2005
Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus — tydliga och dyrbara ting
Maj 2005


Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus — tydliga och dyrbara ting

Mormons bok är en ändlös källa till visdom och inspiration, råd och tillrättavisning.

Joseph Smith sade: ”Jag sade till bröderna att Mormons bok är den mest korrekta av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och att en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok.” (Mormons boks inledning; se också History of the Church, 4:461.)

Första upplagan av Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus trycktes i Palmyra i New York och var färdigtryckt i mars 1830. Joseph Smith — en olärd ung man från landet — hade just fyllt 24 år. Året innan hade han översatt plåtarna under totalt 65 dagar. Nästan hälften av dem efter det att han mottagit prästadömet. Tryckningen hade tagit sju månader.

Första gången jag läste Mormons bok från pärm till pärm läste jag löftet att om jag ”fråg[ade] Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om [de ord jag läst icke var sanna], och om [jag frågade] med ett uppriktigt hjärta och ett verkligt uppsåt samt med tro på Kristus, [så skulle] han uppenbara sanningen för [mig] genom den Helige Andens kraft”. (Moroni 10:4) Jag försökte följa dessa anvisningar så gott jag kunde.

Om jag förväntade mig att ett underbart tecken skulle överväldiga mig, så väntade jag förgäves. Men det kändes bra, och jag började tro.

Nästa vers innehåller ett ännu större löfte: ”Genom den Helige Andens kraft kunnen I lära känna all sanning.” (Moroni 10:5; kursivering tillagd.) Jag visste inte hur den Helige Anden verkade, trots att Mormons bok förklarar det vid många tillfällen och på många sätt.

Jag studerade och lärde mig att ”änglar tala genom den Helige Andens kraft, och därför tala de Kristi ord”. Det står också att vi ska ”[mätta oss] med Kristi ord, ty se, Kristi ord skola tillkännagiva för [oss] allt vad [vi skola] göra”. (2 Nephi 32:3)

Och det står klart och tydligt att ”om I därför icke kunnen förstå … är det emedan I icke bedjen, och icke heller klappen I”. (2 Nephi 32:4)

Jag läste också: ”Om I viljen inträda medelst den rätta vägen och undfå den Helige Anden, så skall denne visa eder allt vad I skolen göra.” (2 Nephi 32:5) Jag hade redan gjort detta när jag konfirmerades som medlem i kyrkan genom ”handpåläggning för den Helige Andens gåva”. (Trosart 4)

Om jag i min pojkaktiga oskuld hade förväntat mig en särskild andlig upplevelse så skedde det inte. Allt eftersom åren gick och jag lyssnade till tal och lektioner och läste i Mormons bok så började jag förstå.

Nephi hade behandlats mycket illa av sina bröder och påminde dem om att en ängel hade talat till dem: ”Men I haden sådana känslor, att I icke kunden förnimma hans ord.” (1 Nephi 17:45) När jag förstod att den Helige Anden kunde kommunicera genom våra känslor förstod jag varför Kristi ord, vare sig de kom från Nya testamentet, från Mormons bok eller från andra skrifter, förde med sig en sådan god känsla. Med tiden hittade jag skriftställen som svarade på mina frågor.

Jag läste: ”Dessa äro nu orden, och I kunnen tillämpa dem på eder och på alla människor.” (2 Nephi 11:8; kursivering tillagd; se också 1 Nephi 19:23–24; 2 Nephi 6:5; 11:2.) Jag antog att det betydde att skrifterna kunde tillämpas på mig personligen, och likaså på alla andra.

När en vers jag läst många gånger förut fick en personlig innebörd, kände jag att den som skrev den versen på ett djupt och moget sätt förstod min situation och hur jag kände det.

Jag läste till exempel hur profeten Lehi tog del av frukten från livets träd och sade: ”Jag önskade fördenskull, att min familj även skulle äta därav, ty jag visste, att den var mera åtråvärd än all annan frukt.” (1 Nephi 8:12) Jag hade läst det flera gånger. Det betydde inte mycket för mig.

Profeten Nephi sade också att han hade skrivit ”det som rör sig i min själs innersta … för mina barns undervisning och gagn”. (2 Nephi 4:15) Jag hade läst det tidigare, men det betydde inte heller så mycket för mig. Men när jag senare hade barn förstod jag att både Lehi och Nephi kände lika stor kärlek för sina barn som vi känner för våra barn och barnbarn.

Dessa skriftställen var tydliga och dyrbara för mig. Jag undrade hur den unge Joseph Smith kunde ha sådan kunskap. Faktum är att jag inte trodde att han hade sådan djupgående kunskap. Han behövde inte ha den. Han översatte bara det som stod på plåtarna.

Sådana tydliga och dyrbara ting finns överallt i Mormons bok. De återspeglar en djup visdom och erfarenhet som 23-åringar definitivt inte brukar ha.

Jag lärde mig att alla, överallt, kunde läsa Mormons bok och få inspiration.

En del insikter kom efter att andra eller tredje gången ha läst samma stycke och de kunde ”tillämpas” på mitt vardagliga liv.

Jag nämnde andra tydliga och dyrbara insikter som inte kom när jag läste Mormons bok för första gången. När jag var 18 år gammal blev jag inkallad till militärtjänst. För första gången i mitt liv hade jag orsak att undra över om det var rätt av mig att gå ut i krig. Med tiden hittade jag svaret i Mormons bok:

”De [nephiterna] kämpade ej för konungavälde eller makt, utan de stredo för sina hem och sina friheter, sina hustrur och sina barn och sitt allt, ja, för sin religion och sin kyrka.

De gjorde det som de visste vara den plikt, vilken de voro skyldiga sin Gud, ty Herren hade talat till dem, liksom ock till deras fäder och sagt: Alldenstund I icke ären skyldiga till den första förbrytelsen, ej heller den andra, skolen I icke tåligt fördraga att dräpas av fiendehand.

Åter hade Herren sagt: I skolen försvara edra familjer om blodsutgjutelse icke kan undvikas. Fördenskull kämpade nephiterna mot lamaniterna för att försvara sig och sina familjer, sina jordstycken, sitt land, sina rättigheter och sin religion.” (Alma 43:45–47)

Med den kunskapen kunde jag tjäna i det militära villigt och hedersamt.

Ett annat exempel: Vi behövde fatta ett stort beslut. När våra böner inte gav oss ett definitivt svar gick jag till äldste Harold B Lee. Han rådde oss att fortsätta. Han såg att jag fortfarande tvekade och sade: ”Ditt problem är att du vill se änden från begynnelsen.” Sedan citerade han följande vers från Mormons bok: ”Motsägen därför icke, emedan I icke sen, ty I mottagen ej någon förvissning, innan eder tro har bestått provet.” (Ether 12:6)

Han tillade: ”Du måste lära dig att ta några steg in i mörkret. Då kommer ljuset att tändas och visa dig vägen.” Det var en vers i Mormons bok som förändrade mitt liv.

Har ni inte känt er som Nephi ibland, när han sade: ”Jag blev ledd av Anden, ty jag visste ej på förhand, vad jag skulle göra”? (1 Nephi 4:6) Har ni inte känt er svaga ibland?

Moroni kände sig svag och var rädd att de ”[skulle] vända våra ord till åtlöje [på grund av vår svaghet] …

Herren [talade] till [honom] och sade: Dårar gäcka, men de skola sörja; och min nåd är nog för de ödmjuka, så att de icke skola draga fördel av eder svaghet.

Om människorna komma till mig, så vill jag visa dem deras svaghet. Jag giver människorna svaghet, så att de må bliva ödmjuka, och min nåd är tillräcklig för alla människor, om de ödmjuka sig för mig, ty om de ödmjuka sig för mig och hava tro på mig, vill jag göra det svaga starkt för dem.” (Ether 12:25–27; kursivering tillagd)

Livet försvinner alltför snabbt. När ni känner er svaga, modfällda, deprimerade eller rädda, öppna då Mormons bok och börja läsa. Låt det inte gå för lång tid innan ni läser en vers, en tanke eller ett kapitel.

Jag har lärt mig att vi inte får ett vittnesbörd helt plötsligt. Istället växer det fram, som Alma sade, ur ett trons frö. Det stärker er tro, och ni kommer att säga: Jag vet att det är ett gott frö, ”ty se det sväller och spirar och börjar växa”. (Alma 32:30) Om ni vårdar det kommer det att växa, men om ni försummar det kommer det att vissna bort. (Se Alma 32:37–41.)

Bli inte besvikna om ni har läst och läst men ännu inte fått ett kraftfullt vittnesbörd. Ni kanske är som de lärjungar som omtalas i Mormons bok, som var beväpnade med Guds kraft i stor härlighet ”ehuru de icke visste det”. (3 Nephi 9:20)

Gör ert bästa. Tänk på följande vers: ”Sen till att allt detta göres med visdom och ordning, ty ingen fordrar, att en människa skall löpa fortare än hon förmår. Och återigen, det höves henne att vara flitig, så att hon därigenom kan vinna belöning och fördenskull måste allting ske med ordning.” (Mosiah 4:27)

De andliga gåvor som beskrivs i Mormons bok finns i kyrkan i dag — maningar, känslor, uppenbarelser, drömmar, syner, besök och mirakel. Ni kan vara säkra på att Herren kan uppenbara sig i makt och stor härlighet och ibland gör han det. Mirakel sker.

Mormon sade: ”Är … underverkens dag förbi?

Eller hava änglar upphört att uppenbara sig för människors barn? Eller har han tillbakahållit den Helige Andens kraft från dem? Eller vill han någonsin göra så, så länge tiden varar eller jorden står eller det finnes en människa på jorden att frälsas?

Se, jag säger eder: Nej, ty det är genom tro som underverk göras.” (Moroni 7:35–37)

Be alltid — enskilt och tillsammans med er familj. Svaren kommer på många sätt.

