2007
Tro, familie, fakta og frukter
November 2007


Tro, familie, fakta og frukter

Kirkens stadig mer fremtredende betydning og et økende antall henvendelser fra andre gir oss store muligheter til å bygge broer, stifte vennskap og formidle korrekt informasjon.

Bilde

Brødre og søstre, siden 150-årsjubileet i 1997 har det vært en dramatisk økning over hele verden når det gjelder henvendelser om Kirken. Den økende interessen næres av vår raske vekst, av begivenheter som De olympiske vinterleker her i Salt Lake City og ved at mange av våre enkeltmedlemmer utmerker seg innen sin profesjon.

Jeg er sikker på at disse spørsmålene ikke bare kommer til Kirken, men også til dere som enkeltmedlemmer. Det er ikke lett å forklare noe så omfattende som Kirken eller så storslagent som det gjengitte evangelium for folk som vet lite eller ingenting om oss. Selv spørsmål om ett spesielt aspekt kan være vanskelig å besvare fordi hvert spørsmål synes å henge sammen med andre spørsmål. Den vanligste henvendelsen vi får er forholdsvis enkel og lyder omtrent slik: «Fortell meg litt om deres kirke.» Nøkkelordet her er «litt». De sier ikke «fortell meg alt du vet, og send så andre for å fortelle meg alt det andre».

Vi ønsker naturligvis folks interesse, og mange vil ønske å få mer undervisning om våre læresetninger og vår tro. Det er derfor vi har over 53 000 heltidsmisjonærer som virker på egen bekostning over hele verden.

Men vi må huske at det er forskjell mellom interesse og ren nysgjerrighet. Noen ganger vil folk bare vite hva Kirken er. De som generelt sett er nysgjerrige, fortjener klar og nøyaktig informasjon direkte fra de av oss som er medlemmer, slik at de ikke er nødt til å feste lit til ufullstendige svar, halvsannheter eller feilaktige uttalelser som måtte fremkomme i media eller fra andre utenfor Kirken. De mange misforståelser og feilinformasjoner om Kirken skyldes i noen grad oss selv, fordi vi ikke forklarer klart nok hvem vi er og hva vi tror.

I komitéen for informasjon og samfunnskontakt, der jeg virker, har jeg lært at det er stort behov for klare, enkle uttalelser som forsyner de nysgjerrige med grunnleggende informasjon om Kirken slik den er i dag. La meg dele med dere noe av det vi har funnet nyttig. Dere ønsker kanskje å utarbeide deres egen liste over samtaleemner som vil hjelpe dere å forklare hva vi tror, til venner og bekjente med annen tro. Det kan være nyttig for dere, som for meg, å ha en side med noen faktaopplysninger om Kirken slik den er i dag, å gi dem sammen med et eksemplar av Trosartiklene.

Her er fire emner som vil hjelpe noen i dag å få en grunnleggende forståelse av Kirken. Under hver av de fire overskriftene står noen enkle uttalelser som jeg har funnet nyttige. Prøv å forestille dere at de høres eller leses av en person som vet så godt som ingenting om Kirken. De fire hovedemnene omhandler fakta, tro, familier og frukter knyttet til det gjengitte evangelium.

Fakta

Noen fakta kan omfatte:

  • For det første, «mormon» er et klengenavn på Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Medlemmer henvises ofte til som «mormoner», «siste-dagers-hellige» eller «SDH». Betegnelsen «hellig» betyr «medlem».

  • For det annet, Kirken ble gjenopprettet i 1830 i delstaten New York, med Joseph Smith som dens første profet og president. I dag har den hovedkvarter i Salt Lake City, med president Gordon B. Hinckley som dens nåværende profet.

  • For det tredje, det er nå over 13 millioner medlemmer i 176 land og territorier. Ca. 6 millioner av disse bor i USA, vi er dermed det fjerde største kristne trossamfunn i Amerika. Som et av de hurtigst voksende kristne trossamfunn i verden ferdigstiller vi et nytt møtehus hver eneste virkedag. Medlemmer betaler tiende, som er 10% av deres inntekt. Det muliggjør dette og andre programmer.

