Presidenttien opetuksia
Luku 5: Evankeliumin valossa kulkeminen


Luku 5

Evankeliumin valossa kulkeminen

Kuinka oman todistuksemme valo voi kasvaa “varmuuden kirkkaudeksi”?

Johdanto

Yli 32 vuoden ajan Harold B. Lee oli Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen, erityinen todistaja. Hän todisti: “Kaikella juhlavuudella, ja koko sielustani, todistan tietäväni, että Jeesus elää ja että Hän on maailman Vapahtaja.”1

Puhuessaan todistuksen saamisesta hän sanoi:

“Kerran luonani kävi nuori katolinen pappi, joka tuli erään vaarnalähetyssaarnaajan kanssa Coloradosta. Kysyin häneltä, miksi hän oli tullut, ja hän vastasi: ‘Tulin tapaamaan teitä.’

‘Miksi?’ kysyin.

‘No, olen yrittänyt etsiä joitakin käsitteitä enkä ole löytänyt niitä. Mutta luulen, että olen löytämässä ne mormoniyhteisöstä.’

Se johti puolen tunnin keskusteluun. Kerroin hänelle: ‘Isä, kun sydämesi alkaa kertoa sinulle asioita, joita järkesi ei tiedä, silloin saat kokea Herran Hengen.’

Hän hymyili ja sanoi: ‘Luulenpa, että näin on jo tapahtumassa.’

‘Älä sitten odota liian kauan’, sanoin hänelle.

Muutaman viikon kuluttua hän soitti minulle. Hän sanoi: ‘Ensi lauantaina minut kastetaan kirkon jäseneksi, koska sydämeni on kertonut minulle asioita, joita järkeni ei tiennyt.’

Hän koki kääntymyksen. Hän näki sitä, mitä hänen tulikin nähdä. Hän kuuli, mitä hänen tulikin kuulla. Hän ymmärsi, mitä hänen tulikin ymmärtää, ja hän teki jotakin sen suhteen. Hänellä oli todistus.2

Harold B. Leen opetuksia

Mitä todistus tarkoittaa?

Todistus voitaisiin määritellä yksinkertaisesti jumalallisena ilmoituksena uskovalle ihmiselle. Psalminkirjoittaja toistaa saman ajatuksen: “– – Herran ohjeet ovat luotettavat – – (Ps. 19:8). Apostoli Paavali julisti: “Kukaan ei – – voi sanoa: ‘Jeesus on Herra’, muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta” (1. Kor. 12:3). Profeetat ovat opettaneet edelleen, että jos te “kysytte vilpittömällä sydämellä ja vakain mielin, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa teille siitä totuuden Pyhän Hengen voimalla. Ja Pyhän Hengen voimasta te saatte kaikesta tietää totuuden.” (Moro. 10:4–5.) – –

Jumala elää! Jeesus on tämän maailman Vapahtaja! Jeesuksen Kristuksen evankeliumi, joka sisältyy täyteydessään muinaisiin ja nykyajan pyhiin kirjoituksiin, on tosi! Tiedän nämä asiat sen todistuksen kautta, jonka Henki on antanut sielulleni.3

Saanen kertoa teille kokemuksestani, joka minulla oli erään yritysjohtajan kanssa. Hänen vaimonsa ja lapsensa olivat jäseniä, mutta hän ei ollut. – – Hän sanoi minulle: “En voi liittyä kirkkoon, ennen kuin saan todistuksen.” Sanoin hänelle: “Seuraavan kerran, kun olet Salt Lake Cityssä, tule käymään luonani.” Keskustellessamme muutamaa viikkoa myöhemmin liikeneuvottelumme jälkeen sanoin hänelle: “En tiedä, tajuatko sinä, onko sinulla todistusta vai ei; enkä sitä, tiedätkö, mitä todistus tarkoittaa.” Niinpä hän halusi tietää, mitä todistus tarkoittaa. Vastasin hänelle sanoen: “Kun tulee aika, jolloin sydämesi kertoo sinulle asioita, joita järkesi ei tiedä, silloin Herran Henki puhuu sinulle.” Sen jälkeen sanoin: “Sen mukaan, mitä olen oppinut tietämään sinusta, on asioita, joiden sydämessäsi tiedät olevan totta. Yksikään enkeli ei taputa sinua olkapäälle ja kerro, että asia on totta.” Herran Henki on, kuten Mestari sanoi: “Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita” (Joh. 3:8). Niinpä sanoin yritysjohtajaystävälleni: “Muistathan, ettei todistuksesi tule dramaattisella tavalla, mutta kun se tulee, ilon kyyneleet kastelevat tyynysi öisin. Tulet tietämään, rakas ystäväni, milloin tuo todistus tulee.”4

Todistan teille, että tiedän Vapahtajan elävän ja että voimallisin todistus, mitä voitte saada siitä, että Hän elää, on se, kun Pyhän Hengen voima todistaa sielullenne, että Hän todellakin elää. Tuo Hengen todistus on voimallisempi kuin näkeminen, voimallisempi kuin Hänen kanssaan käyskenteleminen ja keskusteleminen. Teidät tullaan tuomitsemaan sen mukaan, mikäli käännytte Häntä vastaan. Mutta teidän kaikkien velvollisuutena, samoin kuin minun, on juurruttaa tuo todistus. Meiltä kysytään jatkuvasti, kuinka ilmoitusta saadaan. Herra sanoi ilmoituksessa varhaisille johtajille: “Katso, minä olen puhuva sinulle ymmärryksessäsi ja sydämessäsi Pyhän Hengen kautta, joka on tuleva päällesi ja asuva sydämessäsi. Nyt, katso, tämä on ilmoituksen henki; katso, tämä on se henki, jonka avulla Mooses johdatti Israelin lapset Punaisenmeren poikki kuivaa myöten.” [Ks. LK 8:2–3.] Kun tuo Henki on todistanut sielullemme, se on ilmoitus kaikkivaltiaalta Jumalalta.5

[Lasaruksen kuoltua Vapahtaja julisti Martalle:] “Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” Sen jälkeen Hän katsoi Marttaa ja sanoi: “Uskotko tämän?” Ja jokin elähdytti tämän nöyrän naisen sisintä, ja hän sanoi samalla varmuudella kuin Pietari oli sanonut: “Uskon, Herra, minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika, jonka oli määrä tulla maailmaan” [Joh. 11:25–27].

Mistä Martta sai sen tiedon? Se ei tullut kirjoja lukemalla. Se ei tullut teologiaa, luonnontieteitä tai psykologiaa opiskelemalla. Hänellä oli todistus sydämessään, aivan kuin Pietarillakin. Jos Mestari olisi vastannut, Hän olisi sanonut: “Autuas olet sinä, Martta. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.” – – Kallisarvoisinta, mitä teillä voi olla, on sydämessänne oleva todistus siitä, että nämä asiat ovat todet.6

Vain harvat ovat nähneet Vapahtajan kasvotusten täällä kuolevaisuudessa, mutta jokaisella, jota kasteen jälkeen on siunattu Pyhän Hengen lahjalla, voi olla täydellinen varmuus Hänen olemassaolostaan, ikään kuin olisimme nähneet Hänet. Itse asiassa jos uskomme Hänen olemassaolonsa todellisuuteen, vaikka emme ole nähneet Häntä, kuten Mestari ilmaisi puhuessaan Tuomakselle, sitä suurempi on siunaus niille, jotka “uskovat, vaikka eivät näe” (Joh. 20:29), sillä me “elämme uskon varassa, emme näkemisen” (2. Kor. 5:7). Vaikka emme näe, mutta uskomme, voimme riemuita sanoin kuvaamattoman ilon vallassa saavuttaessamme uskomme päämäärän, sielujen pelastuksen (ks. 1. Piet. 1:8–9).7

Voisimmeko tehdä siitä yhteenvedon ja sanoa, että jokainen, joka on saanut todellisen todistuksen, on saanut ilmoituksen elävältä Jumalalta. Muutoin hänellä ei voisi olla tuota todistusta? Jokainen, jolla on todistus, on siis saanut profetian lahjan; hänellä on ollut ilmoituksen henki. Hänellä on ollut lahja, jonka kautta profeetat ovat voineet puhua heidän vastuualueelleen kuuluvia asioita. – –

Herra auttakoon meitä kaikkia pyrkiessämme saamaan tuon todistuksen, joka on mitä tärkein valmistautuessamme saamaan tietoa. Kun lopulta saamme tuon jumalallisen oivalluksen siitä, että Joseph Smith oli ja on profeetta ja että evankeliumi on totta, kaikki muut näennäiset vaikeudet haihtuvat pois kuin hyytävä halla nousevan auringon tullessa esiin.8

Kuinka valmistaudumme saamaan todistuksen?

