Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 10: De invloed van de Heilige Geest


Hoofdstuk 10

De invloed van de Heilige Geest

President Brigham Young heeft gezegd: ‘Als ik iemand zag zonder welsprekendheid, of zonder enig talent voor spreken in het openhaar, die alleen maar kon zeggen: “Ik weet door de macht van de Heilige Geest dat het Boek van Mormon waar is, dat Joseph Smith een profeet van de Heer is”, dan verlicht[te] de Heilige Geest die van die persoon uitging mijn verstand, en [zag] ik licht, heerlijkheid en onsterfelijkheid voor mij.’ Hij zei dat hij erdoor omringd en vervuld werd, en hij wist voor zichzelf dat het getuigenis van die persoon waar was (DNW, 9 februari 1854, 4). President Young heeft gezegd dat de Heilige Geest ‘de bijzondere gave van de Vader’ is (DBY, 160), die gegeven wordt op basis van onze getrouwheid, en ons alles kan leren en ons naar volmaking kan leiden.

Leringen van Brigham Young

De Heilige Geest is een gave van God die wij ontvangen naar Gods wijsheid en onze getrouwheid.

Om de eerste beginselen van het evangelie te begrijpen – om ze goed te begrijpen moet men de wijsheid hebben die van boven komt; men moet verlicht worden door de Heilige Geest; het verstand moet ervoor openstaan; men moet de zegeningen van zaligheid zelf genieten om in staat te zijn ze aan anderen te verlenen (DBY, 152).

Wat wordt er van ons vereist zodra wij de jaren van verantwoordelijkheid bereikt hebben? Van ons wordt vereist, want het is een hemelse instelling, waarvan u en ik niet kunnen zeggen waar het vandaan komt, om de eenvoudige reden dat het geen begin heeft, en het gaat van eeuwigheid tot eeuwigheid – van ons wordt vereist dat wij de wateren van de doop ingaan. Hier zien we een bron of element, typerend voor de zuiverheid van de eeuwigheden. Ga het water in, en laat u daar dopen voor de vergeving van zonden, en laat dan de handen opleggen om u als lid van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te bevestigen. Ontvang vervolgens de Geest van waarheid, of de Heilige Geest (DBY, 159).

Uit het Nieuwe Testament en het Boek van Mormon leren wij dat als het evangelie gepredikt wordt, de mensen leren dat ze moeten geloven in de Heer Jezus Christus, zich bekeren van hun zonden, zich laten dopen voor de vergeving van zonde, en de Heilige Geest ontvangen door de oplegging van handen; de Heilige Geest is dan de bijzondere gave van de Vader en is zijn gezant. Hij verstrekt ook intelligentie door engelen, evenals door de inspiratie van de Heilige Geest, en door het verstand van de heiligen open te stellen om in een visioen eeuwige zaken te aanschouwen. Worden er ware leerstellingen uiteengezet, al zijn ze dan nieuw voor de toehoorders, dan zijn toch de beginselen die erin zijn vervat volkomen natuurlijk en makkelijk te begrijpen, zozeer zelfs dat de toehoorders vaak veronderstellen dat zij ze altijd al gekend hebben. Dat komt door de uitwerking die de Geest van waarheid heeft op de intelligentie die iedereen heeft [zie LV 6:15]. De invloed die van de hemel komt, onderricht de mensenkinderen voortdurend (DBY, 160).

De gaven van het evangelie worden gegeven om het geloof van de gelovige te versterken (DBY, 161).

Wij geloven dat wij recht hebben op de gave van de Heilige Geest (…) die wij ontvangen naar Gods wijsheid en onze getrouwheid; welke gave ons alles in herinnering brengt, uit het verleden, het heden en de toekomst, die wij moeten weten, en voor zover ons verstand er klaar voor is om de kennis te ontvangen die God geopenbaard heeft door zijn alwijze gezant. De Heilige Geest is Gods gezant, en is afgevaardigd om de mensenkinderen te bezoeken. Alle intelligente wezens die bij deze aarde horen, ontvangen hun instructies uit dezelfde bron (DBY, 160–161).

De Heilige Geest kan ons naar volmaking leiden als wij naar zijn ingevingen luisteren en ernaar handelen.

Ik weet dat als u de leringen van Jezus Christus volgt en die van zijn apostelen, zoals opgetekend in het Nieuwe Testament, iedere man en vrouw in het bezit zal zijn van de Heilige Geest. (…) Zij zullen dingen weten uit het heden, de toekomst en het verleden. Zij zullen dingen in de hemel, op de aarde en onder de aarde, van de tijd en van de eeuwigheid, begrijpen – al naar gelang hun diverse roepingen en capaciteiten (DBY, 161).

Als u de bedoeling en wil van God wilt weten (…), verkrijg die dan, want het is net zo goed úw voorrecht als dat van enig ander lid van de kerk en van het koninkrijk van God. Het is uw voorrecht en plicht om zo te leven dat u het weet wanneer het woord van de Heer tot u gesproken wordt en wanneer de wil van de Heer aan u geopenbaard wordt. Ik zeg dat het uw plicht is om dat alles te weten en te begrijpen (DBY, 163).

Leef vervolgens naar ieder woord dat de mond Gods uitgaat, door de mensen die Hij hier op aarde heeft aangewezen, tot wij volmaakt zijn (DBY, 159).

Studiesuggesties

De Heilige Geest is een gave van God die wij ontvangen naar Gods wijsheid en onze getrouwheid.

  • Wat moet iemand bezitten om de eerste beginselen van het evangelie ‘goed te begrijpen? Waarom? (Zie ook Jesaja 55:8–9.)

  • Wat wordt de mensen volgens president Young geleerd wanneer ‘het evangelie wordt gepredikt? Wat hebben die zegeningen, die men krijgt door het evangelie te leren, voor u betekend?

  • Wat is de rol van de Heilige Geest in uw leven? Waarom lijkt het door de invloed van de Heilige Geest alsof nieuwe leerstellingen u bekend voor komen? Hoe kunt u te weten komen of gevoelens, denkbeelden en intuïties uit uw eigen hart en verstand komen of van de Heilige Geest?

  • In welke mate hebben wij volgens president Young ‘recht op de gave van de Heilige Geest? Wat zijn de gevaren van leven zonder de invloed van de Heilige Geest of onder de invloed van goddeloze bronnen van kennis?

  • Welke kennis kan de Heilige Geest ons volgens president Young helpen verkrijgen? Wat is onze plicht met betrekking tot het verkrijgen van die kennis? Wat is onze plicht als wij die kennis eenmaal verkregen hebben?

De Heilige Geest kan ons naar volmaking leiden als wij naar zijn ingevingen luisteren en ernaar handelen.

  • Hoe kunnen wij ‘de bedoeling en wil van God’ te weten komen? Waarom is het belangrijk dat te weten? Welke zegeningen krijgen wij door ernaar te streven de ingevingen en aanwijzingen van de Heilige Geest en Gods aangewezen dienstknechten te ontvangen en ernaar te leven?

  • Welke ervaringen hebt u of hebben andere mensen gehad waardoor u gelooft dat de Heilige Geest ertoe kan bijdragen dat u de bedoeling en wil van God voor uw dagelijks leven begrijpt en gehoorzaamt? (Zie ook 1 Nephi 22:2 en 2 Nephi 32:2–3.)

Afbeelding
woman receiving gift of Holy Ghost

President Young heeft gezegd dat de gave van de Heilige Geest ‘ons alles in herinnering brengt (…) [wat] wij moeten weten’ voor ons heil (DBY, 160).

Afdrukken