2018
Åbenbaring til profeten Joseph Smith – og til jer
September 2018


Åbenbaring til profeten Joseph Smith – og til jer

Lære og Pagter viser, hvordan åbenbaring vejledte profeten Joseph Smith og giver os anvisning for, hvordan åbenbaring kan vejlede os.

Billede
locations of revelations

Illustration: Michael Mullan

Tænk på alle de forbløffende ting, som Joseph Smith opnåede: oversættelsen af Mormons Bog, organiseringen af Kirken, modtagelsen af præstedømmet, bygning af templer, forkyndelse af det gengivne evangelium og udsendelse af missionærer. Og det bliver ikke mindre forbløffende af, at han gjorde alle disse ting i en ung alder.

Hvordan kunne han vide, hvordan han skulle gøre disse ting? Han var heldigvis ikke nødt til at gætte – han blev vejledt ved åbenbaring. Gennem disse åbenbaringer, hvoraf mange er indeholdt i Lære og Pagter, underviste Herren ham om læren, vejledte ham i, hvordan Kirken skulle organiseres, og besvarede vigtige spørgsmål. Her er blot nogle få eksempler.

Spørgsmål, der blev besvaret ved åbenbaring

  • Hvem har myndighed til at døbe? Den 15. maj 1829 bad Joseph Smith og Oliver Cowdery om dåb. Johannes Døber viste sig og gav dem Det Aronske Præstedømme og bød dem at døbe hinanden (se L&P 18:16).

  • Er det i orden at bruge tobak? Det var almindeligt at tygge og ryge tobak på Joseph Smiths tid. I 1833 bad han om vejledning om emnet og modtog den åbenbaring, vi kender som visdomsordet, af hvilket det fremgår, at »tobak er ikke for legemet« (se L&P 89).

  • Hvorfor udfører vi tempelordinancer for de døde? Under ledelse af profeten Joseph Smith byggede medlemmer af Kirken templet i Kirtland og derefter templet i Nauvoo, hvor de kunne udføre dåb og andre tempelordinancer. I Lære og Pagter 128 forklares det, at »vi kan ikke blive gjort fuldkomne uden vore forfædre; ej heller kan de blive gjort fuldkomne uden os« (vers 18).

I kan også lade Herren vejlede jer og besvare jeres spørgsmål gennem personlig åbenbaring. Sommetider kommer disse svar fra skrifterne eller gennem inspiration, I føler i jeres hjerte og sind. Og sommetider bevæger I jer frem i tro uden at vide præcis, hvordan tingene vil udvikle sig, men I prøver efter bedste evne at være lydige.

Det tager almindeligvis tid at finde den inspiration og vejledning, I har brug for. Ligesom profeten Joseph kan I lære Herrens vilje »linje på linje og forskrift på forskrift« (L&P 98:12). Som profeten gjorde, begynder det med bøn. Bed vor himmelske Fader om inspiration fra Helligånden. Gransk skrifterne og nutidsprofeters lærdomme. Træf jeres beslutning og spørg så, om det er rigtigt (se L&P 9:8).

Læring over tid

Tag et kig på dette kort, så vil I se, hvor Joseph Smith var, da han modtog disse åbenbaringer fra Herren. Åbenbaringerne kom der og da Joseph Smith havde brug for dem, efter Herrens vilje.

Joseph modtog 46 åbenbaringer i Kirtland i Ohio, men han var ikke nødt til at blive der for fortsat at blive vejledt af Herren. Han modtog også åbenbaringer i Pennsylvania, New York, Missouri og Illinois.

Disse åbenbaringer kom over en lang årrække. Ville det ikke have været rart, hvis Herren havde åbenbaret alt, som Joseph Smith havde brug for at vide om præstedømmet for eksempel i en enkelt åbenbaring? I stedet for gav Herren profeten åbenbaringer om præstedømmet i 1829, 1830, 1832, 1835, 1841 og så videre (se for eksempel L&P 13; 20; 84; 107; 124).

Jeres kundskab om evangeliet vil også vokse over tid. Når I lærer evangeliet bedre at kende med Helligåndens hjælp – gennem skrifterne, generalkonferencer, kirkemøder, seminar og så videre – vil jeres forståelse vokse over tid, ligesom Joseph Smiths gjorde.

Udskriv