2005
Han vet vad du heter
Maj 2005


Han vet vad du heter

Du kanske inte har hört Herren säga ditt namn, men han känner var och en av er och han vet vad du heter.

Det var ”på morgonen en härlig, klar dag, tidigt på våren adertonhundratjugo” när den fjortonårige Joseph Smith gick in i lunden, knäböjde i bön och ”såg … två personer, vilkas glans och härlighet trotsa all beskrivning, stående över [honom] i luften”. Han sade: ”En av dem talade till mig, nämnande mig vid namn, och sade, pekande på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom.”1 Kan ni föreställa er hur den fjortonårige Joseph måste ha känt sig när han såg Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus och hörde vår himmelske Fader tilltala honom med namn?

När jag besökte den heliga lunden försökte jag föreställa mig hur det skulle ha känts om jag hade varit Joseph Smith. I tystnaden viskade Anden till mitt bultande hjärta att jag stod på helig mark och att allt som profeten Joseph Smith hade sagt var sant. Sedan kom den mäktiga insikten om att vi alla kan dra nytta av hans tro, mod och orubbliga önskan att lyda Gud. Han hade fått svar på sin ödmjuka bön. Han hade sett Fadern och hans älskade Son. Där i den heliga lunden visste jag att vår himmelske Fader inte bara visste vad Joseph Smith hette, han vet också vad var och en av oss heter. Och liksom Joseph Smith hade en viktig roll att spela i detta stora och underbara verk, så har vi en viktig roll att spela i dessa sista dagar.

Visste du att vår himmelske Fader känner dig personligen — vet vad du heter? Skrifterna lär oss att det är så. När Enos gick ut i skogen för att be, sade han: ”En röst kom till mig, som sade: Enos! Dina synder äro dig förlåtna, och du skall bliva välsignad.”2 Mose inte bara bad utan talade med Gud ansikte mot ansikte, och Gud sade till Mose: ”Jag har ett arbete för dig, min son Moses.”3 Herren visste vad Jakob hette och ändrade hans namn till Israel för att det bättre skulle återspegla hans uppgift på jorden.4 Han gjorde detsamma med Paulus och Abrahams och Saras namn. I Läran och förbunden, kapitel 25, får Emma Smith en välsignelse till tröst och vägledning i livet. Herren inleder denna välsignelse med att säga: ”Hör Herrens, din Guds, röst medan jag talar till dig, Emma Smith, min dotter.”5

Du kanske inte har hört Herren säga ditt namn, men han känner var och en av er och han vet vad du heter. Äldste Neal A Maxwell sade: ”Jag vittnar om att Gud har känt er var och en … mycket, mycket länge. (Se Läran och förbunden 93:23.) Han har älskat er mycket, mycket länge. Han vet inte bara namnen på alla stjärnorna. (Se Ps 147:4; Jes 40:26.) Han vet vad ni alla heter och känner era sorger och er glädje!”6

Hur kan du veta att vår himmelske Fader vet vad du heter och vad du behöver? Äldste Robert D Hales rådde oss: ”Sök i skrifterna. Knäböj i bön. Be i tro. Lyssna till den Helige Anden … Lev efter evangeliet med tålamod och uthållighet.”7

Det var det som Joseph gjorde. Hans vittnesbörd hjälper oss alla att veta att vår himmelske Fader känner och älskar oss. Vi är verkligen döttrar till en himmelsk Fader som älskar oss.8 Äldste Jeffrey R Holland påminner oss: ”Ingen av oss är mindre älskad eller mindre omhuldad av Gud än någon annan … Han älskar var och en av oss — med vår osäkerhet, oro, brist på självförtroende och annat … Han stödjer varje tävlande, och ropar att vi tävlar mot synden, inte mot varandra.”9

När Joseph Smith lärde sig detta blev hans liv ändå inte lättare att leva. Faktum är att han utsattes för intensivt tryck från jämnåriga och vuxna. Joseph Smiths berättelse ger var och en av oss ett viktigt mönster. Vi kan tillämpa hans lärdomar när vi inte vet vad vi ska göra, när vi utsätts för kamrattryck, när vi känner oss omgivna av frestelser eller känner oss ovärdiga eller ensamma. Vi kan be! Vi kan anropa Gud i hans helige Sons Jesu Kristi namn och söka tröst, råd och vägledning. Har du någonsin haft ett problem och inte vetat vad du skulle göra? Joseph sade: ”[Mitt sinne] stämdes … till allvarliga betraktelser och stor oro … Jag [sade] ofta till mig själv: Vad kan man göra?”10

Hur fick han tröst och vägledning? Han studerade skrifterna, begrundade löftena i dem och kom sedan ”till slutsatsen” att ”bedja till Gud”.11 Svaret han fick denna härliga vårdag förändrade hans liv och inriktning. Han visste. Han fick ett vittnesbörd om Gud och Jesus Kristus, och hans vittnesbörd gjorde det möjligt för honom att leva efter evangeliet med tålamod och uthållighet. Han lät sig inte avskräckas av kamrattryck och förföljelser, eftersom, med hans egna ord: ”Jag hade sett en syn. Jag visste det och jag visste, att Gud visste det och jag kunde icke förneka det.”12 Han kunde stå fast tack vare sitt vittnesbörd. Och det kan du också.

