2005
Kraften i Predika mitt evangelium
Maj 2005


Kraften i Predika mitt evangelium

Jag uppmanar er att ta reda på hur denna utmärkta resurs kan hjälpa er i ert missionsarbete.

Jag är mycket tacksam över tillfället att tala till er om en spännande utveckling som gör det enklare för oss att dela med oss av det underbara budskapet om återställelsen av Jesu Kristi kyrka till nära och kära. Det har upplyst våra missionärers sinne och hjärta, för det gör det möjligt för dem att lära ut sitt budskap med kraft och vittna om Herren Jesus Kristus och hans profet Joseph Smith utan att begränsas av en förutbestämd dialog. Materialet framtogs i första hand för heltidsmissionärer, men materialet är också mycket användbart för föräldrar som vill förbereda sina barn inför deras mission. Unga män och kvinnor, och en del äldre par, har använt det till att förbereda sig innan de åkte till missionärsskolan. Prästadömsledare har berättat vilken bra resurs det är för att förbereda aronska prästadömsbärare inför deras mission. Verktyget är ovärderligt i att bistå prästadömet och biorganisationerna med att hjälpa nya medlemmar växa i vittnesbörd och lydnad. Jag talar om denna nya bok, Predika mitt evangelium, och dess åtföljande planeringshjälpmedel, till exempel den här dagliga planeringskalendern för missionärer.

Låt mig berätta varför jag tycker så mycket om Predika mitt evangelium. Det har koncentrerat vårt missionsarbete som aldrig tidigare. Jag har under många år frågat missionärer: ”Vad är syftet med din mission?” Deras svar har varierat kraftigt. De flesta hade inget bestämt syfte att inrikta sig på. Första sidan av denna handledning beskriver på ett kraftfullt sätt missionärernas sanna syfte: ”Att inbjuda andra att komma till Kristus genom att hjälpa dem ta emot det återställda evangeliet genom att tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Andens gåva och att hålla ut intill slutet.” Bokens innehåll föreslår sedan hur detta kan åstadkommas genom Anden.

Det förra missionsmaterialet var effektivt för sin tid, men världen har förändrats dramatiskt. Värderingarna som utgör samhällets grund attackeras av Satan och hans allierade. Det har funnits ett trängande behov av ett bättre sätt att sprida sanningens fullhet, som Gud har återställt till jorden. Det omfattar kunskap om Guds lycksalighetsplan och hur den återställts till jorden genom hans enastående profet Joseph Smith. Samt att Jesu Kristi kyrka med prästadömets auktoritet att handla i hans namn återigen finns på jorden i sin fullhet.

President Hinckley hade stor anledning att säga: ”I många år nu har vi haft en standarduppsättning missionärslektioner. Mycket gott har kommit av detta … Men olyckligtvis har denna metod i alltför många fall resulterat i inlärda presentationer utan ande och personlig övertygelse …

[Missionärer] bör kunna lektionens grunddrag. De bör … undervisa om begreppen med egna ord under den Helige Andens ledning och inflytande.”1

Den principen genomsyrar Predika mitt evangelium. Missionärer världen över tar idag i hjärta och sinne till sig budskapet om återställelsen av Jesu Kristi evangelium, frälsningsplanen, grundläggande bud och evangeliets lagar och förrättningar. Lektionerna ges med deras egna ord enligt Andens vägledning. Denna inriktning har på ett dramatiskt sätt ökat deras effektivitet som missionärer.

Predika mitt evangelium innehåller kapitel med mycket viktig information om hur man känner igen och förstår den Helige Andens vägledning. Där finns skriftställen som lär oss att studera effektivt och förbättra vår undervisningsförmåga. Ett kapitel förklarar varför Mormons bok är slutstenen i vår religion, hur den kan svara på själens djupa frågor, hur den kan bygga upp vår tro och hjälpa andra komma närmare Gud. Handledningen visar också hur Mormons bok är en påtaglig resurs som en person kan använda sig av för att bekräfta sanningen i vårt budskap. Missionärerna undervisas om hur de kan utveckla kristuslika egenskaper som hopp och kristlig kärlek, för kärlek är grunden för allt meningsfyllt missionsarbete. Utmärkta förslag ges på hur man kan lära sig missionens språk. Tydliga och effektiva planeringshjälpmedel tillhandahålls för att hjälpa missionären använda tiden på rätt sätt. Handledningen beskriver beprövade metoder att hitta och förbereda människor för undervisning. Praktisk vägledning ges för att hjälpa människor avge och hålla löften som leder till dop, konfirmation och fortsatt aktivitet. Den här handledningen innehåller hjälpmedel som samordnar heltidsmissionärernas, stavs- och församlingsledarnas och medlemmarnas arbete. Den hjälpen gör det lättare för nya medlemmar att komma in i kyrkans gemenskap. Det gör det troligare att de som genom dop och konfirmation tar på sig Jesu Kristi namn och ingår förbund att lyda hans bud, fortsätter att få del av hans utlovade välsignelser under resten av sitt liv.

Genom att använda det inspirerade innehållet i Predika mitt evangelium har många missionärer dramatiskt förbättrat sin förmåga att undervisa med övertygelse och inbjuda den Helige Andens bekräftande vittnesbörd. Jag bad nyligen två assistenter till en missionspresident att dela med sig av Joseph Smiths första syn medan jag låtsades vara undersökare. Jag tänkte verkligen vara besvärlig för att se hur de reagerade. Men uppriktigheten i deras budskap, renheten i deras avsikt, skickligheten i deras sätt att undervisa, till och med under en övningslektion, var så övertygande att jag inte kunde göra det.

Upplev denna förbättring själva. Be missionärerna ge första lektionen till er familj i ert hem. Eller ännu bättre, be vänner komma hem till er för att undervisas av missionärerna. Ledda av Anden kommer de att med egna ord förklara hur vår Fader i himlen har kallat profeter under alla tider för att berätta om sin lycksalighetsplan för sina barn. Känn deras vittnesbörd när de vittnar om den underbara synen när Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus uppenbarade sig för Joseph Smith. De kommer skickligt att berätta om de händelser som följde för att återställa evangeliets fullhet och myndigheten att handla i Guds namn till jorden. Ni kan också följa med missionärerna när de undervisar andra om dessa inspirerande sanningar. Er närvaro kommer i hög grad att stärka dem som hör dessa dyrbara sanningar för första gången.

Hårt arbete av första presidentskapet, de tolv apostlarnas kvorum, andra generalauktoriteter och flera grupper med hängiven, erfaren personal resulterade i Predika mitt evangelium och dess planeringshjälpmedel. De som deltog i dess utveckling vittnar om hur Herren gav inspirerande ledning genom den Helige Anden i planerandet, utformningen och slutförandet av materialet i Predika mitt evangelium.

Efter omfattande prov inom 14 missioner anpassades Predika mitt evangelium. Resultatet granskades, modifierades och godkändes av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum. Den 15 oktober 2004 presenterades Predika mitt evangelium för missionspresidenter och missionsledare under en satellitutsändning. Varje missionär i hela världen fick ett exemplar på engelska. Trots att många inte talade engelska kände de sig delaktiga i förnyelsen av vårt missionsprogram. Det är intressant att se att en del missionärer som inte talade engelska motiverades att lära sig språket. Tidigare i år publicerades Predika mitt evangelium på japanska, koreanska, spanska och portugisiska. I slutet av året beräknar vi att handledningen finns tillgänglig på de flesta språk som missionärer talar.

Missionärer är inte de enda som drar nytta av Predika mitt evangelium.

  • En missionspresidents hustru studerade och begrundade varje ord i Predika mitt evangelium, inklusive alla skriftställehänvisningar. Sedan gjorde hon något som hon tidigare inte vågat. Hon bad en nära släkting att studera och begrunda Mormons bok. Personen accepterade hennes inbjudan och har haft stor behållning av den.

  • En annan familj använder Predika mitt evangelium till att förbereda sina barn för att gå på mission. De rapporterade: ”Vår 17-åring var den första som fick en uppgift. Som väntat sökte han efter det kortaste avsnittet i boken. Men hans lektion var 20 minuter lång och han uttryckte innerlig uppskattning över principen, med skriftställen och vittnesbörd.”

  • Från en far som förbereder sin son för att gå på mission: ”Predika mitt evangelium har … gett mig perspektiv på och en bättre förståelse för livets mening, mina ansvar som medlem i kyrkan, som far och make … den har också gett mig användbara hjälpmedel som jag kan använda för att bättre vandra på livets stig.” Hans son kallades som missionär igår.

Mycket gott har redan kommit av Predika mitt evangelium under de korta sju månader som gått sedan den först gavs ut, men ännu bättre ting väntar runt hörnet allt eftersom vi alla blir bättre på att använda detta utmärkta missionsredskap.

Jag uppmanar er att använda detta material i era presidentskap, prästadömets verkställande kommittémöten och församlingsråd för att försäkra er om att de som tar på sig dopets förbund får del av alla välsignelser som kommer av att vara medlem i kyrkan under hela sitt liv. Genom att använda den nya framstegsrapporten för dem som förbereder sig för dopet kan missionärer och medlemmar samordna sitt arbete på ett mäktigt sätt. Jag är övertygad om att fler nya medlemmar kommer att tycka att det är lättare att hålla fast vid sin önskan att förbli aktiva när medlemmar och missionärer arbetar tillsammans med principerna som lärs ut i Predika mitt evangelium som grund.

Första presidentskapets budskap i Predika mitt evangelium är mycket motiverande för missionärer. Kanske uppmuntrar det er att utföra missionsarbete. Där står: ”Det finns inget viktigare arbete än detta … Predika mitt evangelium är framtaget för att hjälpa er bli en bättre förberedd, mer andligt mogen missionär och en mer övertygande lärare … Vi uppmanar er att stärka er hängivenhet att hjälpa vår Fader i himlen med hans underbara verk … Herren kommer att belöna och rikligen välsigna er när ni tjänar honom ödmjukt och under bön.”2

Förstår ni vad jag försöker säga? Ni kommer att känna samma entusiasm som jag när ni personligen lär er att förstå och använda detta missionsverktyg. Till skillnad från tidigare resurser för heltidsmissionärer kan Predika mitt evangelium anskaffas av varje ledare eller medlem genom kyrkans distributionscentrer.

Största behållningen av Predika mitt evangelium kommer troligen att visa sig hos återvända missionärer, som blir bättre föräldrar, ledare i kyrkan och yrkesmänniskor tack vare den tillväxt som kommer av att förstå och tillämpa dess inspirerade innehåll.

Å våra missionärers vägnar världen över uttrycker vi vår tacksamhet för alla som deltog i förberedelsen, tryckandet och utgivningen av Predika mitt evangelium. Vi är tacksamma för varje missionspresident och missionär som använder den på ett effektivt sätt. Slutligen är vi tacksamma mot Herren för hans inspiration. Jag uppmanar er att ta reda på hur denna utmärkta resurs kan hjälpa er i ert missionsarbete, vare sig ni är en förälder som förbereder ett barn för att gå på mission, en ledare i kyrkan som hjälper en ny medlem, en medlem som delar med sig av evangeliet eller en person som förbereder sig för att verka som missionär. Må Frälsaren välsigna och inspirera er när ni gör detta. Han lever. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. ”Missionary Service”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 11 jan 2003, s 19.

  2. Predika mitt evangelium , s V.

Skriv ut