[Vapahtajan] kerrotaan sanoneen: “ – – Jumalan valtakunta on teidän keskellänne” (Luuk. 17:21). Tarkemmassa käännöksessä sanottaisiin todennäköisesti: “Jumalan valtakunta on teidän keskuudessanne eli teidän joukossanne”, mutta kun ajattelen noita sanoja “Jumalan valtakunta on teidän keskellänne”, muistan kokemuksen, joka meillä oli Brigham Youngin yliopiston opiskelijajoukon kanssa – – Lion Housessa, jossa kuuttatoista eri maata edustavaa nuorta pyydettiin nousemaan ylös ja kertomaan, kuinka he saivat tietää evankeliumista ja kuinka he ottivat sen vastaan – – ja esittämään todistuksensa. Se oli mitä mielenkiintoisin ilta. Saimme kuulla Meksikosta, Argentiinasta, Brasiliasta, Skandinavian maista, Ranskasta ja Englannista kotoisin olevien nuorten miesten ja naisten puhuvan. Kertomus oli sama. Kun he alkoivat kertoa siitä, kuinka he löysivät evankeliumin, se tapahtui näin: He halusivat tietää totuuden. He etsivät valkeutta. He eivät saaneet tyydytystä, ja heidän etsiessään joku tuli heidän luokseen evankeliumin totuuksien kanssa. He rukoilivat siitä ja kääntyivät Herran puoleen kiihkeästi, päättäväisinä, koko sydämensä voimalla, ja saivat jumalallisen todistuksen, jonka kautta he tiesivät, että tämä on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi. – – Siispä kaikkien niiden sydämessä, kaikkien rehellisten totuuden etsijöiden sydämessä, jos heillä vain on halu tietää ja jos he tutkivat tosi tarkoituksella ja uskoen Herraan Jeesukseen Kristukseen, Jumalan valtakunta voi olla heidän keskellään, eli toisin sanoen heillä on voima saada se.9

Henkilökohtaisen todistuksen perustana täytyy olla vanhurskas, puhdas elämä. Muutoin Henki ei voi todistaa Herran tehtävän jumalallisuudesta tai tästä työstämme näinä aikoina.10

Ensimmäinen välttämätön askel – – todistuksen saamisessa on sen varmistaminen, että henkilön oma hengellinen “taloudenhoito” on hyvässä järjestyksessä. Hänen mielensä ja ruumiinsa on oltava puhdas, jotta hänessä voisi asua Pyhä Henki, jonka kautta hän voi tietää hengellisten asioiden varmuuden.11

“Kääntymyksen on merkittävä muutakin kuin ryhtymistä kirkon ‘paperijäseneksi’, jolla on kymmenyskuittinsa, jäsenkorttinsa, temppelisuosituksensa ja niin edelleen. Se merkitsee sitä, että asianomainen voittaa halunsa arvostella ja pyrkii jatkuvasti korjaamaan sisäisiä heikkouksia eikä pelkästään ulkonaisia puoliaan.”12

Kun lähetyssaarnaajamme lähtevät palvelemaan, sanomme niille, joiden joukossa he työskentelevät: “Emme pyydä teitä liittymään kirkkoon vain saadaksemme teidän nimenne kirjoihimme. Se ei ole meidän pyrkimyksemme. Me tulemme luoksenne tarjoten teille suurinta lahjaa, mitä maailma voi antaa, Jumalan valtakunnan lahjaa. Se on teitä varten, jos te vain otatte sen vastaan ja uskotte.” Se on meidän antamamme haaste maailmalle. “Voimme opettaa teille Jeesuksen Kristuksen kirkon oppia ja todistaa työn jumalallisuudesta, mutta todistuksen sen totuudesta, mitä me opetamme, on tultava omasta tutkimisestanne.”

