Kyrkans presidenters lärdomar
Ett vittnesbörd om sanningen


Kapitel 17

Ett vittnesbörd om sanningen

Ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium är den mest heliga, den mest värdefulla gåvan i vårt liv, vilken endast kan fås genom trohet mot evangeliets principer, inte genom att följa världens stigar.1

Introduktion

President David O McKay undervisade ofta om vikten av att få ett personligt vittnesbörd om evangeliet. Han lovade att ”Herren aldrig överger dem som söker honom”. I sin ungdom ville David O McKay få ett personligt vittnesbörd om sanningen. Om denna period i sitt liv skrev han:

”Av någon anledning hade jag som ung fått den uppfattningen att vi inte kunde få något vittnesbörd om vi inte fick någon slags manifestation. Jag läste om profeten Joseph Smiths första syn och jag förstod att han visste att det som han tagit emot kom från Gud. Jag hörde min fars vittnesbörd om att han hört en röst, och på något sätt fick jag det intrycket att detta var källan till alla vittnesbörd. Jag insåg i min ungdom att det mest värdefulla som någon kan få i detta liv är ett vittnesbörd om gudomligheten i detta verk. Jag hungrade efter det, jag kände att det enda som var väsentligt var att få ett vittnesbörd.

Jag försummade inte mina böner. Jag tänkte alltid att den enskilda bönen, oavsett om den hölls i ett rum eller i en lund, eller på kullarna, skulle vara den plats där jag skulle få detta vittnesbörd. Följaktligen knäböjde jag som pojke mer än en gång vid en häggmispel medan min sadlade häst stod på vägkanten.

Jag kommer ihåg hur jag red över Huntsvilles kullar en eftermiddag och tänkte på dessa saker och jag tyckte att där i tystnaden bland bergen var den bästa platsen att få detta vittnesbörd. Jag stannade hästen, lade tyglarna över hans huvud, gick några steg bort och knäböjde intill ett träd. Luften var klar och ren, solen sken underbart, grönskans och blommornas doft spred sig i luften …

Jag föll på knä och med hela mitt hjärtas innerlighet utgöt jag min själ till Gud och bad honom om ett vittnesbörd om detta evangelium. Jag tänkte att jag skulle få någon slags manifestation, någon slags upplevelse som skulle lämna mig helt utan tvivel.

Jag reste mig upp, steg upp på hästen och då den satte i väg över den upptrampade stigen kommer jag ihåg att jag rannsakade mig själv och ofrivilligt skakade huvudet. Jag sade till mig själv: ’Nej, ingen förändring. Jag är precis samma pojke som jag var när jag föll på knä.’ Den förväntade manifestationen hade inte kommit.”2

Fastän president McKay inte omedelbart fick den manifestation han förväntat sig så fortsatte han att söka ett personligt vittnesbörd. Han sade senare att ”den andliga manifestation jag bett om som pojke i tonåren kom som en naturlig följd av att jag utförde min plikt”.3

Av egen erfarenhet lärde sig president McKay att lydnad mot evangeliets principer var nyckeln till att få ett vittnesbörd. Han vittnade: ”Om ni bestämmer er för att omfatta det eviga livets principer, kommer ni att finna att de i er själ ingjuter en välsignelse från den Helige Anden vilken ger er ett vittnesbörd utom allt tvivel om att Gud lever, att han verkligen är vår Fader och att detta är hans verk som upprättats genom profeten Joseph Smith. Detta är mitt vittnesbörd — det mest värdefulla av allt i livet!”4

David O McKays lärdomar

Ett vittnesbörd om sanningen är värdefullare än någonting annat i världen.

Det finns ingenting som man kan äga i denna värld som skänker mer tröst, mer hopp och tro än ett vittnesbörd om att det finns en himmelsk Fader som älskar oss, att Jesus Kristus, hans enfödde Son, är verklig, att dessa två himmelska personer uppenbarade sig för profeten Joseph och upprättade Jesu Kristi Kyrka, och att män är officiellt bemyndigade att representera gudomen.5

Det mest värdefulla i världen är ett vittnesbörd om sanningen … Sanningen blir aldrig gammal, och sanningen är att Gud är källan till prästadömet … att han lever, att Jesus Kristus, den store högprästen, står som överhuvud för denna kyrka.6

Vi har ett vittnesbörd genom Anden att vi är barn till vår Fader i himlen. Vi har ett vittnesbörd om att Gud är en levande varelse. Vi har ett vittnesbörd om att Kristus, som korsfästes och uppstod på den tredje dagen som en uppstånden varelse, är överhuvud för sin kyrka. Vi har ett vittnesbörd genom Anden att han i denna tidsutdelning har uppenbarat Jesu Kristi evangelium, som återigen är upprättat på jorden i all sin fullhet. Jesu Kristi evangelium, som det uppenbarades för profeten Joseph Smith, är på alla sätt Guds kraft till frälsning. [Se Rom 1:16.] Det ger varje människa det fullkomliga livet här och genom lydnad mot evangeliets principer ger det oss evigt liv.7

Omhulda i ditt hjärta vittnesbördet om sanningen. Gör det lika fast och orubbligt som fixstjärnorna på himlen. Må Kristi sanna ande komma in i alla människors hjärtan och hem, han som är vår Återlösare, vars existens och inspirerande vägledning jag vet är verklig.8

Om vi är lydiga får vi ett vittnesbörd genom Anden.