Några ord eller en fras i en vers, som att ”ogudaktighet aldrig är lycksalighet” (Alma 41:10), talar om för dig att den onde verkligen finns och hur han verkar.

”På så sätt verkar djävulen, ty han övertalar ingen människa att göra gott, nej, icke en enda; ej heller göra hans änglar, ej heller de som underkasta sig honom.” (Moroni 7:17)

Profeter har under generationer undervisat om det eviga evangeliets lära för att skydda ”Kristi fridsamma efterföljare”. (Moroni 7:3)

Mormon såg vår tid. Han varnade oss: ”Med mindre Herren tuktar sitt folk med många lidanden, ja, med mindre han hemsöker dem med död och förskräckelse och med hungersnöd och alla slags pestilenser, vilja de ej komma ihåg honom.” (Helaman 12:3)

När Herren besökte nephiterna frågade de ”varmed [de] skola nämna denna kyrka, ty ordstrider [hade] uppstått ibland människorna rörande detta ämne.

Herren sade … Varför knorra och tvista folk om detta?

Hava de icke läst skrifterna, vilka säga, att de måste antaga Kristi namn, vilket är mitt namn? Ty med detta namn skolen I bliva kallade på den yttersta dagen.” (3 Nephi 27:3–5)

Mormons boks huvudsyfte är att vittna om Jesus Kristus. Av Mormons boks 6 000 verser nämns han direkt i över hälften.

Så ”vi tala om Kristus, vi fröjda oss i Kristus, vi predika om Kristus, vi profetera om Kristus och vi skriva i överensstämmelse med våra profetior, på det våra barn må veta på vilken källa de måste rikta sina blickar för att få förlåtelse för sina synder”. (2 Nephi 25:26)

Mormons bok är en ändlös källa till visdom och inspiration, till råd och tillrättavisning, ”avpassa[d] efter de svagas förmåga, ja, de svagaste [ibland oss]”. (L&F 89:3) Ändå är den fylld av näring för de mycket lärda, om de ödmjukar sig. (Se 2 Nephi 9:28–29.)

I Mormons bok får vi lära oss om:

frälsningsplanen eller ”den stora lycksalighetsplanen”. (Alma 42:8; se också Alma 42:5, 8, 12, 30.)

Kristi lära och läran om försoningen. (Se 2 Nephi 31:2–21; 32:1–6; 3 Nephi 11:31–40; 27:13–21.)

varför vi måste dö. (Se 2 Nephi 9:4–6; Mosiah 16:8–9; Alma 12:25–27.)

livet i andevärlden efter döden. (Se Alma 40:11–14.)

den ondes gärningar. (Se 2 Nephi 2:27; Alma 28:13; 3 Nephi 2:2.)

prästadömets orden. (Se Mosiah 29:42; Alma 4:20; 5:3, 44; Alma 13:1–10.)

sakramentsbönerna. (Se Moroni 4:3; 5:2.)

ett säkert sätt att skilja mellan gott och ont. (Se Moroni 7:16.)

hur man får förlåtelse för sina synder. (Se Mosiah 4:26.)

tydliga profetiska varningar och många, många andra ting angående människans återlösning och vårt liv. Alla ingår de i evangeliets fullhet. (Se L&F 20:9.)

Mormons bok bekräftar lärdomarna i Gamla testamentet. Den bekräftar lärdomarna i Nya testamentet. Den återställer ”många tydliga och dyrbara stycken” (1 Nephi 13:28) som förlorats eller tagits bort från dem. (Se också 1 Nephi 13:20–42; 14:23.) Den är sannerligen ännu ett testamente om Jesus Kristus.

I år firar vi 175-årsdagen av kyrkans organisation och 200-årsdagen av profeten Joseph Smiths födelse. I kyrkan kommer mycket att skrivas och sägas för att hedra honom.

Som vanligt kommer mycket att sägas och skrivas för att vanhedra honom. Det har alltid funnits, det finns, och kommer alltid att finnas dem som gräver i 200 år gammalt damm i förhoppningen om att hitta något Joseph ska ha sagt eller gjort för att förringa honom.

Uppenbarelserna berättar för oss att ”förbannade äro alla de som upplyfta sin häl emot mina smorda, säger Herren, och ropa att dessa hava syndat, när de icke hava begått någon synd emot mig, säger Herren, utan gjort det som var rätt i mina ögon och vad jag befallt”. (L&F 121:16) De står verkligen inför hårda straff.

Vi behöver inte försvara profeten Joseph Smith. Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus försvarar honom åt oss. De som förkastar Joseph Smith som profet och uppenbarare måste finna en annan förklaring till Mormons bok.

Och vi har ett andra kraftfullt försvar: Läran och förbunden. Och ett tredje: Den kostbara pärlan. De utges tillsammans och är ett orubbligt testamente om att Jesus är Kristus och vittnar om att Joseph Smith är en profet.

Och jag förenar mig med miljontals andra som har detta vittnesbörd, och bär det för er i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut