2005
Var vid gott mod och var trofast i motgångar
Maj 2005


Var vid gott mod och var trofast i motgångar

Jesu Kristi evangelium ger oss styrkan och det eviga perspektivet vi behöver för att möta det som kommer med gott mod.

Hur kan vi finna frid i denna värld? Hur kan vi uthärda till änden? Hur kan vi övervinna de svårigheter och prövningar vi möter?

Frälsaren Jesus Kristus sade: ”Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.”1

Som en del av vår jordiska prövning genomgår vi lidanden, smärta och besvikelser. Endast i Jesus Kristus kan vi finna frid. Han kan hjälpa oss vara vid gott mod och övervinna alla livets svårigheter.

Vad innebär det att vara vid gott mod? Det innebär att ha hopp, att inte bli modfälld, att inte tappa tron, utan leva med glädje. ”Människorna äro till för att hava glädje.”2 Det innebär att möta livet med tillförsikt.

Jesu Kristi evangelium ger oss styrkan och det eviga perspektivet vi behöver för att möta det som kommer med gott mod. Vi får emellertid inte underskatta svårigheterna som profeterats för vår tid.

Vilka är några av dessa svårigheter? Hur kan vi möta dem?

En del av dessa svårigheter är brist på hopp, brist på kärlek och brist på frid.

Profeten Moroni lärde: ”Om I icke haven hopp, måsten I vara förtvivlade, och förtvivlan kommer av ogudaktighet.”3 För många kan de kommande åren vara år av förtvivlan. Ju större ondska, desto större blir förtvivlan.

Frälsaren sade: ”Eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.”4 När ondskan tilltar försvinner den sanna kärleken. Som följd därav växer rädslan, osäkerheten och förtvivlan!

Till profeten Joseph Smith sade Herren: ”Jag … vill, att alla människor skola veta, att den dag snart kommer … då friden skall borttagas från jorden, och djävulen få makt över sitt eget rike. Men Herren skall hava makt över sina heliga och regera mitt ibland dem.”5 Vi lever i en tid när friden tagits bort från jorden.

Å andra sidan lever vi i en härlig tid, en tid när Herren har återupprättat sitt prästadöme. Det sanna evangeliet har återupprättats. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden! Vi hjälper till att bereda jorden för den dag när Herren Jesus Kristus ska komma och regera personligen.

Varför måste vi genomgå prövningar i detta liv?

Herren gör ingen hemlighet av att han ska pröva vår tro och vår lydnad. ”Vi vilja pröva dem med detta”, sade han, ”för att se, om de vilja göra allt vad Herren, deras Gud, befaller dem”.6

Vi läser i Predikarens bok: ”Allt händer lika för alla, för den rättfärdige och den ogudaktige, för den gode, den rene och den orene … Det går den gode som det går syndaren … det går alla lika.”7 Stormar kan drabba den som bygger sitt liv på evangeliets klippa, liksom den dåraktige som byggt sitt liv på det som hör världen till.8

Hur bör vi möta dessa prövningar?

Herren har sagt: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig.”9 Varje dag måste vi ta vårt kors och kämpa oss framåt — och inte bara stå som åskådare på vår eviga färd.

Hur kan vi veta om vi prövas eller om Herren straffar oss?

Prövningar är tillfällen för oss att tillväxa. Herren sade: ”Mitt folk måste prövas i allting, att de må beredas att mottaga den härlighet, som jag berett åt dem, nämligen Sions härlighet; och den som icke kan fördraga tuktan är icke värd mitt rike.”10

När vi prövas, bör vi tänka efter och fråga oss: ”Vad vill Herren att jag ska göra i den här situationen?”

Herren sade följande tröstande ord till profeten Joseph Smith: ”Vet, min son, att allt detta skall giva dig erfarenhet och tjäna dig till godo. Människosonen har nedstigit ännu djupare. Är du större än han?”11 Vi bör se varje prövning som ett tillfälle till tillväxt. En dag kommer vi att förstå varför.