Renhet i tanke, och ett uppriktigt hjärta som dagligen söker Frälsarens vägledning leder till ett vittnesbörd om sanningen i Kristi evangelium, lika säkert och varaktigt som det Petrus hade … efter att ha bevittnat Kristi förklaring och hört Guds röst vittna om hans gudomlighet. [Se Matt 17:1–5.]9

Jag har undrat över hur många av oss det är som visar … [ungdomarna] hur de kan [få ett vittnesbörd]. Betonar vi tillräckligt det faktum att de aldrig kommer att få ett vittnesbörd om de hänger sig åt synd, att de aldrig får denna kunskap om de lever för att tillfredsställa sina passioner och begär. ”Min Ande skall inte bli kvar i människorna för alltid.” (1 Mos 6:3; L&F 1:33; Moses 8:17) Hans ande bor inte i orena tabernakel. (”Herrens Ande bor icke i oheliga tempel.” Helaman 4:24) Och du kan inte ha ett vittnesbörd utan Guds Ande …

… Frågan uppstår — Hur kan jag veta? Jesus har besvarat den, liksom han har visat vägen inom varje område av livet. En dag, när han bar vittne om sin gudomlighet, att hans lärdomar kom från Gud, sade fariseerna och andra i hans omgivning: ”Hur kan han känna Skrifterna, han som inte har studerat?” Hur vet vi (det var deras fråga) att du är gudomlig? Och han gav ett enkelt svar: ”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.” (Joh 7:15, 17.) Här har vi ett definitivt svar — ett entydigt uttalande … ”Om ni vill göra hans vilja, ska ni veta.” Och ”det är evigt liv att känna Gud och Jesus Kristus, som han har sänt”. [Se Joh 17:3.]10

Det är några givet, säger Herren i Läran och förbunden, att genom den Helige Anden veta att Jesus är Guds Son och att han korsfästes för världens synder. [Se L&F 46:13.] Det är dessa jag syftar på, som står fasta på uppenbarelsens klippa i det vittnesbörd som de bär för världen. Men Herren säger vidare att det finns andra som det är givet att tro på andras vittnesbörd, att också de kan bli frälsta om de fortsätter att vara trofasta. [Se L&F 46:14.] Men till alla dessa kommer också det vittnesbörd som erhålls genom dagliga erfarenheter.

De sista dagars heliga över hela världen får sitt vittnesbörd bekräftat genom att utföra sina plikter. De vet att evangeliet lär dem att bli bättre människor, att lydnad mot evangeliets principer gör dem till starkare män och trofastare kvinnor. Varje dag får de sådan kunskap och de kan inte förneka den. De vet att lydnad mot Jesu Kristi evangelium gör dem till bättre och trofastare makar, mer trofasta och ärbara hustrur, och lydiga barn. De vet att i varje avseende gör lydnad mot evangeliets principer dem till idealiska skapare av hem. Idealet finns där, de känner det i sitt sinne, de kan inte bestrida det, de vet det, och de vet att överträdelse av dessa principer får den motsatta effekten på deras personliga liv och deras liv i hemmet. De vet att lydnad mot evangeliet främjar sant broderskap och kamratskap bland människorna. De vet att de är bättre medborgare till följd av lydnad mot lagarna och förordningarna. När de följaktligen utför sina dagliga handlingar, och tillämpar religionen i sina yrken, blir evangeliets sanningar exemplifierade i deras liv.11

Ni har, utan tvivel, träffat människor som … undrar hur det kommer sig att denna kyrka uppvisar sådan vitalitet och tillväxt. Hemligheten är den att varje sann sista dagars helig har en personlig förvissning om att detta är Guds verk, samma kraft som gav Petrus och Johannes styrka att stå inför sina åklagare och öppet och modigt förkunna i Sanhedrin att ”den här mannen står frisk framför er i kraft av Jesu Kristi namn”, att hans namn är det enda namn som givits åt människor genom vilket de kan bli frälsta. [Se Apg 4:10, 12.]

