2003
Den outsägliga gåvan
Maj 2003


Den outsägliga gåvan

Om [vi] öppnade [våra] hjärtan för det förfinande inflytandet från denna den Helige Andens oförlikneliga gåva, skulle en härlig ny andlig dimension framkomma.

Det är en förmån att vara tillsammans med er idag. Jag älskar att lyssna till Herrens ord uttalade av våra ledare när de vägleds av den Helige Andens gudomliga gåva. Idag skulle jag vilja säga några ord om denna underbara gåva.

Har ni någonsin funderat över hur mycket ljus och energi som vår sol alstrar? Mängden överstiger nästan vår fattningsförmåga. Men ändå kommer den värme och det ljus som vi får som en fri gåva från Gud. Det är ännu ett bevis på vår himmelske Faders godhet.1

Ljuset från solen genomtränger rymden, låter vår planet omstrålas medan den cirklar runt solen och ger livgivande värme och ljus. Utan solen skulle det inte finnas något liv på denna planet, den skulle för alltid vara ofruktbar, kall och mörk.

Liksom solen ger liv och ljus till jorden, ger andligt ljus näring till vår ande. Vi kallar detta för Kristi ljus. Skrifterna lär oss att det ”giver ljus åt varje människa, som kommer till världen”.2 Sålunda kan hela människosläktet åtnjuta dess välsignelser. Kristi ljus är det gudomliga inflytande som gör det möjligt för varje man, kvinna och barn att skilja mellan gott och ont. Det uppmuntrar alla att välja det rätta, att söka evig sanning och att på nytt lära sig de sanningar som vi hade kunskap om i vår förjordiska tillvaro, men som vi har glömt i jordelivet.

Kristi ljus ska inte förväxlas med den Helige Andens person, för Kristi ljus är inte alls någon person. Dess inflytande föregår och förbereder mottagandet av den Helige Anden. Kristi ljus leder den ärliga själen att ”lyssna till Andens röst”3 för att finna det sanna evangeliet och den sanna kyrkan och därigenom ta emot den Helige Anden.

Den Helige Anden är en personlighet som består av ande, en separat medlem av gudomen.4 Han är ett vittne om Guds kraft, Kristi gudomlighet och sanningen i det återställda evangeliet. Många under historiens lopp i samtliga nationer har flitigt eftersträvat att kommunicera med himlarna och nå fram till ljuset i evangeliets sanningar. De har känt hur den Helige Anden har bekräftat evangeliets sanningar.

Profeten Joseph Smith förklarade: ”Det är skillnad mellan den Helige Anden och den Helige Andens gåva. Kornelius erhöll den Helige Anden innan han var döpt, vilket var Guds övertygande kraft till honom om evangeliets sanning, men han kunde icke erhålla den Helige Andens gåva förrän efter det att han blivit döpt. Om han icke påtagit sig … [denna] förordning, skulle den Helige Anden, som övertygade honom om Guds sanning, ha lämnat honom.”5

Den Helige Andens gåva, som är rätten till den Helige Anden som ständig följeslagare, erhålls endast på villkor av tro på Kristus, omvändelse, dop genom nedsänkning och handpåläggning genom bemyndigade tjänare som förlänats det melkisedekska prästadömet. Det är en högst dyrbar gåva som endast är tillgänglig för värdiga medlemmar i Herrens kyrka.

I Läran och förbunden kallar Herren den Helige Andens gåva för den outsägliga gåvan.6 Den är källan till vittnesbörd och andliga gåvor. Den upplyser sinnet, fyller våra själar med glädje,7 lär oss allting och påminner oss om bortglömda ting.8 Den Helige Anden ska ”visa [oss] allt vad [vi] skola göra”.9

President James E Faust tillade att den Helige Andens gåva ”utgör bästa garantin för en inre frid i vår oroliga värld”.10

President Gordon B Hinckley lärde: ”Vilken stor välsignelse det är att betjänas av en medlem i gudomen.”11 Tänk på vad detta innebär, förmågan och rättigheten att bli betjänad av en medlem i gudomen, att ha kontakt med oändlig visdom, oändlig kunskap och oändlig kraft!

På samma sätt som med alla gåvor måste denna gåva tas emot och accepteras för att kunna åtnjutas. När prästadömshänder lades på ditt huvud för att konfirmera dig till medlem i kyrkan hörde du orden: ”Mottag den Helige Anden.” Detta innebar inte att den Helige Anden ovillkorligt blev din ständige följeslagare. Skrifterna varnar oss för att Herrens Ande ”icke alltid skall sträva med människan”.12 När vi konfirmeras får vi rättigheten till den Helige Andens umgänge, men det är en rättighet som vi måste fortsätta att förtjäna genom lydnad och värdighet. Vi får inte ta denna gåva för given.

