2006
Styrken i et personlig vitnesbyrd
November 2006


Styrken i et personlig vitnesbyrd

Vårt faste personlige vitnesbyrd vil motivere oss til å forandre oss selv og deretter velsigne verden.

I Mormons bok leser vi om den unge Nephi som ble befalt av Herren å bygge et skip. Han var snar til å adlyde befalingen, men hans brødre var skeptiske. «Da mine brødre forsto at jeg var i ferd med å bygge et skip,» skrev han, «begynte de å knurre mot meg og sa: Vår bror er en dåre, for han tror han kan bygge et skip, ja, han tror også at han kan krysse disse store vann» (1. Nephi 17:17).

Men Nephi lot seg ikke avskrekke. Han hadde ingen erfaring i å bygge skip, men han hadde et sterkt personlig vitnesbyrd om «at Herren [ville] berede en [ut]vei for dem [til å] utføre det han befal[te]» (1. Nephi 3:7). Med dette sterke vitnesbyrd og sin motivasjon bygget Nephi et skip som de reiste over de store vann i, tross den sterke motstanden fra hans troløse brødre.

La meg fortelle dere om en personlig erfaring fra min ungdom om styrken i rettferdige motiver.

Etter omveltningene etter 2. verdenskrig havnet min familie i det russisk-okkuperte Øst-Tyskland. Da jeg gikk i 4. klasse, måtte jeg lære russisk som obligatorisk fremmedspråk på skolen. Jeg syntes det var vanskelig på grunn av det kyrilliske alfabetet, men med tiden syntes jeg det gikk greit.

Da jeg ble 11, måtte vi forlate Øst-Tyskland i all hast på grunn av min fars politiske overbevisning. Så ble det skolegang i Vest-Tyskland, som på den tiden var amerikansk-okkupert. På den skolen måtte alle barn lære engelsk og ikke russisk. Det hadde vært vanskelig å lære russisk, men engelsk var umulig for meg. Jeg tenkte at munnen min ikke var laget for å snakke engelsk. Lærerne mine strevde. Foreldrene mine led. Og jeg visste at engelsk definitivt ikke var mitt språk.

Men så skjedde noe som forandret mitt unge liv. Nesten daglig syklet jeg til flyplassen og så på fly som tok av og landet. Jeg leste, studerte og tilegnet meg alt jeg kunne finne om flyging. Det var mitt høyeste ønske å bli flyger. Jeg kunne allerede se meg selv i cockpiten i et rutefly eller et militært kampfly. Jeg følte med hele meg at dette var min greie!

Så fikk jeg vite at for å bli flyger måtte jeg kunne snakke engelsk. Fra den ene dagen til den andre, og fullstendig overraskende for alle, syntes munnen min å ha forandret seg. Jeg var i stand til å lære engelsk. Det måtte fortsatt mye arbeid, utholdenhet og tålmodighet til, men jeg greide å lære engelsk!

Hvorfor? På grunn av en rettferdig og sterk motivasjon!

Våre motiver og tanker påvirker til sist våre handlinger. Vitnesbyrdet om at Jesu Kristi gjengitte evangelium er sant er den sterkeste motivasjonskraft i vårt liv. Jesus understreket om og om igjen styrken i gode tanker og riktige motiver: «Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke» (L&p 6:36).

Vitnesbyrdet om Jesus Kristus og det gjengitte evangelium vil hjelpe oss å lære om Guds spesielle plan for oss, og så handle i samsvar med den. Det gir oss forsikring om at Gud virkelig lever, at han er sann og god, om Jesu Kristi læresetninger og forsoning og om det guddommelige kall siste-dagers profeter har. Vårt vitnesbyrd motiverer oss til å leve rettskaffent, og et rettskaffent levesett gjør et vitnesbyrd sterkere.

Hva er et vitnesbyrd?

En definisjon av vitnesbyrd er «en høytidelig bekreftelse på at en sak er sann», og det engelske ordet testimony stammer fra det latinske ordet testimonium og ordet testis, som betyr «vitne» («Testimony», http://www.reference .com/browse/wiki/Testimony; Merriam- Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. [2003], «testimony», 1291).

For medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er betegnelsen vitnesbyrd et varmt og kjent ord i vår religiøse uttrykksform. Det er kjært og godt. Det har alltid en viss hellighet ved seg. Når vi snakker om vitnesbyrd, snakker vi om følelser i hjerte og sinn mer enn en hel del logiske, sterile fakta. Det er en av Åndens gaver, et vitne fra Den hellige ånd om at visse begreper er sanne.

Et vitnesbyrd er den sikre kunnskap eller forsikring fra Den hellige ånd om at Herrens verk i disse siste dager er sant og guddommelig. Et vitnesbyrd er «den vedvarende, levende [og] bevegende overbevisning om de sannheter som er åpenbart i Jesu Kristi evangelium» (Marion G. Romney, «How to Gain a Testimony», New Era, mai 1976, 8, uthevelse tilføyd).

Når vi bærer vitnesbyrd, stadfester vi den absolutte sannhet i et evangelisk budskap. I en tid da mange oppfatter sannhet som noe relativt, er det ikke særlig populært å erklære en absolutt sannhet, det synes heller ikke politisk korrekt eller passende. Vitnesbyrd om tingene som «de virkelig er» (Jakobs bok 4:13) er djerve, sanne og viktige fordi de har evige konsekvenser for menneskeheten. Satan ville ikke ha noe imot at vi erklærte at budskapet om vår tro og evangelielære kan endres i forhold til omstendighetene. Vår faste overbevisning om evangeliets sannhet er et anker i vårt liv, det er støtt og pålitelig som Polarstjernen. Et vitnesbyrd er svært personlig og kan være litt forskjellig for hver av oss, fordi enhver er en unik person. Men et vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium vil alltid inneholde disse klare og enkle sannheter:

  • Gud lever. Han er vår kjærlige himmelske Fader, og vi er hans barn.

  • Jesus Kristus er den levende Guds Sønn og verdens Frelser.

  • Joseph Smith er den Guds profet som Jesu Kristi evangelium ble gjengitt gjennom i de siste dager.

  • Mormons bok er Guds ord.

  • President Gordon B. Hinckley, hans rådgivere og medlemmene av De tolv apostlers quorum er profetene, seerne og åpenbarerne i vår tid.

Etter hvert som vi tilegner oss dypere kunnskap om disse sannheter og om frelsesplanen ved Den hellige ånds kraft og gave, kan vi få «vite sannheten i alle ting» (Moroni 10:5).

Hvordan får vi et vitnesbyrd?

Vi vet alle at det er lettere å snakke om et vitnesbyrd enn å oppnå et. Prosessen med å få et er tuftet på innhøstingsloven: «Det et menneske sår, det skal han også høste» (Galaterne 6:7). Man oppnår intet godt uten anstrengelse og offer. Hvis vi må arbeide hardt for å få et vitnesbyrd, vil det gjøre både oss og vitnesbyrdet enda sterkere. Og hvis vi deler vårt vitnesbyrd med andre, vil det vokse.

Et vitnesbyrd er et svært dyrebart eie fordi det ikke alene er tilegnet ved logikk eller fornuft, det kan ikke kjøpes med jordisk gods, og det kan ikke gis i gave eller nedarves fra våre forfedre. Vi kan ikke være avhengige av andres vitnesbyrd. Vi må selv komme til visshet. President Gordon B. Hinckley har sagt: «Enhver siste-dagers-hellig er ansvarlig for selv å vite uten noen tvil at Jesus er den levende Guds oppstandne, levende Sønn» («Frykt ikke for å gjøre godt», Lys over Norge, okt. 1983, 140-45).

Kilden til denne sikre kunnskap og faste overbevisning er guddommelig åpenbaring, «for Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd» (Åpenb. 19:10).

Vi mottar dette vitnesbyrdet når Den hellige ånd taler til den ånd vi har inni oss. Vi vil motta en rolig og urokkelig visshet som vil være kilden til vårt vitnesbyrd og vår overbevisning uavhengig av kultur, rase, språk eller sosial og økonomisk bakgrunn. Disse Åndens tilskyndelser, og ikke alene menneskers logikk, vil være den sikre grunnvoll å bygge vårt vitnesbyrd på.

Kjernen i dette vitnesbyrdet vil alltid være troen på og kunnskapen om Jesus Kristus og hans guddommelige misjon, og han sier i Skriften om seg selv: «Jeg er veien, sannheten og livet» (Johannes 14:6).

Hvordan får vi så et personlig vitnesbyrd som er forankret i Den hellige ånds vitne? Mønsteret er forklart i Skriftene:

Først: Ha et ønske om å tro. Mormons bok oppmuntrer oss: «Hvis dere vil våkne opp og anstrenge deres evner, ja, prøve mine ord og utøve tro i den minste grad, ja, selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro» (Alma 32:27).

Noen vil kanskje si: «Jeg kan ikke tro, jeg er ingen religiøs person.» Tenk bare på at Gud lover oss guddommelig hjelp om vi så bare har et ønske om å tro, men det må være oppriktig og ikke et foregitt ønske.

For det annet: Gransk Skriftene. Still spørsmål, studer for å finne svar, let etter svar i Skriftene. Igjen har Mormons bok et godt råd til oss: «Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte,» vil det gode frøet ved flittig studium av Guds ord «begynne å svulme i deres bryst» hvis dere ikke motsetter dere det med vantro. Det gode frøet vil «utvide [deres] sjel» og «opplyse [deres] forstand» (Alma 32:28).

For det tredje: Gjør Guds vilje, hold budene. Det er ikke nok å begi seg ut på en vitenskapelig debatt hvis vi ønsker å vite for oss selv at Guds rike er gjenopprettet på jorden. Et tilfeldig studium er ikke nok. Vi må tre inn i handlingen selv, og det vil si å lære og så gjøre Guds vilje.

Vi trenger å komme til Kristus og følge hans læresetninger. Frelseren sa: «Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg. Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv» (Johannes 7:16-17; uthevelse tilføyd). Og han sa: «Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud» (Johannes 14:15).

For det fjerde: Grunn, fast og be. For å motta kunnskap fra Den hellige ånd må vi be vår himmelske Fader om den. Vi må ha tillit til at Gud elsker oss og at han vil hjelpe oss å gjenkjenne Den hellige ånds tilskyndelser. Mormons bok påminner oss:

«Når dere leser dette, … minnes hvor barmhjertig Herren har vært mot menneskenes barn, fra Adam ble skapt og like ned til den tid når dere mottar dette, og overvei det i deres hjerter.

Spør Gud, den evige Fader, i Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft» (se Moroni 10:3-4).

Og profeten Alma sa:

«Jeg vitner for dere at jeg vet at disse ting … er sanne. Og hvordan tror dere jeg vet dette så sikkert?

… Se, jeg har fastet og bedt … så jeg kunne vite disse ting selv, og … Gud Herren har tilkjennegitt det for meg ved sin Hellige Ånd, og dette er åpenbaringens ånd som er i meg» (Alma 5:45-46).

Mine kjære brødre og søstre, Alma mottok sitt vitnesbyrd ved å faste og be for mer enn 2 000 år siden, og vi kan gjøre den samme hellige erfaringen i dag.

Hva er et vitnesbyrd godt for?

Et vitnesbyrd gir riktig perspektiv, motivasjon og et solid fundament som vi kan bygge et meningsfylt liv og personlig vekst på. Det er en konstant kilde til selvtillit, en sann og trofast ledsager i gode og dårlige tider. Et vitnesbyrd gir oss grunn til håp og glede. Det hjelper oss å utvikle en optimistisk og gledesfylt ånd og til å glede oss over naturens skjønnhet. Et vitnesbyrd motiverer oss til å velge det rette til alle tider og under alle omstendigheter. Det motiverer oss til å komme nærmere Gud og la ham komme nærmere oss (se Jakobs brev 4:8).

Vårt personlige vitnesbyrd er et beskyttende skjold, og i likhet med en jernstang leder det oss trygt gjennom mørke og forvirring.

Nephis vitnesbyrd ga ham mot til å stå frem og bli regnet som en som var lydig mot Herren. Han knurret ikke, tvilte ikke og fryktet ikke uansett situasjon. Når det ble vanskelig, sa han: «Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt, for jeg vet at Herren … bereder en [ut]vei … [til å] utføre det» (1. Nephi 3:7).

Akkurat som Herren kjente Nephi, kjenner og elsker Gud oss. Dette er vår tidsalder, dette er vår tid. Vi befinner oss der handlingen skjer. Vårt faste personlige vitnesbyrd vil motivere oss til å forandre oss selv og deretter velsigne verden. Dette vitner jeg om, og jeg gir dere min velsignelse som en Herrens apostel, i Jesu Kristi navn, amen.

Skriv ut