2003
Följ instruktionerna
Maj 2003


Följ instruktionerna

När ni öppnar era sinnen och hjärtan och känner Anden, kommer Herren i sin egen tid och på sitt eget sätt att ge er de instruktioner som blir till välsignelse i ert liv.

När jag för en del år sedan verkade som församlingskamrer kom församlingens material för det nya året hem till mig. Bland de många lådorna lade jag märke till en låda till församlingskamrern. På lådan satt en etikett där det stod med stora bokstäver: ”Om allting annat misslyckas – var god följ instruktionerna!”

Jag uppfattade inte detta som allmän information utan var säker på att någon vid kyrkans huvudkontor kände mig personligen.

Även om jag vid det tillfället tyckte det var komiskt har den lilla etikettens budskap etsat sig fast i mitt medvetande: ”Om allting annat misslyckas – var god följ instruktionerna!”

Var och en upplever många prövningar i detta jordeliv. Alla har personlig frihet att fatta beslut som påverkar hans eller hennes utveckling. Goda val för med sig utlovade välsignelser och dåliga val för alltid med sig icke önskvärda konsekvenser.

Livet är osäkert. Vår tid är kort. Vår tid är dyrbar. Detta är tiden då vi ska bereda oss att möta Gud (se Alma 34:32). Vi har inte råd att ödsla tid på experimenterande eller på att pröva sådant som bevisligen är skadligt för vår kropp och själ.

Ingen av oss är fullkomlig och vi behöver alla hjälp. Men vi lämnas inte ensamma om vi är läraktiga, om vi har hjärtan som känner och öron som hör.

”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.

Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna” (Ords 3:5–6).

Hur tar vi emot instruktioner?

För det första måste vi ha en uppriktig önskan.

För det andra måste vi ha tro – tro på att Herren känner oss, att han älskar oss och att han ger oss svar på våra böner.

När Joseph Smith läste i Bibeln läste han Jakobs brev 1:5:

”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.

Men han skall be i tro utan att tvivla.”

Joseph följde instruktionerna och fick svar på sin bön. Vi får också svar på våra böner.

I mitt liv har jag varit bonde och far till en stor familj Även om personliga böner och familjeböner alltid har varit en daglig del av vårt liv har jag då och då känt ett överväldigande behov att gå ut på åkern på kvällen eller knäböja vid en höstack, se upp mot himlarna och tala högt till min Fader i himlen. Jag har alltid känt hans värme och jag visste då, lika mycket som jag vet nu, att han lyssnar till mig och besvarar mina böner i sin visdom, till mitt bästa.

Till era alla, varhelst ni befinner er – till er som behöver hopp, till er som behöver tröst, till er som är olyckliga, till er som behöver vägledning och behöver känna att det finns en mening med ert liv – mina kära vänner, jag uppmanar er! Jag vädjar till er att ni ska böja era huvuden eller böja era knän! Tacka med egna ord er himmelske Fader för hans Sons försoningsoffer för er och för alla de välsignelser han skänkt er. Tårar kommer att väta era ögon och Andens värme kommer att tränga in i era hjärtan.

Tala sedan med Herren, be om tröst, vägledning och insikt. När ni öppnar era sinnen och hjärtan och känner Anden, kommer Herren i sin egen tid och på sitt eget sätt att ge er de instruktioner som blir till välsignelse i ert liv.

Skrifterna innehåller också undervisning från forntida och nutida profeter. ”Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet” (2 Tim 3:16).

I denna tidsutdelning har Herren gett oss följande tröstande råd: ”Frukten därför icke för edra fiender, ty jag har beslutat i mitt hjärta … att pröva eder i allt och se, om I viljen hålla mitt förbund ända till döden, så att I mån befinnas värdiga” (L&F 98:14).

Att följa instruktioner kräver hårt arbete, hängivenhet och uthållighet till slutet.

”Därför måsten I sträva framåt med ståndaktighet i Kristus och hava ett fullkomligt klart hopp samt kärlek till Gud och alla människor. Om I så sträven framåt och glädjen eder i Kristi ord samt uthärden intill änden, se, så säger Fadern: I skolen hava evigt liv” (2 Nephi 31:20).

”Åter säger jag eder: Om I iakttagen och gören vad jag befaller eder, skall jag, Herren, avvända all vrede och hätskhet från eder, och helvetets portar skola icke bliva eder övermäktiga” (L&F 98:22).

”Om I ären beredda skolen I icke frukta” (L&F 38:30).

På samma sätt som i förflutna tider får vi instruktioner från Herrens levande profet. Jag vittnar för er att jag vet att president Gordon B Hinckley är Herrens profet idag. Han ger oss inspirerade råd för vår tid.

På generalkonferensen i oktober 2001 sade han:

”Vi står idag inför säregna problem, allvarliga, djupa och svåra och som bekymrar oss storligen. Vi behöver verkligen Herren …

Vår trygghet ligger i redbarheten i våra liv. Vår styrka ligger i vår rättfärdighet. Gud har klargjort att om vi inte överger honom, kommer inte han att överge oss.” (”Tills vi möts igen”, Liahona, jan 2002, s 104, 105.)

När vi tagit emot instruktionerna behöver vi vara lydiga och ge akt på de råd vi får. Vi behöver lyssna till och följa våra utnämnda ledare.

Vid ett tillfälle såg Frälsaren folkskarorna som får utan herde (se Matteus 9:36). Varje medlem i den här kyrkan har herdar. Vi kallar dem kvorumledare, biskopar och stavspresidenter.

Herren förmanar oss att rannsaka skrifterna och följa buden.

Han har lovat att alla hans ord ska uppfyllas ”vare sig de hava talats med min egen röst eller med mina tjänares, ty det är detsamma” (L&F 1:38).

Herren förkunnade att ”vad de tala drivna av den Helige Anden skall vara helig skrift, skall vara Herrens vilja, skall vara Herrens sinne, skall vara Herrens ord, skall vara Herrens röst och Guds kraft till frälsning” (L&F 68:4).

”Om allting annat misslyckas – var god följ instruktionerna!”

Må vi göra detta, är min bön i Jesu Kristi namn, amen

Skriv ut