Institut
Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Lehis drøm om livets træ


»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Lehis drøm om livets træ«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale

Lehis drøm om livets træ

Billede
Lehi holder fast i jernstangen

Tænk på de personer, organisationer, internetsider eller sociale medie-platforme, der påvirker jeres tanker, valg og handlinger hver dag. Hvor mange af disse kilder opfordrer jer til at følge Jesus Kristus? Overvej, mens I studerer, hvordan Guds ord kan være med til at øge jeres evne til at gå på den snævre og trange sti, der fører til Herren og velsignelserne ved hans forsoning.

Afsnit 1

Hvordan kan jeg føle Guds kærlighed mere i mit liv?

Da Lehis familie »var i ørkenen« (1 Ne 8:2) på deres rejse mod det forjættede land, fik Lehi et syn fra Gud. Lehi blev i sit syn ledt af en mand, der havde en hvid kjortel på, ind i »et mørkt og dystert øde« (1 Ne 8:1-7).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Nefi 8:8-12 om Lehis beretning om det, han så, da han havde bedt til Herren om barmhjertighed.

Billede
Lehi holder frugten fra livets træ

Nefi fik senere et syn lignende sin fars. Da Nefi bad om at forstå betydningen af livets træ, blev han vist »Guds Søns mor på kødets vis … der bar et barn i sine arme (1 Ne 11:18, 20). En engel viste sig for at hjælpe Nefi til yderligere at forstå betydningen af træet.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Nefi 11:21-22 og læg mærke til, hvad Nefi konkluderede ved betydningen af træet.

Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »At tage del i Guds kærlighed er at tage del i Jesu Kristi forsoning og den … glæde den kan bringe« (»Hvad vi lærer af Laman og Lemuel«, Liahona, jan. 2000, s. 7).

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har også sagt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

At spise af træets frugt er også et symbol på, at vi tager imod det gengivne evangeliums ordinancer og pagter – bliver døbt, modtager Helligåndsgaven og indtræder i Herrens hus for at blive begavet med kraft fra det høje. Gennem Jesu Kristi nåde og ved at ære vores pagter modtager vi det uvurderlige løfte om at leve sammen med vores retskafne familie i hele evigheden.

Ikke underligt, at englen beskrev frugten som »det, der glæder sjælen mest« (1 Ne 11:23). (»Frugt«, Liahona, nov. 2019, s. 117).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk over de ord Lehi brugte (se 1 Ne 8:10-12) til at beskrive livets træ og dets frugt. Hvad lærer disse ord jer om Guds kærlighed, som vist gennem gaven ved hans Søn Jesus Kristus?

Afsnit 2

Hvad kan afholde mig fra Jesus Kristus og forsoningens frugter?

Ikke alle folk i Lehis drøm smagte på frugten eller blev, efter de havde spist den. Vi lærer af denne historie, at mens nogle nægtede at tage mod Frelseren og de velsignelser, der kommer af hans forsoning, smagte andre hans godhed og vendte sig senere væk fra ham, fordi de blev distraheret, flove eller fristet til at leve i synd.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Studér 1 Nefi 12:16-18 omhyggeligt og se efter de dele af Lehis drøm, der afholdt folk fra træet, og det Nefi erfarede, at hver del symboliserede.

Billede
folk holder fast i jernstangen i tågerne af mørke

Folk holder fast i jernstangen i tågerne af mørke.

Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Find med hjælp fra familiemedlemmer eller venner frem til nogle nutidige eksempler på »kilden med tilsølet vand« (1 Ne 12:16), »tågerne af mørke« (v. 17) og latterliggørelsen fra dem i den store og rummelige bygning. Vær forberedt på at dele jeres eksempel i klassen.

Billede
folk, der latterliggør i den store og rummelige bygning

Afsnit 3

Hvordan kan jeg modstå fristelse og forblive trofast mod Jesus Kristus?

Lehi så i sit syn tre grupper af mennesker, der forsøgte at gå på den snævre og trange sti, der fører til træet og dets frugt. Lehi så også en jernstang, der løb langs den sti, der fører hen til træet.

Billede
hænder, der holder fast i en jernstang

Nefi belærte, at jernstangen repræsenterer Guds ord, og at de, der holder sig til den, ikke skulle »fortabes, ej heller kunne Modstanderens fristelser og brændende pile overvælde dem« (1 Ne 15:24). Præsident Ezra Taft Benson bemærkede, at Guds ord findes i »skrifterne, i de levende profeters ord, og som vi får i personlig åbenbaring« (»Ordets magt«, aprilkonferencen, 1986, s. 82).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Når I læser følgende skriftsteder, så se efter forskellen hos dem, der stolede på Guds ord, og dem, der ikke gjorde det.

Billede
mennesker knæler ved livets træ

Søster Ann M. Dibb, tidligere rådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab, kom med disse opmuntrende ord til dem, der har givet slip på jernstangen:

Billede
Søster Ann M. Dibb

Det er ikke altid nemt at holde fast ved jernstangen. Vi giver måske slip på grund af pres fra vore venner eller af stolthed, fordi vi tror, at vi kan finde vores egen vej tilbage – senere … Nefi sagde: »Og mange tabte han af syne, for de vandrede på fremmede veje« (1 Ne 8:32). Når vi oplever svære tider i vores liv, kan vi også opdage, at vi »vandre[r] på fremmede veje«. Lad mig forsikre jer om, at det er muligt for os at finde vores vej tilbage. Gennem omvendelse, der er gjort mulig gennem vor Frelser, Jesu Kristi, sonoffer, kan vi genvinde og igen forpligte os til et stærkt greb i jernstangen og igen føle vor himmelske Faders kærlige vejledning. Frelseren har givet os en åben invitation: Omvend jer, hold fast og giv ikke slip. (»Hold fast«, Liahona, nov. 2009, s. 81)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Overvej hvilken gruppe, som Nefi beskrev, der bedst afspejler jeres nuværende situation. Hvordan bringer Guds ord jer tættere på Frelseren og hans forsonende kraft? Er der ændringer, I vil foretage, så I bedre kan holde fast i jernstangen?

Udskriv