Hemligheten ligger i det vittnesbörd som varje trofast medlem i Kristi kyrka besitter, att evangeliet består av korrekta principer … Detta vittnesbörd har uppenbarats för varje ärlig man och kvinna som anpassat sig till principerna i Jesu Kristi evangelium, åtlytt förordningarna och blivit berättigade till och tagit emot Guds Ande, den Helige Anden, till vägledning. Varje enskild person står oberoende i sin sfär i detta vittnesbörd, på samma sätt som de tusentals glödlampor som gör Salt Lake City … så skimrande på natten. Var och en lyser i sin egen sfär, ändå är dess ljus framkallat genom samma kraft, samma energi, varifrån alla andra ljus får sin energi.12

Om vi tar emot människors vittnesbörd så är Guds vittnesbörd större, för detta är Guds vittnesbörd om sin Son: ”Den som tror på Guds Son har vittnesbördet inom sig.” [1 Joh 5:10] Det finns ett Andens vittnesbörd. Gud uppenbarar verkligen idag för den mänskliga själen kunskapen om Herrens uppståndelse, gudomligheten i detta stora verk, den gudomliga och eviga sanningen att Gud lever, inte som en makt, ett väsen, en kraft, som elektricitet, utan som vår Fader i himlen … Gud uppenbarar sin existens för själen. Han uppenbarar Herren Jesu Kristi gudomlighet, som kom till jorden för att ge människorna den storslagna kunskapen om Guds och hans Sons storslagna existens.13

Med sanningen som vår ledsagare, vår bundsförvant, vår inspiration, kan vi glädja oss över medvetenheten om vårt släktskap med den Oändlige, och alla små prövningar, sorger och lidanden i detta liv bleknar bort likt tillfälliga, oskadliga drömmar. Detta är vår förmån genom Guds välsignelser och vägledning om vi dagligen tillämpar de andliga välsignelserna och förmånerna i Jesu Kristi evangelium.14

Ett vittnesbörd om evangeliet är ett ankare för själen.

Vittnesbördet om evangeliet är ett ankare för själen mitt ibland förvirring och stridigheter … Kunskap om Gud och hans lagar innebär stabilitet, innebär tillfredsställelse, innebär frid, och tillsammans med detta ett hjärta fyllt med kärlek som når ut till våra medmänniskor och erbjuder samma välsignelser, samma förmåner.15

Vi kan inte sanningsenligt tro att vi är Guds barn, att Guds existerar, utan att tro på sanningens slutliga, ofrånkomliga seger i Jesu Kristi evangelium. Om vi tror på detta oroar vi oss mindre för världens och den nuvarande civilisationens undergång, eftersom Gud har upprättat sin kyrka för att aldrig nedrivas eller ges till ett annat folk. Och eftersom Gud lever, och hans folk är trofast mot honom och mot varandra, behöver vi inte oroa oss över sanningens slutliga seger.

… Om ni har detta [sanningens] vittnesbörd på er sida kan ni passera genom den mörka dalen av förtal, förvrängningar och smädelser, oförskräckta som om ni bar en magisk rustning som ingen kula kan tränga igenom, ingen pil kan genomborra. Ni kan hålla huvudet högt, räta på det frimodigt och se varje människa i ögonen lugnt och med fasthet … Ni kommer att veta att allting slutligen ordnar sig till det bästa, att det måste ske, att alla måste ge vika för sanningens storslagna vita ljus, under det att mörkret försvinner till ett intet i det frambrytande solljuset.16

Förslag till studier och diskussion

  • Vad innebär det att ha ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium? Varför är ett vittnesbörd det mest värdefulla vi kan erhålla? (Se s 166–167.) Varför är det nödvändigt att vi var och en har ett personligt vittnesbörd?

  • Vad måste vi göra för att få ett vittnesbörd om sanningen? (Se s 167–170.) Varför ingår lydnad i ett starkt vittnesbörd? Vilken roll har den Helige Anden i att få ett vittnesbörd?

  • Varför är det viktigt att hela livet stärka sitt vittnesbörd? Vad har hjälpt dig att stärka ditt vittnesbörd?

  • Vad kan vi göra för att hjälpa våra barn att få ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium?

  • President McKay lärde att ”ett vittnesbörd om evangeliet är ett ankare för själen” (s 170).Varför är ett vittnesbörd ett nödvändigt själens ankare? (Se s 170.) Hur har ditt vittnesbörd varit till skydd och styrka för dig under livets prövningar?

  • Varför är det viktigt att vi bär vårt vittnesbörd för andra människor? Hur har du välsignats av att bära ditt vittnesbörd?

Skriftställen som hör till detta ämne: Matteus 16:13–17; Lukas 22:32; Johannes 7:17; 14:26; Ether 12:4; Moroni 10:3–5; L&F 1:39; 93:24–28

Slutnoter

  1. Treasures of Life, sammanst av Clare Middlemiss (1962), s 228.

  2. Treasures of Life, s 228–230.

  3. Cherished Experiences from the Writings of President David O. McKay, sammanst av Clare Middlemiss, reviderad utgåva (1976), s 7.

  4. Treasures of Life, s 232.

  5. Conference Report, okt 1953, s 88.

  6. Conference Report, apr 1948, s 172.

  7. Conference Report, okt 1966, s 136.

  8. Conference Report, okt 1965, s 145–146.

  9. Ancient Apostles (1918), s 49.

  10. Conference Report, okt 1953, s 88–89.

  11. Conference Report, okt 1912, s 121; styckeindelningen ändrad.

  12. Conference Report, okt 1912, s 120–121.

  13. Conference Report, okt 1925, s 111.

  14. Conference Report, apr 1958, s 130.

  15. Conference Report, okt 1912, s 122.

  16. Conference Report, apr 1969, s 152.

Skriv ut