunnassa, jossa Jumala ja Kristus asuvat.

Toivon, että pyritte uutterasti saamaan nuo mittaamattomat rikkaudet Herran huoneessa ja saatte ohjausta valmistautuessanne siihen.4

On olemassa kahdenlaista ilmoitusta: On ilmoituksia, joita voidaan sanoa avoimiksi ilmoituksiksi, kuten ne, jotka ovat Opin ja Liittojen Kirjassa ja muualla ja jotka voidaan esittää maailmalle. Sen lisäksi on sellaisia, joita voimme nimittää suljetuiksi ilmoituksiksi. Niitä saa esittää ja antaa vain pyhissä paikoissa, jotka ovat valmiina korkeimpien toimitusten ilmoittamista varten, jotka kuuluvat Aaronin ja Melkisedekin pappeuteen, ja nuo toimitukset annetaan Herran huoneessa.5

Jo vuonna 1841 Herra ilmoitti Joseph Smithille, että “ei ole olemassa paikkaa maan päällä, mihin hän voisi tulla ja palauttaa jälleen sen, mikä oli teiltä kadoksissa, eli sen, minkä hän on ottanut pois: pappeuden täyteyden. – –

Sillä mielisuosioni on ilmoittaa kirkolleni sellaista, mikä on ollut kätkettynä jo ennen maailman perustamista, mikä kuuluu aikojen täyttymisen armotalouteen.” (LK 124:28, 41.)

Nämä ilmoitukset, jotka on varattu vain uskollisille kirkon jäsenille pyhissä temppeleissä ja joita opetetaan vain heille, muodostavat sen, mitä kutsutaan “jumalisuuden salaisuudeksi”. Herra sanoi, että Hän oli antanut Josephille “salaisuuksien avaimet ja sinetöidyt ilmoitukset”. (LK 28:7.) Palkintona uskollisille Herra on luvannut: “Ja heille minä olen ilmoittava kaikki salaisuudet, kaikki valtakuntani kätketyt salaisuudet menneiltä päiviltä – – .” (LK 76:7.) – –

Profeetta Joseph Smithin kirjoituksissa on selitys näille niin kutsutuille salaisuuksille, joista profeetta puhuu pyhänä temppelipyhityksenä. Hän sanoi muun muassa:

“Vietin päivän kaupan yläkerrassa, toisin sanoen yksityisessä toimistossani – – neuvonpidossa [sitten hän nimeää useita varhaisia johtajia]. Opetin heille pappeuden periaatteita ja järjestystä, toimitin pesuja, voiteluja ja endowmenteja sekä annoin Aaronin pappeuteen ja Melkisedekin pappeuden eri asteisiin kuuluvat avaimet. Ilmoitin myös Vanhaikäiseen liittyvän järjestyksen ja kaikki ne suunnitelmat ja periaatteet, joiden avulla ihminen kykenee saamaan niiden siunausten täyteyden, jotka on valmistettu Esikoisen seurakuntaa varten, ja lähestymään Elohimia ja olemaan Hänen kasvojensa edessä iankaikkisissa maailmoissa.” (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 235.)

Laskettaessa Suolajärven temppelin kulmakiveä presidentti Brigham Young lisäsi tämän lisäselvityksen temppelipyhityksen merkitykseen ja siihen liittyvään temppelien rakentamiseen:

“– – Teidän temppelipyhityksenne [endowmenttinne] tarkoittaa sitä, että te saatte Herran huoneessa kaikki ne toimitukset, jotka ovat teille välttämättömät lähdettyänne tästä elämästä, niin että voitte kulkea takaisin Isän kasvojen eteen ohi vartijoina seisovien enkelien, – – ja saatte iankaikkisen korotuksenne maasta ja helvetistä huolimatta.” [Discourses of Brigham Young, toim. John A. Widtsoe, 1954, s. 416.]6

Kuinka me voimme palvella “pelastajina Siionin vuorella” niiden puolesta, jotka ovat kuolleet?