Om du någonsin har känt trycket från kamraterna: be, fråga med tro och lyssna till den Helige Anden. Lev sedan efter evangeliet. Joseph var ytterst medveten om sina ofullkomligheter och svagheter. Återigen — han bad. Som svar på denna bön besökte ängeln Moroni honom. Joseph berättar: ”Han kallade mig vid namn” och sade ”att Gud hade ett verk för mig att utföra”.13

När vi ber vägleder Herren oss och förbereder oss för att göra vår del. En sommar när jag var på turné i Europa med BYU:s internationella folkdansare lärde jag mig en viktig läxa. Jag var sjuk och kände mig nedslagen. Jag ville ge upp och åka hem. Vi var i Skottland för att uppträda för medlemmar, undersökare och missionärer. Vi gick till missionshemmet för att be en bön. På väg in genom dörren kastade jag en blick på en sten i trädgården. På stenen stod inristningen: ”Vad du än gör, så gör det väl.” Budskapet gick som en elektrisk stöt till mitt hjärta. Det kändes som om stenen talade till mig. Det förändrade mitt liv. Jag visste i det ögonblicket att jag hade en roll att spela, inte bara under turnén utan under hela livet och att det var mycket viktigt att jag gjorde min del väl.14

Vad förväntar sig Herren att vi skall göra? Han förväntar sig att vi ska spela vår roll i de sista scenerna innan han kommer. Han förväntar sig att vi ska visa oss värdiga att återvända och bo hos honom. Han förväntar sig att vi ska bli lika honom. Följ Josephs mönster. Jag älskar orden i den psalm som kören just sjöng: ”Han sin tillit och tillbedjan uti Herrens händer lagt.”15 Att sätta sin tillit till något betyder att ha en orubbad föresats, att ha beslutat sig för att vara modig. Joseph säger om sig själv att han oroade motståndarens rike. Han säger: ”Det tycks som om … motståndaren förstod, att jag var bestämd till att oroa och besvära hans rike.”16 Jag har skrivit i marginalen i mina skrifter: ”Oroa motståndaren!” Lägg ditt liv i Herrens händer.

Vi kommer alla att spela en viktig roll om vi följer det mönster som Joseph Smith upprättade. Herren stärkte Joseph Smith inför hans gudomliga uppdrag. Han stärker dig i din. Han kanske till och med sänder heliga änglar att undervisa dig. Frågan är nu: Kommer du att befinna dig på en sådan plats att änglarna kan komma dit? Kommer du att vara stilla nog att höra? Kommer du att vara modig och visa tillit?

Vi lever i en tid när evangeliets fullhet har återställts till jorden genom Herrens profet Joseph Smith. Vi lever i en tid när vi har Mormons bok till vår ledning. Vi lever i en tid när vi har en levande profet, prästadömets makt på jorden och den beseglande makten att binda familjer tillsammans för evigt i heliga tempel. Det var sannerligen ”dagar, som man aldrig glömmer”!17

Det är min bön att var och en av oss kan stå fast i vår tro, att vi följer det mönster som Joseph Smith upprättade för hur man kan få ett vittnesbörd. Det är också min bön att var och en av oss värdigt representerar Frälsaren när vi tar på oss hans namn. Han har lovat: ”Ty liksom de nya himlarna och den nya jorden, som jag skapar, blir bestående inför mig, så skall … ert namn bestå.”18

Mitt vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium har varit en vägvisare och ett ankare i mitt liv. Jag är tacksam över att kunna stå framför er i dag och av hela mitt hjärta säga: ”Tack, Gud, att profeter du sänder.”19 Jag är så tacksam för redbarheten hos en fjortonårig ung man som bad om svar på sina frågor och sedan förblev trofast mot den kunskap han fick.

Ni har alla en roll att spela i detta stora och underbara verk. Frälsaren hjälper dig. Han leder dig vid handen.20 Han vet vad du heter. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Joseph Smiths skrifter 2:14, 17; kursivering tillagd.

  2. Enos 1:5; kursivering tillagd.

  3. Moses 1:6; kursivering tillagd.

  4. Se Bible Dictionary, ”Israel”, s 708.

  5. L&F 25:1; kursivering tillagd.

  6. ”Kommen ihåg huru barmhärtig Herren har varit”, Liahona, maj 2004, s 46.

  7. ”Hur man får ett vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium”, Liahona, nov 2003, s 31.

  8. Se Unga kvinnors tema.

  9. ”Den andre förlorade sonen”, Liahona, jul 2002, s 72.

  10. Joseph Smiths skrifter 2:8, 10.

  11. Joseph Smiths skrifter 2:13.

  12. Joseph Smiths skrifter 2:25.

  13. Joseph Smiths skrifter 2:33; kursivering tillagd.

  14. President David O McKay motiverades av samma sten när han var på mission i Skottland. Stenen köptes senare av kyrkan och den placerades i trädgården framför missionshemmet i Skottland, så att den skulle vara en källa till inspiration för missionärerna. Den finns idag på Museum of Church History and Art i Salt Lake City i Utah.

  15. ”O, hur skön var morgonstunden”, Psalmer, nr 14.

  16. Joseph Smiths skrifter 2:20.

  17. Joseph Smiths skrifter 2:71, fotnot.

  18. Jes 66:22.

  19. Psalmer, nr 10.

  20. Se L&F 112:10; Abraham 1:18.

Skriv ut