2009
Gåvor som hjälper oss navigera i livet
Maj 2009


Gåvor som hjälper oss navigera i livet

Vi lämnas inte ensamma. Gud har gett oss de nödvändiga gåvorna för att hjälpa oss under vårt jordeliv.

Bild
Elder José A. Teixeira

Vår himmelske Fader har en plan för oss, en plan som leder till lycka. Hans plan är inriktad på Herren Jesus Kristus och hans försoning. Genom att följa Jesu Kristi lärdomar och exempel kan vi mer fullkomligt förstå vår del i den planen.

I första kapitlet i Moses bok finner vi ett kort men betydelsefullt uttalande som helt enkelt ger en översikt över hela Guds verk — det vill säga ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.1

På vårt livs resa mot att återvända till och bli mer lik vår Fader, lämnas vi inte ensamma. Gud har gett oss de nödvändiga gåvorna för att hjälpa oss under vårt jordeliv.

”Andliga gåvor är välsignelser eller förmågor som Gud ger till sina barn.”2 De här gåvorna hjälper oss att navigera vårt liv mot eviga mål.

Vilken tröst det är att veta att det finns en plan som erbjuder oss en Frälsare, Jesus Kristus.3 Hans offer gör det möjligt för alla människor som följer hans evangeliums lärdomar att genom omvändelse bli förlåtna. Vilken tröst det är att veta att hjälp finns för oss så att vi kan lyckas i vår strävan att återvända för att bo hos vår Fader i himlen. Vilken tröst det är att veta att vi inte seglar ensamma på okända farvatten genom livet.

En gåva som hjälper oss att navigera i livet är den gåva som han har gett till alla: Förmågan och kraften att välja.

Våra val har den oförnekliga kraften att förändra vårt liv. Denna gåva är ett utomordentligt tecken på hans förtroende för oss och samtidigt ett omhuldat personligt ansvar att använda gåvan klokt. Vår Fader i himlen respekterar vår frihet att välja och kommer aldrig att tvinga oss att göra det rätta, inte heller kommer han att hejda oss från att göra dåliga val.4 Men hans inbjudan rörande denna viktiga och livsnödvändiga gåva uttrycks mycket klart i skrifterna: ”Men se, det som är av Gud inbjuder och lockar till att ständigt göra gott. Därför är allt som inbjuder och lockar till att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom, inspirerat av Gud.”5

Orden ”att ständigt göra gott” är en bra beskrivning på den måttstock vi behöver tillämpa när vi använder vår handlingsfrihet.

Med val följer konsekvenser som kan visa sig, eller inte visa sig, omedelbart efter våra beslut. Det är av största vikt att vi använder de andliga gåvor vi fått om vi ska kunna hålla rätt kurs.

För en tid sedan använde jag en GPS-mottagare i fickformat. Det är en otrolig apparat med en antenn som är inställd på frekvenser som överförs av satelliter högt över jorden och en skärm som visar var jag för närvarande befinner mig på jorden.

Under de senaste årtiondena har den här sortens apparater använts i stor utsträckning för vetenskapliga syften, till att rita kartor, göra landmätningar och nu på senare tid till att hindra människor från att köra vilse!

Under alla tider har mänskligheten försökt låta bli att komma vilse. I mitt hemland Portugal använde till exempel sjöfarare ”från Lissabons kuster över hav där segel aldrig förut skådats”6 på sina upptäcktsresor under 1400-talet de bästa tänkbara kartor. De avläste också stjärnorna på natthimlen och använde för den tiden avancerade segelfartyg för att nå sitt mål. Trots allt detta var det inte någon lätt uppgift för dessa sjöfarare att segla i motvind, och många gånger irrade de länge omkring innan de fann sin väg på det vidsträckta havet.

I motsats till dem kan jag idag med den här GPS-mottagaren alltid simultant få svar på frågor som:

  • Var är jag?

  • Vart är jag på väg?

  • Hur kan jag bäst ta mig dit?

  • När kommer jag fram?

Med denna lilla apparat känner jag mig mycket trygg när jag kör bil, och jag litar på att den med utomordentlig precision och exakthet tar mig dit jag vill.

Men jag minns en dag när jag körde in på en underjordisk parkering. Då blev jag bekant med en ny egenskap som apparaten hade — det hördes en varnande röst: ”Ingen kontakt med satellit.” Betongbyggnaden som omgav mig hade avbrutit satellitsignalen och fick apparaten att sluta fungera.

När jag kom ut igen i friska luften insåg jag också att det krävdes extra tid för apparaten att på nytt fånga upp den nödvändiga signalen.

Vi har också inom oss en ”GPS” som alltid låter oss veta vad som är rätt och vad som är fel. Den hjälper oss välja rätt.

”Vi är födda med en naturlig förmåga att skilja mellan rätt och fel tack vare Kristi ljus som ges till var och en. (L&F 84:46) Den här förmågan kallas samvete. Att vi har ett samvete gör oss till ansvariga varelser.”7

Som medlemmar i kyrkan har vi dessutom fått den Helige Andens gåva till tröst, beskydd och vägledning.8

Men liksom andra förmågor kan samvetet bedövas genom synd eller missbruk.9 Om vi blir okänsliga för det som hör Gud till i vårt liv, förlorar vi också förmågan att ta emot den signal som vi behöver som vägledning. Den bästa garantin för att få behålla en stark signal från Gudomen är att hålla buden.

President Thomas S Monson, vår älskade profet, sade: ”Vårt liv beror på de beslut vi fattar — eftersom besluten avgör vårt mål.”10

Jag bär mitt vittnesbörd om att goda val till slut leder till lycka, medan felaktiga val drar oss ner i olycka.11 Att vi lär oss välja det som är gott och hålla buden skapar ett mönster som hjälper oss att:

  • uppnå ett fullödigt liv,

  • bli mer lika vår Fader i himlen och hans Son Jesus Kristus, och

  • bli berättigade att ärva alla de välsignelser som är lovade de trofasta.

En annan gåva som hjälper oss att navigera i livet är förmågan att tro på dem som vittnar om Jesus Kristus.12

Genom våra profeter har Gud under alla tidsåldrar, inklusive vår egen, uppenbarat sin plan för den enskildes och familjens lycka. De som följer profeterna får de välsignelser som Gud har utlovat.

Vi kan alltid lita på de levande profeterna, deras lärdomar återspeglar Herrens ord och vilja. ”Ty Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.”13

Texten i en primärsång uppmanar oss att:

Lyss till profeten …

lyss till profeten, följ Herrens bud.

Lyss till profeten …

lyss till profeten, han känner Gud …

Men vi kan bli ledda rätt på denna jord

genom vår profet som ger oss Herrens ord.14

Jag vittnar om att vår Fader i himlen tänker på var och en av oss, att han lyssnar på och besvarar våra böner, att han meddelar sig med sina profeter för att vägleda oss. När vi utvecklar vår tro så att vi kan ha tilltro till och leva efter profeternas ord så stärker vi vårt vittnesbörd om planen för lycka och Jesu Kristi centrala roll i den.

Genom kraften att kunna välja och den inneboende förmågan att tro på deras ord som vittnar om Jesus Kristus, kommer vi att kunna korsa livets stora farvatten och nå vårt eviga mål.

Vi har den här helgen undervisats av profeter, siare och uppenbarare. Jag är tacksam för den vägledning vår Fader i himlen erbjudit oss, och för hans Son Jesus Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Jag vittnar om att de lever och älskar oss, och när vi håller oss till de lärdomar vi har mottagit, kommer vi att göra goda val, kommer vi inte att gå vilse och vi kommer att nå vårt eviga hem. I Jesu Kristi namn, amen.

SLUTNOTER

  1. Mose 1:39.

  2. ”Spiritual Gifts”, gospeltopics.lds.org.

  3. Se ”God has a plan for your life”, www.mormon.org/mormonorg/eng/ basic-beliefs/heavenly-father-s-plan-of- happiness/god-has-a-plan-for-your-life.

  4. Se ”God has a plan for your life”, www.mormon.org.

  5. Moroni 7:13.

  6. Luis de Camõens, The Lusiad, book I, stanza 1, översatt till engelska av William Julius Mickle (1776).

  7. ”Samvete”, Handledning för skriftstudier, s 165.

  8. Se Apg 2:38.

  9. ”Samvete”, Handledning för skriftstudier, s 165.

  10. Thomas S Monson, ”Decisions Determine Destiny”, New Era, nov 1979, s 4.

  11. Se ”God has a plan for your life”, www.mormon.org.

  12. Se L&F 46:14.

  13. Amos 3:7.

  14. ”Lyss till profeten”, Barnens sångbok, s 58–59.

Skriv ut