Sanomme ihmisille, joita opetamme: “Kysykää Herralta. Tutkikaa, työskennelkää ja rukoilkaa.” Tämän prosessin kautta ihmisiä tuodaan kirkkoon, ja samalla tavoin alusta asti sydämeltään rehellisiä on tuotu kirkkoon.13

Kun Jeesus kohotti katseensa rukouksessa, kun “hetki oli tullut” [ks. Joh. 17:1] hän ilmaisi syvällisen totuuden, jonka tulisi olla täynnä merkitystä jokaiselle sielulle: “Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (Joh. 17:3.) Vaikka näillä sanoilla on syvällisempi merkitys kuin mitä aion käsitellä tässä yhteydessä, haluaisin ottaa siitä esille yhden ajatuksen. Kuinka voitte tuntea Isän ja Pojan? – – Alamme saada tuota tietoa tutkimalla. Vapahtaja sanoi meille “Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän – ja nehän juuri todistavat minusta” (Joh. 5:39). Ne sisältävät historian Jumalan kanssakäymisestä ihmiskunnan kanssa jokaisessa armotaloudessa sekäprofeettojen teot ja sanat, ja ne Herran itsensä teot ja sanat, jotka on annettu “Jumalan Hengestä”, kuten apostoli Paavali sanoi, ja se, mikä “on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.” (2. Tim. 3:16–17.) Nuorten ei tulisi antaa kulua päivääkään ilman, että he lukisivat näitä pyhiä kirjoja.

Mutta ei riitä, että vain tutkimalla opimme Hänen elämästään ja teoistaan. Mestari vastasi kysymykseen siitä, kuinka voi tulla tuntemaan Hänet ja Hänen oppinsa: “Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä.” (Joh. 7:17.) Pitäisittekö sellaista ihmistä luonnontieteiden asiantuntijana, joka ei ole koskaan tehnyt laboratoriokokeita? Kiinnittäisittekö paljon huomiota sellaisen musiikkiarvostelijan sanoihin, joka ei tunne musiikkia, tai taidearvostelijan, joka ei osaa maalata? Aivan samoin jonkun teidän kaltaisenne, joka haluaisi “tuntea Jumalan”, on tehtävä Hänen tahtonsa mukaan ja pidettävä Hänen käskynsä ja noudatettava Jeesuksen esimerkin mukaisia hyveitä.14

Tiedon hankkiminen uskon avulla ei ole mikään helppo tapa oppia. Se vaatii ankaraa ponnistelua ja jatkuvaa yrittämistä uskon avulla. – –

Lyhyesti sanottuna uskon avulla oppiminen ei luonnistu laiskalta ihmiseltä. Joku on itse asiassa sanonut, että sellainen prosessi vaatii koko sielun taivuttamista, ihmismielen syvimpien osien käyttöön saamista ja sen liittämistä Jumalan yhteyteen – on muodostettava oikea yhteys. Vasta sitten voidaan saada “tietoa uskon avulla”.15

Mitä voimme tehdä vahvistaaksemme todistustamme?

[Mestari sanoi Pietarille]: “Saatana on saanut luvan seuloa teitä niin kuin viljaa. Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi” (Luuk. 22:31–32). Huomatkaa, että Hän sanoi niin kahdentoista apostolin johtajalle. Rukoilen puolestasi, palaa takaisin, ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi. Se tarkoittaa, että voimme kääntyä pois yhtä hyvin kuin kokea kääntymyksen. Todistuksenne on jotakin sellaista, joka teillä on tänään mutta jota teillä ei ehkä ole aina.16

Todistus on yhtä vaikeasti tavoitettava kuin kuunsäde, yhtä hauras kuin orkidea; se on saatava uudestaan jokaisena elämänne aamuna. Teidän on pidettävä siitä kiinni tutkimisen, uskon ja rukouksen avulla. Jos annatte itsenne vihastua, jos annatte itsenne joutua vääränlaiseen seuraan, kuuntelette vääränlaisia kertomuksia, tutkitte vääriä asioita, osallistutte synnillisiin tekoihin, ei ole mitään yhtä turruttavaa kuin Pyhän Hengen pois ottaminen, kunnes tuntuu samalta kuin tästä rakennuksesta lähtiessänne astuisitte valaistusta huoneesta ulos pimeyteen.17

Sitä todistusta, joka teillä on tänä päivänä, ei ole teillä huomenna, ellette tee jotakin sen eteen. Teidän todistuksenne joko kasvaa tai vähenee, teistä itsestänne riippuen. Muistatteko sitten velvollisuutenne? Herra sanoi: “Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17).18

Kukaan todella kääntynyt myöhempien aikojen pyhä ei voi olla moraaliton. Kukaan todella kääntynyt myöhempien aikojen pyhä ei voi olla epärehellinen, eikä valehdella tai varastaa. Se tarkoittaa sitä, että vaikka jollakulla on todistus tänä päivänä, jos hän alentuu tekemään jotakin Jumalan lakien vastaista, se johtuu siitä, että hän on menettänyt todistuksensa ja hänen on taisteltava saadakseen se takaisin. Todistus ei ole mitään sellaista, mikä sinulla on tänään ja mikä pysyy sinulla aina. Todistus joko kasvaa kasvamistaan varmuuden kirkkaudeksi, tai se vähenee olemattomiin, riippuen siitä, mitä me teemme sen eteen. Sanonkin, että todistus, jonka saavutamme päivittäin, on se, mikä säästää meidät vastustajan ansoilta.19

Kuinka todistus on ankkurina sielulle?

[Kristuksen] palvelutehtävän aikana tapahtui, että hänen pää- apostolinsa Pietari julisti palavasti uskoaan ja todistustaan Mestarin palvelutehtävän jumalallisuudesta: “Sinä olet Messias, elävän Jumalan Poika.” Herra vastasi Pietarille sanoen: “– – Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun isäni, joka on taivaissa” ja “tälle kalliolle” – joka on toisin sanoen Pyhän Hengen ilmoittama todistus, ilmoitus siitä, että Jeesus on Kristus – Hänen kirkkonsa on perustettu, ja “sitä eivät tuonelan portit voita.” (Matt. 16:16–18.)20

On tullut sen aika ja se on teidän edessänne juuri nyt – että ellei teillä ole tuota varmaa todistusta siitä, että nämä asiat [evankeliumi, kirkko ja niin edelleen] ovat tosia, te ette voi kestää myrskyjä, jotka raivoavat yllänne ja yrittävät repiä teidät kiinnityspaikaltanne tänä päivänä. Mutta jos tiedätte koko sielustanne, että nämä asiat ovat todet – –, saatte tietää, kuka Jeesus Kristus on ja kuka teidän Isänne Jumala on, saatte tietää, millainen Pyhän Hengen vaikutus on. Jos tiedätte nuo asiat, kestätte kuin ankkuri kaikki ne myrskyt, jotka pieksevät taloanne, kuten Mestarin vertauksessa kuvaillaan. Se, joka kuulee Herran sanoja ja pitää Hänen käskynsä, on kuin talo, joka oli rakennettu kalliolle, ja kun alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kalliolle. “Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.” (Matt. 7:26–27).

Mestari sanoi, ja minä sanon teille tänä päivänä, että tuhon sateet, vaikeuksien sateet, vakavien koettelemusten tulvat ja tuulet pieksevät teidän kaikkien taloa. Tulee houkutuksia tehdä syntiä, koette vastoinkäymisiä, teidän elämässänne tulee olemaan vaikeuksia. Ainoat, jotka eivät lankea noiden koetusten tullessa, ovat niitä, joiden talo on rakennettu todistuksen kalliolle. Tulette tietämään, että tapahtuipa mitä tahansa, te ette voi kestää lainavalon turvin. Voitte pysyä vahvana vain valossa, joka teillä on Hengen todistuksen kautta, johon teillä kaikilla on oikeus.21

Meille myöhempien aikojen pyhille ei riitä vain johtajiemme seuraaminen ja heidän neuvojensa hyväksyminen, vaan meillä on suurempi velvollisuus hankkia itsellemme järkkymätön todistus näiden miesten jumalallisesta tehtävästä ja todistus siitä, että se, mitä he ovat meille kertoneet, on meidän taivaallisen Isämme tahto.22

Tulen teidän eteenne tänä päivänä erityisenä todistajana, jolla on ennen kaikkea annettu tehtäväksi todistaminen tästä. Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia, jolloin olen tiennyt varmuudella. Pyrkiessäni saamaan Hengen johdatusta pitääkseni puheen pääsiäisaiheesta, Herran ylösnousemuksesta, vetäydyin yksin huoneeseeni, luin kaikki neljä evankeliumia, erityisesti ristiinnaulitsemisesta, ylösnousemuksesta – ja minulle tapahtui jotakin. Kun luin, oli lähestulkoon kuin eläisin uudelleen itse tapahtuman eikä vain kertomusta siitä. Ja sitten esitin sanomani ja todistin, että nyt, yhtenä vähäisimmistä veljistäni, minullakin oli henkilökohtainen todistus Herramme ja Mestarimme kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Miksi? Koska sieluuni oli syöpynyt jotakin sellaista, mistä pystyin puhumaan varmuudella, joka ei jätä mitään sijaa epäilykselle. Niin voi tapahtua teillekin. Ja kaikkein tyydyttävin asia koko maailmassa, sielunne suurin ankkuri ongelmien kohdatessa, houkutusten hetkellä, sairauden ja epävarmuuden aikana, taisteluissanne ja työssänne, [on se, että] voitte tietää varmuudella, ilman minkäänlaista epäilystä, että Jumala elää.23

Opiskelu- ja keskusteluehdotuksia

  • Miksi Pyhän Hengen ilmoitus on “voimallisin todistus, mitä voitte saada” siitä, että Vapahtaja elää?

  • Minkä neuvon presidentti Lee antoi siitä, kuinka saadaan todistus evankeliumista? Mikä on auttanut teitä saamaan oman todistuksenne?

  • Kuinka voimme tulla tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen?

  • Mitä arvelette presidentti Leen tarkoittaneen, kun hän sanoi: “Todistus on yhtä vaikeasti tavoitettava kuin kuunsäde – – se on saatava uudestaan jokaisena elämänne aamuna”?

  • Mistä syistä todistuksemme voi vähentyä tai kuolla? Mitä meidän on tehtävä, jotta todistuksemme valo “kasvaisi varmuuden kirkkaudeksi”?

  • Kun olemme itse saaneet todistuksen, kuinka voimme auttaa toisia vahvistamaan omaa todistustaan?

  • Kuinka tieto siitä, että Jumala elää, on ankkurina sielullemme kohdatessamme vaikeuksia? Milloin oma todistuksenne Vapahtajasta on ollut teille voiman lähteenä?

Lähteet

  1. “’But Arise and Stand upon Thy Feet’ – and I Will Speak with Thee”, puhe Brigham Youngin yliopistossa 7. helmikuuta 1956, Historiaosaston arkisto, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, s. 2.

  2. Stand Ye in Holy Places, 1974, s. 92–93.

  3. Stand Ye in Holy Places, s. 193, 196.

  4. The Teachings of Harold B. Lee, toim. Clyde J. Williams, 1996, s. 140–141.

  5. Puhe konferenssissa Lausannessa Sveitsissä 26. syyskuuta 1972, Historiaosaston arkisto, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, s. 8.

  6. Puhe Pocatellossa Idahossa 9. maaliskuuta 1973, Historiaosaston arkisto, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.

  7. The Teachings of Harold B. Lee, s. 93.

  8. “Church and Divine Revelation”, 1954, Historiaosaston arkisto, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, s. 17, 23.

  9. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1953, s. 26–27.

  10. The Teachings of Harold B. Lee, s. 133.

  11. The Teachings of Harold B. Lee, s. 137.

  12. “Rautakaide ja vastalääke maailman levottomuuteen”, Valkeus, lokakuu 1971, s. 297.

  13. The Teachings of Harold B. Lee, s. 135–136.

  14. Decisions for Successful Living, 1973, s. 39–40, kappalejako lisätty.

  15. The Teachings of Harold B. Lee, s. 331.

  16. The Teachings of Harold B. Lee, s. 138.

  17. The Teachings of Harold B. Lee, s. 139.

  18. The Teachings of Harold B. Lee, s. 135.

  19. The Teachings of Harold B. Lee, s. 139.

  20. Stand Ye in Holy Places, s. 40.

  21. The Teachings of Harold B. Lee, s. 140.

  22. The Teachings of Harold B. Lee, s. 133.

  23. Education for Eternity, “The Last Message”, luento Suolajärven uskontoinstituutissa, 15. tammikuuta 1971, s. 11.

Tulosta