  • For det fjerde, lokale menigheter ledes av frivillige, ulønnede medlemmer. Både menn og kvinner virker i betrodde lederskapsstillinger.

  • Og for det femte, siste-dagers-hellige er godt representert innen politikk og offentlig forvaltning. (I USA er det for eksempel 16 medlemmer i Kongressen, fra begge politiske partier.) Medlemmer virker også i høye og betrodde stillinger over hele verden innen næringsliv, medisin, jus, skoleverk, media, sport og underholdning.

Tro

Deretter trenger folk å vite noe om vår tro som engasjerte kristne med sterke tradisjonelle verdinormer. Sammen med Trosartiklene trenger vi å understreke at:

  • Vi tror at sjelen er evig, at Gud er vår ånds Fader, og at vi kan vende tilbake til ham etter døden.

  • Vi tror at Jesus Kristus er vår personlige Frelser, og vi prøver å forme vårt liv etter ham og hans læresetninger. Vi minnes Kristi forsoning under våre søndagsgudstjenester, i likhet med å ta del i nadverden i andre trossamfunn. Vi aksepterer som medkristne alle som tror at Jesus Kristus er Guds Sønn og hele menneskehetens Frelser. Mange kristne forstår ikke at vi har mye til felles med dem. Joseph Smith forkynte at Jesus Kristus står sentralt i vår tro, og at alt annet kun er tillegg til det (se Elders’ Journal, juli 1838, 44). Kirkens navn er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

  • Vi tror at den opprinnelige kirke som Jesus opprettet, gikk tapt og har blitt gjenopprettet i vår tid. Prestedømmet, den myndighet som er gitt til mennesket for å handle i Guds navn, med apostler og en profet til å lede oss, har blitt gjengitt, det samme har alle ordinanser som er nødvendige for frelse.

  • Vi tror på og vi bruker den hellige Bibel, både Det gamle og Det nye testamente.

  • Og vi tror på Mormons bok og andre bøker med hellig skrift som støtter og gir autentisitet til Bibelen og vitner om Kristi guddommelige virke og Guds vedvarende åpenbaring til mennesket. Mormons bok er virkelig «et annet testamente om Jesus Kristus».

Familie

Det neste som er godt for folk å vite, er hvor familie-orientert vår teologi og livsstil er. Jeg gjentar, enkle uttalelser er nyttige for folk som ikke vet noe om oss, men som er nysgjerrige på hvilken betydning vi tillegger familien.

  • Siste-dagers-hellige legger spesielt sterk vekt på familien som Kirkens og samfunnets grunnleggende enhet. Vi er dypt forpliktet overfor ekteskap (definert som forening av én mann og én kvinne). Polygami, en begrenset praksis i Kirkens tidligste pionertid, opphørte i 1890, for ca. 117 år siden.

  • Familier og enkeltpersoner, enten de er medlemmer av vår kirke eller ikke, kan komme til søndagens møter i våre møtehus. Her dyrker vi Gud sammen og underviser hverandre fra Skriftene.

  • Siste-dagers-hellige familier oppmuntres til å ha en ukentlig familiens hjemmeaften, i alminnelighet mandag kveld. Det gir foreldre regelmessig og forutsigbar tid til å undervise barna om verdinormer og ha det morsomt sammen. Vi oppfordrer dem som ikke tilhører vår tro, til å gjøre det samme i sin egen familie.

  • Kirken har hjelpeorganisasjoner med program for kvinner, ungdom og barn til støtte for familien. Disse programmene gir for eksempel religiøs undervisning, anledninger til kristen tjeneste, sport, drama, musikk og speiding.

  • Og det legges også stor vekt på utvidet familie, genealogi og personlig familiehistorie, noe som gir unge og eldre en sterkere følelse for røtter, identitet og tilhørighet. De høyeste og helligste ordinanser i vår tro er knyttet til våre familier, både levende og døde, og noen av disse ordinansene utføres i våre templer.

Frukter

Men etter hvert som folk begynner å forstå noen fakta om oss og får en riktigere kunnskap om oss ved vår tro og familiens betydning, har Frelseren sagt: «Dere skal … kjenne dem på deres frukter» (Matteus 7:20, uthevelse tilføyd). En kirke, eller enhver livsførsel, skulle bedømmes etter de frukter eller resultater den fremviser. Her er noen eksempler basert på statistikk fra USA. Men de vil være tilsvarende over hele verden blant praktiserende siste-dagers-hellige (det vil si de som går i kirken og reiser regelmessig til templet):

  • En av fruktene er høyere levealder. Undersøkelser viser at praktiserende siste-dagers-hellige er sunnere og lever derfor lenger enn landsgjennomsnittet. I 1833 åpenbarte Herren til Joseph Smith Visdomsordet, som er fremgangsmåten for å leve et langt og sunt liv.

  • For det annet, blant dem som er viet i og reiser til templet ofte, er antall skilsmisser langt lavere enn lands- og verdensgjennomsnittet.

  • For det tredje, vi oppnår et utdannelsesnivå som er høyere enn landsgjennomsnittet.

  • For det fjerde, over 70 000 medlemmer utfører frivillig og på egen bekostning tjeneste i 18 til 24 måneder innen humanitært arbeid, ulønnet arbeid i Kirken og heltidsmisjon over hele verden.

  • Og for det femte, vi legger stor vekt på selvhjulpenhet og en solid arbeidsmoral. Vi oppfordrer til aktivt samfunnsengasjement og tjeneste for andre. Kirken gir kontinuerlig betydelige pengesummer, varer og tjenester til humanitære formål rundt omkring i verden, herunder utallige arbeidstimer donert av medlemmer i forbindelse med opprydding etter katastrofer og i bistandshjelp.

Brødre og søstre, i vår tids travle verden har jeg erfart at de fleste mennesker ikke vil lese eller fokusere på mer enn noen få viktige punkter av gangen. Uansett hva dere velger å bruke for å informere venner og bekjente om Kirken, skriv det ned, kontroller nøyaktigheten, og gjør det enkelt og kort.

Kirkens stadig mer fremtredende betydning og et økende antall henvendelser fra andre gir oss store muligheter til å bygge broer, stifte vennskap og formidle korrekt informasjon. Men det kan også innebære større muligheter for misforståelser og noen ganger også fordommer, hvis vi tillater andre å definere hvem vi er og hva vi tror, fremfor at vi selv fremlegger det.

Vanligvis er det ikke noe problem med dem som er personlig bekjente av våre medlemmer. Men det er millioner på millioner som ikke kjenner noe medlem av vår tro. Jeg vil håpe at de som vet lite om Kirken, vil søke mer kunnskap om oss. Jeg vil håpe de blir kjent med våre medlemmer og ikke dømmer oss på grunnlag av feilinformasjon fra folk som ikke kjenner oss, og i noen tilfeller fra folk som bevisst misleder eller vanærer.

Dere som medlemmer kan være behjelpelig med at det skjer ved at dere gjør en innsats og deler med andre den grunnleggende informasjon vi finner i Trosartiklene og slike ting som fakta, tro, familier og frukter knyttet til evangeliet.

Vi skulle også huske at noen ganger kan den beste måten å besvare folks interesse på være vår livsførsel, hvordan vi utstråler glede over evangeliet, hvordan vi behandler andre og hvor oppriktig vi følger Kristi læresetninger.

For dem som ønsker å vite mer enn bare de få grunnleggende punktene jeg har behandlet, kan misjonærene tilkalles for å undervise i læren fra kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium. Misjonærene vet hvordan de skal besvare flere av deres spørsmål og lede dem til omvendelse og dåp.

Nå er tiden inne for oss alle til å gjøre en innsats og fortelle andre hvem vi er. Utarbeid noen enkle fakta som de jeg har delt med dere i dag, og hjelp dem som er nysgjerrige til å få vite litt om Kirken og få et ønske om å vite mer om gjengivelsen av evangeliet.

Brødre og søstre, nøl aldri med å bære deres vitnesbyrd med oppriktighet og kjærlighet. Kraften i et personlig vitnesbyrd kan ikke fornektes og vekker ofte andres interesse for å vite mer. Jeg vet at dette medfører riktighet, og gir dere mitt ubetingede vitnesbyrd om at jeg vet at Jesu Kristi Kirke av Siste Dager er sann, og jeg bærer dette vitnesbyrd for dere i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut