2005
Vad söker ni?
Maj 2005


Vad söker ni?

Ärliga sanningssökare finner svaren på sina frågor — de finner Herren genom hans återupprättade kyrka.

Det är alltid svårt att tala efter denna underbara kör. Tack återigen kören, för er vackra musik.

”Nästa dag stod Johannes där igen med två av sina lärjungar.

När han såg Jesus komma sade han: ’Se Guds lamm!’

De båda lärjungarna hörde vad han sade och följde Jesus.

Jesus vände sig om, och när han såg att de följde honom, frågade han dem: ’Vad söker ni?’” (Se Joh 1:35–38.)

Världen idag letar på så många olika sätt efter svaret på frågan: ”Vad söker ni?” Alltför många sår frön till frukt som inte kan nära en evig själ.

Låt mig få belysa det med något som vi i områdespresidentskapet i Centrala Europa upplevde när vi åkte tåg till ett möte. Vi använde tiden tillsammans till att diskutera våra uppgifter. Mannen som satt på andra sidan gången blev nyfiken på vad vi samtalade om. Till slut frågade han: ”Är ni protestanter eller katoliker?” Vi svarade: ”Ingetdera. Vi är medlemmar av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.” Han sade att han hade hört talas om kyrkan, men tillade: ”Ni kommer aldrig att ha någon större framgång i det här landet. Staten erkänner bara de katolska och protestantiska kyrkorna. De är de enda som får statligt understöd. Ingen kyrka kan existera utan statligt ekonomiskt understöd.”

Vi försökte förklara att vår kyrka klarar sig utmärkt utan statlig hjälp, att vi använder Herrens tiondesystem. Han vidhöll sin ståndpunkt att kyrkan inte skulle ha någon större framgång i hans land och förslog att vi skulle satsa våra krafter på en annan del av världen. Naturligtvis bar vi vittnesbörd om att Herrens system fungerar och berättade för honom om alla de kapell och tempel vi uppför runtom i världen utan att behöva ta till lånade medel för att bygga dem. Han tycktes förvånad, men var fortfarande inte övertygad.

När vi märkte att vi inte kunde övertyga honom om att en kyrka kunde existera utan statligt stöd, försökte vi byta samtalsämne. Jag frågade honom: ”Vad kommer hända i ert land med alla de förändringar som äger rum? Nedgången i befolkning och tillströmningen av immigranter kommer så småningom att göra er till en minoritet i ert eget land.”

Stolt över sin nation svarade han: ”Det kommer aldrig att ske.”

Jag invände: ”Hur kan ni stödja en sådan ståndpunkt när immigrationen överstiger ert lands födelsetal?” Han fortsatte att hävda att det aldrig skulle ske i hans land — ”de skulle hellre stänga gränserna till vårt land innan de tillät något sådant”.

Jag stod på mig och sade: ”Hur ska ni förhindra det med den nuvarande utvecklingen?”

Hans svar chockade mig. ”Jag är 82 år gammal. Jag är död långt innan vi ställs inför det problemet.”

Ett stort problem vi ställs inför när vi predikar evangeliet i den här delen av världen är den genomgående likgiltigheten inför religion och andliga ting. De flesta är nöjda och belåtna med sin nuvarande livsstil och har inget behov av att göra mer än att ”äta, dricka och vara glada”. (Se Luk 12:19.) De intresserar sig inte för någonting annat än sig själva — här och nu!

Världens industriländer har blivit så sekulariserade i sina åsikter och sitt handlande att de hävdar att människan är helt och hållet självbestämmande. Individen behöver inte avlägga räkenskap för någon eller något utom för sig själv och — i begränsad utsträckning — för samhället hon tillhör.

Samhällen där denna sekulariserade livsstil slår rot får dyrt betala i andligt och moraliskt hänseende. Jakten efter de så kallade individuella friheterna, utan hänsyn till lagar som Herren har stiftat för att styra sina barn på jorden, kommer att leda till sådana gissel som extrem världslighet och själviskhet, nedgång i den offentliga och personliga moralen, samt trots mot myndigheter.

Sådana sekulariserade samhällen beskrivs i Läran och förbunden 1:16: ”De söka icke Herren för att införa hans rättfärdighet, utan var och en vandrar sin egen väg och efter sin egen guds avbild, som är en avbild av världen.”

Det var skälet till att Herrens kyrka blev anvisad att följa profeten och att söka någonting annat än det världen söker. Jag fortsätter med verserna 17–18 i det första kapitlet:

”Därför har jag, Herren, kallat min tjänare Joseph Smith den yngre och talat till honom från himmelen och givit honom befallningar, emedan jag visste, att olyckor skulle drabba jordens invånare.

Jag har även givit befallningar åt andra att kungöra detta för världen, och det har allt skett för att det som skrivits av profeterna skulle fullbordas.”

Genom profeten Joseph Smith återställdes Jesu Kristi kyrka till jorden, ”rad efter rad, bud efter bud”. (L&F 98:12) Med gudomlig hjälp översatte och publicerade han Mormons bok. Aronska och melkisedekska prästadömet förlänades honom och Oliver Cowdery och heliga förrättningar återinfördes för mänsklighetens frälsning.

Vi förkunnar frimodigt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har svaret på frågan: ”Vad söker ni?” Vår kyrka är medlet genom vilket män och kvinnor finner vår Frälsare och hans evangelium. Ni som har samlats här i denna stora församling och det ännu större antalet medlemmar som tittar på denna konferens runtom i världen är rikligen välsignade, för ni har alla sökt och funnit den återupprättade kyrkan.

Kyrkan grundades till följd av en återställelse och inte en reformation. Upplevelser jag har haft nyligen i Centraleuropa har ökat min aktning för den roll de tidiga kristna ledarna som påbörjade reformationen spelade. Den började med deras strävan att rätta till några av felaktigheterna i läran som hade uppstått under det långa avfallet från den kyrka som grundades av vår Frälsare under hans jordiska verksamhet. Joseph Smith var en Guds profet, Herrens språkrör och återupprättaren av allt som var nödvändigt för att bygga Guds rike och förbereda jorden för Herren Jesu Kristi andra ankomst. När vi söker vår Frälsare är det viktigt att vi söker honom genom hans kyrka. Det är genom hans återupprättade kyrka som vi kan ta emot alla de frälsande förrättningar som krävs för att kunna återvända till honom.

Jag vill att kyrkans alla medlemmar ska veta att mitt nuvarande uppdrag har lärt mig att detta att dela med sig av Jesu Kristi evangelium innebär utmaningar som jag inte tidigare hade föreställt mig. Likväl ser jag varje dag nya hoppingivande tecken, till stor del tack vare Herrens välsignelser, men också tack vare ledares, medlemmars och missionärers insatser i den delen av världen. Ärliga sanningssökare finner svaren på sina frågor — de finner Herren genom hans återupprättade kyrka. Låt mig ge er tre av de många exempel jag har på detta: En far, en ung vuxen och en ensamstående syster som funnit en ny tro och ett nytt hopp i sitt liv.

En familj på fyra personer kontaktades av kvinnliga missionärer. Ända från början läste modern och hennes barn ofta i Mormons bok, de höll bön dagligen och ville gå i kyrkan. Men fadern stretade emot. Till skillnad från sin hustru var han inte kristen, och han kände sig ännu inte redo att ompröva sina åsikter.

De kvinnliga missionärerna inspirerades att inrikta sin undervisning på Jesus Kristus. Med deras egna ord:

”Vi undervisade om Joseph Smith, om hans tro på Kristus, vad den första synen lär oss om Kristus, om profetens vittnesbörd om vår Frälsare. Allt vi någonsin läste tillsammans eller uppmanade dem att läsa som familj i Mormons bok lärde dem mer om vår Återlösare. Det var då vi började märka framsteg. De hängde stolt upp en inramad bild av Kristus i sitt vardagsrum — det var en som de fått av oss.”

Förändringen i faderns hjärta ägde rum när hans hustru sade att hon ville bli döpt och hans söner bestämde sig för att be för att få veta om de också skulle låta döpa sig. Sedan dess läste han regelbundet i Mormons bok och bad om att få veta om han också borde döpa sig. Hans uppriktiga önskan att få veta om kyrkan var sann förändrade honom och han blev hemmets andlige ledare. Strax innan han och hans familj döptes bad han att få ett tiondekuvert. Han ville inte dröja med att hålla buden en enda sekund.

I ett annat fall återaktiverades en ung broder till följd av institutets outreach-satsning, som kommit till för att återaktivera unga vuxna mellan 18 och 30 år. Vid den första aktivitetskvällen i ett av våra möteshus var denne broder den ende där som inte var missionär, men inom loppet av några veckor hade han tagit med sig omkring 30 personer till hemaftnar och andra aktiviteter.

Denne broder är webbdesigner. Han och en kompanjon startade en egen webbdesignfirma. För närvarande delar han bostad med två icke-medlemmar som båda arbetar i hans firma. Han är mycket frimodig med att bära sitt vittnesbörd. En av hans medarbetare hade tidigare studerat kristen teologi och denne broder rådde honom att vända sig till missionärerna som arbetade med unga vuxna-programmet. Nu kommer medarbetaren regelbundet till aktiviteterna, och den återaktiverade brodern hjälper missionärerna när de undervisar honom genom att han också bär vittnesbörd om evangeliets sanning.

I ett annat fall kämpade en ung kvinna från Hamburg med att finna andlig mening med sitt liv. Hon började be till Gud och fråga vad hon skulle göra. En morgon, efter att tidvis ha fastat under en tredagarsperiod och bett intensivt, gick hon hemifrån till busshållplatsen. När hon kom dit märkte hon att hon hade glömt nycklar hemma som hon behövde den dagen. Hon gick hem igen, hämtade nycklarna och gick tillbaka till busshållplatsen. Hon blev utom sig när hon insåg att hon hade missat bussen som hon brukade åka med.

Under tiden satt två missionärer på en buss i närheten av Hamburg. Medan de satt där fick de plötsligt en känsla av att de borde tala med den första person de träffade när de steg av bussen. De två äldsterna steg av bussen och fick genast syn på den unga kvinnan. De talade kortfattat med henne om kyrkan och bestämde en tidpunkt när de kunde undervisa henne. Hon fick en omedelbar känsla av att äldsterna på något sätt hade sänts till henne som svar på hennes böner. Kyrkans goda medlemmar hjälpte missionärerna att undervisa henne och fick henne att känna att hon var en viktig del av församlingen. Hon tog emot budskapet om Jesu Kristi återställda evangelium och lät döpa sig. Hon arbetar nu i församlingens program för unga kvinnor.

Under sin jordiska verksamhet insåg Herren behovet av att ha en struktur för att bygga upp tron i kyrkans medlemmars hjärtan och få dem att fortsätta att utvecklas i hans evangelium. Denna familj, denne broder och denna syster fann alla Frälsaren genom att finna och bli stärkta av hans kyrka.

Efter apostlarnas död, när det inte längre fanns någon central ledning, gled kyrkan in i avfall. Den läxa historien lär oss är tydlig: Det är nödvändigt att det under Frälsarens ledning finns en centraliserad kyrkostyrelse som tillhandahåller de nödvändiga lärosatserna och förrättningarna för frälsning och upphöjelse.

Bibeln ger rikliga bevis på att Herren under sin jordiska verksamhet upprättade sin kyrka med rätt myndighet och organisation. Paulus skriver till exempel:

”Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare.

De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp,

tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus.

Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse.

Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus.” (Ef 4:11–15)

I vår sjätte trosartikel står det: ”Vi tror på samma organisation som i den ursprungliga kyrkan, nämligen apostlar, profeter, herdar, lärare, evangelister och så vidare.”

Vi förkunnar för världen att prästadömet har återställts, att Guds styre finns på jorden och att hans mönster som leder oss tillbaka till hans närhet är upprättat. Vi tror att vi har det bästa svaret på frågan: Vad söker ni? Som Frälsaren lärde: ”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” (Matt 6:33)

Liksom en byggnad uppförs en tegelsten i sänder, byggs Frälsarens sanna kyrka en omvändelse, ett vittnesbörd och ett dop i sänder. Må vi alla söka, finna och bygga hans kyrka var vi än är, är min enkla bön i hans namn som vi söker, ja, Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut