2018
Den sande kirke: »For fuldkommengørelsen af de hellige«
September 2018


Den sande kirke: »For fuldkommengørelsen af de hellige«

På nuværende tidspunkt har I haft mulighed for at læse flere af de første kapitler af bind 1 i den nye firebindsserie om Kirkens historie med titlen De hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de sidste dage. Det er vidunderligt at se, hvordan historien om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fortælles i sin rette sammenhæng, som den blev oplevet af dem, der levede dengang, opbygger vores tro og fornyer vores håb. Vi føler os privilegeret ved at kunne bringe historien frem på en måde, der kan forstås og påskønnes over hele verden og hele Kirken.

De indtryk, man får af at læse Kirkens historie, afhænger i høj grad af, hvad man forventer at finde i den historie. Vi læser Herrens egen udtalelse om, at denne kirke er »den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade« (L&P 1:30). Så det kan synes rimeligt at forvente, at historien om den sande kirke portrætterer ufejlbarlige ledere, der vellykket implementerer en række åbenbarede vejledninger, der fører frem til en perfekt organisation, der vidt og bredt bliver taget godt imod. Det er hverken det, skrifterne eller vores historie beskriver, for fuldkommengørelse af Kirken som organisation var ikke Herrens primære hensigt.

Hvad er formålet med Kirken?

Billede
members sitting in church

Ingensteds i vores skrifter, vores lære eller i de sidste dages apostles eller profeters lærdomme siges det, at Herrens hensigt er at fuldkommengøre eller redde Kirken. Formålet med Kirken er snarere »at udruste de hellige til at gøre tjeneste … indtil vi alle når frem til enheden i troen … til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde« (Ef 4:12-13). Herrens primære hensigt er at fuldkommengøre de hellige. Kirken tjener det formål.

Derfor vil vi blive henrykte af det, vi finder i vores historie, hvis vi forventer, at den viser, hvordan genoprettelsesprocessen ikke alene grundlagde Herrens sande kirke på jorden, men også sørgede for erfaringer ved hvilke, dens ledere og medlemmer kunne vokse mod fuldkommenhed, efterhånden som de både lærte af deres sejre og nederlag. Deres erfaringer kan fremme vores tro på Gud og Kristus og hjælpe os til at se, hvordan vores deltagelse i den samme guddommeligt vejledte proces kan ændre og velsigne os. Med andre ord giver Kirkens historie os håb om, at vi i sidste ende kan »bliv[e] fuldkommengjort i [Kristus]« (Moro 10:32).

Hvad betyder det, at dette er den sande kirke?

Hvis fortidige ledere og medlemmer var i stand til at grundlægge Kristi kirke til trods for, at deres bestræbelser sommetider ikke var perfekte, og de sommetider tog fejl, hvad betyder det så at sige, at denne er den sande kirke? Det betyder, at vi har fuldstændig tillid til gyldigheden af den gengivne præstedømmemyndighed, de frelsende ordinancer, den åbenbarede lære, skrifterne og De Tolv Apostles og Det Første Præsidentskabs forenede kvorum. Det betyder, at vi ved, at Frelseren selv leder Kirken, og at Helligånden vil vidne for alle oprigtigt søgende om sandheden af disse ting. Det betyder, at selv ufuldkomne, men oprigtige mennesker som du og jeg ved at stræbe efter at holde de pagter, der er forbundet med ordinancerne og fortsat omvende sig, vil leve med Gud og Kristus og vores familie for evigt gennem Jesu Kristi forsoning.

Vi føler, det er en ære at præsentere denne narrative historie om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, og vi opfordrer jer til at fortsætte med at læse resten af serien, efterhånden som hvert enkelt bind udkommer. Den er tro mod de kilder og fakta, der er tilgængelige. Vi har tillid til, at en ærlig læsning af denne historie vil fremme vores tro på vor himmelske Faders kærlighed og på kraften i Jesu Kristi forsoning, at den vil styrke vores vidnesbyrd om den guddommelige vejledning, profeten Joseph Smith fik, og om genoprettelsen og at den vil give os håb om, at vi også vil modtage alle de velsignelser, de hellige er blevet lovet.

Udskriv