Jos evankeliumin vastaanottaminen on niin välttämätön ihmisen iankaikkisen sielun hyvinvoinnille, voitte hyvin kysyä, mitä tapahtuu niille miljoonille, jotka ovat kuolleet ilman tietoa evankeliumista tai Herran suunnitelmasta, jonka kautta Hänen sovituksensa täydellinen vaikutus voidaan toteuttaa. Jos lähetystyö rajoittuisi vain kuolevaisuuteen, monet sielut olisivat tuomittuja ilman kuulustelua. Jokainen, hyvä tai paha, nousee ylös sovituksen ansiosta, sillä “niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi”. (1. Kor. 15:22.) Mutta vain ne, jotka tekevät parannuksen ja jotka kastetaan syntiensä anteeksisaamiseksi, voivat täysin vaatia osakseen Hänen sovituksensa lunastavan veren. – – Upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi, ainoa tapa, jonka kautta ihminen voi ottaa evankeliumin vastaan, on maanpäällinen toimitus, ja siten pelastussuunnitelmassa, meidän Isämme, joka huolehtii kaikista lapsistaan tasapuolisesti, on järjestänyt tavan, jolla kaikki hänen kirkkonsa ja valtakuntansa jäsenet maan päällä voivat olla “pelastajia Siionin vuorella” suorittamalla sijaistyötä niiden puolesta, jotka ovat henkimaailmassa, “tyrmässä”, ja jotka eivät voi suorittaa niitä omasta puolestaan.

Tämä kirkon jäsenten pyhissä temppeleissä suorittama työ kuolleitten puolesta tekee tämän työn tekijöistä todellakin “pelastajia” niille, jotka ovat kuolleet tietämättä evankeliumista, sillä he voivat sen kautta vaatia kokonaan osansa lahjasta, jonka Vapahtaja lupasi koko ihmiskunnalle sovituksensa kautta. Apostoli Paavali viittasi tuohon palvelukseen, joka voidaan suorittaa henkimaailmassa olevien puolesta, kuten pyhät epäilemättä tekivät hänen aikanaan, ja jonka me voimme nykyään suorittaa omien kuolleittemme puolesta. Hän esitti perustelun ylösnousemuksen todisteena sanoen: “Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta?” (1. Kor. 15:29.) Tänä päivänä on rakennettu temppeleitä, joissa tätä pelastuksen työlle niin välttämätöntä työtä voidaan taas suorittaa.7

[Herra] sanoi, etteivät tuonelan portit voita Kristuksen kirkkoa (Matt. 16:18). Tuonelan portit olisivat voittaneet Herran työn, ellei olisi annettu niitä toimituksia, jotka liittyvät kuolleitten pelastukseen. Niinä aikoina, kun maan päällä ei ollut pappeutta evankeliumin pelastavien toimitusten suorittamiseksi, eli miljoonia ihmisiä, joista monet olivat uskollisia sieluja. Jos ei olisi ollut tapaa, jolla evankeliumin pelastavat toimitukset voitaisiin suorittaa niille, jotka olivat kuolleet ilman tietoa evankeliumista, tuonelan portit olisivat voittaneet Isämme pelastussuunnitelman.8

[Sukututkimustyössämme] Herra ei avaa mitään ovia ennen kuin olemme omin voimin päässeet niin pitkälle kuin voimme. Meidän on kuljettava, kunnes edessämme on pelkkä seinä, ja sen jälkeen meillä on oltava tarpeeksi uskoa pyytääksemme Herraa tekemään siihen aukon, jotta voisimme ottaa seuraavan askeleen. Voitte saada tietoa lähteistä, jotka paljastavat, että taivas ja maa eivät ole kaukana toisistaan.

Monet teistä ovat eläneet aikoja, jolloin jotkut rakkaimpanne ovat poistuneet joukostamme. Joskus olette olleet varmoja niiden läheisyydestä, jotka ovat olleet teille hyvin läheisiä. Ja joskus he ovat antaneet teille tietoa, joita ette olisi muuten voineet saada.9

Todistan, että olen kokenut jotain sellaista, mikä on vakuuttanut minulle, että tämän elämän ulkopuolella on olemassa voimia, jotka tekevät työtä kanssamme. – –

Uskon yksinkertaisesti niin, että kun teette kaiken voitavanne tehden tutkimustyötänne viimeiseen mahdollisuuteen asti, Herra auttaa teitä avaamaan ovia, jotta voisitte edetä sukututkimustyössänne, ja olen varma, että taivaat tekevät yhteistyötä kanssanne.10

Jos olisimme yhtä temppelityössämme ja sukututkimustyössämme, emme tyytyisi vain nykyisiin temppeleihin, vaan meillä olisi tarpeeksi työtä tulevia temppeleitä varten, avataksemme mahdollisuuksien ovet toisella puolella oleville sukulaisillemme, jolloin meistä itsestämme tulisi pelastajia Siionin vuorella. Jos emme ole yhtä, emme pysty säilyttämään perhettämme iankaikkisuudessa.11

Kuinka voimme valmistautua paremmin osallistuaksemme temppelin siunauksiin?

Herra haluaa, että ne meistä, jotka olemme pelastajia Siionin vuorella, olisimme niin tahrattomia kuin mahdollista tehdessämme tätä sijaistyötä kuolleitten puolesta. Aivan kuten Hän halusi eläinuhrien eläinten olevan virheettömiä, Hän haluaa, että tulemme tänne puhtaina ja tahrattomina ja kelvollisina tekemään tätä työtä, sijaistyötä, pelastajina Siionin vuorella.

Olemme sen tähden neuvoneet piispojamme ja vaarnanjohtajiamme valmistamaan ihmisiä huolella, jotta he olisivat valmiita saamaan suosituksen, ja olemaan päästämättä tänne niitä, jotka eivät ole tehneet parannusta synneistään, ja jotka ovat tehneet virheitä ja jotka tulisivat tänne paatuneina ja niin tehdessään saastuttaisivat tämän pyhän huoneen. Luulenpa, ettei maan päällä ole pahempaa helvettiä kuin se, että joku tulisi tänne lähelle meidän Isäämme tuntien olonsa yhä syylliseksi ja epäpuhtaaksi. Se olisi musertava ja murskaava kokemus.12

Ehkäpä kaikkein pyhin paikka, lähimpänä taivasta maan päällä, on meidän temppelimme, sikäli kuin menemme sinne tahrattomina ja sikäli kuin piispamme ja vaarnanjohtajamme tutkivat huolellisesti kaikkia niitä, jotka pyytävät suosituksen. He tekevät sen varmistaakseen, että mikäli mahdollista, suosituksen saavat elävät tiettyjen mittapuiden mukaisesti [eivätkä tuo] sinne mitään epäpuhdasta, joka saastuttaisi hengen, jonka toivomme vallitsevan täällä.

Muistakaa nyt tämä. Muistakaa pyhät velvollisuutemme ja toivomme siitä, että voisimme itse alkaa huolehtia siitä, että aina mennessämme sinne menemme viattomin käsin ja puhtain sydämin ja opetamme muita tekemään samoin. [Ks. Ps. 24:3–4.]13

Jotkut haluavat mennä temppeliin pian sen jälkeen kun heidät on kastettu. Sääntönä on ollut pitkään – – että pitäisi kulua ainakin yksi vuosi. – – Syy, miksi sanomme ‘ainakin yksi vuosi’ on toivo siitä, että piispat ja vaarnanjohtajat haastattelisivat ihmisiä tarpeeksi huolellisesti varmistaakseen, että he ovat olleet kirkossa tarpeeksi kauan ollakseen juurtuneita ja tunteakseen kirkon perusopit ennen kuin odotamme heidän ymmärtävän korkeampia toimituksia, temppelitoimituksia. Temppeliin menevien ei siis pitäisi olla vain kelvollisia vaan myös valmiita ottamaan vastaan temppelin toimitukset.14