Herren har sagt: ”Dem jag älskar, dem agar jag, att deras synder må förlåtas, ty genom aga bereder jag vägen för deras befrielse.”12 Herren älskar var och en av oss. Han vill att vi ska vara lyckliga. Den lyckan kommer genom vår tro på Jesus Kristus, genom uppriktig och sann omvändelse, genom lydnad mot hans bud och genom att vi uthärdar till slutet.

Ibland kanske vi tror att Herren inte hör eller besvarar våra böner. Då bör vi stanna upp och tänka över vad vi gjort i livet. Om så behövs, måste vi bringa vårt liv i samklang med Jesu Kristi evangelium. Genom profeten Joseph Smith uppenbarade Herren:

”Jag, Herren, har låtit dessa lidanden, varmed de blivit plågade, komma över dem för deras överträdelsers skull …

De voro sena till att höra Herrens, sin Guds, röst; därför är Herren, deras Gud, sen till att höra deras böner och besvara dem på nödens dag.

De föraktade mitt råd på sin frids dag, men när deras nöds dag kommer, äro de tvungna att söka mig.”13

När vi har en uppriktig önskan att bringa vårt liv samklang med Herrens vilja, är han alltid redo att lätta vår börda.

Vad kan slå ner vårt mod och förgöra vårt hopp?

Jesus Kristus berättade för de tolv apostlarna om några saker som kan förgöra vårt hopp och få oss att ge upp: att ge efter för frestelse, inte motstå svårigheter och prövningar, inte utstå förföljelser, frukta ”världsliga bekymmer”, söka rikedomar i första hand, ge upp i stället för att uthärda till slutet samt låta falska profeter bedra oss.14

Vad ger oss mod och hopp?

Herrens inbjudan till oss alla är: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.”15 Jesus Kristus har makten att låta oss vila från våra smärtor och lidanden.

Profeten Mormon lärde:

”Därför, om en människa har tro, så måste hon nödvändigtvis hava hopp, ty utan tro gives inget hopp …

och om en människa är ödmjuk och mild i hjärtat och medelst den Helige Andens kraft bekänner att Jesus är Kristus, måste hon nödvändigtvis hava kärlek.”16

Om vi dagligen utövar tro, saktmod, kärlek och hjärtats ödmjukhet och bekänner att Jesus är Kristus och tar emot hans försoning, så välsignas vi med styrka och hopp att kunna möta och övervinna prövningarna och smärtorna i detta liv.

Vilka är några av Herrens löften till var och en av oss?

”Varen vid gott mod, mina barn, ty jag är mitt ibland eder och har ingalunda övergivit eder.”17

”Varen … vid gott mod, ty jag skall leda eder. Eder tillhör riket och dess välsignelser äro edra. Evighetens skatter äro ock edra.”18

Jag citerar profeten Ethers ord: ”Därför kan den som tror på Gud med visshet hoppas på en bättre värld, ja, på en plats på Guds högra sida. Detta hopp kommer av tro och bliver ett människosjälarnas ankare.”19

Gud är vår Fader. Vi är hans barn. Han älskar oss. Han önskar vår lycka här i detta liv och i all evighet. Vi leds av en sann Guds profet idag. Jesus är Kristus. Genom honom kan vi finna frid i denna värld. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Joh 16:33.

  2. 2 Nephi 2:25.

  3. Moroni 10:22.

  4. Matt 24:12.

  5. L&F 1:35–36.

  6. Abraham 3:25.

  7. Pred 9:2–3.

  8. Se Matt 7:24–27.

  9. Luk 9:23.

  10. L&F 136:31.

  11. L&F 122:7–8.

  12. L&F 95:1.

  13. L&F 101:2, 7–8.

  14. Se Matt 13:19–23.

  15. Matt 11:28.

  16. Moroni 7:42, 44.

  17. L&F 61:36.

  18. L&F 78:18.

  19. Ether 12:4.

Skriv ut