Leringen van kerkpresidenten
Inleiding


Inleiding

De profeet Brigham Young predikte het herstelde evangelie van Jezus Christus op een eenvoudige, praktische manier die de heiligen inspiratie en hoop gaf bij hun worsteling om een woonplaats in de wildernis te bouwen. Hoewel er inmiddels meer dan een eeuw voorbij is gegaan, zijn zijn woorden nog altijd geldig. En zij zijn op ons van toepassing in ons streven om het werk aan de opbouw van het koninkrijk van God voort te zetten.

President Young heeft gezegd dat wij, als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, de leer bezitten ‘van het leven en van het heil voor alle oprechten van hart’ (DBY, 7).* Hij beloofde dat bij hen die het evangelie in hun hart ontvangen, het ‘verlangen’ zal ontwaken ‘om de aangelegenheden van God in grotere mate te kennen en te begrijpen dan ooit tevoren’ en dat zij zullen gaan ‘lezen en onderzoeken, en wanneer zij zich in de naam van Jezus tot hun Vader wenden, Hij hen niet zonder getuigenis zal laten’ (DBY, 450).

Dit boek is ontstaan uit het verlangen van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen om het leerstellige begrip en de kennis van de leden te vergroten, en in hen een groter verlangen op te wekken om de aangelegenheden van God te leren kennen. Het zal niet alleen individuele leden, maar ook hele priesterschapsquorums en ZHV-klassen inspireren en motiveren om te informeren, te lezen en te onderzoeken, en zich vervolgens tot hun Vader in de hemel te wenden om een getuigenis te krijgen van de waarheid van deze leerstellingen.

Elk hoofdstuk bevat twee afdelingen: ‘Leringen van Brigham Young’ en ‘Studiesuggesties’. In de eerste afdeling zijn uittreksels te vinden van toespraken die Brigham Young tot de eerste heiligen heeft gehouden. Bij elke uitspraak staat een verwijzing naar de bron. Door de vertaling zijn aspecten zoals stijl, spelling en punctuatie moderner dan het origineel. Het kan voorkomen dat de bronnen van de citaten niet beschikbaar zijn voor veel leden. Toegang tot die oorspronkelijke bronnen is echter niet nodig om dit boek doeltreffend te kunnen bestuderen of eruit les te geven. De leden hoeven geen aanvullende naslagwerken en commentaren te kopen om de hoofdstukken in dit boek te bestuderen. De tekst in dit boek is, samen met de Schriften, voldoende voor het onderwijs. De leden behoren president Youngs leringen onder gebed te lezen en te bestuderen om nieuw inzicht te krijgen in de beginselen van het evangelie en te ontdekken in welke opzichten die beginselen van toepassing zijn op hun dagelijks leven. Door de selecties in dit boek met geloof en onder gebed te bestuderen, zullen de heiligen der laatste dagen een groter begrip krijgen van de evangeliebeginselen en zullen ze de diepzinnige en geïnspireerde leringen van deze grote profeet meer waarderen.

De tweede afdeling van elk hoofdstuk bevat een serie vragen die overpeinzing aanmoedigen, alsmede de toepassing in het eigen leven, en de bespreking van de leringen van president Young. De leden dienen zijn woorden over het te bespreken beginsel zorgvuldig te herlezen en te raadplegen. Als men deze leringen intens en onder gebed bestudeert, zal het inspireren tot een grotere toewijding en zal het tevens bijdragen tot het navolgen van de leringen van de Heiland, Jezus Christus.

Naarmate men individueel of als gezin de beginselen in dit boek volgt, zal men gezegend worden en geïnspireerd tot een grotere toewijding en geestelijke instelling, net als de eerste heiligen die deze woorden rechtstreeks van ‘de Leeuw van de Heer’ (HC. deel 7, blz. 434) hoorden, van de profeet, ziener en openbaarder president Brigham Young.

Instructies voor de leerkracht

Om deze lessen goed te geven, dient u ze van tevoren zorgvuldig door te lezen, en ze te bestuderen, waarna u ze onder gebed voorbereidt. Stel u grondig op de hoogte van de leringen, en maak plannen om de beginselen op verschillende manieren te behandelen in de klas. De leden behoren door de lessen in te zien hoe de evangeliebeginselen van toepassing zijn op het dagelijks leven. Moedig de cursisten aan om te bespreken hoe deze beginselen ons gevoel over onze hemelse Vader kunnen veranderen, en over Jezus Christus, onszelf, onze huisgenoten, en onze naasten. Nodig de cursisten uit om de behandelde beginselen na te leven.

Betrek zoveel mogelijk mensen bij de les door ze uit te nodigen om iets voor te lezen, een vraag te beantwoorden, of te vertellen over een eigen ervaring. U kunt opdrachten uitdelen bij de voorbereiding van de lessen, waarbij u dient te denken aan de bereidheid van de cursisten om een bijdrage te leveren. Vermijd behoedzaam controversiële onderwerpen. Vertrouw voor steun en begrip op de Schriften. Streef er nederig naar om de Geest van de Heer bij u te hebben, dan zal dit de broeders en zusters die u onderricht tot zegen zijn. Zoals de Heer heeft beloofd: ‘Daarom begrijpen hij, die predikt, en hij, die ontvangt, elkander en worden beiden opgebouwd, en zij verheugen zich te zamen’ (Leer en Verbonden 50:22).

  • Een uitleg van de afkortingen in dit boek en de bronvermelding van de citaten van president Young staan in ‘Bronnen en afkortingen’ op blz. 360.

Afdrukken