Temppelipyhityksen saaminen tarkoittaa sitä, että omaksuu liittojen kautta sellaisia velvoitteita, jotka ovat tosiasiassa vain niiden liittojen ilmentymä tai julkituominen, jotka henkilö on omaksunut kasteen yhteydessä, kuten profeetta Alma selitti: “Te halajatte päästä Jumalan lammastarhaan ja tulla nimitetyksi hänen kansakseen ja tahdotte kantaa toinen toisenne kuormia, jotta ne kevenisivät; ja tahdotte murehtia murehtivien kanssa, ja lohduttaa niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ja olla Jumalan todistajina aina kaikessa ja kaikkialla, missä lienettekin, kuolemaankin saakka” (Moosia 18:8–9). Kenenkään niistä [ihmisistä], jotka ovat valmiita omaksumaan nuo Alman julistamat velvoitteet ja jotka “nöyrtyvät Jumalan edessä – – ja käyvät esiin särjetyin sydämin ja murtunein mielin – – ja ovat halukkaat ottamaan Jeesuksen Kristuksen nimen päällensä vakaasti aikoen palvella häntä loppuun asti” (LK 20:37), ei pidä epäröidä mennä pyhään temppeliin saadakseen tekemiensä liittojen yhteydessä lupaukset suurista siunauksista, jotka ovat riippuvaisia niiden noudattamisesta.15

Millä tavalla meidän täytyy valmistautua [temppeliin menemiseen]? Kanadan Albertan temppelin eteisen seinässä on erään kuvanveistäjän kaivertamana edesmenneen vanhin Orson F. Whitneyn tunnustus ja mietelmä, joka meidän kaikkien tulisi muistaa. Hän kirjoitti:

“Sydänten täytyy olla puhtaat tultaessa näiden seinien sisälle,

missä avautuu juhlasalille tuntematon juhla.

Maksutta nauttikaa, sillä maksutta Jumala on antanut,

ja maistakaa pyhiä iloja, jotka kertovat taivaasta.

Täällä opitaan Hänestä, joka sai voiton haudasta

ja antoi ihmisille valtakunnan avaimet.

Täällä menneen ja nykyisen sitovilla voimilla yhdistettyinä

elävät ja kuolleet löytävät täydellisyyden.”

[David B. Haight, “Tulkaa Herran huoneeseen”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 16.]

Presidentti Joseph F. Smith kuvasi osuvasti tuota täydellisyyttä sanoessaan: “Ihmisten ei ole helppo luopua turhamaisuudestaan, päästä aikaisemmin omaksumistaan käsityksistä ja alistua koko sydämestään ja sielustaan Jumalan tahtoon, joka on aina korkeampi kuin heidän omansa. – – Kun miehet ja naiset käsittävät, että he ovat joutumassa vaikeaan asemaan, jossa heillä ei ole varmaa jalansijaa, heidän tulisi peräytyä, sillä he voivat olla varmoja siitä, että heidän valitsemansa suunta vie heidät yhä kauemmaksi oikeasta suunnasta, jota ei ole helppo tavoittaa uudestaan. Sydämen uskonto, vilpitön ja yksinkertainen yhteys, joka meillä tulisi olla Jumalaan, on myöhempien aikojen pyhien parhain turva.” (Evankeliumin oppi, s. 9.) – –

No niin, tuon ajatuksen myötä – –, tunnen halua todistaa teille kertomalla eräästä kokemuksestani. Vain neljä viikkoa sitten varhaisen aamun tunteina näin ihmeellisen unen. Unessani näytti siltä, että olin johtavien veljien joukossa, joita kirkon presidentti opetti, ja vaikka siellä oli muitakin, tuntui siltä, että hän puhui kaiken juuri minulle. – – Tuo uni palasi mieleeni tänään – se tuli mieleeni niin elävästi, että se sai minut valtoihinsa, sillä sen viesti oli: “Jos haluat oppia rakastamaan Jumalaa, sinun täytyy oppia rakastamaan Hänen lapsiaan ja rakastamaan Hänen lastensa palvelemista. Kukaan ei rakasta Jumalaa, ellei hän rakasta palvelemista ja ellei hän rakasta taivaallisen Isämme lapsia.”

Sen jälkeen näytti siltä, että kun presidentti oli lopettanut opetuksensa, joka teki minuun niin voimakkaan vaikutuksen, hän sanoi: “Veljet, polvistukaamme rukoukseen.” Heräsin sen jälkeen kun hän oli rukoillut, tuntien oloni taivaallisemmaksi kuin tietääkseni koskaan aikaisemmin, ja ihmettelin, voisinko jatkaa, kunnes saavuttaisin sen korkean rakkauden mittapuun palvelemista ja Herran lapsia kohtaan, joka oli tehnyt [minuun] niin suuren vaikutuksen tuossa unessa.16

Kiitän Jumalaa ilmoituksista, jotka tulevat Pyhän Hengen kautta, joka todistaa sielulleni, että tiedän koko sielustani, että [Herra] elää, että Hän on maailman Vapahtaja. Tiedän, että [temppeli] on pyhitetty, pyhä paikka, jossa Hän voi levätä sen pyhyyden tähden. Te, jotka tulette tänne, tulkaa pyhitetyin sydämin, katse ja mieli ja sydän kiinnitettynä Jumalaan, jotta tuntisitte Hänen läsnäolonsa.17

Opiskelu- ja keskusteluehdotuksia

  • Millä tavoin temppeli on ollut teille “oppaana ja suojana”?

  • Kuinka vertailisitte maailmallisia aarteita niiden iankaikkisten rikkauksien runsauteen, jotka saadaan temppelissä?

  • Miksi on välttämätöntä, että osallistumme mahdollisimman usein palvelemiseen temppelissä?

  • Mitä siunauksia olette saaneet sukututkimus- ja temppelityön ansiosta?

  • Miksi meidän on tultava Herran huoneeseen viattomin käsin ja puhtain sydämin? Millä tavoin voimme valmistautua menemään temppeliin sen lisäksi, että olemme kelvollisia?

  • Miksi se, että oppii rakastamaan ja palvelemaan toisia, on tärkeätä valmistauduttaessa osallistumaan temppelin siunauksiin?

Lähteet

  1. The Teachings of Harold B. Lee, toim. Clyde J. Williams, 1996, s. 573.

  2. Los Angelesin temppelin vihkimistilaisuus, maaliskuu 1956, Historiaosaston arkisto, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, s. 159–161.

  3. The Teachings of Harold B. Lee, s. 578.

  4. The Teachings of Harold B. Lee, s. 582.

  5. The Teachings of Harold B. Lee, s. 577–578.

  6. Ye Are the Light of the World, 1974, s. 210–211; ks. myös “Liittojen ja siunausten lahja”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 12.

  7. Decisions for Successful Living, 1973, s. 118–119, kappalejako lisätty.

  8. The Teachings of Harold B. Lee, s. 570.

  9. The Teachings of Harold B. Lee, s. 584.

  10. The Teachings of Harold B. Lee, s. 585.

  11. The Teachings of Harold B. Lee, s. 584.

  12. The Teachings of Harold B. Lee, s. 581.

  13. The Teachings of Harold B. Lee, s. 581.

  14. The Teachings of Harold B. Lee, s. 578–579.

  15. The Teachings of Harold B. Lee, s. 574.

  16. Los Angelesin temppelin vihkimistilaisuus, s. 161–163.

  17. The Teachings of Harold B. Lee, s. 580.

Tulosta