2023
Han er alltid med oss
August 2023


Våre misjonærer

Han er alltid med oss

Noe jeg har tenkt mye på helt siden jeg kom på misjon er Jesu Kristi forsoning. Det er noe jeg aldri har forstått før, og derfor bestemte jeg meg for å begynne å studere det. Jeg har lest Skriftene, generalkonferansetaler og boken Jesus Kristus av James E. Talmage. Sistnevnte har et helt kapittel dedikert til temaet – kapittel 3: Behovet for en forløser. I den forteller Talmage oss at Gud ikke hadde til hensikt at vi skulle lide, men han visste at det var en uunngåelig konsekvens av vår handlefrihet, og nettopp av denne grunn utnevnte han en Frelser for oss - en som kunne ta på seg all lidelsen som vi kom til å gjennomgå.

Alma 7:11-13 profeterer om hva han kom til å gjøre:

“Og han skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag, og dette for at det ord kunne bli oppfylt som sier at han vil påta seg sitt folks smerter og sykdommer.

Og han vil påta seg døden, så han kan løse dødens bånd som binder hans folk. Og han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter.
 Nå vet Ånden alle ting, likevel lider Guds Sønn i kjødet så han kan >påta seg sitt folks synder og kan slette ut deres overtredelser ved sin befrielses kraft. Og se, dette er vitnesbyrdet som er i meg.”

Så Jesus tok på seg alle våre smerter, plager og fristelser, slik at han fullkomment kan vite hvordan vi har det og være i stand til å gi oss trøst. Hvor fantastisk er ikke det? Det er noen der ute som faktisk vet hvordan det er, fordi han har opplevd alt vi har gått gjennom, går gjennom eller noen gang vil gå gjennom.

I kapittel 3 av Forkynn mitt evangelium lærer vi hvordan vi underviser de 5 misjonærleksjonene, og den andre er Frelsesplanen. Jeg vil dele et sitat derfra:

“Når vi stoler på Jesu Kristi forsoning, kan han hjelpe oss å holde ut prøvelser, sykdommer og smerte. Vi kan fylles av glede, fred og trøst. Alt som er urettferdig i livet, kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning.”

Dette bringer meg til Jesaja 61:1-3, som lyder:

Herren Guds ånd er over meg,
for Herren har salvet meg.
Han har sendt meg
for å forkynne et godt budskap for hjelpeløse,
for å forbinde dem som har et knust hjerte,
rope ut frihet for dem som er i fangenskap,
og frigjøring for dem som er bundet,

2 for å rope ut et nådens år fra Herren
og en hevnens dag fra vår Gud,
for å trøste alle som sørger,

3 og gi de sørgende i Sion
turban i stedet for aske,
gledens olje i stedet for sorg,
lovsangs drakt i stedet for motløs ånd.
De skal kalles Rettferds eiketrær
som Herren har plantet
for å vise sin herlighet.

Jeg elsker dette fordi det lar oss vite at når dårlige ting skjer med oss på grunn av andre mennesker eller omstendigheter utenfor vår kontroll, kan selv det fikses gjennom ham.

Så nå vet vi hva forsoningen kan gjøre for oss, men fokuset mitt de siste ukene og det jeg har slitt mest med å forstå er hvordan vi, som min MTC-presidents kone, søster Ostler, sa det “la soningen virke for oss”.

Hvordan?

Så hvordan gjør vi dette? Under en andakt underviste president Ostler oss om 5 trinn vi kan følge for å motta forsoningens helbredende kraft. De er som følger:

1. Ydmyk deg selv

Det er ingen forandring uten ydmykhet.

Akkurat som en pottemaker ikke kan arbeide med herdet leire, kan ikke Gud arbeide med et herdet hjerte.

Vi må ha nok ydmykhet til å akseptere at vi har gjort noe galt og/eller må endre oss. Først da kan han hjelpe oss.

2. Be hver dag

Gjennom bønn kan vi få en bedre forståelse av Guds vilje og hensikt med oss, og hvis vi sliter med noe kan vi be om styrken og støtten vi trenger for å overvinne det.

Han vil hjelpe oss, alt vi trenger å gjøre er å spørre.

3. Studer hver dag

Når vi studerer Kristi liv og tjeneste, kan vi lære å bli mer lik ham. Det er viktig at vi streber etter å tilegne oss og utvikle Kristus-lignende egenskaper.

Når vi studerer taler og læresetninger fra moderne profeter, generalautoriteter og andre kirkeledere, kan vi vite hvordan vi best kan navigere i livet i de siste dager. Stol på deres veiledning og åpenbaring.

4. Omvend deg fra personlige synder

Ikke la fortiden holde deg tilbake. “Du feiler bare når du slutter å prøve.”

Du er den eneste som virkelig kan holde deg selv ansvarlig, så vær ærlig med deg selv og innse hva som må være annerledes i livet ditt.

Som jeg skrev ned mens jeg hørte på en tale av Brad Wilcox her om dagen: “Slutt å lage unnskyldninger og begynn å gjøre endringer!”

5. Tjen noen hver dag

Elsk hverandre.

Å hjelpe andre er å hjelpe deg selv.

Utvid forsoningens kraft til menneskene rundt deg.

Når vi flittig gjør disse tingene, vil vi merke en endring i livet vårt.

Til slutt vil jeg lese et sitat fra Jeffrey R. Hollands tale “Arbeiderne i vingården” fra generalkonferansen i april 2012:

“Uansett hvor sent dere tror det er, hvor mange sjanser dere tror dere har gått glipp av, hvor mange feil dere føler at dere har gjort eller talenter dere tror dere ikke har, eller uansett hvor langt fra hjem og familie og Gud dere føler at dere har reist, vitner jeg om at dere ikke har reist utenfor rekkevidden av guddommelig kjærlighet. Det er ikke mulig for dere å synke lavere enn det uendelige lys av Kristi forsoning skinner.”

Jeg vil bare vitne om at jeg vet at det ALLTID er en ny sjanse. Vi vil ALDRI falle utenfor hans rekkevidde. Og han er med oss hele veien.

Skriv ut