Den Helige Anden varnar oss för faror och inspirerar oss att hjälpa de behövande. President Thomas S Monson gav oss rådet: ”Vi iakttar. Vi väntar. Vi lyssnar efter den milda, stilla rösten. När den talar, lyder förståndiga män och kvinnor. Vi väntar inte med att följa dess maningar.”13

Jag hade en gång tillfället att göra en rundtur i en stor grotta. När vi var där släckte guiden ljuset ett ögonblick för att visa hur det var att leva i totalt mörker. Det var en häpnadsväckande upplevelse. Jag höll handen några centimeter från ögonen och jag kunde inte se den. På sätt och vis var det skrämmande. Jag blev lättad när ljuset återigen slogs på.

På samma sätt som ljuset genomtränger mörkret och gör fysiska ting synliga, så genomtränger den Helige Anden det andliga mörker som omger oss och tydliggör andliga ting som tidigare var fördolda. Aposteln Paulus lärde att ”en oandlig människa inte tar emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.”14

Jag är rädd för att en del medlemmar i Herrens kyrka ”lever långt under våra förmåner” när det gäller den Helige Andens gåva.15 En del distraheras av världsliga ting som stänger ute den Helige Andens inflytande och som hindrar dem från att känna igen andliga maningar. Det är en stökig och hektisk värld som vi lever i. Kom ihåg: Att vara upptagen är inte nödvändigtvis detsamma som att vara andlig. Om vi inte är försiktiga kan världsliga ting tränga bort det som är andligt.

En del är andligt döva och okänsliga som en följd av att de valt att synda. En del hänger sig helt enkelt åt andlig självbelåtenhet och har ingen önskan att förbättra sig och kommunicera med den Oändlige.

Om de öppnar sina hjärtan för det förädlande inflytandet från denna den Helige Andens oförlikneliga gåva, skulle en härlig ny andlig dimension framkomma. Deras ögon skulle skåda en utsikt som knappt går att föreställa sig. De skulle själva få kunskap om andliga ting som är utsökta, dyrbara och i stånd att utvidga själen, utvidga sinnet och fylla hjärtat med outsäglig glädje.

President Brigham Young berättade om en helig upplevelse då martyren Joseph Smith kom i en syn till president Young för att överlämna ännu ett budskap till de heliga. Det är ett budskap som de heliga idag behöver mer än någonsin: ”[Var noga med att] be folket att bevara Herrens ande”, sade Joseph, ”så ska den leda dem rätt. Var försiktiga och avvisa inte den milda, stilla rösten, den ska tala om för er vad ni ska göra och vart ni ska gå. Den ska skänka er rikets frukter. Säg till bröderna att de ska öppna sina hjärtan för övertygelse, så att när den Helige Anden kommer till dem, deras hjärtan är redo att ta emot den.”16

Bröder och systrar, vänder vi oss bort från den stilla, milda rösten? Gör vi sådant som sårar den Helige Anden? Tillåter vi inflytanden i våra hem som driver bort Anden från våra hem? Den slags underhållning som vi tillåter i våra hem utövar säkert ett inflytande på den Helige Andens kraft. En stor del av världens underhållning är sårande för den Helige Anden. Helt visst bör vi inte se på filmer eller TV-program som är fyllda med våld, vulgärt språk och omoral.

Jag inbjuder er att enskilt begrunda, på ett ödmjukt och bedjande sätt, och fråga er själva: ”Har jag Anden i mitt liv? Är jag lycklig? Gör jag någonting i mitt liv som är sårande för Anden och som hindrar den Helige Anden från att vara min ständige följeslagare?” Ha modet att omvända er, om så behövs, och återigen åtnjuta den Helige Andens umgänge.

Åtnjuter vi den Helige Andens närvaro i vårt hem? Gör vi någonting som familj som är sårande för Anden? Hur kan vi på ett mer effektivt sätt inbjuda den Helige Anden i vårt hem?

Vårt hem behöver vara mer Kristusinriktat. Vi bör tillbringa mer tid i templet och mindre tid i sökandet efter nöjen. Vi bör sänka bullernivån i våra hem så att världens buller inte överröstar den Helige Andens stilla, milda röst. En av våra främsta målsättningar som föräldrar bör vara att åtnjuta den Helige Andens kraft och inflytande i våra hem. Vi bör be och studera skrifterna. Vi kan sjunga återställelsens psalmer för att inbjuda den Helige Anden till vårt hem. Regelbundna hemaftnar är också till hjälp.

I dessa svåra tider behöver vi denna outsägliga gåva i vårt liv. President Boyd K Packer påminner oss: ”Vi behöver inte leva i rädsla för framtiden. Vi har all anledning att glädjas och föga anledning att frukta. Om vi följer Andens maningar, kommer vi att vara trygga, vad än framtiden har i sitt sköte. Vi kommer att få veta vad vi ska göra.”17

Profeten Joseph lärde att de heliga kunde skilja den Helige Andens gåva från alla andra inflytanden, för ”den skall viska frid och glädje till deras själar. Den skall ta bort illvilja, hat, stridigheter och allt ont från deras hjärtan. De kommer endast att vilja göra gott, frambringa rättfärdighet och bygga upp Guds rike.”18

En vän berättade en gång för mig om sin erfarenhet av att lära känna och förstå den Helige Andens gåva. Han hade ofta bett om och längtat efter att lära känna evangeliets sanningar.

Även om han kände sig tillfreds med sin tro hade han aldrig fått ta emot den säkra kunskap som han hungrade efter. Han hade förlikat sig med det faktum att han kanske tillhörde dem som skulle behöva gå igenom detta liv i förtröstan på andra människors tro.

En morgon, medan han begrundade skrifterna, kände han hur någonting strömmade genom hans kropp från hjässan till fotabjället. ”Jag var omsluten av en känsla av sådan intensiv kärlek och ren glädje”, förklarade han. Jag kan inte beskriva hur jag kände mig vid det tillfället, förutom att jag omslöts av en sådan djup glädje att det inte fanns rum i mig för någon annan upplevelse.”

Även när han kände detta utgjutande av den Helige Anden undrade han om det var möjligt att han bara inbillade sig det som hände. ”Ju mer jag undrade”, sade han, ”desto mer intensiv blev känslan, tills allt jag kunde göra var att säga med tårar i ögonen, ’det är nog.’”

Som pojke hade min far en liknande upplevelse den dag han döptes. Han sade: ”När biskopen lade sina händer på mitt huvud och sade: ’Mottag den Helige Anden’, hade jag en speciell känsla … någonting som jag aldrig förut upplevt kom till mig och gav mig en känsla av lycka, en känsla som fyllde min själ.”

Från detta ögonblick och under hela sitt liv visste han alltid att Jesus Kristus levde och ledde sin kyrka genom en levande profet.19

Det finns många idag som har känt den Helige Andens maningar när de studerat Mormons bok eller lyssnat till vittnesbörden från missionärer och vänner. Till dessa säger jag, som en Herrens Jesu Kristi apostel: Evangeliet i sin fullhet är återställt till jorden ännu en gång! Joseph Smith var en sann profet som översatte Mormons bok genom Guds gåva och kraft. Jag vädjar till alla att läsa Mormons bok och tillämpa dess löfte: ”Jag uppmanar eder, att när I erhållen dessa urkunder, I då frågen Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om dessa uppteckningar icke äro sanna, och om I frågen med ett uppriktigt hjärta och ett verkligt uppsåt samt med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen för eder genom den Helige Andens kraft.”20

Till er som inte är medlemmar i kyrkan vädjar jag av allt mitt hjärta – stå inte emot sanningen längre. Ge plats i era hjärtan för detta himmelska ljus. Ha tro, omvänd er och bli döpta i Jesu Kristi namn till era synders förlåtelse. Då ska också ni få denna den Helige Andens outsägliga gåva.

Vår himmelske Fader lever! Jesus är Kristus! Genom profeten Joseph Smith har Jesu Kristi evangelium återställts i sin fullhet. President Gordon B Hinckley är vår tids profet, siare och uppenbarare. Om detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter

  1. Experter vid National Aeronautics and Space Administration (NASA) gör bedömningen att ”den totala energi som solen utstrålar varje dag är 383 miljarder biljoner kilowatt, vilket motsvarar den energi som alstras av 100 miljarder ton trotyl som exploderar varje sekund” (NASA Office of Space Science, Solar System Exploration”, Internet, ).

  2. Joh 1:9; se även Moroni 7:16; L&F 84:46.

  3. L&F 84:46

  4. Se L&F 130:22

  5. History of the Church, 4:555.

  6. Se L&F 121:26

  7. Se L&F 11:13

  8. Se Joh 14:26.

  9. 2 Nephi 32:5.

  10. ”Den helige Andens gåva – en säker kompass”, Nordstjärnan, jul 1989, s 28.

  11. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s 259.

  12. 1 Mos 6:3; se även 2 Nephi 26:11; L&F 1:33; Moses 8:17.

  13. Live the Good Life (1988), s 59.

  14. 1 Kor 2:14.

  15. Se Brigham Young, Discourses of Brigham Young, utv av John A Widtsoe (1954), s 32.

  16. Manuscript History of Brigham Young 1846–1847, sammanst av Elden J Watson (1971), s 529.

  17. ”Tungor som av eld fördelade sig”, Liahona, jul 2000, s 9.

  18. Manuscript History of Brigham Young, s 529.

  19. Joseph L Wirthlin, Conference Report, apr 1956, s 12.

  20. Moroni 10:4.

Skriv ut